De newbie op dit forum

TECHNIC

Active Member
Gegroet aan de leden van dit forum!

Ik ben Danny, 37j uit België. Ik heb sinds kort enkele spulletjes gekocht bij Waxworld om de auto’s op te smukken.

Door gebrek aan tijd(werk en gezin) heb ik mijn auto vele malen laten mishandelen door de Carwash… Ik dacht nog, goh ze doen het daar met de hand en ze wassen je auto met 4 à 5 man op een kwartiertje en gezien ze het met de hand doen zal dat wel veilig voor de lak zijn… Tja, dom en naïef van me! Resultaat na 1 jaar misbruik(zo’n 40 wasbeurten): miljarden waskrassen en andere krassen. De grote ‘bling’ van toen hij nieuw was…, was letterlijk om zeep. Mijn karretje is nu nog maar anderhalf jaar oud.

Zo een half jaar geleden heb ik toen ook besloten om het roer in eigen handen te nemen en de carwash voorgoed af te zweren. Ik rij nog liever met een vuile auto rond dan dat zij hem verder kunnen verpesten.

Maanden heb ik al mijn vrije tijd gestoken in het optrekken van mijn skills(polijsten) op andere auto’s, tja, ik wou niet onmiddellijk mijn primaire wagen corrigeren uit schrik voor fouten te maken. Ik “simoniseer” al sinds mijn 10 jaar, dus polishen is me niet geheel nieuw(maar de technologie van nu, machines en producten, is serieus geëvalueerd sinds vroeger), vroeger deed ik dat met de hand, nadien met machines(van de goedkoopste prullen tot de al iets betere machines), maar niet als een pro, eerder als amateur/hobby. Ik had al een serieuze collectie aan producten en tools, dacht ik, tot ik Waxworld had leren kennen. Ik had al een goedkope rotary, een Meguiar’s DA, talrijke producten uit vnml. doe-het-zelf zaken(Turtle, Simoniz, Armorall, Valma, HG, Tech9, M105, M205, de hele rim-ram van de commerciële lijn van Meguiar’s en vele vele andere). Sommige flesjes, busjes, tubes zijn al 30 jaar oud, maar sommige van die spullen doen nog steeds wonderen. Sinds ik Waxworld heb leren kennen is de collectie alleen maar groter en vooral veel beter/innovatiever geworden.

Dit weekend heb ik het lef verzameld om toch maar eens mijn geliefd bakje te pimpen, of beter gezegd te genezen van het carwash-virus. Ik ging dit eerst uitstellen naar de lente, maar ik moest hem toch winterklaar maken en dus ging ik maar voor de full option.

Zonder de hele ‘waslijst’ in detail op te noemen, hierbij enkele stappen:

Foam
Wassen(meerdere emmertjes natuurlijk)
Klei
Combo compound/polish(oranje CG en gele Rupes pads op de Rupes 15 mk2, 21 mk2 en mini)
Cleanen met Eraser
Afwerken met Essence(witte pads op de Rupes op standje 3)
Sealen met Jetseal
Morgen nog een waxje erop

Als het lukt om een foto erbij te plaatsen, hierbij het resultaat:

P1020847.JPG

Waarom meld ik me aan op dit forum? Om te leren van jullie ervaring en gedeelde passie! Ik ben hier de newbie, dus de kans dat ik van jullie leer is groot.

Ik ben geen pro en doe dit niet als beroep, maar ik steek er mijn tijd in en elke keer gaan we vooruit.

Greetings,

Danny
 

TECHNIC

Active Member
Dank voor de verwelkomingen.

Voor zij die het mogen interesseren heb ik een poging gedaan om mijn stappen op papier te zetten, zie hieronder. Ik zal wel één en ander vergeten zijn, maar het geeft een goede schets. Opgelet, lange tekst, val niet in slaap op je toetsenbord! Heb je er geen boodschap aan, geen probleem, gewoon skippen dan.

Stappenplan:

1/ Velgen: IRON-X even laten inwerken en dan afspuiten met hoge druk. Een aparte emmer met verschillende zachte borsteltjes + warm water en CG Citrus Wash + Gloss. Enkel de binnenkant van de velgen wat ingesprayed met Meguiar’s WheelBrightener. Dit zijn mijn wintervelgen die vorige week gemonteerd zijn en er hingen nog wat restjes van vorig jaar in.

2/ Foamen met Honeydew. Incl. velgen, wielkassen en vooral de onderkant van de wagen goed inspuiten(want daar zit vaak het grofste vuil. Ik doseer altijd wat meer dan aanbevolen want anders is het schuim te slap of droogt het te snel in. 3 à 5 minuten laten hangen, tussentijds een lichte nevel water sproeien om droogplekken te voorkomen en nadien afspoelen.

3/ Handwas met zachte MF washandschoen van boven te starten en te eindigen onderaan de wagen, emmer met warm water + een stevige dosis CG Clean Slate(om de auto te ontvetten van wax en sealant). Een emmer fris spoelwater om de handschoen tussentijds proper te maken en grit guardjes in de emmers.

4/ Drogen met grote dikke MF doeken en de Stilh accubladblazer voor de kiertjes droog te krijgen(spiegels, raamlijsten, portierhendels, …). Het water plakte over de hele wagen dus de bescherming was goed weggenomen(ontvet dus).

5/ Auto in de garage gezet.

6/ Klei met CG Luber. Van die Luber ben ik tevreden, dat ding is zo vettig dat de kleiblok staat te dansen op de lak, naar mijn mening beter dan menig detailspray voor zulke klus. Voor de klei heb ik de gele medium van Carpro gebruikt, die was me bij een andere auto goed bevallen, ondanks die heel hard is om te kneden. Voor deze lak was ik teleurgesteld, nu liet die heel veel sporen na, gek dat je met dezelfde klei en luber je zo een totaal andere ervaring kan hebben. Ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar een andere klei(die universeel werkt op verschillende lakken). Op zich was het nu ook geen drama, want ik ging sowieso polijsten. Voor zij die ook met die luber aan de slag willen gaan, overweeg dan misschien handschoenen, ik doe dat niet voor te clayen, dat spul is blauw en na de kleibeurt heb ik smurfenhandjes ;-)

7/ 1 à 2 rondjes eraser om te ontvetten, die luber is zo vettig dat je er wel even werk mee hebt, zeker om de spetters van je ramen te krijgen.

8/ Combo polijsten met CG VSS. Dit was de eerste keer dat ik met die VSS werkte, vroeger meestal in 2 stappen met M105 en 205. Ik wou hem eens proberen, het resultaat is prachtig geworden al heb ik wel moeten afwijken van de normale methodes, dus ja, met hogere snelheid en meer druk. Ik moest mijn pads regelmatig eens laten bekomen(afkoelen) om ze terug steviger te laten worden, ze hebben het overleefd, maar goed, ik had er gerust een paar pads voor over om mijn doel te bereiken. 1 pad heb ik bijna in de fik gestoken(smoking), maar ik moet er wel bij vermelden dat ik een hardnekkige kras op de bumper was aan het corrigeren. Kras is weg, de pad ook!(was op de rupes mini met veel snelheid en veel druk) Het was misschien niet de beste methode, maar het doel is bereikt. Ik had natuurlijk ook grovere pad kunnen gebruiken, maar ik vreesde dat ik dan het perfecte polish resultaat niet ging bereiken of met 2 rondes doen met verschillende pads, tja dan had ik net zo goed M105 en M205 kunnen gebruiken. MF pads heb ik inmiddels ook liggen, ik weet dat die beter snijden, maar daar wil ik eerst op een ander object mee testen, want ik weet dat je daar iets meer ervaring voor moet hebben en ik ging me deze keer geen miserie permitteren. Ik kan me vergissen, waarschijnlijk zelfs, maar ik denk dat de snijcapaciteiten van VSS net ietsje te soft zijn voor diepere swirls/krassen met foam pads(of je moet volgens mij enkele uren extra rekenen om er keer op keer over te gaan). Voor lichtere gevallen denk ik dat die prima zal werken, maar waarschijnlijk een gewone polish ook… Ik heb mijn pads wel een beetje extra moeten belasten, maar het juiste resultaat heb ik en al kost me dat 1 of 2 pads, dan is dat maar zo. Het is een beetje zoals vloeken in de kerk, maar het doel heiligt de middelen. Dus eerst aanzetten op hogere snelheid en meer druk, dan snelheid minderen en druk verlagen tot quasi 0, door deze ongebruikelijke techniek heb ik dus zowel kunnen snijden als polishen. Ik had een demonstratie van VSS op youtube gezien van Greg Masterson van CG(die kerel met dat vervelende stemmetje) en die stak de machine ook meteen op volle snelheid en met veel druk. Tja, die kerel is ook een verkoper en ging eens bewijzen hoe geweldig en snel VSS wel niet was, dat hij daar een pad aan het vernielen was kan hem natuurlijk niet schelen, zolang hij de kijkers maar doet geloven dat VSS een ware must is om in huis te hebben.

9/ polijstresidu wegwerken en een rondje eraser.

10/ Finale met Carpro Essence. Ik overwoog eerst om deze als one-step te gebruik, maar omdat ik gelezen had dat je de beter kon voorbereiden met bv. een compound(vandaar die voorafgaande VSS omdat die zowel compound als polish moest aankunnen, daar durf ik over discussiëren). Om een Essence te laten snijden beveelt men MF pads aan, en dat durfde ik nog even niet. Machine op 3, iets snellere bewegingen en geen druk gaf een prima stralend resultaat. Tja, de ondergrond was al prima, dus corrigeren was niet meer nodig het was enkel nog even die Essence aanbrengen en activeren(harsen, glansversterkers, …). Het resultaat was een kletsnatte lak, geweldig! In tegenstelling met VSS zal die Essence wel een vaste waarde voor me worden. Tip, gebruik zeer weinig van dit product, met een klein beetje geraak je al een hele weg. Ik was zo slim om meteen een hele liter van dat spul te kopen… dus zal ik nog veel auto’s mogen doen om die fles te verbruiken ;-) Ik heb nogal eens de gewoonte om grote verpakkingen te kopen om een betere prijs per eenheid te bekomen, nadeel is dan soms wel dat ik van bepaalde spullen meteen genoeg heb voor de rest van mijn leven en misschien ook voor die van mijn kinderen. Die fles Essence zal ik er nog wel doordraaien, maar ik heb toch een paar busjes op het rek staat die net iets lastiger gaan worden, waarom moest ik in godsnaam een gallon pad conditioner kopen(1 à 2 sprays per pad is ruim voldoende om een pad te primen)??

11/ Een dunne laag Jetseal, 45 minuten laten trekken en dan afnemen.

12/ Vandaag na 24 uur de Jetseal te laten rusten een dun laagje M16 pasta wax erop gezet. Zeer makkelijk aan te brengen, en als je de timing goed in de gaten weet te houden zeer makkelijk af te nemen. Sommige plaatjes had ik net iets teveel tijd gelaten en was het iets lastiger, maar ik heb al veel erger meegemaakt dit viel nog zeer goed mee.

13/ Morgen mag ie eindelijk weer de baan op, klaar voor de winter!

14/ Volgende week krijgt hij zijn eerste wasbeurt in de nieuwe situatie en dan smijt ik nog even een Hydro2 op de velgen. Prima spul overigens, heb ik goede ervaringen mee. Makkelijk aan te brengen en gaat redelijk lang mee.
 

TECHNIC

Active Member
Hierbij nog een poging van foto van de kleur, niet makkelijk, juiste lichtinvalshoek zoeken om de fonkelingen te kunnen fotograferen in de juiste resolutie. Ik ben absoluut geen kei in fotograferen, ik slaag er ook altijd in om mensen op hun lelijkst op de gevoelige plaat vast te leggen. Fotografie is niet mijn ding!
Kleur is Dark Sapphire.P1020856.JPG
 

Kelvin

Active Member
Welkom, mai wat een mooie kleur! Mooie wagen ook. Heb je toevallig een foto van de hele wagen in het zonnetje ergens:D
 

TECHNIC

Active Member
Speciaal voor Kelvin heb ik hem maar eens in het zonnetje gezet, naast de SLS van mijn zoon.
sunny.JPG

De andere poes staat er helaas niet zo netjes bij, ca. 1000km na de laatste wasbeurt.
poes.JPG velg.JPG

Mijn vingertop staat er nu ook flink vuil bij, misschien weet WW wel een goed product om remstof van je handen te krijgen?
 

Nieuwste berichten

Bovenaan