Cross Polo detail overzicht.

Dirk Post

Premium Member
Ja klopt,zou dat te maken kunnen hebben,omdat er geen blanke laklaag op zit ?
Ik heb een vierde gedeelte van de motorkap met de essence gedaan,
of het nog mooier werd,en zag echt geen
enkel verschil met de rest.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Nee hoor, heeft niks te maken met de lak. Essence doet het op een single-stage lak ook gewoon goed.
Ik weet niet precies hoeveel ervaring je hebt maar ik denk dat het komt omdat je bij deze auto in eerste instantie snel verbetering haalde. Dit is visueel er makkelijk zichtbaar. Op het moment dat je gaat afbouwen cq finishen worden de zichtbare stappen steeds kleiner.
Op het moment dat je goed gepolijst en gefinisht hebt, zal de essence voor het oog in eerste instantie niet echt iets doen op een klein stukje lak. Echter zal een goed getraind detailersoog wel iets waarnemen.
Dit wil echter niet zeggen dat de essence geen zin heeft. Essence heeft de mogenlijkheid om dieverdwaalde swirl nog te verhullen en je lak te ontvetten. Er zit zelf iets van Sio2 in.
Het is wel belangrijk de essence goed te gebruiken, pas dan komt het tot zijn recht.
Overdaad schaad, less is more.
Daarbij is het ook van belang wat er na de stap van de essence gebeurt. Het is gemaakt om een goede basis te leggen voor een coating. Het liefst van Carpro. Sterker nog, essence is voor mij onmisbaar geworden vóór de cquartz. Omdat die twee nou eenmaal van hetzelde merk zijn.
Er zijn nog andere merken die hun eigen essence maken, zeg maar.
Maar we houden het nu even bij Carpro.
Een wax na de essence gaat zeker, maar de Sio2 die erin zit is gemaakt om al het vuil af te stoten. Dus het zal ook je standtijd van de wax verkorten.
Ik zeg dus absoluut niet dat het niet gaat. De eigenschappen van de wax zullen gewoon hun werk doen. Sterker nog.
De echte wax gekken zeggen dat de glans van een carnaubawax niet te evenaren is.

Dus ik denk dat in jouw geval geen verkeerde keuze is geweest om niet nog een rondje essence te doen.
Maar ik wilde proberen uit te leggen dat de essence ( of iets vergelijkbaars van een ander merk), geen onzin is. Maar dat het belangrijk kan zijn voor de vervolg stappen.
 

Dirk Post

Premium Member
Mijn ervaring van het echte detailen is niet groot.
Wel veel autos gepolijst/gepoetst voor de verkoop,
In garage bedrijven,wat in een halve dag klaar moest.(prutswerk)).
Maar dat had niets met het echte detailen te maken.
Ik heb de essence op mijn eigen polo gebruikt,en daar zag ik wel duidelijk een hele mooie diepe glans,(ook dus na de finishing stap polijsten) op komen.
En die heb ik daarna in de Reload gezet.
Dus de produkten en wat het doet ken ik(Super!)
Maar ik begrijp uw verhaal verder(duidelijke uitleg),bedankt!
Suc6 Dirk.
 

