BlackPassat: CC 2.0 van BlackPassatJunior in de coating

BlackPassat

V.I.P. Member
Inderdaad @Tom, er moet iets aan. Maar wat?
Vroegâh ( ja de oude rot spreekt) deden we koperslib aan dergelijke verbindingen. Dat was tot dat we wat slimmer werden en ons realiseerden dat het metaal (koper) in de koperslib juist bijdroeg aan het corrosieproces.
Het aluminium corrodeert door het potentiaal verschil in verschillende metalen. Het komt er op neer dat hoe minder "edel" het metaal is hoe meer het corrodeert. De zuurgraad van het contactmiddel is ook relevant.
Het gaat er dus om dat je iets (ja maar wat dan?) op het aluminium smeert wat niet bijdraagt aan het corrosieproces.
Vooralsnog denk ik dat "keramisch vet" een goed oplossing zou zijn, maar helaas heb ik dat niet voorhanden.
 
Laatst bewerkt:

Raypelsteeltje

New Member
Navraag leert dat “grafiet poeder” op zich wel degelijk roestwerende eigenschappen heeft waar het metaal op metaal betreft.

Ik neem aan dat een combi van een siliconen, olie of vet met grafiet toch wel veilig zou moeten zijn
In die alu op staal situatie.
 

Tom

Premium Member
Jeutje de specs zijn prima.

https://www.interflon.com/nl/producten/64/interflon-paste-ht1200

Nooooit van gehoord.
Ga ik nu maar even een potje bestellen.
Wij gebruiken het eigenlijk overal voor. Vooral alumium en zout water gaan slecht samen en om te voorkomen dat RvS gaat vreten ook daar altijd even een likje op de draad. Extreem hittebestendig dus ook bouten aan uitlaatspruitstukken etc kun je het voor gebruiken. Voor thuis zal je een lifetime doen met een tube, je hebt er echt niet veel van nodig.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
De 3BG van @Glenn reed al een tijdje rond met verfspetters rechtsvoor op de bumper. Dit was al een tijdje zo, en er was ook al wat aan "gewerkt" maar afgerond was het klusje allerminst.
Er was al eens een begin gemaakt met het verwijderen van de spetters maar omdat het wegenverf was ging dit niet heel gemakkelijk. @Glenn reed dus al een tijdje rond met een doffe plek van het schuren op zijn bumper. De eertse aanzet was gedaan met Kovacs droog schuurpapier.
De schade:
3BG spetters.jpg

De spetters waren niet heel groot maar wel erg hardnekkig. De eerste aanpak met Kovacs had ook niet heel veel winst gebracht dus er werd gelijk opgeschaald naar een wat pittiger aanpak.
Voor de eerste keer pakte ik de Menzerna schuurblokjes erbij:
3BG Menzerna.jpg

Met behulp van een sprayfles Ech2O (1 op 12,5) werd er gezorgd voor voldoende glijvermogen van het blokje met grit 3.000.
Langzaam maar zeker verdwenen de spetters onder de schuurbewegingen. Omdat het blokje ook een korte kant heeft om mee te schuren, pak je niet teveel onderliggende lak mee, en kun je vrij precies werken.
Het is wel een klusje waar je geduld voor moet hebben en geconcentreerd voor moet zijn en blijven.
Een aantal keren is het blokje met 2.000 grit er nog aan te pas moeten komen. Het is een beetje een afweging die je dan moet maken: ga ik lang door met 3.000 of pak ik even meer bite met 2.000 en bouw ik dan af met 3.000?
Na een tijdje ziet het er dan zo uit:
3BG geschuurd.jpg

De gedachte "komt dit ooit nog goed" komt direct bij je op.

Maar uiteindelijk zijn alle spetters weg en kun je gaan afbouwen. De Ibrid Nano kwam eraan te pas uitgerust met het rotary schijfje en een cutting MF padje. De Menzerna 400 was nog net even te mild om de schuurkrassen weg te krijgen dus moest er afgedaald worden naar de Menzerna 300.
Een regelmatige controle met de scangrip Sunmatch liet de vorderingen goed zien.
Toen alle schuurkrassen weggewerkt waren is er -roterend- afgebouwd met Menzerna 400 op een kleine flashpad en daarna kwam de excentrische kop op de Ibrid. Daarmee is er nog een pass met Angelwax Regenerate en een MF finishingpad met de CarPro Essence Hybrid Energy Xtreme Gloss Enhancer (blijft toch een fantastische naam, niet?) aan te pas gekomen.
Als laatste stap een laagje Reload Spray sealant erop gezet.
Het was een inspannend klusje (uiteindelijk kun je maar één keer door je blanke lak gaan) maar ik vind het resultaat toch tevredenstellend.
3BG klaar.jpg

Op de chromen sierstrip zijn nog wat spettertjes te vinden, maar die durfde ik niet met het schuurblokje aan te pakken. Daar zoek ik nog een goede aanpak voor. Suggesties zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:

JRM

Active Member
Nice!! Toevallig zelf ook last gehad van verfspetters op de auto. Gelukkig gingen die er met kleien al af...op 1 stipje na. Ook op de rubbers bij m'n raam zit nog wat.

Dit zijn wel de echte klussen, tijdrovend en enige expertise gewenst. Chapeau!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Niet specifiek een update van mijn CC maar meer één voor die van @blackpassatjunior
Deze keer een detailverhaal van het inlaatkanaal.
Vanmorgen om 10:00 uur meldde ik me zoals afgesproken in Goes bij Wendel de Joode Autotechniek voor een Walnutblasting van de CC 2.0 van @blackpassatjunior

We spraken nog even door wat er allemaal zou gebeuren:
* De CC zou uitgelezen worden op storingen. Vooraf wist ik al dat de bekende "lenkungsverrieglung" melding aanwezig zou zijn. Dit probleem wordt nog opgelost in een later stadium.
* De reiniging van de inlaatkanalen met walnootgranulaat zou uitgevoerd worden inclusief check van de carterventilatie, nieuwe -originele- afdichtingen/pakkingen van het inlaatspruitstuk en het reinigen van de gasklep.
* De mengselaanpassing in het motormanagement zou ook gewist worden, zodat de CC met een schoon geheugen weer op weg kon.

Met de gratis leenauto kon ik de dag verder invullen zoals ik zelf wilde. Dat betekende dus in ieder geval gitaren kijken bij Bax in Goes.

Nadat ik in de middag het signaal kreeg dat de auto weer klaar stond heb ik van Pieter een uitgebreid verslag gekregen van zijn bevindingen. Ik hoefde dat allemaal niet zomaar te geloven want ik kreeg een serie foto's van hem toegezonden. Het waren er maar liefst 47!

Op de terugweg vanuit Goes naar West Brabant bleek direct dat de CC veel zuiverder liep, de boordcomputer gaf ook qua verbruik al betere waarden aan dan hij ooit had gedaan. Het verbruik wordt hier altijd zeer consciëntieus bijgehouden, dus bij de volgende tankbeurten zal dit ook duidelijk moeten blijken, ik twijfel daar echter nu al niet aan.
Tip van Pieter was nog om een catch-can in het inlaatkanaal overweging te nemen. Door de aard van de TFSI motor is vervuiling in de toekomst niet te voorkomen, maar alles wat kan bijdragen aan minder koolafzetting in het inlaatkanaal is meegenomen.

Hierbij wat foto's die voor zichzelf spreken:

gasklephuis vooraf.jpg

gasklep na.jpg gasklep2 na.jpg

IMG-20181217-WA0045.jpg

IMG-20181217-WA0052.jpg
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Een relevante waarde voor wat betreft het verbruik is de aanpassing die het motormanagement in de loop van de tijd heeft gemaakt op de "normale" waarde in de computer.
Dit was de waarde vooraf:
inspuitwaarde vooraf.jpg

Dit geeft aan dat de standaard inspuiting (zeg maar de fabriekswaarde) met 4,7% verhoogd wordt. Dit heeft de motor in de loop van de tijd (vandaar "long term") zo aangepast op basis van metingen die het motormanagement constant doet.
Nu na de reiniging en de reset van de waarden ziet het er zo uit:
inspuitwaarde na.jpg

Dit alleen al zou dus moeten leiden tot een aanzienlijk beter verbruik.
Kenneth heeft in de 20.000 kilometer dat hij de auto nu heeft een gemiddeld verbruik gescoord van 1 op 11,13.
We gaan zien of dit beter wordt.
 
Laatst bewerkt:

SLK

V.I.P. Member
Leuk verslag @BlackPassat En een hele verbetering, vooral duidelijk te zien op de laatste twee foto's. Wat een aanslag op die klep en klepzitting:eek: Hoeveel km heeft de Passat gereden? Heeft de rijstijl, dagelijkse afstand of de getankte brandstof ook invloed op de mate van afzetting?
Ik heb met mijn Megane eco dieseltje bij 80.000 bijna een vastgelopen turbo gehad. Door structureel (te) langzaam/zuinig te rijden waren de variabele kleppen van de turbo vastgekoekt wat een motorstoring tot gevolg had. Volgens de te hulp geroepen ANWB moest ik een dieseladditief toevoegen en een ritje 130 rijden in de 5e versnelling.
Sinds dat akkefietje rijd ik nu met de Talisman af en toe een woon-werk rit met een hoge(re) snelheid en tank ik alleen nog maar Shell diesel en geen goedkope meuk meer.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan