BlackPassat: CC 2.0 van BlackPassatJunior in de coating

Black Widow

V.I.P. Member
Lekker geklust samen. Doet me denken aan de tijd dat ik samen met mijn vader een MG restaureerde. Ik heb er nog altijd goede herinneringen aan.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat is een aardige verzameling aan doeken
Dit is slechts wat er gebruikt is bij de Volvo V50, zo links en rechts ligt er nog wel wat in de diverse detailkisten hoor. Doeken heb je nooit genoeg, als je ze zo kunt pakken zul je niet makkelijk te lang doorwerken met een doek. En oude doeken gooi ik niet makkelijk weg, altijd handig voor vieze randjes in de motorruimte etc.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat gezicht zal ik niet zien; de eigenaar is nu op vakantie en zijn broer komt de auto halen. Pas op 5 juli zal de eigenaar zijn karretje mogen aanschouwen. Wie weet wat er in de tussentijd allemaal voor vervuiling op komt?
De eigenaar van de Volvo -een collega van me- is inmiddels terug van zijn vakantie. Maandagmorgen stuurde ik hem al een prikkelend berichtje, maar vooralsnog kreeg ik geen reactie.
Later kwam hij naar me toe en vertelde dat hij nog niets kon zien van de huidige staat van de Volvo.Na het ophalen waren er de nodige kilometers mee gemaakt en van de glanzende staat waarin de Volvo Casa BlackPassat verliet was geen spoor meer te bekennen.
Ik bood aan om een kleine "washclinic" te geven, zodat de eigenaar gelijk de juiste techniek kon aanschouwen.
Het was even schrikken toen ik de voormalige Black Beauty weer zag:
IMG_2315.JPG
Dramatisch slachting.

Na een bakkie koffie werd van start gegaan met -hoe kan het ook anders- het insprayen van het front en de motorkap met Poorboys Bugsquash in een 1 op 1,5 verhouding.
Vervolgens de velgen gewassen met de EZ detailbrush. Hierna is de rest van de auto gewassen met Meguiars Gold Class Shampoo en de Car Pro Merino. Gaandeweg gingen de vragen dieper en werd het enthousiasme van de eigenaar groter. Het lijstje met wensproducten werd ook steeds groter.
Na de was en droogbeurt heeft de wax nog een boost gekregen met de Meguiars Spray Wax.
De na foto's
IMG_2325.JPG
IMG_2328.JPG
Na deze foto vond ik dat er toch nog wat verzorging aan de bandjes gegeven mocht worden, dus daar bent ik nog even met de Mothers Reflections Tyre Care overheen gegaan.
De eigenaar was helemaal in zijn nopjes en kwam bijna niet uitgepraat over zijn karretje.
Bij het afsluitende bakkie koffie is een startlijstje opgesteld voor de beginnend detailenthousiasteling. Uit de eigen voorraad is een Meguiars washmitt een CSF Delirium, en een fles CG Pink Shampoo meegegeven om alvast een start te kunnen maken met verantwoord wassen.
De emmers met GrittGuard worden binnenkort besteld bij WaxWorld schat ik zo in.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Weer mooi werk Johan, maar de frustratie moet er toch zeker wel zijn geweest dat de "klant" in eerste instantie niets kon terugzien van het behaalde fraaie resultaat.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Weer mooi werk Johan, maar de frustratie moet er toch zeker wel zijn geweest dat de "klant" in eerste instantie niets kon terugzien van het behaalde fraaie resultaat.
Ja dat zeker, maar het enthousiasme in tweede instantie was toch ook erg leuk.
Kijk met de detail is natuurlijk de basis gelegd voor een hele strakke auto. Daar was vervolgens even niks van te zien. Om dan tijdens een wasbeurtje de metamorfose van een grauwe, met vliegenlijkjes en roadgrime bedekte auto, naar een glanzende koets te zien is natuurlijk -zeker voor een niet detailer- erg bijzonder. Die alsmaar oplopende verbazing heeft me erg goed gedaan.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Geen lang verhaal dit keer. Klus was simpel: een peugeot 206 cc met "rare bruine puntjes" moest netjes gezet worden.
Eerste stap zoals altijd inspectie van het object. De bruine puntjes waren de hoofdreden van het bezoek, daarnaast verspreid over de auto diverse kleine, wat grotere, en hele grote lakdefecten. Winkelwagentjes, takkenbossen, sleutels en wat ondefinieerbare objecten waren de oorzaak hiervan. Ach eigenlijk alles samen te vatten onder de noemer gebruikssporen.
Eerste stap zoals altijd de velgen. reinigen met diverse brushes en insprayen met Iron X.
IMG_2339.JPG

Hierna de wasbeurt met een behoorlijke overdosis aan BtbM shampoo
De bruine puntjes waren moeilijk vast te leggen op de foto.
IMG_2335.JPG
Is het hars? Is het vliegroest? Insprayen met Tar X deed niks op de bruine puntjes, wél op de onderdorpels. Iron X gaf op de lak een hele kleine reactie maar niets noemenswaardigs. Volgende stap was het kleien met de gele Mothers klei; nul komma niks. De hoop werd dus gevestigd op de Poorboys klei. Deze was helaas ook te licht. Volgende stap was de Dodo Juice Supernatural zwarte klei. Hiermee lukte het na een behoorlijke tijd kleien om veel van de puntjes te verwijderen. De puntjes die achterbleven waren kleine kratertjes van roestplekjes. Tja daar helpt natuurlijk niks tegen, tenzij je de auto een volledige respray geeft.

Het kleien duurde behoorlijk langer dan normaal. Toen de auto naar mijn zin was begonnen met excentrisch polijsten. De kleine flashpad verloor tijdens het werk ineens éénderde van de oorspronkelijke dikte, vreemd verschijnsel. Met de excenter wordt de flashpad lang niet zo warm als met de rotary dus de oorzaak zal niet in de warmte gelegen kunnen hebben. Ik heb het vermoeden dat de celdichtheid nu wel veranderd is ten opzichte van de pad toen hij nieuw was. Ik denk dat ik hem niet meer ga gebruiken om risico's te vermijden.

Na het polijsten heb ik de ramen gescrubd, afgenomen, met glasscleaner behandeld en vervolgens een Angelwax H2Go applicatie gegeven.
Interieur even nagelopen met Poorboys Natural Look. De kunststof delen knapten er lekker van op.
Als wax gekozen voor de SSGBRPW. Twee laagjes gezet met een tussenpoze van 2 uur.
De velgen ook nog even gepolijst met de polishing balls en Menzerna 400. Er zat een heerlijke spikkel in de metallic.
IMG_2405.JPG

Ik ben al geen geweldige fotograaf, maar een grijze auto goed op de foto krijgen is volgens mij voor iedereen (behalve @ArjanD300 en @ShuttersPeet ) bijna onmogelijk.
Hier mijn pogingen om een mooie serie te maken.
IMG_2379.JPG

IMG_2376.JPG

IMG_2389.JPG

IMG_2403.JPG

IMG_2392.JPG
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Nee inderdaad @Tinus, het moet haast hars geweest zijn, maar dan blijft het vreemd dat Tar X niks deed. @Pino kwam gisterenavond nog even langs en die had harsverwijderaar bij van Valma, maar helaas was dat mosterd na de maaltijd.
 

SLK

V.I.P. Member
Mooi werk weer @BlackPassat die kleur neigt volgens mij een beetje naar champagne kleur of ligt dat aan de foto's? Die velgen zien er ook nog mooi uit, gezien de leeftijd van de auto. Mooi dat je de moeite hebt genomen deze ook nog te polijsten!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ziet er weer uitstekend uit @BlackPassat , dat de flashpad wat dunner werd zal toch aan de warmte te wijten zijn. Bij de Flashpad wordt weldegelijk warmte opgebouwd met gebruik van een excenter. Padje lekker reinigen en je zult zien dat het schuim zich weer hersteld...
 

Nieuwste berichten

Bovenaan