BlackPassat: CC 2.0 van BlackPassatJunior in de coating

Cavemania

V.I.P. Member
Hallo forum leden, prachtige verhalen(jaloers makende). Ik wil graag leren en samen met iemand in de omgeving aan de slag. Is er iemand in Zuid Holland(ik woon in Barendrecht) die mij het vak wil leren?

Zoals jullie zien heb ik een cactus.

Tot horens,

Groet, Maarten

Wellicht handig om dit bericht hier niet neer te zetten maar een oproep te plaatsen in Off-topic
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Rijdend op de snelweg zag ik mijn rechterspiegel nogal hevig trillen. In eerste instantie dacht ik dat hij gedeeltelijk van de bevestiging was losgekomen, omdat dit me al eens eerder overkomen was.
De spiegel was echter voor meer dan de helft al losgelaten van de zwarte achterplaat. Gelukkig heb ik hem er verder af kunnen halen zonder breuk.
Bij de VW dealer kost de complete spiegel (dus het glas met de bevestiging) 55 euro. Wel dat kan altijd nog.
Ik waag er maar een kwartiertje prutsen aan.

Zijn er hier toevallig forumleden die zelf al eens een spiegel hebben gelijmd? Wat zijn de do's and don'ts? Hoe duurzaam is de oplossing gebleken?


Welke inzichten heb ik al opgedaan?
  • Je hoort altijd dat je speciale spiegellijm moet gebruiken omdat andere lijm of kit de spiegelende laag aan kan tasten.
  • Secondenlijm blijkt niet duurzaam, van forummers op het VWPassatforum heb ik daar al een paar reacties over gehad.
  • Dubbelzijdig foamtape lijkt een oplossing maar de foam isoleert de warmte van de spiegelverwarming, Nou gebruik ik die niet heel vaak maar het zou toch jammer zijn als ik dat moest missen.
  • Een oplossing met Polymax lijkt me wel wat, omdat dit redelijk flexibel blijft en Polymax bekend staat om de goede hechting. Wellicht zitten er zuren in de Polymax die de spiegellaag aantasten. Als dat al na een week gebeurt dan begin ik er niet aan maar stel datt deze oplossing het twee jaar uithoudt, dan vind ik het prima.

Alvast dank voor jullie visie/hulp/input.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs

New Member
Ik heb het ook een keer gehad. Bison spuitlijm heeft prima werk verricht, heb er nog een half jaar mee gereden en toen de auto verkocht, dus ik weet niet of het 2 jaar goed blijft gaan.
Er zit een laagje achter een spiegel die niet zo snel vergaat toch? Sommige spiegels worden op hout/mdf gekit (badkamer/kastspiegels/passpiegels e.d.) dus ik denk dat je bij een bouwmarkt wel een juist product kunt vinden.

Wat @SLK zei, dat is ook een goede oplossing. Vaak als ik zoiets heb ga ik ook eerst op de sloop kijken voordat ik naar onderdelenlijn of winparts ga.....dat scheelt vaak ook aanzienlijk in de financiën in vergelijking met een oplossing bij een/de dealer.
 

BlackPassat

V.I.P. Member

Cavemania

V.I.P. Member
Glas staat erop maar spiegels niet. Bedankt Robert.

Inmiddels heb ik het gefikst met PolyMax. Tussen de te lijmen materialen staat expliciet "spiegels" dus het zou moeten werken.
Ik laat het vannacht nog drogen en morgen monteer ik de spiegel weer terug.

Dank voor de suggesties. Mocht de spiegel eraf donderen dan zal ik dat hier weer melden.

Kwam deze lijm een paar keer tegen als zeer geschikt. In de lijmwijzer stond inderdaad geen spiegel maar die stond bij geen enkele lijm van pattex.

En als ie met Polymax goed zit is het ook prima toch.
 

Epsilon

Premium Member
Ik reed een keer mijn spiegel aan gort door tegen een andere spiegel aan te knallen :eek: Toen ik stopte om te kijken fietste toevallig een collega van me langs met de opmerking "Nu weet je weer hoe breed je bent" :rolleyes:

Vervolgens was ik naar de VW dealer in de buurt gegaan en daar heb ik een nieuwe spiegel besteld. Later heeft een medewerker de spiegel erop geplakt, dus de gebruikte lijm weet ik niet.

Ik weet nog goed dat de beste man mopperde dat veel mensen de verwarming van de buitenspiegel aan laten staan. Daardoor wordt de lijm zacht en vallen ze er op den duur ook uit.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik reed een keer mijn spiegel aan gort door tegen een andere spiegel aan te knallen :eek: Toen ik stopte om te kijken fietste toevallig een collega van me langs met de opmerking "Nu weet je weer hoe breed je bent" :rolleyes:

Vervolgens was ik naar de VW dealer in de buurt gegaan en daar heb ik een nieuwe spiegel besteld. Later heeft een medewerker de spiegel erop geplakt, dus de gebruikte lijm weet ik niet.

Ik weet nog goed dat de beste man mopperde dat veel mensen de verwarming van de buitenspiegel aan laten staan. Daardoor wordt de lijm zacht en vallen ze er op den duur ook uit.
Een beetje onzinnige opmerking, als dat de reden is dan hebben ze het gewoon verkeerd ontwikkeld...
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Vervolgens was ik naar de VW dealer in de buurt gegaan en daar heb ik een nieuwe spiegel besteld. Later heeft een medewerker de spiegel erop geplakt, dus de gebruikte lijm weet ik niet.

Als je bij de VW dealer een nieuw glas koopt dan zit daar de montageplaat al aan dit geheel wordt samengeklikt met het binnenwerk van de spiegel (daar waar de motor van de spiegelverstelling ook zit. De monteur heeft bij jou dus niks hoeven te lijmen, alleen maar erop klikken.
De spiegelverwarming kan volgens mij niet aan blijven staan want deze schakelt na een bepaalde tijd (standaard is tien minuten geloof ik)
vanzelf uit. Dit is geregeld in je boardnet, er zijn mensen die dat aanpassen maar dat is meer om de koppeling tussen de achterruitverwarming en de spiegelverwarming te onderbreken.

Een beetje onzinnige opmerking, als dat de reden is dan hebben ze het gewoon verkeerd ontwikkeld...
Kom op @Stefan. "Das Auto" en dan verkeerd ontwikkeld? Dat doen Duitsers niet he?
 

Epsilon

Premium Member
Als je bij de VW dealer een nieuw glas koopt dan zit daar de montageplaat al aan dit geheel wordt samengeklikt met het binnenwerk van de spiegel (daar waar de motor van de spiegelverstelling ook zit. De monteur heeft bij jou dus niks hoeven te lijmen, alleen maar erop klikken.
De spiegelverwarming kan volgens mij niet aan blijven staan want deze schakelt na een bepaalde tijd (standaard is tien minuten geloof ik)
vanzelf uit. Dit is geregeld in je boardnet, er zijn mensen die dat aanpassen maar dat is meer om de koppeling tussen de achterruitverwarming en de spiegelverwarming te onderbreken.

Ik vond het ook al vreemd. De ruitverwarming aanzetten doe ik met hetzelfde pookje als waarmee je de spiegels bijstelt. Normaal had ik daar een losse knop voor. Dit is mijn eerste VW, dus bedankt voor de info!

Kom op @Stefan. "Das Auto" en dan verkeerd ontwikkeld? Dat doen Duitsers niet he?

Nu moet ik zeggen dat ik de Golf bijna niet had gekocht omdat ik dacht dat er geen airco inzat. Wordt ik teruggebeld door de verkoper dat er wél airco inzit. Wie bedenkt er dan ook dat de 'ECON' knop voor de airco is. En al druk je 'm in gaat het lampje aan, maar dan gaat de airco dus uit. Koekoek.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Airco verbruikt veel energie, als je een comfortabele temperatuur in je auto wil maar dat op een economisch verantwoorde manier wil doen, dan druk je het knopje "ECON"in. Ik vind dat prima te begrijpen hoor. Maar goed ik ben dan ook VW man in hart en nieren (ook al functioneren die dan nog maar voor een deel)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Op zich wel logisch als je climate controle hebt waar je de temperatuur in kan stellen. De airco staat daar in principe automatisch aan. Uiteraard zou het handiger zijn dat er gewoon AC op de knop staat in plaats van Econ. Duidelijker voor iedereen ook de niet VW-mensen in hart en nieren
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Climate Control vind ik een stapje verder gaan dan airco. Als je je airco aanzet dan begint deze te koelen/ontvochtigen, ongeacht de omstandigheden. Natuurlijk alleen als de buitentemperatuur boven de 4 a 5 graden is anders werkt deze niet.
Climate Control by VW werkt met een temperatuurinstelling. Heerlijk toch? Je stelt de temperatuur in op bijvoorbeeld 19 graden en dat ding regelt alles.
Ideaal in de bergen. Een stukkie omhoogrijden kan zo maar 10 graden schelen. Je begint in het dal waar het 25 graden is. De CC staat op 19 graden en de airco wordt ingeschakeld om het lekker fris te maken in de auto. Je start in het dal om de Zillertaler Hochalpenstrasse te beklimmen met de auto, gaandeweg daalt de temperatuur. Tegen de tijd dat je op de Arbisjochkopf bent op 2133 meter is het inmiddels tien graden kouder, al die tijd heeft de Climate Control de temparatuur op een heerlijke 19 graden gehouden; verwarmen, koelen ontvochtigen dat ding doet het gewoon.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan