Audi A5 Coupé

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Even een update over de A5 coupé;

Algemeen; De Gotland groene kleur is de juiste keuze geweest. De keuze kon ik maken tussen zwart, Daytona Grey en Gotland Green. Bij zwart vallen de mooie lijnen helemaal weg en om nu weer een grijze te nemen… Dus groen is het geworden. Wát een mooie kleur vind ik het! Maar het anoniem rondrijden is redelijk voorbij… Bijna overal waar je haar parkeert staan er mensen te kijken. Soms beetje gênant wel. Ik denk ook wel dat het Gotland Green gecombineerd met “zwart optiek” pakket haar beter staat dan met het chroom. Met het chroom had ik deze kleur niet gekozen. Ook de velgen staan er naar mijn mening goed onder. Met parkeren ben ik altijd wel erg voorzichtig, met alle auto’s, maar door de grote deuren van de coupé moet je wel extra goed opletten. Maar al met al is dit gelukkig weer een Audi die me “pakt”. De vorige A4 B9 heeft dat nooit gedaan. Niet door de begin probleempjes maar meer waarschijnlijk doordat hij me te veel aan de vorige deed denken. Stiekem vond ik de A4 B8 van buiten nog wel mooier.

Rijden; Het rijden op zich is nogal een verschil met de A4 B9 die ik hiervoor had. Dit is voornamelijk te wijten aan het onderstel. Dit is echt beter afgesteld op een sportieve rijstijl. De A4 nodigde uit tot rustig rijden maar de A5 nodigt erg uit tot een “smile on your face” rijgedrag. Dit komt ook mede door het motorgeluid in de stand “dynamic”. Ik weet dat het uit de speakers komt maar het klinkt wel érg lekker hoor! Precies goed genoeg. Ook de zitpositie is anders dan in de avant die ik hiervoor had. Ik heb de 190pk versie en dat is voor mij ruim voldoende. Ook de S-tronic werkt erg lekker met deze motor en lijkt lekkerder te schakelen en voelt sneller aan dan de A4 B9. Meestal rij ik wel in de S stand en alles op dynamic.

Interieur; Het interieur is hetzelfde als van de A4 B9 en dat is wel erg mooi en dus ook in de A5 bevalt dat prima. Ik heb nu wél het extra LED lichtpakket en dat is toch wel een “must have” optie. Erg mooi in het donker. Ik heb hem bijna altijd op blauw staan maar bijna elke kleur is wel mogelijk. De stoelen zijn ook hetzelfde als in een A4 B9 maar je zit nét iets anders in de A5. Ook de hoofdruimte is iets minder maar voor mij voldoende. Met een schuifkanteldak zou het net te weinig zijn denk ik. Maar dat heb ik niet. Staat wél erg mooi ook! Het MMI+ werkt gelijk aan de A4 en das toch wel een mooi en goed systeem hoor. Ook de koppeling met de iPhone is perfect. Zowel de muziek als contacten en geen omkijken naar.

Exterieur; In deze kleur een redelijke opvallende verschijning. Zeker met de LED dag rijverlichting van de koplampen en deze velgen. Er zitten een aantal erg fraaie lijnen op de A5 zowel op de motorkap als de lijnen aan de zijkanten. De 19” velgen staan er goed onder en ik heb zitten twijfelen om deze als winterset te gaan gebruiken en 20” zomervelgen aan te schaffen maar 19” is voldoende qua looks en ik denk dat je comfort inlevert hiermee. Wél zou ze iets naar beneden mogen. Maar eerst maar eens een paar K km’s rijden en dan de hoogte bekijken. En ook de LED achterlichten zijn erg fraai om te zien.

Todo lijst: Zwart S-line logo in de grille. De Quattro houder en logo zitten er nu nog in. Andere uitlaat sierstukken. De huidige chromen sierstukken zijn 90mm diameter en vullen de diffusor opening niet zo heel mooi op. 100mm zou veel mooier staan en dan wil ik ze ook in het zwart hebben. Ik ben alleen op zoek naar de juiste eindstukken en dat valt niet mee. Vooral door de schuinte hiervan. De uitlaat sierstukken van een Q7 schijnen wél 100mm te zijn én de juiste schuinte maar weet dat nog niet zeker. Ook de Audi logo’s voor en achter wil ik eens in het zwart zien op de A5 en deze heb ik al. En van de S-line logo’s op de flanken wil ik ook een gedeelte zwart hebben. En misschien spoorverbreders voor en achter van zo'n 12 á 15 mm. Alleen "bang" voor meer steenslag aan de zijkanten....

Nadelen;Zeker wel een paar kleine. De ruimte… De A4 avant was, logisch, toch wel een pak makkelijker. Niet eens zo zeer op de achterbank, al zijn 2 extra deuren wel makkelijker maar meer de bagageruimte. Deze is in de coupé best wel groot maar dieper en de laadopening is ook niet erg groot. Maar das maar een kleine “ergernis”. Ook had ik graag een elektrische klep gezien. Open gaat hij wel automatisch maar dicht niet. En het zicht vanuit de auto is ook minder dan in de A4 avant. Vooral het zicht naar achteren tijdens het nat zijn van de auto, omdat je geen wisser hebt. Dit zijn maar kleine dingetjes en zouden geen reden zijn om de coupé te laten staan. En wat ik ook wel mis, zijn de parkeersensoren voor. Vooral omdat ik die in de A4 wél had. Dus ff opletten.

Conclusie;
Al met al een prachtige en heerlijk sturende Audi! Blij dat ik deze keuze gemaakt heb.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat is mooi Peet dat je er zo happy mee bent. Het is echt een schitterende auto en zoals je zegt: een verschijning die terecht de aandacht trekt.
Hoe ervaar jij het zicht rondom in de coupé?
 

Epsilon

Premium Member
Leuk dat het ook van het schip is waar je op werkte :)

Ik ken wel iemand van Den Helder die met duikboten werkt. Ik vind het maar knap hoor: lang op zee en ver weg.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Wist je dat er gedeeltes van je schip daar waren of kwam je er bij toeval achter toen je daar was?

:):):):):):):):):):):):):):):)

Er was eens een man die solliciteerde bij de marine.
De eerste vraag die hij kreeg was; “ Meneer, kunt u zwemmen?”
Waarop hij antwoordde; “ Hoezo?, hebben jullie geen boten dan?

:):):):):):):):):):):):):):):):):)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan