Aluminium koffers

Ketoembar

V.I.P. Member
Er is mij gevraagd of ik aluminium koffers van een motorfiets kan opknappen.
4C49C56E-FD15-4BCD-B2EF-60930FCCA8D9.jpeg

Daar heb ik dus helemaal geen ervaring mee. Is er iemand die hier wel ervaring mee heeft?
Is dit goed te polijsten en zo ja, waarmee?

53F90AEE-D83B-479B-8179-32F9656EC61E.jpeg
B589DC1A-CBB3-4967-8D89-33F5D48145B0.jpeg

En hoe krijg ik die “ aanslag” het beste weg. En kan ik het ook een bescherming geven?
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mij kennis over metalen is niet goed daarom zou ik beginnen met een veilige optie zoals Poorboys Pro. Polish. Als dat onvoldoende helpt dan kun je altijd opschalen
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Zou de pro polish van Poorboys nemen. Werkt er goed voor. Zelf gebruikte ik ook vaak een product van Mothers hier voor ( ben de naam van het product ff kwijt maar zat in een blik ), alleen heeft waxworld dit helaas niet.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Wil je m gepolijst als een spiegel of juist mat geborsteld ??
Ik denk als je aan de gang gaat met polijstmiddelen, dat het al gauw glimmend word.
Ik moet het even navragen, maar ik denk dat hij het liefst mat geborsteld wil houden. Daarom denk ik dat het ook niet zo simpel is.
 

Tim Goris

Active Member
ik vermoed dat de vlekken een soort kalk is, je kan proberen wat iets als antikal of azijn doet. mocht dat niet werken kan je er met scotch bright voorzichtig op, zo "poetsen" wij matte rvs machines in de voedingsindustrie. daarna eventueel in de rvs bescherm olie zetten (heb eventueel wel een klein flesje of zo voor je indien je t wilt proberen) de olie maskeert ook heel ligt
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Thx. Zo zie ja maar wat voor verschillende ervaringen er zijn.
@Tim Goris Dat met de azijn vind ik wel een ideetje. Ik denk dat ik dat ga proberen op een onopvallend plekje.
De scotch bright lijkt mij toch wel krassen te geven, of niet?

@Stefan Klopt. Maar dan hoor ik wel betere berichten over de extreme dan over de ultra.

Ik heb de koffers nog niet hier. Er is geen haast mee. Maar zodra ik ermee aan de slag ga, hou ik jullie op de hoogte.
 

Tim Goris

Active Member
Je hebt ook in scotchbright verschillende gradaties maar je zal wel verschil zien met het origineel maar vind het persoonlijk niet lelijk mits je alles de zelfde kant op wrijft maar zou ik wel als een vande laatste opties doen idd
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Eigenlijk met van alles wat.
Begonnen met wat @SLK zei. De race glaze deoxidiser. Voorzichtig op een doekje gedaan.
Hiermee kreeg ik de bruine plekken weg, maar pas op voor het zwarte kunststof. Dit vreet in.
Dit bracht echter geen verbetering voor “ het weer” wat erin zat.

Ik heb toen alle hoekjes met de hand gedaan met belgom. De grote vlakken met de dap en een gele pad.
Afgebouwd met great lion extreme en een groene pad. Ook alle randjes en hoekjes met de hand nog eens nagelopen met de great lion.
De great lion geeft echt het beste eindresultaat. Hierdoor werd het echt glad.

En als test heb ik alles ontvet en een niet nader te noemen coating gezet. ( Siramik sc 15). Sorry, toch gezegt.
Maar is niet echt concurentie voor waxworld want het is in nederland niet verkrijgbaar.
Deze coating is geschikt voor verschillende ondergronden. Lak, glas, kunststof.
Aluminium weet ik dus niet, maar tot nu toe gaat het goed.
Ik verwacht echter geen lange standtijd.

Dus conclusie.....
Race glaze gebruikt om de oxidatie te verwijderen.
De kracht van belgom om het weer eruit te krijgen.
En great lion om glad te finishen.
 

SLK

V.I.P. Member
Die is flink opgeknapt. Mooi dat de de-oxidiser toch heeft meegeholpen aan de schoonmaakbeurt.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan