HELP! Waskrasjes ontstaan weer......

Guido_BMW

New Member
Beste heren en dames,

Ik heb hulp/advies nodig mbt mijn wasmethodiek cq. grondigheid?!

Mijn 20 jaar oude BMW 523i heb ik recent 3-staps gepolijst met een gelikt resultaat en hem daarna direkt in de Smartwax carnauba wax (ja die roze) gezet. Daarnaast gebruik ik nu ook van Smartwax de detailer Smart Detail! Het was 1 spiegel zonder ook maar enige waskrassen, swirls of andere defecten. Ja, ik had wel last van de orange peel, maar is niet storend.
Nu verbaast het mij dat ik na de 1e wasbeurt al weer kleine waskrasjes zag ontstaan. Ik was met het 3 emmer-systeem (met grid guards in elke emmer). 1 washmitt (eerst Gyeon Q²M Smoothie Wash Mitt, na 1e wasbeurt vervangen door nieuwe MM Incredimitt Wash Mitt) voor het bovenliggende gedeelte en 1 aparte washmitt (MM Incredimitt Grey Wash Mitt) voor de dorpels en de onderste 20 cm van de carrosserie. De velgen worden natuurlijk van te voren gewassen met Monello Non Ferro en BTBM of Bathe en aparte washmitt (Gorilla Wheel Glove). Het geheel wordt voor het wassen en na de velgen gedaan te hebben, gefoamed met Monello Artico Magico (1:4 tot 1:6).
Wassen doe ik met de erop afgestemde Smartwax Smart Carwash (afgestemd op de wax). Ruim 30+ ml op een 19 liter emmer. Na ieder paneel spoelen en weer met ruim nieuw waswater verder. Van boven naar beneden en niet meer terug naar boven. Drogen deed ik met de Gyeon Silk Dryer en nadat ik deze als “verdachte” zag met de trekmethode ipv deppen, heb ik deze ook vernieuwd! Zelfde effect weer na wassen en drogen. Ik heb ook de CSF Delirium Orange Drying Towel nu geprobeerd, maar lijkt mijn probleem niet op te lossen. Natuurlijk is de aangericht “schade” ook niet meer te herstellen zonder te polishen lijkt me?!

Nu na de 2e wasbeurt lijkt met daarop de volle zon erna, dat ik overal langskrassen zie die volgens mij toch door de nieuwe washmitt of de nieuwe droogdoek moet komen?

Enige verklaring voor mij zou kunnen zijn dat ik te hard wrijf met de washmitt of nog meer water moet gebruiken en niet te lang (droog) doorwrijven? In ieder geval is het erg frustrerend dat ik ondanks mijn juiste middelen en techniek toch nog waskrassen creëer?

Ik heb een 4-tal foto’s bijgevoegd waar wel moeilijk te zien is wat ik bedoel, maar deze fijne krasjes zitten overal over de lengte cq. breedte (ondanks dat dit op de foto beperkt zichtbaar is)?! Ook nog een (show)foto van toen de auto pas gepolijst was en in de wax gezet……

Wat doe ik nu fout of TE goed? Of zitten deze krasjes alleen in de wax? Opnieuw behandelen met de wax is dat een optie? Kan ik dit gewoon eroverheen opnieuw aanbrengen of dien ik deze geheel te verwijderen weer?

Groeten,

Guido
 

Bijlagen

  • Inked20181013_155303_LI.jpg
    Inked20181013_155303_LI.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 2
  • Inked20181013_155314_LI.jpg
    Inked20181013_155314_LI.jpg
    103,4 KB · Weergaven: 1
  • Inked20181013_155351_LI.jpg
    Inked20181013_155351_LI.jpg
    121,5 KB · Weergaven: 1
  • Inked20181013_155155_LI.jpg
    Inked20181013_155155_LI.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 2
  • polished car 523i.jpg
    polished car 523i.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 2

Ketoembar

V.I.P. Member
Ff snel schieten mij twee mogenlijkheden te binnen.
1. De krassen zijn misschien nooit helemaal weg geweest na het polijsten. Dit zou kunnen als je het polijstrésidu na een polijstgang niet goed weghaalt met bv. Eraser. Zeker als je gecomound hebt. Maar ik denk niet dat dit het geval is bij jou. De krasjes zijn erg recht.
Dus kom ik op punt 2. Het gebeurt nu. Aan je wasmethode ligt het echt niet, denk ik.
Je weet echt wel wat je aan het doen bent en waarom. Je gebruikt Smartwax carwash. Ik heb geen ervaring met deze shampoo maar ik lees dat er wax inzit. Het zou misschien kunnen dat de wax in de shampoo de “krasjes” veroorzaakt.
Je snijdt dan door de achter gebleven carnauba met je droogdoek.
Maar in dat geval zou je, als de auto goed droog is, met een doekje de krasjes kunnen verplaatsen.
Ikzelf ben geen fan van shampoos met wax als een auto al goed beschermd is.
Mocht dit beide niet het geval zijn, dan zijn er misschien anderen met ideeën hierover.

Succes
 

Guido_BMW

New Member
Ff snel schieten mij twee mogenlijkheden te binnen.
1. De krassen zijn misschien nooit helemaal weg geweest na het polijsten. Dit zou kunnen als je het polijstrésidu na een polijstgang niet goed weghaalt met bv. Eraser. Zeker als je gecomound hebt. Maar ik denk niet dat dit het geval is bij jou. De krasjes zijn erg recht.
Dus kom ik op punt 2. Het gebeurt nu. Aan je wasmethode ligt het echt niet, denk ik.
Je weet echt wel wat je aan het doen bent en waarom. Je gebruikt Smartwax carwash. Ik heb geen ervaring met deze shampoo maar ik lees dat er wax inzit. Het zou misschien kunnen dat de wax in de shampoo de “krasjes” veroorzaakt.
Je snijdt dan door de achter gebleven carnauba met je droogdoek.
Maar in dat geval zou je, als de auto goed droog is, met een doekje de krasjes kunnen verplaatsen.
Ikzelf ben geen fan van shampoos met wax als een auto al goed beschermd is.
Mocht dit beide niet het geval zijn, dan zijn er misschien anderen met ideeën hierover.

Succes

Dank voor je snelle antwoord @Ketoemba, maar ik vind het hele goede ideeën. En ik denk inderdaad dat het de 2e betreft! Namelijk gebruik ik nu voor de 2e keer pas de Smart Carwash met inderdaad mogelijk carnauba wax als glansversterker?! Ik dacht dat dit toch nog een "pure" shampoo was met alleen een soort "detailspray-funktie" erin voor de glans. En een boost voor de Smartwax wax. Maar logisch dat er dan ook carnauba in zal zitten. Daarvoor gebruikt ik altijd of de BTBM of Bathe (zonder plus!), gezien dit pure shampoo's zijn. En door mijn droogdoek denk ik inderdaad dat ik dus krasjes trek in de aangebrachte carnauba, zeker ook nog eens met de "overmaat" Carwash in de emmer?! Vorige keer heb ik echt 30 ml (1 OZ) gebruikt, en nu dacht ik een scheutje extra (misschien wel totaal 35 tot 40 ml). Dus vorige keer heb ik er niet zo'n last van gehad als nu. Ik zie inderdaad nu bij het product heel duidelijk staan: "SmartCarwash is een premium wash en WAX shampoo in één". Hoe moeilijk kan het dan zijn. Maar tevens staat in de omschrijving ook iets leuks: "uitgerust met een niet-streeptrekkende formule"?! :rolleyes: Maar dat gaat meer over de waterverzachtende werking zoals ik begrijp en niet over de strepen die je zelf in de carnauba trekt met je droogdoek.
Even ter zijde maar de eerste optie valt af, want ik weet zeker dat ik tussen iedere polijstgang heel goed ontvet met Eraser en ook beoordeel of de krassen weg zijn. En dat weet ik zeker dat er niets meer te zien was op het ontvette oppervlak. Maar had inderdaad gekund.
Maar dan denk ik dat ik ook weer afstap van de Smartwax Carwash en terug ga naar de "pure" shampoo. Kan ik de huidige krasjes dan wel "herstellen" of dien ik opnieuw het "wax-proces" in te zetten met Eraser of zelfs een stripwash? Misschien teveel tegenvragen, maar ik ben al blij met de ideeën. En dat ik hopelijk de "schade" nog beperkt kan houden en kan herstellen zonder opnieuw helemaal weer te gaan polijsten. Wat een topleden op dit forum.......Thanks! :)
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Als dit inderdaad de boosdoener zou zijn, hoef je zeker niet opnieuw te polijsten.
Het zou in dat geval carnauba op carnauba zijn.
Je zou kunnen proberen of het helpt om met een suède doek nog eens goed na te wrijven. Suède kan niet “snijden” en dan zou je dus in theorie de krasjes moeten bewegen.
Als dat niet in één keer lukt zou je misschien kunnen proberen om de carnauba een beetje los te krijgen met bv verdunde spray & wipe.
Dit tast je waxlaag niet aan en je zou dus niet opnieuw hoeven te waxen.
Ik ben benieuwd of het gaat lukken
Succes
 

Guido_BMW

New Member
Als dit inderdaad de boosdoener zou zijn, hoef je zeker niet opnieuw te polijsten.
Het zou in dat geval carnauba op carnauba zijn.
Je zou kunnen proberen of het helpt om met een suède doek nog eens goed na te wrijven. Suède kan niet “snijden” en dan zou je dus in theorie de krasjes moeten bewegen.
Als dat niet in één keer lukt zou je misschien kunnen proberen om de carnauba een beetje los te krijgen met bv verdunde spray & wipe.
Dit tast je waxlaag niet aan en je zou dus niet opnieuw hoeven te waxen.
Ik ben benieuwd of het gaat lukken
Succes

Suède doekjes heb ik gelukkig nog in overvloed voor het aanbrengen/uitwrijven van de DLUX coating. En ook de spray & wipe heb ik als (quick) detailer, geweldig produkt.
Maar mij lijkt dat ik eerst de auto wel weer wassen doe,daar er natuurlijk weer stof en vervuiling op kan liggen (door het rijden ook)?! En dan met de BTBM natuurlijk. Of gelijk met de (verdunde? hoeveel?) spray & wipe zonder weer te wassen. Op zich kan de spray & wipe natuurlijk een beetje waterless washen :rolleyes:. Ik ga in ieder geval zo snel mogelijk proberen, al vrees ik dat dat tot het weekend moet wachten voor de hele auto daar het 's avonds helaas al vroeg donker is en dan zie je niks.....:(. Maar ik kan straks wel een stukje proberen of het werkt. Eerst voorzichtig met suède doekje alleen wrijven en dan eventueel met verdunde spray & wipe. Als dit nu werkt, dan werkt dit ook NA het wassen van de auto weer en dan de hele auto nalopen op die manier?
In ieder geval bedankt weer voor de geweldige tips richting de oplossing.....ik zal mijn bevindingen direkt posten als ik ze heb. Ook leerzaam voor andere forum-leden lijkt me.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik verdun de S&W 1:1 met demiwater en gebruik dit ook als claylube. Je kan overdag een klein stukje proberen om te kijken of het überhaubt helpt. Je auto eerst wassen is natuurlijk altijd veiliger.
 

Mrkawa

Active Member
ik zou je ook adviseren de cone dirttrap erin te doen. ik heb ook gridguards en scrub guards en 3 emmers en nog blijft er spul loskomen onder de dirtraps!
 

Guido_BMW

New Member
ik zou je ook adviseren de cone dirttrap erin te doen. ik heb ook gridguards en scrub guards en 3 emmers en nog blijft er spul loskomen onder de dirtraps!
Dat is zeker zo. Nu heb ik zelfs de dirttrap onderin en bovenop de grit guard extra (zonder pootjes/schotten). Maar er is nu alweer een nieuwe uit met een soort cyclone dirttrap.......Je weet dadelijk niet meer hoeveel guards je moet hebben?! Ik zie ook detailers die na het spoelen in de rinse emmer de washmitt uitknijpen buiten de emmer. Kan ik me ook voorstellen, de dirt die in de spoelemmer "dwarrelt" kan in ieder geval niet meer mee via de washmitt naar de wash emmer......
 

Guido_BMW

New Member
Hey
Hoe is het met je krasjes. Heb je ze weg kunnen krijgen?

Sorry @Ketoembar , ik heb geen tijd meer gehad om het uit te proberen. Ik heb wel het demiwater in huis gehaald, maar nu het 's avonds al donker is als ik thuiskom, zal het in het weekend moeten. En vorig weekend ben ik niet thuis geweest. Volgens mij zie ik de strepen niet meer, maar kan ook zijn door het vuil/stof wat inmiddels weer op de auto aanwezig is. Ik ga hem sowieso opnieuw wassen en dan helemaal behandelen met de verdunde spray en wipe! Ik vroeg mij wel af, als je de Smartwax shampoo WEL zou willen gebruiken, hoe doe je dat dan? Niet drogen met een droogdoek maar met een blower?? Of mag je dan ook al niet teveel druk uitoefenen met je washmitt bij het wassen?

In ieder geval ga ik proberen aanstaande zondag (zaterdag de hele dag in het noorden des lands) de auto te wassen en eens goed te checken en te S&W-en! Resultaat zal ik dan weer delen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat is zeker zo. Nu heb ik zelfs de dirttrap onderin en bovenop de grit guard extra (zonder pootjes/schotten). Maar er is nu alweer een nieuwe uit met een soort cyclone dirttrap.......Je weet dadelijk niet meer hoeveel guards je moet hebben?! Ik zie ook detailers die na het spoelen in de rinse emmer de washmitt uitknijpen buiten de emmer. Kan ik me ook voorstellen, de dirt die in de spoelemmer "dwarrelt" kan in ieder geval niet meer mee via de washmitt naar de wash emmer......

Inderdaad, maar dat hoort naar mijn idee bij een goede wasdiscipline.
De volgorde die ik hanteer is.
1. Washmitt in de was emmer,
2. washmitt op de auto,
3. washmitt uitknijpen buiten de emmers,
4. washmitt spoelen in de rinse emmer,
5. washmitt uitknijpen buiten de emmers,
1. washmit in de wasemmer,
2. washmitt op de auto,
etc.

Verder heb ik alleen de grittguard onderin de emmers.
 

Mrkawa

Active Member
ik kan je de conedirt trap aanraden.

ik foam me auto.
3 emmers 2 grittguards 1 cone dirt trap en 2 scrub boards en nog haal ik vuil onder de dirt trap vandaan! want de grittguard opzich bestaat de kans weer dat het vuil omhoog woelt. en een scrubboard is naar mijn idee de beste schrob middel voor je mitts
 

G4BR13L

New Member
Voor alle zekerheid: je spuit de wagen goed af na het foamen en je gaat niet meteen met een wash mitt door de foam? Gebruik je toevallig een glaze met fillers of welke producten heb je gebruikt om te polijsten? Kan zijn dat je BMW een zachte lak heeft en gevoelig is voor swirls.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan