3 vragen: deurrubbers & kunststof & leer interieur te reinigen/verzorgen

JMC

Member
Ik heb de diverse topics gelezen over behandelingen van kunststof en rubbers, maar ik lees verschillende dingen dus ik denk, ik stel de vragen maar even voor de zekerheid. (Dat ik niet D-lux voor mn rubbers pak bijv). Vergeef me mijn ontwetendheid aub.

Vraag 1) Ik heb last van een "plakkend rubber" ( ;) ) van het portier van de passagierskant. Dit is begonnen toen we op vakantie waren in Frankrijk (met ongeveer 35 graden buiten, dus het rubber zal wel warmer geworden zijn).

De deur heeft geen "bovenstijl" boven de ruit, dus als ik de auto open, "zakt" eerst het raam een paar mm zodat het portier open kan en bij het sluiten van het portier komt het glas weer een paar mm omhoog om aan te sluiten op de dakstijl. Tijdens het omhooggaan van het glas hoor ik dat het glas stroef over het rubber "stroopt". Tijdens de vakantie is de deur vaak open en dicht gegaan, zodat er op de ruit een beetje een zwarte rand zichtbaar was waar deze aansloot/stroopte op het rubber. Het rubber ziet er nog goed uit, en ik kan geen beschadigingen vinden gelukkig.

Ik heb desbetreffende rubber al voorzichtig gereinigd met een allesreiniger (huismerk AH geloof ik, want ik heb daar nog niks anders voor), de ruit goed schoongemaakt, maar het blijft hetzelfde. Wat ik vooral vreemd vind is dat ik er aan de bestuurderskant geen last van heb. (Ik vermoed dus dat het gewoon aan mijn vriendin ligt. o_O :p).

Wat ik wil proberen is APC (meguiars?) gebruiken om te reinigen en dan Poorboys Trim restorer die aangeraden word in een ander topic, maar een deurrubber is geen trim, toch? Dus de vraag of deze inderdaad ook geschikt is voor deurrubbers. Of dat ik beter iets anders kan proberen hiervoor? Vaseline waarover werd gesproken ga ik iig NIET doen. Dat vind ik echt niks...

Vraag 2) Ik heb gelezen dat D-lux erg goed werkt op kunststof delen. nu heb ik kunststof instaplijsten én een kunststof kap links naast de koppel- rem en gaspedaal, waar normaliter de kofferklepschakelaar zit. Bij D-lux stond dat het ten zeerste word afgeraden voor het INTERIEUR. Wat kan ik hier dan het beste voor gebruiken? Ook die Poorboys? Het kunststof is blauw, en nog goed van kleur, dus wil niet persé de kleur verdiepen ofzo, maar gewoon voeden en goed verzorgen.

Vraag 3) ik heb leren stoelen, die wil ik óók nog eens goed verwennen en daarna beschermen tegen krassen e.d. Wat mij altijd bij stond is dat je leer goed moet "voeden". Het lijkt mee een fijne klus om de complete zittingen eens goed te reinigen, en daarna "in te werken" met iets, wat raden jullie aan?

In een ander topic werd de Carpro Cquartz Leather voorgesteld als beschermlaag voor het leer. Het lijkt me een goed product, maar ik zou het liefste niet een "coating" aanbrengen op het leer, of werkt dat niet zoals bijv een waxlaag dat er iets op het leer achterblijft?

Alvast dank!
 

marlene

Premium Member
Zelf gebruik ik ook een 'tyre & trim' dressing voor de raamrubbers. Poorboy's Trim Restorer is ook geschikt voor banden (o.a. rubber) dus je raamrubbers lijken me geen probleem hiermee.
"Tijdens het omhooggaan van het glas hoor ik dat het glas stroef over het rubber "stroopt"."
Als je raamrubbers goed schoon zijn, is je glas dat misschien niet. ;) Maak de binnenkant van je ramen eens heel goed schoon en desnoods ook even met klei en/of een cleanerpolish.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMC

ric325i

Active Member
@JMC ,voor het lederen interieur gebruik ikzelf naar alle tevredenheid Mothers Leathertech (set van cleaner en ledercreme en een absolute winnaar) andere optie zou gliptone kunnen zijn dat gebruiken ook veel mensen.
Kunstofdressing exterieur gebruik ik Solution Finish om verweerde delen weer zwarter te krijgen met een heel goede standtijd . Andere goede optie zou Autofinesse Revive zijn. PB trim restorer heb ik zelf nog nooit gebruikt maar zal ook wel gewoon goed zijn.
Van tevoren idd met APC de plastic/rubberen delen goed schoonmaken
 

Nieuwste berichten

Bovenaan