Delirium: werking neemt af. Wat te doen?

Ketoembar

V.I.P. Member
Restorer in het wasverzachterbakje heeft weinig nut. Deze cyclus is erg kort en met koud water. De restorer heeft warm water en voldoende tijd nodig om zijn werk te doen (net zoals gewoon wasmiddel).
Oh vandaar dat ik al die krassen krijg. Ik doe mijn auto af met een doek die rechtop blijft staan.:D
 

Martijn

Active Member
Ah, ik doe dit altijd. Nooit problemen gehad. als je de mf washmitts meewast, wel idd een naspoele, want als j ze in j wasemmer doet, is plots alle schuim weg
Lol, dit had ik dus gedaan en na de wasbeurt een nieuwe shampoo gebruikt waarvan ik dacht dat het erg slecht was omdat ik geen schuim kreeg. Duurde even voordat het kwartje in was gevallen!

Ik doe 1 bolletje micro + 1 bolletje wasmiddel (zonder verzachter).
Na het detailseizoen (oktober/november) gaan ze allemaal een nacht in water/azijn volgende ochtend uitwringen en zo de wasmachine om 2 x te spoelen. Vervolgens nog 1 kort programma met micro restore waarna ze een winterslaap gaan houden.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Trouwens, hoe weet ik of er wel of geen wasverzachter is toegevoegd aan het wasmiddel?
Dat is een goede vraag, als ik op de wasmiddelverpakking kijk dan weet ik niet wat wasverzachter is.

De was hangt nu bij mij ook te drogen, ben benieuwd of het echt zachter is.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Gewoon het wasmiddel en de restorer bij elkaar in het wasbolletje. Werkt perfect. Azijn in het wasverzachterbakje om het water zacht te maken en de laatste zeepresten af te breken tijdens de laatste spoelcylus. Alles achter elkaar in 1 wasbeurt.
Restorer in het wasverzachterbakje heeft weinig nut. Deze cyclus is erg kort en met koud water. De restorer heeft warm water en voldoende tijd nodig om zijn werk te doen (net zoals gewoon wasmiddel).
De was is ondertussen droog en al opgevouwen door mn vriendin :cool:
Conclusie: ik voel geen (groot) verschil tussen mijn oude (met wasbolletjes) of nieuwe (zeepbakjes) manier. Volgende keer ga ik het weer op de oude manier doen maar wel met de tip van Black Widow, azijn in het wasverzachterbakje.
@Black Widow hoeveel ml en welke azijn gebruik jij?
 

Black Widow

V.I.P. Member
Voor het wasmiddel hou ik qua hoeveelheid altijd het voorschrift van de fabrikant aan "normaal vervuild" + een dop restorer samen in het bolletje. Wasmachine op 40 graden.
Pakweg 100cc schoonmaakazijn in het wasverzachter bakje.
Drogen op een rekje en de dag erna een minuut of 20-30 op lage temp. in de droger.
Geeft bij mij al jarenlang lekker zachte doeken.

Veel succes ermee.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Maar even een schopje aan dit topic.
Na de laatste wijziging van de wasstrategie in Huize BlackPassat moet ik helaas toch constateren dat de deliriums hun originele wateropnamecapaciteit bij lange niet meer halen.

Even een stukje ter herinnering:
De Cobra Micro Restorer wordt door BlackMassat al dik vier jaar gebruikt voor de MF doeken. Ze klaagt wel dat ze niet helemaal fris en schoon worden, maar dat wimpel ik weg; die Cobra is er speciaal voor en we gaan niks anders gebruiken.
In een poging om de uitgebluste Deliriums weer op te peppen zijn ze gisteren gewassen met een gewoon kleurwasmiddel zonder wasverzachter. Toen de was klaar was hadden we het erover wat er nu slim was? Nog een extra spoelbeurt met azijn was één van de gedachtes die opkwamen.
Pas toen -en ja mannen daarvan krijg ik een blosje op de wangen- realiseerde ik me dat er dus twee middeltjes in één wasmachine kunnen.

Zou het zo kunnen zijn dat je je doeken gewoon kunt wassen met een kleurwasmiddel en dan in het tweede bakje (waar normaal de wasverzachter ingaat) de Cobra Micro Restorer doet?
Heb ik dus al die jaren mijn doeken verkeerd laten wassen. Ik neem aan dat de functie van de Cobra puur herstellen van de Micro Fibers is, en dat het product niet puur op reinigen van de doeken gericht is.
Als dat wel zou zijn dan moet ik BlackMassat gelijk geven dat de reinigende functie ver onder de maat is.

De gewijzigde aanpak bestaat er dus uit dat we inmiddels een gewoon wasmiddel gebruiken, met een klein beetje Cobra Micro Restorer in het wasbakje doen en pure Cobra Micro Restorer in het wasverzachterbakje.

De volgende keren schakelen we over op de aanpak om het wasmiddel en de MR op 50/50 basis in het zeepbakje te doen, en het wasverzachterbakje te vullen met azijn.
Nog even voor de zekerheid: toch wel witte azijn en geen schoonmaakazijn?
Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Hier is de werking wel iets verbeterd maar inmiddels een nieuwe Delirium besteld. De extra dikke. Gaan we die eens proberen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik lees het volgende op het Wereld Wijde Web.
Een klein bakje met azijn door het huis verspreid doet wonderen tegen rooklucht
Onverdunde azijn op chroom geeft perfect resultaat
Koffiemachines kan je als de beste ontkalken met natuurazijn of schoonmaakazijn. Wel goed laten doorlopen met water voordat je de machine weer gebruikt. En bij natuurazijn moet je iets meer gebruiken dan bij schoonmaakazijn omdat het percentage azijn lager is
En mijn favoriete toepassing van natuurazijn is bij de hoofdwas in je wasmachine. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, maar dit is misschien wel de beste tip die ik kan geven: voeg een kopje natuurazijn toe aan iedere hoofdwas en je was wordt hygiënisch schoon, je machine wordt brandschoon en kalkvrij én je was wordt op en top zacht en fris! Geen wasverzachter meer nodig. Weg ermee, gewoon één kopje natuurazijn en een beetje wasmiddel.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ontkalken doe ik trouwens altijd met citroenzuur (maar het ging in bovenstaande tekst even over het wassen)
 

2shiny

V.I.P. Member
Als je last hebt van rooklucht of vieze geurtjes in de wagen, dan helpt het ook om een bekertje azijn te plaatse overnacht
 

Brianvnijn

Member
Ik ben blij dit topic te lezen , dacht dat het aan mij lag dat mijn droog doeken redelijk snel al (+- 1jaar) bijna volledig hun opname kwijt waren. Lees nu dat het aan mijn wasmethode ligt. Was mijn doeken altijd met alleen microfiber ristorrer. Ik ga dit toch eens proberen met de 50/50 wasmiddel/MR methode. En drogen? Gewoon op een droogrek is vaak toch al voldoende? Of toch ook nog even voor alle zekerheid de 20-30 min in de droger ermee (staat mij bij dat droogdoeken dit niet mogen)

Mocht dit nu niet werken ga ik proberen om ze eerst in een bakje met azijn te zetten voor een nacht en daarna het wasproces nog eens herhalen.

Ik laat mijn bevindingen nog weten !
 

Brianvnijn

Member
Nou , na een wasje gedraait te hebben moet ik toegeven ! De doeken zijn veel schoner en zachter. Volgende week of misschien deze weer toch even een keer me auto wassen en eens kijken hoe ze absorberen ! Ik hoop dat ze weer wat fut hebben.
 

Brianvnijn

Member
Vandaag de doeken weer eens gebruikt , werking is nog niet optimaal, wel beter als dat het was ! Dus ik denk als ik ze nu nog eens een keer in een bakje met wat azijn laat staan voor een nacht dat het dan wel goed gaat komen !
 

Nieuwste berichten

Bovenaan