BMW X5 MY 2008

Cavemania

V.I.P. Member
Afgelopen week stond een behoorlijke klus op de planning. Een "full" exterior detail van een BMW X5 van 2008. Met de eigenaar had ik afgesproken dat de auto een dag zou komen en dat ik zou zien hoe ver ik zou komen. Gelukkig werd de auto een dag voor de tijd aan het einde van de middag gebracht. Helaas had ik die middag niet heel veel tijd om er mee te beginnen aangezien ik alleen thuis was met de kinderen. Toch al wel een beginnentje gemaakt.

Met APC 1:10 alle naden, kieren etc schoongemaakt. Nadat ik de kids op bed gebracht heb maar een start gemaakt met de detail. Als eerste de auto wassen, insprayen met Iron-X en afspoelen.

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


Lekkere smerige uitlaatpijp

05.jpg


Nog even de kentekenplaat achter verwijderd.

06.jpg


Na de detail heb ik de gaten in de klep nog even met een primer behandeld, deze begonnen al lichtjes te roesten en had toch een roestomvormende primer staan.

Na het wassen maar eens een rondje om de auto. Dat was best even schrikken. Hij was er toch slechter aan toe als ik dacht.

07.jpg


08.jpg


09.jpg


Ook de velgen waren niet vergeten :) Wat zijn die groot zeg.... 20". Het linker voorwiel was een hele klus om schoon te krijgen, de intercooler had gelekt en de hele velg was zwart. Uiteindelijk de velg zo goed als schoon gekregen. Had eigenlijk de velgen moeten demonteren om ze goed schoon te krijgen. Helaas was daar niet de tijd voor. Een dag voor zo'n grote wagen is wel erg weinig.

10.jpg


11.jpg


12.jpg


Ik hoor regelmatig mensen klagen over de slechte kwaliteit van de Mazda velgen. Mazda is niet de enige die last heeft van corroderende velgen. De velgen van deze X5 begonnen ook al.

13.jpg


Ik heb de eigenaar gewezen op Velgen als nieuw om de velgen te laten herstellen en poedercoaten.

Nadat de buitenkant grondig gewassen was heb ik de auto naar binnen gereden, het waaide nogal waardoor ik de auto niet buiten wilde kleien. De verontreiniging op de auto viel heel erg mee, op de motorkap na. Daar kwam heel veel rode troep af. Onderstaande foto laat het stukje klei zien na het kleien van de halve motorkap.

14.jpg


Na het kleien de auto nogmaals gewassen en gedroogd. Naden droog geblazen met luchtdruk en alle trims etc. afgeplakt. Deze voorbereidingen heb ik allemaal kunnen doen op de dag dat de auto is gebracht.g

Dinsdagochtend om 8:30 begonnen nadat ik de kinderen naar school had gebracht. Tijdens het polijsten geen foto's gemaakt bijna. Ik was zo druk bezig dat ik het gewoon ben vergeten. Polijstcombi die het beste resultaat gaf en welke ik gebruikt heb op de gehele wagen:

Rotary met Chemical Guys Hex Logic Heavy Cutting pad met Chemical Guys V32
Rotary met Chemical Guys Hex Logic Heavy Polish pad met Chemical Guys V34
DAP met Chemical Guys Hex Logic Soft polish pad met Chemical Guys V36
DAP met Chemical Guys Hex Logic Finishing pad met Chemical Guys V38

De motorkap heb ik twee passes met de Heavy cutting pad gegeven.

15.jpg


16.jpg


17.jpg


18.jpg


19.jpg
 

Cavemania

V.I.P. Member
Voor

20.jpg


Na

21.jpg


Ook de motor van deze hele mooi X5 mocht niet vergeten worden. Eerst heb ik de motorruimte gereinigd met Autoglym Enginecleaner. Na het reinigen de motor ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber care

22.jpg


23.jpg


Na het polijsten heb ik de lak ontvet met Eraser en vervolgens twee laagjes Surf City Garage Barrier Reef Paste wax aangebracht. De trims behandeld met Smartgel en de bandjes met Bold & Bright van Poorboy's. Al met al is de lak niet geheel strak geworden maar voor de tijd die ik beschikbaar had heb ik een goede correctie kunnen behalen, circa 85% correctie en 100% glans zoals te zien is op de na foto's.

24.jpg


25.jpg


26.jpg


27.jpg


28.jpg


29.jpg


30.jpg


31.jpg


32.jpg


33.jpg


34.jpg


35.jpg


36.jpg


37.jpg


38.jpg


39.jpg


Bedankt voor het lezen
 
  • Leuk
Waarderingen: Addy

IbizaSigno

V.I.P. Member
Wat een enorme klus om te doek, grote wagen zeg. Volgens mij een prima resultaat behaald. Ziet er stukken beter uit. Nog kunnen achterhalen wat de rode vervuiling was van de motorkap?
 

Kilometervreter

überspammer
Knap hoor zo'n groot ding met zo weinig tijd en zoveel resultaat.
Ik zou al een dag bezig met alleen polijsten als je hem 4 keer doet! Petje af!
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ben uiteindelijk alles bij elkaar ook wel een dag aan het polijsten geweest hoor. Ik had de maandagavond al een begin gemaakt aan de kop van de auto. In totaal zit hier zo'n 18 tot 20 uur in.

Was er ook wel klaar mee zeg maar aan het einde van de dag maar de reactie van de eigenaar maakte alles wel weer goed.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan