Review: Dodo Juice Basics of Bling Protection Wax

IbizaSigno

V.I.P. Member
Dodo Juice - Basics of Bling Protection Wax
image.jpg

Er zijn vele vormen om je autolak te beschermen. Natuurlijke wax, synthetische wax, een coating, spray wax en noem maar op. Zo zijn er ook hybride waxen, zoals de Dodo Juice Basics of Bling Protection Wax.

Verpakking:
Op de bovenzijde van de 100ml. pot is het etiket van de wax te vinden. Hier staat duidelijk op vermeld om wat voor product het gaat. De bekende kleuren van Basics of Bling lijn zijn duidelijk terug te vinden.
image.jpg

Aan de onderzijde van de pot staat de handleiding. Ook de veiligheidswaarschuwing staat hier.
image.jpg
De beschrijving op de pot:
Protection stage wax:
Apply wax to clean and prepped paint surface, then allow to cure 5-15 mins.
Buff with a soft microfibre when hazed.
This durable wax/sealant can also be used as a wheel sealant.

Deze pot verschilt van de 'normale' Dodo Juice potten waar 250ml. in zit. De 100ml. is dan ook platter.
image.jpg

Product:
Naast de gewone "core eight" waxen en de Supernatural lijn heeft Dodo Juice sinds korte tijd ook de Basics of Bling lijn. Een lijn die insteekt op de beginnende detailer met vier simpele stappen. Deze Protection Wax gaat op voor de protection stage. De bescherming dus.
Zoals op de pot staat is het een wax/sealant, een hybride wax zou je kunnen stellen. Op meerdere website is terug te lezen dat dit het kleine broertje zou zijn van Supernatural Hybrid. Zoals gezegd steekt de BoB lijn in op de beginnende detailer. Hier zijn de prijzen ook naar. Deze wax in Nederland verkrijgbaar bij verschillende Dodo dealers voor een bedrag rond de €23,-. Hiervoor krijg je een pot van 100ml. hybride wax met een duurzame standtijd die ook voor velgen geschikt is. De prijs is dus gunstig te noemen.
De kleur van de wax is rood, zoals de Protection Stage van de BoB lijn is aangeduid. De geur is sterk chemisch, wat mij betreft wat Dodo Juice onwaardig. Maar laten we in ogenschouw nemen dat het bij deze wax niet per se gaat om lekkere geuren e.d. Maar om een goede wax voor een goede prijs die iedereen kan gebruiken.

image.jpg

Werkwijze:
Zoals op de verpakking staat de wax aan te brengen op een schone en voorbereide lak. De lak is gewassen, gekleid, gepolijst en ontvet. Hierna heb ik met een foamapplicator de Protection Wax aangebracht.

image.jpg

De wax dient 5 tot 15 minuten te curen om vervolgens afgenomen te kunnen worden. Heb de hele auto in de wax gezet en ben vervolgens beginnen met afnemen. De wax in aangebracht op een overwegend bewolkte dag tegen een graad of 20. Ook de velgen heb ik beschermt met deze wax.
Na ongeveer een half uurtje heb ik de lak nogmaals nagebuft met een zachte doek.

De motorkap na afnemen.

image.jpg

Beading motorkap 09-09-'14
image.jpg

Sheeting na vier weken na wassen met SN shampoo.

Conclusie:
+
- Gemakkelijk aan te brengen,
- "Fool-proof" ook bij dikker aanbrengen blijft het makkelijk afnemen,
- Gunstige prijs; ~€23,00 voor 100ml. Protection Wax,
- De standtijd,
- Ook geschikt voor velgen.

-
- De geur; sterk chemisch,
- ?

Tot nu toe ben ik enthousiast over deze wax. Het is een no-nonsense (hybride) wax tegen een gunstige prijs die voor iedereen geschikt zou moeten zijn. Over de standtijd kan ik nu weinig zeggen, maar zal dit de komende periode in de gaten blijven houden en hier posten.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

Toevoeging: duurtest.
Aangebracht op Ford Fiesta met glaze Lime Prime Lite eronder. Aangebracht op 08-11-2015.
Foto van de beads de dag na aanbrengen.
image.jpeg

08-11-2015: aangebracht,
05-12-2015: auto gewassen,
10-01-2016: auto gewassen. De beading ziet er na twee maanden als volgt uit
20160111_163722.jpg
03-02-2016: auto gewassrn. Beading na drie maanden
20160203_155603.jpg

28-02-2016: einde test. De beading was aanwezig maar slechter dan de laatste keer. Ook de sheeting was niet meer wat je wilt.
Al met al zou ik zeggen keurige standtijd. Prima prijs-kwaliteit verhouding als je het mij vraagt. Dat i.c.m. het gemak van aanbrengen is get wat mij betreft een aanrader!
 
