BlackPassat
V.I.P. Member
De filosoof
Mensen die me regelmatig zien en spreken zullen me omschrijven als een makkelijke prater, Brabanders zullen het wat directer uitdrukken door me te typeren als een “grôôt ouw’hoer”. Maar soms kan ik me ook afzonderen in mijn gedachten, dan ben ik een mijmeraar. In deze zeldzame periodes overdenk ik de triviale zaken in het leven van een detailer: een glaze of een sealant? Wax of een coating? Waarom vind ik het zo lekker om Migliore Frutta met de blote hand op te brengen?
Dát soort zaken houden me dan bezig. Ik kan me herinneren dat mijn laatste filosofische bui zich voordeed toen ik in een weldadig schuimbadje met Eucalyptus olie lag te bubbelen. Het onderwerp –het zal je niet verbazen- was foam. Wat maakt voor mij nu precies dat een foam een goede foam is?
Overpeinzingen
Allereerst de reinigende werking, als ik foam gebruik dan doe ik dat als een pre-wash. Het schuim moet er goed uitzien, lekker dik zijn bij het opbrengen, maar het moet ook goed van de lak aflopen; niet te langzaam maar ook zeker niet te vlug. Een minuut of vijf tot zeven vind ik een mooie periode, in die tijd kan ik de wasemmers voor het vervolg mooi vullen. Na het opbrengen moet het oppervlakkige vuil goed afgevoerd worden, en het meer aan de auto gehechte vuil alvast losgeweekt worden. Een lekker luchtje doet ook wat voor de beleving. Een ander belangrijk aspect is voor mij wat de foam doet met de aanwezige waxlaag, die moet natuurlijk intact blijven. PH neutraal is niet heel belangrijk voor me, al is het goed om te weten dat het product niet te zuur is. Bescherming verwacht ik van een foam niet, dat verkrijg ik wel door een wax te smeren.
Verleden
Autobrite Supa snow foam en Magifoam, Dodo Juice Apple- foam, Chemical Guys Mr. Pink, Stjarnagloss in de varianten Kokosnot PH neutral Sno foam, Red Snö en Citrus Snö en Wax,
Duragloss 902 CarPro Hydro2. Genoeg ervaring opgedaan in de afgelopen jaren, al blijven er altijd nog foams op het wensenlijstje staan. Waarom heb ik bijvoorbeeld de Honeydew nog nooit in de lans gehad?
Voorbereiding
Hoe toevallig is het dat ik kort geleden werd gevraagd om een nieuw ontwikkelde foam te testen? Buiten dat het leuk is om je mening te mogen geven over een nieuw product is het ook fijn om te merken dat je mening als detailer gewaardeerd wordt. Omdat ik de test serieus wilde aanpakken heb ik eerst de opbrengst van de Karcher K5 getest. Om 500 ml water uit de foambeker te zuigen gebruikt de Karcher 7,5 liter water. Dit betekent dus dat dit een verhouding van 1 op 15 is. De foam moet uiteindelijk een verdunning hebben van 1 op 250. We delen dus 250 door 15 en komen op 16,6 uit. Om 1 liter aan te maken zullen we dus 1000 ml gedeeld door 16,6 = 62 ml pure foam nodig hebben.
Testen
Een geheimzinnige man met regenjas kwam het sampletje vrijdag afgeven. De foam in het sampleflesje heeft een rood-oranje kleur en is niet heel dik. Shampoo geeft altijd een luxe uitstraling als ie lekker dik is in de fles, maar hoe handig is dit? In al die jaren detailen ben ik heel wat kostbare shampoo en foam verloren door het overgieten in maatbekertjes en dergelijke. Dun is in dit geval dus zeker beter; je hebt geen verlies door achterblijvende foam bij het doseren. De foambeker heeft een inhoud van 700 ml en daarom heb ik 42 ml foam toegevoegd.
Vanwege de vrij lichte kleur van de foam, die nog lichter werd vanwege het toevoegen van het water in de foambeker, verraste de dikte van het schuim uit de lans me direct. Gevoelsmatig had ik wat dunner schuim verwacht. Hopelijk geven de foto’s jullie een idee. De foamlans stond op helemaal naar min afgesteld, de instelling die ook werd gebruikt bij de analyse van de mengverhouding.
De spuitmond was afgesteld op een spuitbreedte die ervoor zorgde dat ik in twee keer de hele zijkant van de CC kon coveren. De aangemaakte hoeveelheid van 700 ml was ruim voldoende om de hele auto van een luxueuze sneeuwlaag te voorzien. Met 500 ml had het ook prima gelukt, maar omdat het toch voorhanden was heb ik de velgen en de wielkasten ook allemaal flink in het schuim gezet. Overigens duurt het infoamen van de auto, mits de slang je toestaat goed rond te lopen, slechts 1 minuut. Direct valt je de heerlijke geur op die het schuim afgeeft: ik durf het als een "lekkere kauwgomballenlucht" te omschrijven. Dat is toch een heel andere beleving dan de visvoerlucht die ik bij een andere foam al wel eens heb waargenomen. De auto werd rondom goed in de gaten gehouden om zeer precies vast te stellen of het schuim er lekker vanaf liep, dat ging in een mooi tempo. Aan het afdruppelende schuim was te zien dat de vervuiling van de auto werd ingekapseld en afgevoerd, zeker bij de velgen was dit heel mooi om te zien.
Vervolgens de klok in de gaten gehouden om precies te weten wanneer het afspuiten met de HD kon beginnen. Dit was na 6 minuten. Direct bij het afspuiten kon ik al zien dat de foam de waxlaag op de auto (Angelwax Dark Angel van vijf weken terug) keurig in stand had gehouden. Dit vond ik erg fijn om vast te stellen.
Na vijf minuten, nog voor het afspuiten met de HD
Velg vooraf
Velg inwerken, hopelijk zijn de zwarte spoortjes van aflopend vuil in de foam goed te zien op de foto.
Omdat ik zolang had staan kijken bij het aflopen van het schuim moest ik nu snel zijn om mijn emmers te vullen. Terug bij de auto zag ik gelukkig dat er nog geen droogplekken waren ontstaan en kon ik de auto wassen met de grijze Incredimitt en Chemical Guys Black Light Shampoo. Dit was de eerste keer dat ik deze shampoo gebruikte maar ik moet zeggen dat het een heerlijke shampoo is. De dosering is 1 oz per 5 liter. (even opgezocht een oz is net geen 30 ml) Dat heb ik echter niet aangehouden want ik vind 120 tot 140 ml op een wasemmer toch echt een beetje te gortig. Uiteindelijk is er 60 ml op 15 liter gebruikt.
Voor de velgen is geen extra reiniging ingezet; gewoon de washmitt met de shampoo. Het vuil vloog eraf al moet ik zeggen dat de velgen vers gespoten zijn en net in de CarPro DLux staan. @blackpassatjunior heeft vervolgens met de “open slang methode” het overtollige water van de auto afgesheet (ja vanaf nu is dat een officieel voltooid deelwoord). Er was slechts 1 kleine CarPro Fat BOA Drying Towel van 35 x 60 cm voor nodig om de hele CC droog te krijgen. Geen spoor van een waas of ander residu.
refelctie motorkap na het drogen
Bestel Mar?
Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik erg enthousiast over deze nieuwe foam en erg benieuwd naar de introductiedatum. Naar mijn idee heeft de ontwikkelaar een perfecte foam ontwikkeld, ik heb geen nadelen kunnen ontdekken of het moet de wat bleke kleur zijn. Nou daar is wel mee te leven.
Ander mogelijk nadeel zou de prijs kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: al zou deze foam qua prijs aan de bovenkant van de prijzen in de markt zitten dan nog zou ik hem zijn prijs dubbel en dwars waard vinden. Daarnaast is de dosering zo efficiënt dat hij dan toch een voordelige keuze zou zijn.
Zodra deze foam in de handel komt zal ik hem zeker bestellen.
Mensen die me regelmatig zien en spreken zullen me omschrijven als een makkelijke prater, Brabanders zullen het wat directer uitdrukken door me te typeren als een “grôôt ouw’hoer”. Maar soms kan ik me ook afzonderen in mijn gedachten, dan ben ik een mijmeraar. In deze zeldzame periodes overdenk ik de triviale zaken in het leven van een detailer: een glaze of een sealant? Wax of een coating? Waarom vind ik het zo lekker om Migliore Frutta met de blote hand op te brengen?
Dát soort zaken houden me dan bezig. Ik kan me herinneren dat mijn laatste filosofische bui zich voordeed toen ik in een weldadig schuimbadje met Eucalyptus olie lag te bubbelen. Het onderwerp –het zal je niet verbazen- was foam. Wat maakt voor mij nu precies dat een foam een goede foam is?
Overpeinzingen
Allereerst de reinigende werking, als ik foam gebruik dan doe ik dat als een pre-wash. Het schuim moet er goed uitzien, lekker dik zijn bij het opbrengen, maar het moet ook goed van de lak aflopen; niet te langzaam maar ook zeker niet te vlug. Een minuut of vijf tot zeven vind ik een mooie periode, in die tijd kan ik de wasemmers voor het vervolg mooi vullen. Na het opbrengen moet het oppervlakkige vuil goed afgevoerd worden, en het meer aan de auto gehechte vuil alvast losgeweekt worden. Een lekker luchtje doet ook wat voor de beleving. Een ander belangrijk aspect is voor mij wat de foam doet met de aanwezige waxlaag, die moet natuurlijk intact blijven. PH neutraal is niet heel belangrijk voor me, al is het goed om te weten dat het product niet te zuur is. Bescherming verwacht ik van een foam niet, dat verkrijg ik wel door een wax te smeren.
Verleden
Autobrite Supa snow foam en Magifoam, Dodo Juice Apple- foam, Chemical Guys Mr. Pink, Stjarnagloss in de varianten Kokosnot PH neutral Sno foam, Red Snö en Citrus Snö en Wax,
Duragloss 902 CarPro Hydro2. Genoeg ervaring opgedaan in de afgelopen jaren, al blijven er altijd nog foams op het wensenlijstje staan. Waarom heb ik bijvoorbeeld de Honeydew nog nooit in de lans gehad?
Voorbereiding
Hoe toevallig is het dat ik kort geleden werd gevraagd om een nieuw ontwikkelde foam te testen? Buiten dat het leuk is om je mening te mogen geven over een nieuw product is het ook fijn om te merken dat je mening als detailer gewaardeerd wordt. Omdat ik de test serieus wilde aanpakken heb ik eerst de opbrengst van de Karcher K5 getest. Om 500 ml water uit de foambeker te zuigen gebruikt de Karcher 7,5 liter water. Dit betekent dus dat dit een verhouding van 1 op 15 is. De foam moet uiteindelijk een verdunning hebben van 1 op 250. We delen dus 250 door 15 en komen op 16,6 uit. Om 1 liter aan te maken zullen we dus 1000 ml gedeeld door 16,6 = 62 ml pure foam nodig hebben.
Testen
Een geheimzinnige man met regenjas kwam het sampletje vrijdag afgeven. De foam in het sampleflesje heeft een rood-oranje kleur en is niet heel dik. Shampoo geeft altijd een luxe uitstraling als ie lekker dik is in de fles, maar hoe handig is dit? In al die jaren detailen ben ik heel wat kostbare shampoo en foam verloren door het overgieten in maatbekertjes en dergelijke. Dun is in dit geval dus zeker beter; je hebt geen verlies door achterblijvende foam bij het doseren. De foambeker heeft een inhoud van 700 ml en daarom heb ik 42 ml foam toegevoegd.
Vanwege de vrij lichte kleur van de foam, die nog lichter werd vanwege het toevoegen van het water in de foambeker, verraste de dikte van het schuim uit de lans me direct. Gevoelsmatig had ik wat dunner schuim verwacht. Hopelijk geven de foto’s jullie een idee. De foamlans stond op helemaal naar min afgesteld, de instelling die ook werd gebruikt bij de analyse van de mengverhouding.
De spuitmond was afgesteld op een spuitbreedte die ervoor zorgde dat ik in twee keer de hele zijkant van de CC kon coveren. De aangemaakte hoeveelheid van 700 ml was ruim voldoende om de hele auto van een luxueuze sneeuwlaag te voorzien. Met 500 ml had het ook prima gelukt, maar omdat het toch voorhanden was heb ik de velgen en de wielkasten ook allemaal flink in het schuim gezet. Overigens duurt het infoamen van de auto, mits de slang je toestaat goed rond te lopen, slechts 1 minuut. Direct valt je de heerlijke geur op die het schuim afgeeft: ik durf het als een "lekkere kauwgomballenlucht" te omschrijven. Dat is toch een heel andere beleving dan de visvoerlucht die ik bij een andere foam al wel eens heb waargenomen. De auto werd rondom goed in de gaten gehouden om zeer precies vast te stellen of het schuim er lekker vanaf liep, dat ging in een mooi tempo. Aan het afdruppelende schuim was te zien dat de vervuiling van de auto werd ingekapseld en afgevoerd, zeker bij de velgen was dit heel mooi om te zien.
Vervolgens de klok in de gaten gehouden om precies te weten wanneer het afspuiten met de HD kon beginnen. Dit was na 6 minuten. Direct bij het afspuiten kon ik al zien dat de foam de waxlaag op de auto (Angelwax Dark Angel van vijf weken terug) keurig in stand had gehouden. Dit vond ik erg fijn om vast te stellen.
Na vijf minuten, nog voor het afspuiten met de HD
Velg vooraf
Velg inwerken, hopelijk zijn de zwarte spoortjes van aflopend vuil in de foam goed te zien op de foto.
Omdat ik zolang had staan kijken bij het aflopen van het schuim moest ik nu snel zijn om mijn emmers te vullen. Terug bij de auto zag ik gelukkig dat er nog geen droogplekken waren ontstaan en kon ik de auto wassen met de grijze Incredimitt en Chemical Guys Black Light Shampoo. Dit was de eerste keer dat ik deze shampoo gebruikte maar ik moet zeggen dat het een heerlijke shampoo is. De dosering is 1 oz per 5 liter. (even opgezocht een oz is net geen 30 ml) Dat heb ik echter niet aangehouden want ik vind 120 tot 140 ml op een wasemmer toch echt een beetje te gortig. Uiteindelijk is er 60 ml op 15 liter gebruikt.
Voor de velgen is geen extra reiniging ingezet; gewoon de washmitt met de shampoo. Het vuil vloog eraf al moet ik zeggen dat de velgen vers gespoten zijn en net in de CarPro DLux staan. @blackpassatjunior heeft vervolgens met de “open slang methode” het overtollige water van de auto afgesheet (ja vanaf nu is dat een officieel voltooid deelwoord). Er was slechts 1 kleine CarPro Fat BOA Drying Towel van 35 x 60 cm voor nodig om de hele CC droog te krijgen. Geen spoor van een waas of ander residu.
refelctie motorkap na het drogen
Bestel Mar?
Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik erg enthousiast over deze nieuwe foam en erg benieuwd naar de introductiedatum. Naar mijn idee heeft de ontwikkelaar een perfecte foam ontwikkeld, ik heb geen nadelen kunnen ontdekken of het moet de wat bleke kleur zijn. Nou daar is wel mee te leven.
Ander mogelijk nadeel zou de prijs kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: al zou deze foam qua prijs aan de bovenkant van de prijzen in de markt zitten dan nog zou ik hem zijn prijs dubbel en dwars waard vinden. Daarnaast is de dosering zo efficiënt dat hij dan toch een voordelige keuze zou zijn.
Zodra deze foam in de handel komt zal ik hem zeker bestellen.