Dirk Post

Premium Member
En dan heb je een nieuwe machine,mee genomen na de workshop polijsten.
Dan wil je er ook graag even mee werken he.
De motorkap even gewassen,drogen,en ontvetten met Eraser.
Toen met de Flex xfe erop,met de glosspad,en essence.
Ik heb de kleine Backingplate er op gezet.
Moet er wel heel erg aan wennen,vergeleken met de 3401.
Die voel en zie je echt draaien,en voel je zijn werk doen.
De XFE voelde ik wel de excentrische beweging,maar had het gevoel,hij draait haast niet rond.
Een zwarte merkstift gepakt,en een dikke streep op de zijkant van de glosspad,en weer proberen.
Verrek,hij draait toch ook wel rond(zij het langzaam.)
De hele kap afgewerkt met de essence,toen gekeken,super mooi.
Dan schiet het door mijn kop,ik heb ook nog Black hole,zou het nodig/ beter zijn.En mag die na de essence?
Baat het niet,schaad het ook niet,denk ik ,de zwarte pad op de flex,en inwerken die hap.even laten curen en af nemen.
Verbetering? Nee,in dit geval mijns inziens niet,misschien wat donkerder geworden.
Was eigenlijk m i niet nodig geweest.( was al nagenoeg zonder noemenswaardige defecten).
Op de workshop laten vertellen,Black hole moet weer wat over heen.
Heb er nog een pot Collinite 476 staan.Die maar eens proberen,als bescherming.
Met een hand pad aan gebracht,laten curen en af nemen.
En zo heeft de flex zijn eerste kleine job er bij mij op zitten.
Mijn ervaring er mee,super fijn handelbaar,heel mooi in balans,licht,
Van de week eens kijken hoe het werkt met de grotere Backingplate.
Na foto er van gemaakt,
IMG_1731.JPG


Suc6 allen, Dirk.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ook al zo goed bezig geweest, ik denk dat Black Hole weinig aan de Essence toevoegt aangezien Essence de zwarte lak al veel dieper en donkerder maakt.
 

Dirk Post

Premium Member
Gisteren mijn fiets eens helemaal opgefrist.
Want niet alleen de auto mag er mooi bij staan he.
De Carbon delen met de gele cone en kleine padjes met de Carpro essence
bewerkt en daarna de Essense met de zwarte cone en glosspad afgewerkt.
Daarna met de Carpro Reload behandeld.
De titanium delen ontvet en met wd40 behandeld..

Kan er weer tegen voorlopig.
 

Bijlagen

  • IMG_1740.JPG
    IMG_1740.JPG
    218,8 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Dirk Post

Premium Member
Vanmiddag de Polo gewassen met Carpro Reset,afgespoten,toen met de Hydrofoam het dak en motorkap en voorkant gewassen met de Carpro Merino woolmitt,en meteen afgespoten.
Daarna de zijkanten om beurten,en de Achterkant op die manier.
Ik heb de Hydrofoam in een klein emmertje aangemaakt,en toen met de wasmitt alles gewassen.
Toen de hele auto droogmaken,halverwege een flinke regen bui,het water gleed er zo af!
Gelukkig een kort hevig buitje.
Daarna de auto opnieuw gedroogd.Alle ruiten met Eraser schoongemaakt.
Toen de ramen behandeld met de turtle wax clearvue Rain repellent.
De velgen met de Reload behandeld,en de bandjes in de Pearl.
IMG_1851.JPG IMG_1850.JPG IMG_1849.JPG IMG_1848.JPG
 
Laatst bewerkt:

IbizaSigno

V.I.P. Member
Keurig resultaat. Die kan er weer tegen, hopelijk wordt het weer wat beter de komende tijd. Hebben we er met z'n allen meer plezier van.
 

Dirk Post

Premium Member
Gisteren de motor maar eens flink aan gepakt.
Eerst wat onderhoud,nieuwe olie,filter,en bougies vervangen.(wat een werk die bougies,halve motor slopen),maar ook weer gelukt.
Toen gewassen met de Carpro Reset.
Daarna met de Sonax 04-06, wat kleine swirls en lichte krasjes weg gehaald.
Daarna met de Carpro Essence op de glosspad,en afgewerkt met de Reload.
Wat zijn de Carpro produkten toch brillant ,wat een glans en diepte.IMG_1928.JPG
 

Dirk Post

Premium Member
Beste forumleden,ik heb een vraag!
Ik heb een andere racefiets gekocht,en wil die ook netjes mooi maken.
De wielen zijn al klaar.
Maar het frame is van Carbon,en heeft een matte kleur zwart.
Graag wil ik weten hoe ik deze schoon kan maken,en waarmee ik het moet beschermen.
Bijgevoegd wat foto’s.EE1BBCD8-EEEE-432A-9016-497564E4B8C6.jpeg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan