Eindelijk tijd gevonden/gemaakt om de Talisman eens een goede polijst beurt te geven. Ik heb dat hier al meerdere malen aangegeven sinds de aankoop vorig jaar september, maar telkens kwam het er niet van. Ondertussen had ik al wel allerlei aankopen gedaan om de klus te klaren.
Dus uiteindelijk vrij gevraagd bij mijn vrouw en mijn werkgever zodat ik resp. zondag en maandag lekker de tijd had. Helaas niet veel foto's gemaakt, ik vind het ook erg lastig om lak-defecten goed vast te leggen.
De Talisman heeft zijn eerste jaar in Duitsland doorgebracht en is als Jahreswagen door mijn dealer naar Nederland gehaald. In dat eerste jaar zal de wagen voornamelijk wasstraten en wasboxen hebben gezien. Dat was de lak ook aan te zien. Grote beschadigingen zaten er gelukkig niet op, de lak zat alleen onder de swirls.
Ook had het zoontje van de dealer er voor de aflevering nog even de allemanskwast over heen gehaald met een hologrammen feest tot gevolg:
Zaterdag begonnen met wassen van de auto. Eerst afgespoten, daarna gewassen met een ruime dosering Auto Finesse Lather shampoo, vervolgens ingeneveld met IronX en wederom afgespoten. Aanvullend begonnen met kleien maar er kwam maar weinig vervuiling van de lak. Daarna de auto gedroogd en in de garage gezet.
Zondagochtend ben ik begonnen met polijsten. Meestal gebruik ik de groene pad van Rupes om te corrigeren maar die kruimelt erg en ik was op zoek naar een alternatief. Op advies van @
Glenn heb ik de DetailPro Xtreme Cut 6,5" Microfiber Pad en de DetailPro 4" Heavy Cutting Pad aangeschaft. De eerste voor op de BigFoot LHR 21 en de tweede voor de kleine correcties op de DAP900. Ik wilde gebruik maken van de CarPro ClearCut Polish Compound en eindigen met een rondje de Essence op de CarPro Gloss Finish Pad.
Ik had gelezen dat je een MF pad voor het eerste gebruik moet primen met polijstmiddel. Dit heb ik gedaan en daarna ben ik volgens de aanwijzingen op de ClearCut verpakking begonnen met het dak en de motorkap. Eerst verspreiden op stand 1 en daarna op een hogere snelheid (ik heb stand 4 gekozen) in een aantal passes de druk opvoeren. De correctie was OK, ik vond het alleen wel wat stoffen, ondanks dat ClearCut dat volgens de verpakking niet zou moeten doen. Of moet ik de pad nog meer primen, ben ik te zuinig geweest? Ik kan er nog geen vriendjes mee worden en daarom voor de zijkanten van de auto toch maar weer gekozen voor de groene Rupes pad, aangevuld met een rondje met de gele Rupes pad en het gele Rupes polijstmiddel. Voor het tussentijds wisselen van de pads bleek mijn laatste aanwinst er handig te zijn: de Rupes Bigfoot Claw Pad Tool. Gekocht om de MF pad mee te reinigen maar tevens erg handig om op een eenvoudige manier pad en backing plate van elkaar te scheiden.
https://www.waxworld.nl/shop/index....ts_id=102405&zenid=p87at2ibmpmlrr1jh07fe7l872
De kleine DetailPro Heavy Cutting Pad deed het trouwens voortreffelijk, ging lekker over de lak en corrigeerde prima in combinatie met de ClearCut. Dus de grotere versie hiervan misschien maar eens proberen op de Bigfoot.
Afijn, zaterdag het polijstwerk afgerond en dak en motorkap alvast met Essence gedaan. Vanmorgen de rest van de auto met Essence gedaan en toen begonnen met het aanbrengen van de Cquartz UK 2.0. Ik had voor het aanbrengen een grote applicator pad gekocht. Volgens @
Stefan was deze meer bedoeld voor boten, maar voor het dak en de motorkap van mijn Talisman boot ook prima geschikt
De rest heb ik gedaan met een kleine applicator.
Na vier uur wachten heb ik de Gliss aangebracht. Dat deed de lak gladder aanvoelen en bracht zo mogelijk nog meer glans op de lak.
Ook de banden nog even behandeld met Perl evenals de zwarte delen aan voor en achter bumper.
Een buiten foto van het eindresultaat heb ik helaas niet, aangezien het nog steeds regende en de Gliss 12 uur droogtijd nodig heeft. Dus ik benieuwd als de auto morgen in het daglicht staat.
Hier nog even twee foto's van de auto in de garage.
Tot slot de pads en doeken nog gewassen met een flinke kater tot gevolg. De groene Rupes pad was helemaal vast gaan zitten aan één van mijn net nieuwe CarPro 2 Face Towels. Ook zaten er groene kruimels op de andere CarPro doeken, maar die kon ik nog enigszins verwijderen. Balen dus, zonde van die mooie doek, die kan ik niet meer gebruiken voor het afnemen van coatings. Nou ja, dan maar als nieuwe, oude doek gebruiken... Ben dus nu helemáál klaar met die groene Rupes pad