Nog wat gedaan!?

Cavemania

V.I.P. Member
Prachtig om je reis in foto's te zien. En super dat je zo heerlijk naar China kan, wat de mening van een ander er ook over is. Wij komen niet verder dan Oostenrijk tegenwoordig en ook voorheen zijn we niet verder geweest dan Tunesie ;-)

Lekker doen wat je leuk vind en genieten. Daar gaat het om. Doen wij ook altijd, vandaar de laatste tijd niet zoveel op het forum. Druk met andere dingen.
 

Tom

Premium Member
Nadat die boom bij de buren omgezaagd was, had ik eindelijk eens een reden om de ruimte onder de ruitenwissers schoon te maken. Er lag behoorlijk wat blad en dennennaalden in wat ook de afwateringsgaten blokkeert. Vooral in de herfst/winter heb ik behoorlijk wat last van condens dus dit zou wel eens kunnen bijdragen aan dit probleem.
IMG_8732.JPG
Vol goede moed even de ruitenwissers in de servicestand gezet en met tape de juiste stand van de wissers gemarkeerd.
En toen aan de slag met die ruitenwisser. Zit goed vast zeg! Nog iets meer kracht zetten.....knak! GVD@^&*$@#$%^%&%#$%&
Pffft gaat lekker dit! Linkse draad! :(
IMG_8728.JPG
IMG_8733.JPG

Ik ook met mijn goede ideeën, misschien had ik toch beter eerst wat meer informatie in moeten winnen!
Maar goed het was nu toch al te laat. De andere kant goed bekeken en was toch echt rechtse draad en ging ook met niks los. Gelukkig maar.
Toen de ruitenwissers los trekken met een special tool, die had ik een tijdje geleden al gekocht want dit klusje stond al even op de planning.
Past er slecht op vanwege de kunststof plaat die uitsteekt boven op de motorkap dus die er ook maar af dan.
IMG_8739.JPG
Toen ging het een stuk eenvoudiger.
Dealer maar eens gebeld, een nieuw mechaniek kost nieuw €271,-- :eek::mad::confused:
Dus het werd een tweedehands en natuurlijk net voor ik weer naar boord moet. Zo kan ik het vrouwtje natuurlijk niet achterlaten.
Gelukkig ken ik de dealer persoonlijk en is het allemaal netjes opgelost met een leenauto, moet de rekening nog wel binnen krijgen dus geen idee wat de schade uiteindelijk geworden is.:p
Als je dan toch het kunststof eraf hebt liggen ook maar gelijk ff in de Dlux zetten, ik kon het nu mooi binnen laten drogen zonder bang te zijn voor een regenbui of iets dergelijks.
IMG_8735.JPG
En ik dacht dat het nog lang niet vaal was maar ik was verbaasd wat de Dlux nog toe kon voegen:
(@Dirk Post kijk je even mee)
IMG_8736.JPG
Volgende week maar eens kijken wat het eindresultaat geworden is met alles weer gemonteerd.
Van de rotzooi ben ik in ieder geval verlost
IMG_8737.JPG
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Grondige klus weer @Tom. Het is echt wel zaak om de afwatering in die zone goed vrij te houden van allerlei vervuiling. Heel veel vochtproblemen vinden hier hun oorsprong.
Dlux weet je toch iedere keer weer te verbazen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

SLK

V.I.P. Member
Eindelijk tijd gevonden/gemaakt om de Talisman eens een goede polijst beurt te geven. Ik heb dat hier al meerdere malen aangegeven sinds de aankoop vorig jaar september, maar telkens kwam het er niet van. Ondertussen had ik al wel allerlei aankopen gedaan om de klus te klaren.

