Epsilon's detailoverzicht

BlackPassat

V.I.P. Member
Fijn dat de K5 je bevalt @Epsilon en dat de slang bij jou geen troubles geeft. Misschien is er inderdaad al wel wat aangepast door Kärcher.

Nog een verschil met de Nilfisk is dat bij de Kärcher de aansluiting voor het water én het hogedrukpistool aan dezelfde kant zit. Dat is toch wat minder praktisch vind ik maar niet onoverkomelijk.

Misschien is het alleen een kwestie van wennen @Epsilon? Ik vind het juist wel handig. Door deze configuratie kun je de reiniger redelijk vlak tegen een muur zetten. Bij mij komt dat zo uit dat ik de reiniger dan aan de linkervoorkant van de auto heb staan in een dood hoekje tegen de muur, zo kan ik linksom of rechtsom helemaal rond de auto komen.
 

Epsilon

Premium Member
Misschien is het alleen een kwestie van wennen @Epsilon? Ik vind het juist wel handig. Door deze configuratie kun je de reiniger redelijk vlak tegen een muur zetten. Bij mij komt dat zo uit dat ik de reiniger dan aan de linkervoorkant van de auto heb staan in een dood hoekje tegen de muur, zo kan ik linksom of rechtsom helemaal rond de auto komen.

De K5 bevalt zeker goed. Ik heb ook nog nooit zo snel vuile tegels schoon gekregen. De mogelijkheid om met reinigingsmiddelen te werken werkt ook goed, al mag het 'Plus' systeem wel wat sneller reageren.

De tip voor de plaatsing van de K5 had ik nog niet aan gedacht en is best praktisch. Bedankt.
 

Epsilon

Premium Member
Omdat ik de Ford Fiësta van mijn buurvrouw af en toe wat mag bijwerken heb ik weer een product van Angelwax geprobeerd.

20180506_205327.jpg

Ik las goede berichten over de mogelijkheid om plastic weer zwart te krijgen en blijkt ook wel uit het resultaat. Net als met de andere producten van Angelwax is de gebruikservaring erg goed.

En zo waren de bumpers en stootlijsten bij aanvang:

20180506_1420262.jpg

Vervolgens eerst de boel afgenomen met autoshampoo en CP Eraser.

Links zonder Halo en rechts mét:

20180506_1422302.jpg

Hoewel het resultaat al goed was heb ik voor de zekerheid een tweede laag aangebracht en het verschil met de oude situatie is duidelijk:

20180506_1453022.jpg

Ik wil een volgende keer Halo voor de héle auto gebruiken want dit knapte al behoorlijk goed op.
 
Laatst bewerkt:

Epsilon

Premium Member
Door wat oponthoud was ik 3 dagen achter elkaar bezig voor mijn klus geklaard was.

Nadat op dag 1 de velgen al waren gedaan kon ik op dag 2 de verontreiniging aanpakken. Eerst IronX, dan TarX vervolgens foamen met Fastfoam en wassen met Reset. Ik begon vrolijk met een stukje Meg's klei maar ik ging uiteindelijk over op het CarPro clayblock. Dat werkt erg goed i.c.m. Dodo's clay lube op de Golf! Daarna nog een wasbeurt met Reset.

20180510_143617.jpg

Vandaag (en dat maakt 3) eerst gewassen met Reset want de Golf staat buiten. De buren zullen wel gedacht hebben dat ik dol op wassen ben. Daarna aan de slag met afplakken van rubber en plastic. De eerste eigenaar vond lekker veel open zwart plastic blijkbaar een goed idee want ik was er wel even zoet mee. Voor dit jaar was ik wel zo slim om ook een paar brede rollen tape te kopen.

20180511_095709.jpg

Eindelijk aan de slag met de Rupes 15 MK2. Wat een fijne machine! Weinig trilling en veel controle. Voor het fijnere werk heb ik ook nog een Krauss Shinemaster S75 (die trouwens ook prettig werkt). Eerst met Clearcut op een oranje pad en (na 2 maal erseaser) Essence op de Glosspad. Dat laatste gaf soms wat vlekken, al ging het meestal weg na beter uitpoetsen of een 2e rondje. De Rupes, clearcut en essence waren allemaal nieuw voor mij dus het kan aan mezelf gelegen hebben.

20180511_1628212.jpg

Als laatste minimaal 1 uur gewacht en Reload aangebracht.

Ik zie altijd wel verbeterpunten maar ik ben toch erg blij met het resultaat:

20180511_1804202.jpg
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Hey @Epsilon
Ik vind het niet gek hoor als je drie dagen achter elkaar bezig bent met je auto. Het is jouw auto en jij bent er zuinig op.
Laat de buren maar denken. Door veel bezig te zijn leer je ook.
Toen ik pas begin, zo’n 10 jaar geleden stond ik ook altijd bij ons voor de deur en kreeg ik veel te horen. Negatief, maar ook veel positief.
Na een tijdje verdwijnt dat vanzelf en ben je de buur die altijd zijn auto netjes heeft.

Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat je vlekken had van de essence?
Dit is echt nieuw voor mij want het is een superfijn middel waar ik niet zonder zou willen.
Ik weet niet precies hoe je het gebruikt hebt, maar ik wil je als advies meegeven; less is more.
Je hebt echt maar super weinig nodig. Ongeveer drie á vier erwtjes per half paneel. ( voor jouw golf dan).
Snelheid van je machine laag en laat maar inwerken. Vaak wordt de essence “ opgenomen” in de lak en zie je het bijna niet meer. Niet extra bij gaan doen. Rustig doorgaan met je machine.
Laat maar inwerken. Je hoeft dan ook binna niks af te nemen.
Ik weet het niet zeker, in jouw geval, maar misschien heb je teveel gebruikt en te grote vlakken in één keer gedaan.
Vergeet niet dat er ook Sio2 in zit en als je dus teveel en te grote vlakken doet, neem je misschien niet alles goed af.
Misschien dat er hierdoor vlekken kunnen ontstaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
De buren zullen wel gedacht hebben dat ik dol op wassen ben.

Ik vind het niet gek hoor als je drie dagen achter elkaar bezig bent met je auto. Het is jouw auto en jij bent er zuinig op.
Laat de buren maar denken.

Ik verspreid dit soort klussen ook over verschillende dagen, dus komt het ook zomaar voor dat ik de auto 3 keer in een week sta te wassen. En dat zelfs terwijl ik de auto in de garage zet. Niks van anderen aantrekken wat dat betreft. Je hebt een fraai resultaat behaald @Epsilon
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Hey @Epsilon
Ik vind het niet gek hoor als je drie dagen achter elkaar bezig bent met je auto. Het is jouw auto en jij bent er zuinig op.
Laat de buren maar denken. Door veel bezig te zijn leer je ook.
Toen ik pas begin, zo’n 10 jaar geleden stond ik ook altijd bij ons voor de deur en kreeg ik veel te horen. Negatief, maar ook veel positief.
Na een tijdje verdwijnt dat vanzelf en ben je de buur die altijd zijn auto netjes heeft.

Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat je vlekken had van de essence?
Dit is echt nieuw voor mij want het is een superfijn middel waar ik niet zonder zou willen.
Ik weet niet precies hoe je het gebruikt hebt, maar ik wil je als advies meegeven; less is more.
Je hebt echt maar super weinig nodig. Ongeveer drie á vier erwtjes per half paneel. ( voor jouw golf dan).
Snelheid van je machine laag en laat maar inwerken. Vaak wordt de essence “ opgenomen” in de lak en zie je het bijna niet meer. Niet extra bij gaan doen. Rustig doorgaan met je machine.
Laat maar inwerken. Je hoeft dan ook binna niks af te nemen.
Ik weet het niet zeker, in jouw geval, maar misschien heb je teveel gebruikt en te grote vlakken in één keer gedaan.
Vergeet niet dat er ook Sio2 in zit en als je dus teveel en te grote vlakken doet, neem je misschien niet alles goed af.
Misschien dat er hierdoor vlekken kunnen ontstaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Essence wordt geactiveerd door warmte, wellicht heeft de zon hier ook invloed op gehad?
 

Kilometervreter

überspammer
Ik denk ook dat het door de zon komt, Essence vindt dit niet fijn, vandaar dat ik eigenlijk ook geen auto's meer buiten doe.
Ik snap best dat niet bij iedereen kan, maar ik kan nu ook in Leiderdorp bij een bedrijf ruimte huren voor 10,-- per uur, ideale werkplek. Misschien heb jij ook wel zoiets in de buurt. Nogmaals buiten werken is niet zo fijn en heeft vaak ook invloed op je resultaat, logisch ook want de meeste producten houden niet van te hoge of te lage temperaturen.
 

Epsilon

Premium Member
Hey @Epsilon
Ik vind het niet gek hoor als je drie dagen achter elkaar bezig bent met je auto. Het is jouw auto en jij bent er zuinig op.
Laat de buren maar denken. Door veel bezig te zijn leer je ook.
Toen ik pas begin, zo’n 10 jaar geleden stond ik ook altijd bij ons voor de deur en kreeg ik veel te horen. Negatief, maar ook veel positief.
Na een tijdje verdwijnt dat vanzelf en ben je de buur die altijd zijn auto netjes heeft.

Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat je vlekken had van de essence?
Dit is echt nieuw voor mij want het is een superfijn middel waar ik niet zonder zou willen.
Ik weet niet precies hoe je het gebruikt hebt, maar ik wil je als advies meegeven; less is more.
Je hebt echt maar super weinig nodig. Ongeveer drie á vier erwtjes per half paneel. ( voor jouw golf dan).
Snelheid van je machine laag en laat maar inwerken. Vaak wordt de essence “ opgenomen” in de lak en zie je het bijna niet meer. Niet extra bij gaan doen. Rustig doorgaan met je machine.
Laat maar inwerken. Je hoeft dan ook binna niks af te nemen.
Ik weet het niet zeker, in jouw geval, maar misschien heb je teveel gebruikt en te grote vlakken in één keer gedaan.
Vergeet niet dat er ook Sio2 in zit en als je dus teveel en te grote vlakken doet, neem je misschien niet alles goed af.
Misschien dat er hierdoor vlekken kunnen ontstaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Leuk om wat meer achtergrond verhaal te hebben. Ik kreeg ook al eens te horen 'niet te vaak wassen hoor, dat is niet goed', of goedbedoelde tips. Het leukste is dan nog een kind dat vroeg of ik de auto wit ging maken met mijn witte saus. Fijn dat jij en @5T-3F-4N aangeven dat mensen het gewoon gaan accepteren na een tijdje.

Ik had inderdaad vlekken met essence en de zon kan best de dader zijn zoals ook @Stefan en @Kilometervreter suggereren. Afgelopen vrijdag was het op zijn hoogst 18C buiten (ik had er nog speciaal op gelet) maar blijkbaar was het toch te veel. Er staat wel een boom bij de Golf, maar die bedekt niet de héle wagen met zijn schaduw. De snelheid op de Rupes 15MK2 was 3.5 á 4. Ik had spaarzaam aangebracht, want in het verleden had ik veel spetters meegemaakt. En ik volg dit pad, met de dikke lijn doorgaans 2 keer:
tumblr_inline_mzukblC7kp1r0mbsx.jpg


@Kilometervreter
Een loods zou wel ideaal zijn, daar zal ik eens naar kijken. Ik baalde al dat mijn vader een grote schuur heeft, maar ik mag er niet wassen. Mijn volgende huis zou ik graag met oprit willen ;)
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ja, inderdaad.... de zon zou de boosdoener kunnen zijn. Had ik niet aan gedacht omdat ik ook altijd binnen sta met polijsten.
Buiten werken met polijstmiddellen, waxen en coatings is gewoon niet zo fijn. Maar ik heb dan ook het geluk dat ik meerdere plekken heb waar ik gebruik van mag maken.
Zeker als ik auto’s voor andere mensen doe wil ik absuluut binnen staan omdat ik het beste resultaat wil behalen.

@Epsilon Ik weet niet waar je woont, maar ik wil best samen met jou je auto een keer “ onderhanden” nemen.
Ik woon in Papendrecht dus ik weet niet of dat voor jou te doen is en of je dat leuk vindt.
Wel even geduld hebben tot na de zomer. (Juli is mijn bruiloft).
Maar je hebt net je auto gedaan, dus het heeft zeker geen haast, denk ik.

Stand 3,5 á 4 voor de essence vind ik wel iets teveel. Ik gebruik max. 2. Zo kan de essence beter de tijd nemen om die eene kleine swirl nog op te vullen en goed glans te creëren.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Stand 4 bij een Mark II is eigenlijk al de stand voor "cutting" De standen 5 en 6 zijn voor incidenteel gebruik indien er tijdelijk even wat meer nodig is anders heb je een echte pad-killer te pakken :)
Dus mag, zoals @Ketoembar al schreef, wel een beetje lager met de Essence.
 

Epsilon

Premium Member
Ja, inderdaad.... de zon zou de boosdoener kunnen zijn. Had ik niet aan gedacht omdat ik ook altijd binnen sta met polijsten.
Buiten werken met polijstmiddellen, waxen en coatings is gewoon niet zo fijn. Maar ik heb dan ook het geluk dat ik meerdere plekken heb waar ik gebruik van mag maken.
Zeker als ik auto’s voor andere mensen doe wil ik absuluut binnen staan omdat ik het beste resultaat wil behalen.

@Epsilon Ik weet niet waar je woont, maar ik wil best samen met jou je auto een keer “ onderhanden” nemen.
Ik woon in Papendrecht dus ik weet niet of dat voor jou te doen is en of je dat leuk vindt.
Wel even geduld hebben tot na de zomer. (Juli is mijn bruiloft).
Maar je hebt net je auto gedaan, dus het heeft zeker geen haast, denk ik.

Stand 3,5 á 4 voor de essence vind ik wel iets teveel. Ik gebruik max. 2. Zo kan de essence beter de tijd nemen om die eene kleine swirl nog op te vullen en goed glans te creëren.

Ik mag al blij zijn dat ik pal achter mijn huis kan parkeren denk ik. Maar binnen heeft ook mijn voorkeur.

Gaaf dat je best eens met me aan de slag wilt. Ik woon vlakbij Hoorn, dus het is wel een eind rijden naar Papendrecht. Maar het heeft nu nog geen haast nee.


Zo te merken heb ik met essence dus een te hoge stand gebruikt, ik zal de volgende keer stand 2 gebruiken. @Ketoembar en @Stefan. Bedankt voor de extra info.
 

Epsilon

Premium Member
Na laatst de portieren nog eens gedaan te hebben en een laagje AW Fifth Element op de lak, deed ik vandaag weer eens een onderhouds was (met AW Enigma shampoo). Het was weer stoffig van de pollen.

Dit keer ook AW Halo op het rubber en plastic geprobeerd van de Golf. En meteen heb ik geleerd dat dit middel smelt als een ijsje bij 27C, maar prima functioneert. De volgende keer zoek ik wel een koelere dag uit :)

20180607_154519.jpg
20180607_154653.jpg
 

Epsilon

Premium Member
De afgelopen hele week was ik in noord Limburg en de Golf stond tussen de (naald-)bomen.

20180702_091502 (2).jpg

Er zat dus genoeg troep op voor een verse wasbeurt en ik kon meteen Angelwax Enigma QED proberen. Zelfs de vreselijke druppels boomsap gingen eraf, maar dat koste wel wat moeite. Ik weet dat het daarvoor niet bedoeld is, dus ik ben onder de indruk.

20180704_150404.jpg

Al met al een prettige QED met een mooie glans. De verwerking is ook nog eens gemakkelijk.
 

Epsilon

Premium Member
Vandaag aan de slag met CarPro Dlux. Het kwam er steeds maar niet van, en nog steeds zijn er plekken die ik wil doen. Maar toch scheelt het wel.


Eerst maar eens de boel klaarzetten. De handschoenen van mijn werk kwamen ook mooi van pas.
20180803_133209.jpg

De Goilf was gister al gewassen, en nu was enkel CarPro Eraser nodig.
20180803_133948.jpg
20180803_134015.jpg

Ná de Dlux:
20180803_145023.jpg
20180803_145011.jpg


Ik ben benieuwd hoe het houd. Inmiddels heb ik al heel wat geprobeerd namelijk.


Nog een bonusfoto van de brommer van mijn schoonmoeder. Dit type zie je niet vaak (36 jaar oud inmiddels) en ik kon het niet laten de boel een beetje op te schonen (er is nog genoeg te doen voor een volgende keer).
20180803_164640.jpg
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Dat ziet er weer mooi zwart uit, respect om dat met dit weer uit te voeren.
Ik ben benieuwd hoe het houd. Inmiddels heb ik al heel wat geprobeerd namelijk.
Mits juist aangebracht zeker 12 maanden, maar waarschijnlijk meer is mijn ervaring.

Tip voor de brommer: goed kleien en de lak voeden!
 

Epsilon

Premium Member
Vandaag nog een poging gewaagd om de Fiësta van mijn buurvrouw te verbeteren (met als focus het dak en de motorkap). Je hoeft niet bang te zijn dat je een krasje maakt zeg maar. Op zich ook wel bevrijdend...
20180805_133542 (2).jpg

Na het wassen, kleien, polijsten (CarPro Clearcut en Reflect), CarPro Eraser (2x) en CarPro Reload kwam ik helaas niet verder dan het volgende resultaat:

20180805_153602 (2).jpg

De dofheid werd wel minder en de gladheid nam wat toe, maar de lak is er te erg aan toe voor een échte glans. Dat komt onder andere door de leeftijd van de auto, de wasstraat en schoolkinderen. De motorkap is helaas in dezelfde staat. Toch was het een leuke klus om te kijken of ik er nog wat van kon maken.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan