De lokale gereedschappenboer had het tooltje beschikbaar, de klus kon verder aangepakt worden.
Met het juiste gereedschap is alles een makkie, dus de ruitenwisserarmen waren snel los. Het viel me op dat het asje van de ruitenwissermotor conisch gevormd is, vroeger waren die dingen gewoon recht en kwamen de armen ook niet zo vast te zitten. Natuurlijk is het vastzitten ook een gevolg van de combinatie van een aluminium asje met een stalen arm, Die combinatie geeft altijd problemen met corrosie.
De kunststof paravaan was na het losmaken van wat klemmetjes en een rubberen strip snel gedaan. Wat ik daaronder aantrof was een behoorlijke bende van blaadjes, takjes, insectenlijken en nog wat zooi van onbekende afkomst.
Ik weet dat de vroegere Passats nog al last hadden van wateroverlast doordat de afwatering van deze zone verstopt ging zitten, het water bleef vervolgens staan en kon -nadat het Nieuw Amsterdams Peil was overschreden- binnen in de auto voor natte voeten zorgen omdat het water via de verwarmingskanalen naar binnen liep.
Gelukkig was er van stilstaand water geen sprake.
De blaadjes waren snel verwijderd en met compressor werd alles nog even nageblazen.
Vervolgens zijn de kunststof afdekkappen met een sopje afgedaan, gedroogd en met Eraser voorbehandeld voor de Dlux coating.
Morgen volgt de montage want ik wil de delen perfect laten drogen.
Ondertussen kan ik nog wat tijd besteden aan het opzuiveren van de spiebaantjes van de asjes en de ruitenwisserarmen.