Laatst bewerkt:

Cavemania

V.I.P. Member
Mooie duidelijke review, heb je de SN Hybrid toevallig ook. Ben wel nieuwsgierig naar een vergelijk tussen de twee.

Als de standtijd net zo goed is als de SN Hybrid zit dit wel goed
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
De Supernatural Hybrid heb ik niet in mijn bezit. Wel de gewone Supernatural als "deo stick". Wat is de standtijd van de SN Hybrid?
 

Cavemania

V.I.P. Member
Tja moeilijk te zeggen, zit vaak alweer wat over, volgens horen zeggen tussen de 4 en 6 maand mits juist aangebracht.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie review @IbizaSigno. Ook goed hoe je in het filmpje de sheeting laat zien. Ik zag vandaag een filmpje waarop ze met een keiharde straal op de motorkap van een Porsche probeerden de sheeting aan te tonen. :confused:

Ik zou een vergelijk kunnen maken met de SN Hybrid en deze BoB Protection wax, Kenneth heeft ze beiden in zijn WaxCabinet.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Bedankt @BlackPassat. Ik denk dat ik dat filmpje ook gezien heb. Ik wilde de sheeting in reeële vorm laten zien. Na het wassen zou je de auto afspoelen zonder druk. Dat heb ik in het filmpje dus gedaan. De vergelijking tussen de BoB en de SN Hybrid zou wel tof zijn als je daar tijd voor kunt maken.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Op de WaxWorld meeting hebben de meesten van jullie wel gezien dat de motorkap van de CC er niet best aan toe was. Hologrammen, onbestemde vegen, buffermarks. Het zag er niet uit dat geef ik direct toe. Mij is nog niet duidelijk waar dit nu door gekomen is. Zelf heb ik enige weken geleden een niet zo beste ervaring met Gyeon WetCoat gehad. Waarschijnlijk veel te veel opgebracht en een beetje te lang in laten trekken voordat de harde straal erover heen ging. Nou goed hoe het ook gekomen is, is niet meer van belang. Vandaag was het moment aangebroken om deze misère aan te pakken.
Gelijk een mooie kans om een vergelijk te maken tussen de DJ SN Hybrid en de DJ BoB Protection Wax.
Van de gebruikelijk wasbeurt is weinig te vertellen; ik gebruikte de Gyeon Bathe als shampoo.
Een lichte polijstbeurt gaf me gelijk de kans om kennis te maken met de polijstmiddelen van Scholl Concepts. @RST-Smurf was zo vriendelijk mij op de WaxWorld Meeting van enkele (zéér ruim bemeten, waarvoor nogmaals dank) sampletjes te voorzien.
Het medium polijstmiddel met de lightgreen pad verwerkte lekker, afbouwen ging goed. Je hebt het gevoel dat je eeuwig kunt doorwerken met de S17+.
Omdat ik écht veel te lang doorwerkte -tja je wil toch weten wat er uiteindelijk gebeurt- kreeg ik het een beetje aan het gummen op de pad. Bij normaal gebruik zal dit echter niet voorkomen.
De volgende stap was S40 op een zwarte pad, ging ook prima en de glans begon al lekker op te komen. Met de DAP900 helemaal tot standje 1 afgebouwd. Vervolgens het polijstresidu afgenomen met een MF en met IPA de motorkap afgenomen. Vervolgens even ruim de kans gegeven om goed uit te dampen.
Hierna de good old Poorboys Black Hole met een rode pad opgebracht. Laatst las ik in een verslag van @ShuttersPeet dat hij er altijd zo blij van werd. Ik realiseerde me toen dat het al best een tijdje terug was dat ik Black Hole had gebruikt. En inderdaad; het blije effect trad ook bij mij op bij het uitbuffen. Het geeft toch altijd een iets diepere glans.
De twee testwaxen voor de vergelijkende test werden met een gele waxhandpad opgebracht. Staand voor de motorkap is de rechterkant gewaxt met DJ SN Hybrid: een chemisch ruikende hybride wax, die mij iets te moeizaam opbrengt. Daarnaast had ik het iedee dat mijn mooie gelijkmatige circulaire bewegingen niet overal een gelijkmatig laagje wax aan het plaatwerk afgaf. Geef @BlackPassat maar een lekkere vettige carnaubawax.
De linkerkant werd voorzien van een laagje DJ BoB Protection Wax. Opbrengen ging toch wel een stuk lekkerder dan de SN Hybrid, de wax bleef goed van de pad afkomen en ik kon goed zien waar ik was gebleven met aanbrengen.
Na de swipetest kon al na een minuutje of acht curen de wax afgenomen worden. Voor de zuiverheid gebeurde dit aan beide kanten met een eigen schone oranje BOA.
Ik zal de komende tijd proberen wat beadingpics te maken en jullie op de hoogte houden van de standtijd.
image.jpg image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan