BrianS2k Detailed Cars, Honda S2000 Zandvoort

BrianS2k

Active Member
Een paar keer per jaar heb je wel eens zo'n dag, je wordt zonder reden vroeg wakker. Kijkt het raam uit en het is prachtig weer, in de agenda staat verder niks dus de perfecte dag om weer eens je eigen auto aan te pakken. Iedereen heeft zo'n dag wel eens. Nou ik vandaag niet, maar goed toch besloten na het rustig wakker worden en de mist was vertrokken de auto onder handen te nemen en gelukkig geen spijt van gehad.

IMG_20151003_094058.jpg
De achtergrond nog een beetje mist maar dit is de auto zoals ik hem om 9 uur aantrof (Laat wakker worden voor mij). Niet in zijn mooiste staat maar wel de perfecte staat om met het oog alle veiligheid op te merken wat anders door de metallic flakes wordt verborgen. Ook had ik nog in mijn achterhoofd dat op de WaxWorld meeting ondanks swirls lastig te zien zijn met deze kleur toch wel een beschamend stond want door het hele mooie weer viel het in sommige hoeken wel op.
Na alle moet verzameld te hebben dan toch maar besloten om de auto helemaal te doen en te laten zien hoe deze er swirls vrij uitziet.

IMG_20151003_094423.jpg
Velgen ingespoten met DeIronizer van Wolfs wat ookwel weer nodig was ondanks het weinig rijden de laatste keer, voor de mensen die ook veel last van remstof hebben. Als je langzamerrijd hoef je ook minder hard te remmen en daarbij minder remstof. Ik zelf heb de oplossing om wanneer de remblokken op zijn deze te vervangen door minder remstof afgevende. Maar goed, terug naar de wassen.

Met twee emmers met in een daarvan Mequiars Gold Class begonnen met het wassen van de auto, hiervan kwam weinig vuil. De collinite 476s die erop zit doet goed zijn werk na 6 maanden en bij elke regen bui gaat het meeste vuil ernog steeds meteen af. Dit leverd uiteraard een foto op met de auto na het wassen.
IMG_20151003_102010.jpg

Na het wassen zat ik te twijfelen, Zal ik de Collinite laten zitten om te kijken hoelang deze zich echt volhoud en daarmee zal ik dan wel moeten leven met de swirls. Of de gehele auto kleien en daarna polijsten en de nieuwe wax van Bouncer proberen die de lak wat meer diepte moet geven.
Met in mijn achterhoofd toch wel het prachtige staalbedrijf waar ik werk maar o wat een rotzooi daar rond vliegt door de lucht was ik eigen ook wel nieuwsgierig wat er na 6 maanden op de lak zit.
Naja lang verhaaltje nog korter, Auto wordt gekleid en gepolijst van top tot teen en voor de hardtop voor de eerste keer.
Dit gedaan met Dodo Juice Clay bar (Niet mijn beste vriend) en Dodo Juice Born Slippery (wel mijn beste vriend).
Ondanks dat de hardtop door mij nog nooit wat aan is gedaan (Beschamend na 1,5 jaar in het bezit van deze machine) viel de vervuiling hierop mee en was vergeleken met de rest minimaal.
De motorkap daarin tegen op een stukje van 10x10cm kwam ik het volgende tegen.
IMG_20151003_105204.jpg
Klopt de klei was niet helemaal vlak, mijn schuld maar gaat vooral om de zwarte ''troep'' op de klei. Dit zat over al op de auto en overal ongeveer even veel. Deze troep bestaat hoofdzakelijk uit, IJzerertsstof, Kolenstof, Kooksstof en het vele fijne andere fijnstoffen die het bedrijf uitstoot.

Na het kleien van de auto kwam tot nu toe mijn grootste uitdaging, Hoe ga ik een foto maken van de swirls op het dak en motorkap als ik die zelf al amper kan zien. Tja heb mijn best gedaan om dit zichtbaar te maken maar de mensen die op de WaxWorld meeting aanwezig waren en goed keken kunnen zich waarschijnlijk nog wel herinneren hoe erg het eruit zag. Hier een foto van de poging tot het laten zien van de swirls.
IMG_20151003_111351.jpg

Na het kleien komt uitteraard de stap van het weer waxen van de auto, Euhh. Polijsten natuurlijk Brian. Owja even vergeten dat ik al in het bezit was van een DAP900 en deze dan maar voor het eerst gebruiken op de auto. Alles uit de verpakking gehaald en als een echte Elektrotechnische niet de handleiding gelezen maar gewoon proberen om erachter te komen hoe hij werkt. Het was even zoeken naar de juiste Pad en Poleistmiddel maar het is gelukt, en dat heeft de omgeving ook geweten (kom ik verderop op terug).
Dap900 met de Witte Pad en Menzerna FG400 Cutting polijstmiddel het dak als eerste tegen aan gegaan. Werkte meteen goed en lekker en na 1 hit waren alle swirls verdwenen.
Alleen kwam er wel wat anders minder leuk voor terug, Owja daar heb de buren weer. Die werden niet gek van het polijsten en het wassen wat bij ons voor bijna elke week gebeurt (2 auto's en 2 motoren dus elke week is een ander aan de beurt), nee die hadden last van het Alarm wat constant af ging (Sorry Buur). Dit is nog een nagevolg van het los nemen van de accu voor 2 weken voor het vervangen van de Koppeling, Hierdoor is het alarm wat gevoeliger geworden (Helaas).
De foto van na het polijsten waren wel wat makkelijker te maken gelukkig, Geen krasje meer op de lak dus random foto's konden genomen worden.
IMG_20151003_143836.jpg

En dan nu de grote test en vraag waar vele al nieuwsgierig naar zijn, Bouncher's Check the Fleck. Nou ik zal meteen eerlijk zijn. Ik heb ook geen idee, de pot was ergens opgeborgen waar ik hem niet kon vinden.
Of toch wel, hmmm had ik niet wat in de achterbak gelegd. En ja hoor, dus dan meteen de vraag of het daadwerkelijk wat toevoegt aan de lak en wat de standtijd wordt voor deze winter.
Alvorens de wax te smeren heb ik de panelen afgenomen met Carpro Eraser en heb ik het potje en een schuimapplicator gepakt om te beginnen met het dak. Het makkelijkste plekje waar ik zonder te bukken bij kan komen. Helaas ging dit niet van harte helaas, het ging absurd stroef en begon te ''piepen'' over de lak. Hmmm dat hoort zeker niet, wou bijna terug stappen naar de Collinite maar gaf de Boumcer nog een kans maar dit keer met een microfiberapplicator van Dodo Juice.
En het is waarschijnlijk wel te raden, maar ow wat ging dat lekker en goed. Het dak was zo klaar zonder al te veel moeite en na 2 a 3 minuten de ''swipetest'' afgenomen en stond er weer prachtig bij. Zo ook de rest van de auto gedaan paneel voor paneel en werd er steeds meer verliefd op. Zo leer je ook hiermee dat je soms iets een tweede kans moet geven met een ander middel.
Was er een verschil van deze wax mtb te de diepte in de lak hoor ik al vele denken, Nou...
Het is lastig te zeggen, de auto stond in de schaduw van het huis en daardoor lastig te zien aangezien de flakes pas echt tot leven komen in de zon. Ondanks deze schaduw zag ik met het oog wel een klein verschil en inderdaad een beetje meer diepte. Heb dit geprobeerd vast te leggen doormiddel van een deel in tweeën te delen met tape en daarbij de onderstedeel in de wax te zetten en boven niet. Al blijft het lastig te zien op de foto en zeker met schaduw.
Hier het onderste deel in de Bouncer Check the Fleck
IMG_20151003_144153.jpg

Na de auto helemaal in de wax te hebben gezet en afgenomen wou ik nog even de banden in de dressing doen maar deze had ik nog steeds niet meer in huis, Ze zien er nog aardig uit door het middel wat ik had gebruikt toen ik naar de WaxWorld meeting was. Sommige zullen het zich nog herinneren en diegene die er niet bij waren zal het een vraag blijven want wat ik had gebruikt was zeker niet goed maarja voor de meeting moest ik even snel iets doen aan de banden.
Hier nog een paar na Foto's en wanneer de zon schijnt zal ik meer foto's toevoegen en ik zal iedereen op de hoogte houden van de standtijd.
IMG_20151003_152136.jpg
IMG_20151003_152245.jpg
IMG_20151003_152220.jpg

En ja, Na dat ik dacht dat ik klaar was herinner ik me nog toen ik de pot Boucer uit de achterbak pakte. Owja, daar moest het interieur alweer een maand geleden weer terug in. Naja heb nog tijd dus kon dat ook wel meteen even mee pakken. Na alles weer vast te hebben was ik echt klaar en kon ik met een gerust hart een beetje bijkomen op de bank. De S2000 is nu echt helemaal klaar voor de winter.
IMG_20151003_152458.jpg
IMG_20151003_153528.jpg

Bedankt voor het Lezen, Bekijken, Luisten of wat anders van deze detail. De auto is van mijzelf en is een Honda S2000. Ik vind het leuk om dit soort verhalen te schrijven over mijn eigen auto (Lees het vervangen van de koppeling) maar ook over andere wagens. De volgende keer als het goed een andere maar wees niet ongerust, de S2000 zal vaak genoeg langskomen.
Leuke opmerkingen zijn altijd welkom net als opmerkingen en tip. Kritiek ook maar graag in een opbouwde voor met wat positief's op het einde.

Groeten, Brian.
 

Bijlagen

  • IMG_20151003_152153.jpg
    IMG_20151003_152153.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 5

Ketoembar

V.I.P. Member
Hoi Brian. Leuk verhaaltje.
Ik wil even inhaken op het remblokken verhaal. Je wil deze ooit vervangen voor minder remstof afgevende.
Ik weet niet of je zat te denken aan greenstuf, maar ik heb er geen goede ervaring mee.
Nu is mijn koekblik (Citigo) niet te vergelijken met jouw mooie sportauto.

Er zitten wel wat modificaties op mijn koektrommel. Chiptunning en een andere uitlaat. Ik heb hoogglans zwarte velgen en werd er gek van dat ze na twee keer remmen matzwart waren.
Dus greenstuff eronder gezet. Minder remstof en remt beter, althans dat dacht ik.

In mijn enthousiasme heb ik snel de blokken gemonteerd toen ik ze binnen had. Ik had ze eigenlijk niet echt goed bekeken.
Ik ben absoluut geen wilde of hard rijder. Ik houd altijd afstand en rem zo vroeg mogenlijk voor stoplichten of kruisingen.
Ik merkte wel dat de remstof veel minder was. Maar de eerste keer dat ik een langere rit ging maken op de snelweg moest ik noodgedwongen hard remmen omdat er voor mij een ongeluk gebeurde.
Dat was in duitsland en ik reed dus wat harder dan dat ik hier zou doen. Zo rond de 150-160.

Ik moest dus hard remmen. De abs kwam in werking, maar........ Voor korte duur.
Er kwam een verschrikkelijk brandlucht uit mijn remmen en ik trapte door mijn rem heen.
Gelukkig kon ik uitwijken op de vluchtstrook en stond rechts naast mijn voorganger. Nou, naast... Ik was er zelfs voorbij geschoten.
Mijn hart zat in mijn keel. Gelukkig alles goed gegaan, de boel af laten koelen en weer verder.
Remmen is daarna nooit meer fijn geweest.
Bij thuiskomst heb ik de blokken er onderuit gehaald en toen pas viel mij iets op.

De uiteindes van het remblokje lopen naar buiten en komen dus niet tegen de schijf.
Logisch dat je minder remstof hebt. Maar ook logisch dat ze bij volle belasting te warm worden.
Het rem oppervlak is immer een derde kleiner.
Ik heb de foto even ter verduidelijking erbij gedaan.
Bij het plaatsen van de blokken heb ik dus niet vergeleken met de originele.
Ik weet niet of dat bij elke type blok is van hun, maar k vond het even nodig om je dit te vertellen.
Misschien heb je er wat aan.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    95,5 KB · Weergaven: 15

BrianS2k

Active Member
Ik snap inderdaad wat je bedoeld, ik heb op dit moment brembo schijven en blokken eronder zitten. Echter zijn de remblokken van te zacht materiaal waardoor ze sneller slijten en daardoor meer stof achter laten. Het vele remstof is bij de S2000 altijd al een drama geweest, er zijn gelukkig ook hardere soorten waarmee ook op het circuit gereden wordt die beter zijn in mijn geval.
Maar zal zowiezo op gaan letten op jou verhaal dat deze niet zo schuin zijn. Elk blok loopt na mijn weten aan de buiten kant iets maar buiten maar dit is wel heel absurt ja.
Overigens is na net extreem harde remmen zoals je gedaan heb en daarbij het rook de remblok aangetast. Door deze hitte komt er een glazuurlaag erop te zitten waardoor het reukvermogen nog meer af neemt.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Leuk verhaal en goede detail! Misschien een volgende keer nabewerken met een finishing polish? Ben benieuwd naar de flakes in de zon.
 

Kilometervreter

überspammer
Inderdaad een mooi verhaal Brian en een fraaie detail! Toch had ik ook als @IbizaSigno zegt nabewerkt met een finisher, daar haal je echt nog veel meer glans en flake mee naar boven!
Ook hier benieuwd naar de flake pics :)
 
Laatst bewerkt:

BrianS2k

Active Member
Schitterende auto!
Nice job!
Die staat er weer erg fraai bij!
Dank beide

Leuk verhaal en goede detail! Misschien een volgende keer nabewerken met een finishing polish? Ben benieuwd naar de flakes in de zon.
Inderdaad een mooi verhaal Brian en een fraaie detail! Toch had ik ook als @IbizaSigno zegt namewerkt met een finisher, daar haal je echt nog veel meer glans en flake mee naar boven!
Ook hier benieuwd naar de flake pics :)
Dat van de finishing polish ga ik meenemen voor de volgende keer. Ben benieuwd wat dat nog voor extra's oplevert.
De foto's van de flakes komen zeker nog.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Een mooi gedetailleerd en uitgebreid verhaal Brian. Het resultaat mag gezien worden de Honda kan veilig de winter in.
Wat zachtjes remmen betreft; je doet jezelf daar geen plezier mee. Ik ben zelf ook een zachte remmert, maar mijn monteur vertelde me dat ik ze gerust wat pittiger aan mocht spreken zo af en toe. Door de geringe druk gaat er maar 1 blok lekker tegen de schijf aan en de andere wat minder, hierdoor slijt die ene blok harder dan de andere.
 

maupie00

Active Member
Mooi verhaal, het resultaat mag er wezen.
Waarom is de dodo klei eigenlijk niet je vriend??
Wat een vervuiling zeg op je klei, wouw!


Tjah remmen en remstof..... het blijft moeilijk. Ik ga voor hard remmen, veel remstof vaak wassen ;) maarja als je zo af en toe op het circuit rijd kun je niet anders.

@Ketoembar niet alle ebc blokken hebben die extreem schuine kant, ik heb de yellowstuff, deze remmen geweldig goed.
Geven helaas ook geweldig veel remstof.
 

BrianS2k

Active Member
@maupie00 Ondanks dat zoals op de foto te zien was wel veel vuil mee kwam, zag ik het ook nog gewoon zitten op de lak. Heb daarom ook nog andere klei gebruikt later nadat het me opviel.
 
Laatst bewerkt:

BrianS2k

Active Member
Echt mooi weer is het hier nog niet echt geweest of had geen tijd om even een mooie foto te schieten. Vandaag nog even stukje gereden met een vriend en meteen waarschijnlijk de volgende auto die ik ga doen, samen dubbel zoveel metallic
IMG_20151009_123634.jpg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan