Ingebrand remstof of toch wat anders?

marlene

Premium Member
In de tweede helft van november werden de zomerwielen onder de auto verruild voor een wintersetje. Tijd genoeg om ze schoon te maken, dacht ik nog, maar door verschillende omstandigheden lagen ze nog vervuild in de garage. En dan zie je ineens vogeltjes met nestmateriaal door de tuin vliegen... :rolleyes:

Hoog tijd dus en gistermiddag de wielen eindelijk naar buiten gerold om een beginnetje te maken:
  • wielen afgespoten;
  • banden met zachte zeep geborsteld en afgespoeld, derde keer bleef het schuim wit;
  • beide zijden van de velgen gewassen met Carpro Reset (1:400) daarna afgespoeld;
  • buitenzijde velgen ingespoten met non-ferro/Kenotek, 4-5 minuten laten inwerken, washmitt erover en afgespoeld. Schoon!
  • binnenzijde velgen eerst ingesprayed met een velgenreiniger en na een paar minuten inwerken met de velgenborstel bewerkt en afgespoeld. Daarna non-ferro/Kenotek en de binnekant van de velgen van de achterwielen waren schoon. Maar de voorwielen krijg ik het niet schoon! Velgenreiniger, non-ferro, Kenotek pro wheelcleaner ultra, Autoglym tar remover... het gaat er niet af! Wel wordt de Kenotek nog steeds paars als ik ze na afspoelen er opnieuw mee inspuit. Moet ik het langer dan een paar minuten laten inwerken, of is het een verloren zaak? Ik heb ook nog klei geprobeerd en die wordt behoorlijk vuil, maar ik zie het weinig schoner worden op de velg.
Nog even vermelden: afgelopen november zijn de velgen er voor het eerst onder vandaan gegaan sinds ik de auto in bezit heb. Winter 2015/2016 heb ik met de zomerwielen gereden en waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dat ook gedaan. Ik denk dat we spreken over 6 jaar opgespaarde remstof. :(

Plaatjes bij de praatjes:
IMG_1029.PNG

IMG_1030.PNG

IMG_1031.PNG
 

Frans

V.I.P. Member
Graag gedaan @marlene
Middelen zoals IronX werken trouwens beter door ze niet an sich enkel met opsprayen te laten inwerken.
Zelf spray ik de velgen in, wacht even op de verkleuring, inwerken met een velgenborstel, dan nog een tijd laten staan en dan pas afspoelen.
Met heel erg veel ijzerdeeltjes, ga ik er nog een tweede keer overheen met de velgenborstel, voordat ik afspuit.
Bij de vervuiling die jij hebt, zou ik het blijven herhalen, totdat je geen effect meer ziet qua reiniging.
Verder heeft een milde klei weinig nut, je zal zo'n grof mogelijke klei moeten gebruiken en daarbij overvloedig met een lube smeren.
Delen waar je slecht bij komt, doe ik zelf met een detail tandenborstel en IronX.
Er gaat veel tijd in zitten, laat je niet ontmoedigen en uit het veld slaan.
Pak gewoon wanneer je tijd en zin hebt een velg aan.
 

ArjanD300

Premium Member
Pfffffff SUCCES !!

Ide zoals Frans zegt grof geschut, borstels grove klei etc...
En herhalen herhalen tot vervelens toe.

Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of ik zo ver ging om ze volledig schoon te krijgen.
Vind velgen echt een K klus...
 

marlene

Premium Member
Nogmaals bedankt, @Frans!
Ik was ook wel met de velgenborstel erover gegaan nadat de ijzerverwijderaar was aangebracht, maar niet eerst laat inwerken. Al met al denk ik ook dat het spul iets langer z'n werk moet laten doen. Is er een maximale tijd dat het door blijft werken? De klei die ik heb is inderdaad alleen milde van DJ, hier moet zwaarder geschut voor komen. Ik zag in het andere topic al een link van Stefan naar een Carpro klei blok, geen gewone klei dus. Maar met die ribbels in de velg is zo'n blok volgens mij zo kapot. Sowieso maken die ribbeltjes het kleiën er niet gemakkelijker op...

Pfffffff SUCCES !!

Ide zoals Frans zegt grof geschut, borstels grove klei etc...
En herhalen herhalen tot vervelens toe.

Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of ik zo ver ging om ze volledig schoon te krijgen.
Vind velgen echt een K klus...
DankU, dat weet ik ook nog niet, Arjan. :D
Ze moeten er wel voor de zomer onder, maar ik kan wel iets harder m'n best doen om het te proberen.

Jouw reactie begrijp ik niet helemaal, @Cavemania.
Naast het feit dat ik die spullen niet in huis heb, lijkt het me 'iets' te grof geschut. :confused:
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ja sorry @marlene, was bedoeld als grap en niet serieus. Er zijn dus mensen die op deze manier de velgen reinigen.

Het is zoals @Frans zegt. Succes.. met geduld en veel werk zal je ze wel zo'n beetje schoon krijgen.
 

Frans

V.I.P. Member
Is er een maximale tijd dat het door blijft werken?
Je krijgt op een gegeven moment gelvorming en het is dan moeilijk weg te spuiten.
Die gelvorming treed eerder op wanneer je alleen inspuit en wacht, alsdat je het opspuit en daarna agiteert met een vochtige velgenborstel.
Het is enigszins herkenbaar; op het moment dat je niets meer naar beneden ziet lopen, dan is dat tevens het moment van het begin van de gelvorming.
Als dat per ongeluk gebeurt, gewoon de velgenborstel er weer bij pakken en daarna gelijk afspuiten.

Wat kleien betreft, gewoon in de lengterichting van de ribbels kleien, maar ik denk dat dat al voor zichzelf sprak.
 
Laatst bewerkt:

marlene

Premium Member
Wederom bedankt!
Morgenmiddag ga ik weer een poging wagen en zal ik Stefan even bellen over welke klei. Ik zag een CG heavy duty klei in de WW shop, geen idee of ie geschikt is en met DJ clay lube te gebruiken is. Maar voorlopig kunnen we ons met de kenotek uitleven... die fles kwamen we trouwens tegen bij het opruimen het huis van mijn ouders laatst, nog helemaal vol en ongebruikt, samen met een driekwart volle fles autoshampoo (megiuars gold ?) en wat spulletjes die hun weg in de kliko hebben gevonden. ;) De anderen rijden hun auto's door de krasstraat dus ik heb de shampoo en kenotek maar meegenomen.
 

marlene

Premium Member
Ik ben gestopt met de binnenkant van de velgen!

Op de achtervelgen, die schoon waren en in de garage lagen zijn inmiddels weer donkergrijze vlekken ontstaan, en de ene voorwielvelg (van de foto) is bijna ontdaan van de vlekken, maar de lak is er op die plaatsen vanaf. :(

Uren bezig geweest met die ene velg: na 9x ijzerverwijderaar werd er niks meer paars, de vlekken waren lichter van kleur, maar zaten er nog steeds. AG Tar Remover nog geprobeerd, maar dat deed niks. Met de heavy duty klei kreeg ik uiteindelijk een groot deel van de vlekken weg, maar op die plaatsen zat er geen lak meer onder. Ik vermoed dat de remstof door de lak is gebeten in de loop door jaren.
Ik heb het dus opgegeven en aan de andere velg van de voorkant ga ik niet eens beginnen. Ze gaan binnenkort onder de auto en ik ga eens kijken wat te doen: nieuwe velgen of deze poedercoaten/spuiten.

Ik heb inmiddels de CG heavy clay al binnen en gebruikt, maar deze was inderdaad ook een optie - heb ik blijkbaar toen over het hoofd gezien.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Balen maar het is niet anders. Ik heb de velgen van mijn vorige auto laten poedercoaten. Dat doe ik niet weer. De glans ontbreekt gewoon. Spuiten van velgen schijnt tussen de 50 en 100 euro per stuk te kosten afhankelijk van formaat en staat van de velgen.
 
Als de zichtzijde van de velgen nog prima zijn en het probleem alleen aan de achterkant van de velg zit, zou ik ze eventueel nog zelf spuiten met spuitbussen. Ligt wel aan het soort velg, Het moet natuurlijk wel goed af te plakken zijn.
 

ArjanD300

Premium Member
Helaas @marlene maar je hebt het geprobeerd...ervaring rijker en nu kun je niet achteraf zeggen had ik maar ;)

Nieuwe velgen is altijd een oplossing maar best wel kostbaar.
Als het alleen aan de binnenkant zit en niet aan de voorzijde zou ik het zo laten.

Spuiten of coaten kan altijd, kost zeker minder als nieuwe, ik heb met beide ervaring.

Heb gespoten winterset:
IMAG5181_1_1.jpg

en gecoatte zomerset:
IMAG5195_1.jpg

Spuiten is strakker en glanst of laten we zeggen de reflectie is daardoor beter.
Maar ik heb bij nagenoeg iedere banden wissel of een lekke band schade gekregen door misschien onkundige banden boeren...
Maar lak is nou eenmaal zachter als coaten, en mijn eigen garage geeft geen garantie als hij iets met gespoten velgen moet doen, gecoatte velgen wel......

Coaten is knetterhard, en ik hoop dat dit beter bestand is tegen beschadigingen op de langere termijn.
Glans is ook enorm zeker na polijsten en een laagje Dlux (zie in mijn topic) maar bij mij zijn ze niet zo strak als de gespoten winter velgen en dat is best jammer.
Kan liggen aan date coater want mijn zwager heeft ze elders laten coaten en die zagen er op dateert foto's wel behoorlijk strak uit !

Qua kleur vind ik dat ze tegenwoordig een hoop kunnen, metallic en met blanke lak eroverheen geeft prima resultaten, op dus kleur, glans en diepte.....
 
Laatst bewerkt:

marlene

Premium Member
Dankjulliewel voor de reacties, hulp en medeleven. ;)

Ja, het is balen, maar het is niet anders en doorgaan met zo'n teleurstellend resultaat is zinloos en zonde van de tijd, producten en mijn armen.
De voorzijden van de velgen zijn ook niet perfect en dat was al zo toen we de auto kochten, maar na schoonmaken, kleiën, pro polish en een sealant zien ze er toch nog beter uit dan de meeste velgen hier in de straat. :D

De voor- en nadelen van poedercoaten en spuiten had ik ook al uitvoerig gegoogled en ik ben daar nog steeds niet uit als ik dat laat doen. Nieuwe velgen is ook nog steeds een optie, en omdat ik dezelfde (saaie) oem velgen wil is verschil niet eens zo groot — tientjes als ik ze in UK bestel.
 

Frans

V.I.P. Member
@marlene; Zie je dan ook daadwerkelijk het metaal bij de doffe plekken, omdat je zegt dat je door de lak heen bent?
Meestal worden de binnenkanten velgen van een dikke unilak voorzien en krijgen ze niet de afwerking zoals van de voorzijde.
Grove klei kan behoorlijke marring veroorzaken, dat kan er dan uitzien als een doffe plek.
Dit moet echter weer te corrigeren zijn met polijsten.
 

marlene

Premium Member
Volgens mij zie ik het metaal, @Frans. Maar als het toch doffe plekken in de lak zijn, dan nog wordt het moeilijk polijsten met die fijne ribbels. De binnenkant is anders dan de voorzijde, het mist inderdaad een blanke lak.

@Kilometervreter Een setje gebruikt heb ik ook even bekeken, maar de binnenkant van de velgen staat veelal niet op de foto. :D

Deze velgen gaan er begin volgende week gewoon onder. De voorzijde is redelijk netjes en ze staan in de sealant en de banden zijn ook mooi geworden. Ik verwacht dat er nieuwe achterbanden om moeten voor eind van het jaar, dus ik ga nog eens rustig kijken wat we met de velgen doen... ;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan