Maandagavond werd de Cabrio afgeleverd. De afspraak werd gemaakt dat de A4 woensdagavond opgehaald zou worden. Lekker ruim de tijd dus.
Zoals in de startpost te zien is toonde de A4 zich een mooie complete auto die er redelijk goed bijstond. Maar tien jaar trouwe dienst nadat hij van de productielijn was gelopen hebben toch hun sporen nagelaten. Links en rechts zaten er wat uitdagingen op waaronder een recente schade waarvan al op voorhand te zeggen was dat de behandeling daarvan niet tot onzichtbaarheid zou leiden. Zo goed mogelijk herstellen was daar het uitgangspunt.
Er was in het avondzonnetje nog voldoende zin en gelegenheid om alle randjes in te spuiten met APC. Nu is dit een binnenslaper dus er zat niet erg veel algaanslag of andere vervuiling op en in de randjes en de raamrubbers. De APC werd ingewerkt met een kwastje en kon even intrekken. Ondertussen werd de gehele auto ingespoten met Poorboys Bugsquash. Dit is in het verleden een goede aanpak gebleken omdat je hiermee al een deel van de roadgrime verwijderd die anders toch maar in je klei gaat zitten.
Ondertussen werden de banden ontdaan van hun grauwbruine sluier met een kwastje en Driehoek Goudzeep en werden de velgen met CarPro Iron X ("the original" voor hen die het vergeten waren)
Hierna werd de auto (minus de cabrio kap natuurlijk) gefoamed met de Heavy Duty Foamgun en de DetailPro Incredible Snowfoam. Na de afdruiptijd werd de auto afgespoten met de Karcher K5 (mét die heerlijke swivel slang). Vervolgens is de auto handmatig gewassen.
Na het wasprocessen was het tijd voor het kleien. @
blackpassatjunior pakte de Poorboys World klei met de heerlijk geurende Poorboys World Claylube , @
BlackPassat had de CarPro clay met de Dodo Juice Born Slippy kleivloeistof. De vervuiling viel mee alleen de onderkant van de deuren en de skirts gaven wat zichtbare vervuiling op de klei.
Na het kleien was de schemering inmiddels ingetreden maar Kenneth wilde toch nog even de polijstaanpak voor de dinsdag bepalen.
Voordat er een machine aan de auto komt wordt er uiteraard eerst afgeplakt. Er mag absoluut geen polijstmiddel spetteren op de cabriokap.
Na de nodige inspecties met de Scangrip lampen en lampjes en de kritisch blikken die daarbij horen, kwamen we tot de conclusie dat de eerste stap met de Festool Shinex rotary plaats moest vinden. De oranje -Honeycombed-pad van Festool met het polijstmiddel 5.000 van dezelfde fabrikant werd ingezet.
De tweede stap moest een klusje worden voor de Rupes LHR 15 Bigfoot, de DetailPro MF Finishing pad en de CarPro Essence (met Hybrid Energy Xtreme Gloss Enhancer, what else?)
Vanwege de te verwachten temperaturen zijn we dinsdag maar vroeg gestart. Op onze buitendetailplek hebben we tot ongeveer twaalf uur schaduw, daarna staat de auto in de volle zon (daarover later meer)
Uw Death Defying Detailers konden mooi achter elkaar aan werken. Met uiteraard een Eraser wipe down tussen de eerste en de tweede polijst stap.
Inmiddels hadden we al heel wat detailgear bij de auto verzameld.
Er zaten zoals gezegd links en rechts wat lakdefecten op de auto, voorbeeldje voor en voorbeeldje na:
Na het polijsten zijn er twee laagjes CarPro Reload Spraysealant op de auto gezet voor een bescherming die de hele zomer mee kan.
Precies voordat de zon ons te erg kon gaan belemmeren waren we klaar met het polijsten.
Een uurtje later -toen de zon de Cabrio heerlijk liet glanzen, maar ook de laktemperatuur tot een ongelooflijke waarde liet oplopen- deden we deze meting:
Ik ben niet zo van de interieurdetails maar bij deze Cabrio heb ik me toch laten verleiden om in het interieur aan de gang te gaan.
Dit gebeurde deels nog op de dinsdagavond en deels op de woensdag.
Interieurtrims met Poorboys World Natural Look
En een flinke sloot APC in het opbergvakje in de rechterdeur, wat zat daar nou vastgeplakt?
Leren stoelen met Gliptone Leather Conditioner
Glas met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate
Trims kofferbak en onder de motorkap met CarPro Perl
Matten en vloebedekking gestofzuigd
Oh ja het is een Cabrio he? Ook de Cabriokap nog afgeborsteld en gestofzuigd.
Het was een erg leuke detail, niet in het minst omdat ik weer lekker aan de gang kon met mijn steun en toeverlaat Kenneth/ @
blackpassatjunior. Bedankt maat.
De auto liet zich ondanks de harde lak redelijk goed corrigeren. Het is ook wel erg fijn dat je de beschikking heb over een inmiddels indrukwekkend arsenaal aan machines, hulpmiddelen en potje en pannetjes.
Vandaar dat ik best hier en daar een productje of een handeling vergeten zal zijn in deze write up (heb ik de Meguiar's All Metal Polish genoemd voor de uitlaatstukjes en de aluminium sierstrips?)
Maar goed, daar waar er vragen zijn weten jullie me via dit topic te vinden. Niet alleen voor vragen trouwens alle reacties zijn meer dan welkom.