Dus uiteindelijk vrij gevraagd bij mijn vrouw en mijn werkgever zodat ik resp. zondag en maandag lekker de tijd had. Helaas niet veel foto's gemaakt, ik vind het ook erg lastig om lak-defecten goed vast te leggen.
De Talisman heeft zijn eerste jaar in Duitsland doorgebracht en is als Jahreswagen door mijn dealer naar Nederland gehaald. In dat eerste jaar zal de wagen voornamelijk wasstraten en wasboxen hebben gezien. Dat was de lak ook aan te zien. Grote beschadigingen zaten er gelukkig niet op, de lak zat alleen onder de swirls.
20180922_201441[1].jpg

Ook had het zoontje van de dealer er voor de aflevering nog even de allemanskwast over heen gehaald met een hologrammen feest tot gevolg:
20171001_121020.jpg

Zaterdag begonnen met wassen van de auto. Eerst afgespoten, daarna gewassen met een ruime dosering Auto Finesse Lather shampoo, vervolgens ingeneveld met IronX en wederom afgespoten. Aanvullend begonnen met kleien maar er kwam maar weinig vervuiling van de lak. Daarna de auto gedroogd en in de garage gezet.

Zondagochtend ben ik begonnen met polijsten. Meestal gebruik ik de groene pad van Rupes om te corrigeren maar die kruimelt erg en ik was op zoek naar een alternatief. Op advies van @Glenn heb ik de DetailPro Xtreme Cut 6,5" Microfiber Pad en de DetailPro 4" Heavy Cutting Pad aangeschaft. De eerste voor op de BigFoot LHR 21 en de tweede voor de kleine correcties op de DAP900. Ik wilde gebruik maken van de CarPro ClearCut Polish Compound en eindigen met een rondje de Essence op de CarPro Gloss Finish Pad.
Ik had gelezen dat je een MF pad voor het eerste gebruik moet primen met polijstmiddel. Dit heb ik gedaan en daarna ben ik volgens de aanwijzingen op de ClearCut verpakking begonnen met het dak en de motorkap. Eerst verspreiden op stand 1 en daarna op een hogere snelheid (ik heb stand 4 gekozen) in een aantal passes de druk opvoeren. De correctie was OK, ik vond het alleen wel wat stoffen, ondanks dat ClearCut dat volgens de verpakking niet zou moeten doen. Of moet ik de pad nog meer primen, ben ik te zuinig geweest? Ik kan er nog geen vriendjes mee worden en daarom voor de zijkanten van de auto toch maar weer gekozen voor de groene Rupes pad, aangevuld met een rondje met de gele Rupes pad en het gele Rupes polijstmiddel. Voor het tussentijds wisselen van de pads bleek mijn laatste aanwinst er handig te zijn: de Rupes Bigfoot Claw Pad Tool. Gekocht om de MF pad mee te reinigen maar tevens erg handig om op een eenvoudige manier pad en backing plate van elkaar te scheiden. https://www.waxworld.nl/shop/index....ts_id=102405&zenid=p87at2ibmpmlrr1jh07fe7l872
De kleine DetailPro Heavy Cutting Pad deed het trouwens voortreffelijk, ging lekker over de lak en corrigeerde prima in combinatie met de ClearCut. Dus de grotere versie hiervan misschien maar eens proberen op de Bigfoot.

Afijn, zaterdag het polijstwerk afgerond en dak en motorkap alvast met Essence gedaan. Vanmorgen de rest van de auto met Essence gedaan en toen begonnen met het aanbrengen van de Cquartz UK 2.0. Ik had voor het aanbrengen een grote applicator pad gekocht. Volgens @Stefan was deze meer bedoeld voor boten, maar voor het dak en de motorkap van mijn Talisman boot ook prima geschikt:D De rest heb ik gedaan met een kleine applicator.
Na vier uur wachten heb ik de Gliss aangebracht. Dat deed de lak gladder aanvoelen en bracht zo mogelijk nog meer glans op de lak.
Ook de banden nog even behandeld met Perl evenals de zwarte delen aan voor en achter bumper.

Een buiten foto van het eindresultaat heb ik helaas niet, aangezien het nog steeds regende en de Gliss 12 uur droogtijd nodig heeft. Dus ik benieuwd als de auto morgen in het daglicht staat.
Hier nog even twee foto's van de auto in de garage.

20180923_184555[1].jpg
20180924_153603[1].jpg

Tot slot de pads en doeken nog gewassen met een flinke kater tot gevolg. De groene Rupes pad was helemaal vast gaan zitten aan één van mijn net nieuwe CarPro 2 Face Towels. Ook zaten er groene kruimels op de andere CarPro doeken, maar die kon ik nog enigszins verwijderen. Balen dus, zonde van die mooie doek, die kan ik niet meer gebruiken voor het afnemen van coatings. Nou ja, dan maar als nieuwe, oude doek gebruiken... Ben dus nu helemáál klaar met die groene Rupes pad:mad:
20180924_183046[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Prachtige kleur Theo, dat ten eerste. Ik ben blij dat het er eindelijk van gekomen is om de Talisman aan te pakken, én er een prettig leesbaar verhaal van te maken. Top!
Zo te zien heb je de glans er goed ingekregen, complimenten daarvoor. Heeft de Clearcut nu helemaal afgedaan voor je of ga je toch nog proberen om vriendschap te sluiten?
Het is even wennen om ermee te werken, dat is absoluut zo. De correctiekracht is geweldig en dat in combinatie met een finish die je niet verwacht bij een compound. Misschien is het inderdaad een beetje proberen met de hoeveelheid. Met het primen gebruik ik best veel polijstmiddel, maar vervolgens heb ik maar drie erwtjes nodig op een pad. Ik kijk na het polijsten ook altijd even of de MF pad mooi gelijkmatig is "afgewerkt" (jullie snappen het wel he?)

Dank voor het noemen van de clawpadtool. Toen ik laatst @Stefan dat ding zag gebruiken wilde ik hem al meenemen. Het is er echter niet meer van gekomen, nu toch maar eens snel regelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SLK

Kilometervreter

überspammer
@SLK Mooie detail!
De glans straks buiten ga je wel vrolijk van worden, opvallend dat je geen vriendjes kon worden met de clearcut, echt het fijnste en makkelijkste grove polijstmiddel wat ik tot nu toe gebruikt heb.
Verder een tip voorje, je pads niet in de wasmachine maar oip de hand uitwassen, heb je dit probleem niet :)
Verder heb ik ooit een kleine groene rupespad gehad voor mijn mini Rupes, veel ook helemaal uit elkaar. Sinsdiengebruik ik de Rupes pads niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: SLK

Ketoembar

V.I.P. Member
De clearcut is inderdaad een fijne compound met een mooie finish, maar stoffen doet ie sowieso.
Over de scholl S3 zeggen ze ook dat het niet stoft, maar ook die doet dat. Maar goed, ik denk dat een compound altijd wel zal stoffen.
Mijn beste ervaring heb ik juist met weinig polijstmiddel aanbrengen. Dus niet compleet primen maar de eerste keer drie a vier erwtjes aanbrengen en maar een klein beetje met je vinger versmeren. Daarna regelmatig je pad schoonmaken/verversen om te zorgen dat je pad niet teveel verzadigd. Juist dan gaat het meer stoffen.
En niet te grote stukken in één keer, zoals bij de foto van Johan in kimono. Niet de hele zijkant in één keer.
Ook vind ik die mf pads maar niks, zeker niet met de clearcut. Die slingeren juist alles in de ronte.
Maar dat is mijn mening en werkwijze en ik doe ook maar twee auto’s per jaar.:cool:.

De groene en blauwe pads van rupes moet je mijden als de @&#. Die verpulveren allemaal.
Jij bent echt niet de eerste, dat is al een tijdje een bekend probleem, waar vaak overheen geluld wordt. Maar het internet staat er vol mee.
En zoals @Kilometervreter al zegt; pads niet in de wasmachine.

Ondanks dat het misschien niet zo gegaan als dat je gedacht had, heb toch een mooi resultaat behaald, toch?
En ik denk ook dat je in daglicht echt wel blij gaat worden.
 

SLK

V.I.P. Member
Bedankt heren voor de complimenten en reacties. Vanmorgen werd ik inderdaad wel blij toen ik de auto naar buiten reed:cool:

Even ter verduidelijking, misschien staat het er niet helemaal (of helemaal niet) duidelijk, maar met de ClearCut an sich had ik geen problemen. In combinatie met de DetailPro pad werkte het best lekker, alleen in combinatie met de MF pad vond ik het niet lekker lopen. Nog los van het enigszins stoffen kreeg ik het idee dat de pad "droog" liep en niet zo'n olie achtig spoor achter liet, waaruit je uiteindelijk kon concluderen dat het polijstmiddel afgebroken was. Ook komt het een stuk preciezer om de machine vlak op de lak te houden anders "loopt" hij alle kanten op. Dus wat dat betreft moet ik juist met de MF pad nog vriendjes worden en niet met de ClearCut.

De slechte ervaringen met de groene Rupes zijn mij wel bekend, vandaar mijn uitstap naar de MF pad. Verder heb ik er nog niet echt een alternatief voor gevonden. Iemand van jullie wel?

Tsja, en de pads in de wasmachine, dit was de eerste keer. Ik had hier in een topic gelezen, dat er wel mensen zijn die alles bij elkaar in gooien en ik dacht, vooruit, laat ik dat ook eens doen. Met bovengenoemd resultaat. Dure les zeg maar.....:(

In het vervolg gewoon weer onder de kraan met APC en droog slingeren op de machine en vervolgens met de velcro naar boven laten drogen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Nu je het zo zegt komt bij mij ook weer naar boven dat ik dat ook wel eens gehad heb. Direct “ happen” en inderdaad geen olieachtige geleiding. En volgens mij was dat bij een clio. Dus ook een renault.
Zou dat toeval zijn?
Ik heb wel vaker gemerkt dat bepaalde combo’s waar ik vaak goede ervaringen mee heb, soms ineens niet goed werken.
Misschien heeft dat dan toch met de lak te maken
Ik heb het toen opgelost door er een drupje “pure” finishing polijstpasta bij te doen. Dus geen essence. Daar zitten wat maskeermiddelfen en SiO2 in. En die wil je in dat stadium van polijsten nog niet op je lak hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: SLK

SLK

V.I.P. Member
Wat je zegt @Ketoembar , ik kreeg soms het gevoel van sticky paint, ik kreeg met de MF pad gewoon niet een glanzend strak resultaat en heb daarom besloten nog na te polijsten met Rupes geel.
 

SLK

V.I.P. Member
De glans straks buiten ga je wel vrolijk van worden
En ik denk ook dat je in daglicht echt wel blij gaat worden.
Daar werd ik inderdaad wel blij van. Vanmiddag even twee plaatjes geschoten in de zon op de parkeerplaats bij mijn werk...

20180925_163845[1].jpg
20180925_163749[1].jpg

Wat ik nog was vergeten te vermelden is dat de Gliss een heerlijk, makkelijk verwerkbaar product is. Misschien omdat het als top laag over de Cquartz UK is aangebracht, maar het was aanbrengen, even wachten tot een lichte waas ontstaat en daarna eenvoudig afnemen. Easy on, easy off. Een blijvertje voor mij. En misschien over een half jaar, na de winter, opnieuw aanbrengen. Zit me alleen af te vragen of je dan ook nog iets moet voorbewerken, mocht de oude laag toch wat krasjes vertonen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Wat een enorm diepe en natte glans @SLK!! Echt prachtig. De foto's vooraf zijn werkelijk niet te geloven dat het er zo aan toe gaat.. Gelukkig heb je het tij weten te keren. De groene Rupes pad is een drama. Eerder heb ik het er met @nicknameless over gehad. Rupes erkend het probleem maar er lijkt (nog) geen oplossing. Mijn pads zijn ook flink versleten. Ondanks dit, werkelijk prachtig, ik kan niet anders zeggen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan