Vorige week zaterdag heb ik een super leuke klus mogen doen waar ik al paar weekjes naar uit mocht kijken. In het territorium van @
IbizaSigno ofwel het hoge noorden heb ik een Mazda NC MX5 met harde kap mogen detailen.
Sowieso heb ik een zwak voor MX5-en dus deze auto was een warm welkom op mijn CV.
Het betrof een zwart exemplaar met 150.000 leasekilometers op zijn bast. Zichtbaar aan de steenslag op zijn neus en het feit dat dat alleen de bestuurdersstoel zitplekken vertoonde op het leer. Voor de rest was de MX5 echt netjes. Dus zou het een liefhebbende leaserijder zijn geweest? Feit is wel dat je wat mij betreft een held(in) bent als je vele km per jaar in een MX5 gaat rijden
Om te beginnen was ik begonnen met het reinigen van de velgen (binnen en buiten) tesamen met de MX5 NB van schoonmama. Daarna alle 4! de stoelen van de MX5-en gereinigd met gliptone + gliptone borstel en daarna in de gliptone conditioner gezet. Heb geen vergelijk met andere leermiddelen maar vind gliptone geweldig, die geur ...
Daarna het dashboard en andere delen afgenomen met een detailer en het interieur gestofzuigd, inclusief de bak waar het dak in klapt. (daarna een ronde mogen rijden met de 2.0 MX5. De MX5 NC is van de bucketlist verhuist naar de want-to-have-list, matjes daarna uitgeklopt
)
De volgende ochtend begonnen met het behandelen van de randjes, wielkuipen en rubbers met APC. Het werkt ook goed om de dak rubbers af te nemen met een huis-tuin-en-keuken-MF-doek-van-de-huishoudwinkel en spraytje APC. Het geheel zag er stuk netter uit.
Daarna was het tijd om de MX5 te gaan wassen, dak dicht, emmers vullen met water en DDJ BtbM en lekker aan de gang met de washmitt. Capro Tarx en Angelwax de-iron aan de slag gesprayed zodat ik minder hoefde te clayen. Clayen gedaan met middelfijne clay en DDJ Supernatural clay lube. Daarna de auto afgespoten en weer drooggemaakt met de suuuuuper fijne Carpro Boa Drying Towel.
Polijsten; nogmaal de auto was netjes, en de lak was voor zijn kilometers ook best netjes. Alleen, uiteraard, vol met swirls. Er lag echt een grijze waas over de MX5 en ik kwam to the rescue! Na een testspot op met Rupes geel/geel was ik positief verbaasd. Ongeveer 70% correctie! Dus wilde een stukje zwaarder gaan, Rupes groen/groen leek me wat overdreven dus overgestapt op Scholl S30 met Detailpro paarse polish pad. Spot on! Met deze stap bereikte ik pakweg 90% correctie. En dat is voor een buitenslaper zoals deze prima. De eigenaar wilde ook niet dat ik verder ging. Scholl S30 finishte in dit geval ook mooi genoeg. Maar wilde toch nog de lak beetje extra geven door een cleanerglaze met een korreltje te gebruiken: DDJ Lime Prime op LC orbital finish pad. Dit maakte de MX5 wel af.
Na ja niet zonder het puntje op de i; Ik wilde weer is machinaal waxen en had daarom gekozen voor Colli 845 op de rode Detailpro pad. Als het polijsten vrij gemakkelijk loopt is het juist erg leuk om machinaal te waxen. Ik heb mij echt vermaakt met het aanbrengen van 845 met de machine.
Daarna raampjes gereinigd, banden bijgekleurd met Perl, kunstoffen met een dressing behandelt en de uitlaatjes netjes gemaakt met staalwol extra fijn.
En toen stond er een super gave MX5 NC
Pics voor de liefhebbers
Zoals het begon; 2 (3!) leuke auto's op de oprit
Interieur vooraf. Helaas geen na foto. Maar hier is goed zichtbaar hoe netjes de auto nog was.
Uitlaatpijpjes vooraf
De volgende ochtend toen het feestje begon
MX5 special edition
Extra breed en dik colad tape gebruikt. Opgeplakt toen het dak half open stond. Zodoende had ik de rubbers goed beschermd tegen het polijsten
Onvermeld in het verhaaltje; dorpellijsten gepolijst met carpro flashpad en fixer.
Bijna klaar met polijsten
End result: het zwart spreekt veel meer.
Zie hoe mooi de uitlaatpijpjes zijn geworden. Bij dit wiel valt het op als de velgen ook aan de binnenzijde zijn gereinigd.
@
Stefan: sommige foto's heb ik niet kunnen plaatsen omdat deze omgekeerd door het forum worden weergegeven.
Tot de volgende. A.S. zaterdag een witte BMW 335i sedan handgeschakelt!