In het komende lange weekend (van vrijdag tot en met zondag) wil ik een Volvo V50 van april 2012 een exterieur detail geven.
Foto 1 Een nette Volvo V50 MY 2012.
De huidige eigenaar heeft de auto vorig jaar laten importeren door hetzelfde bedrijf dat mijn CC uit Duitsland heeft gehaald. Omdat we hier regelmatig contact over hadden heeft hij ook maar besloten om mij te vragen een exterieurdetail te doen. Vooral de krassen in de handgreepkommetjes stoorden hem, dus de detail zou min of meer al geslaagd zijn als die verdwenen zouden zijn. De lat ligt echter wat hoger wat mij betreft.
Foto 2 De grootste ergernis van de eigenaar.
De ochtendregen had ervoor gezorgd dat het moeilijk was om een goede indruk te krijgen. De natte zwarte flanken van de Volvo zagen er op afstand goed uit. Ik zou de inspectie nog even uit moeten stellen tot de auto droog was.
Als eerste klus werden de velgen aangepakt, in de loop der jaren is dit een standaard aanpak van me geworden. De velgen zagen er redelijk goed uit met hier en daar een teerspattertje of wat andere roadgrime. Insprayen met Poorboys Spray & Rinse in 1 op 1 verdunning, vervolgens even agiteren met een kwastje, en daarna met de EZ detailbrush little met rustige bewegingen tot aan het einde van het velgbed de vervuiling verwijderd. Even spoelen met de Gloria pompkan met lauwwarm water en klaar.
De deze week aangeschafte Microfiber Madness Incredibrush heb ik nog even niet gebruikt, die eer valt één van de Passats hier toe.
Foto 3 Gedistingeerde zwarte velgen die niet erg vuil leken.
Zoals gezegd waren de velgen niet echt vuil al kan dat behoorlijk vertekenen bij donkere velgen.
Foto 4 De met een kwastje ingewerkte Spray & Rinse doet zijn werk.
Vervolgens de auto gewassen met de Incredimitt en Duragloss 901 shampoo. Toen ik dat afgelopen week op dit forum weer tegenkwam wilde ik deze fijne, heerlijk geurende shampoo weer eens proberen. Geen spijt.
Het kleien was geen erg zware klus omdat de vervuiling meeviel. alleen achter de wielkasten de gebruikelijke concentratie van troep.
Foto 5 Kleien met de Medium Clay van Poorboys World.
Na opnieuw wassen en drogen gaf de Volvo de uitdagingen die hij voor mij in petto had pas goed prijs. Links en rechts wat diepe lange krassen, verbazend genoeg relatief weinig waskrasjes en zo links en rechts een ingevreten vogelpoep vlek.
Op de motorkap twee plekken met fikse krassen waarvan de herkomst onduidelijk is gebleven.
Een laktdikte meting gaf dusdanige resultaten dat ik veronderstel dat het dak ooit gespoten is. Daar mat ik waarden van boven de 300 micron. Op de rest van de auto lagen de waardes tussen de 110 en 140 micron.
Foto 6 Flinke beschadigingen ergens midden op de motorkap.
Vervolgens een klusje wat ik altijd met er veel plezier doe: (en dat is niet alleen omdat ik vooraf altijd afspreek dat de overblijfselen van de ingreep achterblijven voor in Kenneth's vitrinekast) het gladmaken van de bips:
Foto 7 Alles eraf, alleen de resten van de foamtape zitten nog op de klep.
De foamtape liep zich zeer eenvoudig verwijderen met de caramelschijf, naar mijn idee is dit een van de meest ondergewaardeerde tools in detailland. In de verlsagen lees je er maar zelden over maar hiermee win je echt veel tijd.
Foto 8: Het resultaat van het geschoren kontje. Volvo is nog zichtbaar maar dit zal na het polijsten verdwenen zijn.
Volgende stap: Rondje tape aanbrengen, niet heel spannend tenzij je benieuwd bent naar de tape: 19 en 25 mm Colad.
Foto 9 halverwege tijdens het aanbrengen van de tape.
De recent aangeschafte Menzerna polijstbundel werd tevoorschijn gehaald. Zonder bril kan deze ouwe detailer de tekst op de etiketten niet lezen. Gezond verstand helpt echter ook een beetje. Menzerna geeft, buiten een weinig zeggende naam, een getal op de fles. Hoe lager het getal hoe zwaarder de cuttingfactor. De bundel bestaat uit de volgende producten uit de Menzerna lijn:
- Menzerna Super Heavy Cut Compound 300 (SHCC300) 250ml
- Menzerna Fast Gloss 400 (FG400) 250ml
- Menzerna Power Finish 2500 (PF2500) 250ml
- Menzerna Super Finish 4000 (SF4000) 250ml
- Menzerna Sealing Wax Protect 250ml
Twee redelijk zware compounds in deze bundel waarbij de SHC 300 toch duidelijk meer bite heeft dan de Fast Gloss (?) 400.
Een detailer die niet experimenteert, leert weinig bij dus de aanpak was een beetje een onorthodoxe: Gestart werd met de Menzerna Power Finish 2500 op de oranje wafelpad met de Festool Shinex Rotary. Na afnemen met CarPro Eraser en inspectie bepaalde ik op er opgeschaald moest worden of verder afgebouwd kon worden. Was er meer bite nodig dan pakte ik de Fast Gloss 400. Was dat niet voldoende -en dat was bij de krassen op de motorkap het geval- dat nog een stapje zwaarder naar de SHC 300.
Na het afnemen bleef er toch een hardnekkig residu achter op de lak. In eerste instantie schrok ik omdat ik dacht dat de blanke lak het opgegeven had. Dat was echter niet waar. Een verklaring voor het residu heb ik vooralsnog niet. Ik ben niet hoger gegaan dan standje 3,5 a 4 op de Festool dus misschien iets te weinig power om netjes af te bouwen?? Ik weet het niet. Suggesties zijn welkom.
Het residu probleem loste ik op door gewoon verder af te bouwen met een lichter polijstmiddel, hierna was ik er van af.
Ik wist vooraf dat ik de klus niet vandaag af zou kunnen ronden, vandaar dat ik ervoor gekozen heb om de gepolijste delen alvast te voorzien van een glaze (de Poorboys World Black Hole) en de wax: Autoglym High Definition Wax.
Morgen verder, en als afsluiter nog wat foto's van de delen die inmiddels klaar zijn.
Foto 10 Mooi diep zwart, daar doen we het allemaal voor.
Foto 11 Klaar voor vandaag, morgenmiddag verder.