Detail: Audi A3 Sportback

IbizaSigno

V.I.P. Member
Afgelopen maandag stond er een Audi A3 Sportback op het programma. Een start gemaakt, maar wegens het regenachtige weer in de middag werd ik gedwongen te stoppen. Vanmorgen de A3 weer opgehaald en verder gegaan. Op de 'voor' foto's is het misschien niet geheel goed waar te nemen maar de kleur is metallic donker blauw.

Foto-PQMX8EB8-D.jpg


Foto-FAZ8DCST-D.jpg


Foto-TT6IR46N-D.jpg


De auto was vies, van onder tot boven, achter tot voor en van binnen naar buiten. Al het vuil was ook best aangekoekt. Begonnen met foamen met Auto Finesse Avalanche om het vuil los te weken. Na een minuut of 10 de rest foam afgespoten met de hogedrukreiniger.

Foto-ZZLULTUZ-D.jpg


Ook de wielkasten goed schoongespoten. Hierna alle rubbers, kieren, deurscharnieren en andere moeilijke plekken gereinigd met een kwast en Meguiars APC 1:4. Daarna de auto gewassen met Surf City Garage Pacific Blue i.c.m. Chemical Guys washandschoen en twee emmers.
Hierna begonnen met de velgen. Ingeneveld met Auto Finesse Imperial Wheel Cleaner 1:10, laten inwerken en ingebosteld met de EZ Detailbrush groot. Daarna de banden gereinigd met goudzeep a lá BlackPassat. De velgen ingenveld met CarPro Iron-X om al het ijzerslijpsel en remstof te verwijderen en vervolgens goed afgespoeld.

Foto-TDYTGGTK-D.jpg


Vervolgens begonnen met kleien. Dit gedaan met de (witte) Monello klei in combi met Dodo Juice Born Slippy. Ook hier werd bewezen dat de lak erg vervuild was. Vergeten een foto te schieten, maar na een kwart motorkap was de klei al flink bruin/ geel geworden en daarbij de nodige teerplekken verwijderd op deze wijze. En toen? Toen begon het te regenen...
Nog even wat foto's van de staat van de lak voor het polijsten. De eigenares zei dat er een doffe vlek was in de lak en er zaten her en der ingebrande vingerafdrukken.

Foto-MKACUTTX-D.jpg


Foto-4RXSEQIF-D.jpg


Foto-NEUTFYJC-D.jpg


Vanmorgen om 10.00u weer van start gegaan met de A3. De auto gewassen met Meguiars Rinse Free Express Wash en gedroogd. Het viel me op dat er toch wel veel teerspetters op de velgen zaten, de velgen dus ingeneveld met Dodo Juice Supernatural Tar&Glue Remover. Dit zijn werk laten doen en de velgen gewassen. Scheelde aanzienlijk.
Vervolgens de Audi voorzien van wat groene striping in de vorm van afplaktape zodat de rubbers niet wit uitslaan als ze in aanraking komen met polijstmiddel. Nadat ik geattendeerd was door @Kilometervreter op de harde lakken van Audi was ik voorbereid. Eerst een testspot gemaakt met een witte Monello pad en Meguiars Swirl-X. Dit deed nagenoeg niets... Opgeschaald naar een oranje pad met Meguiars Ultimate Compound. Een flink grove combinatie maar het gewenste resultaat werd bereikt, in die zin; binnen de beschikbare tijd. De hele lak behandeld met de oranje pad i.c.m. Meguiars Ultimate Compound. De meeste swirls en oppervlakkige krassen zijn zo verwijderd. Helaas ontbrak het aan de tijd om nog een afbouwende polijststap te doen. Vervolgens de lak ontvet met Nanolex Premium Paintclaner. Resultaat;

Foto-JCKLYPMW-D.jpg


Foto-SD3OCDU4-D.jpg


Poorboys World Black Hole aangebracht op een zwarte Monello pad. Nadat de Black Hole afgenomen was heb ik, ook machinaal, Surf City Garage Barrier Reef wax (vloeibaar) aangebracht. Laten curen en afgenomen.
Vervolgens de typische Audi grille en logo's gecleaned met Poorboys World Professional Polish zodat deze weer gingen glimmen. Het kunststof behandeld met CarPro PERL 1:3, zo ook de banden.

Foto-6LKO78ID-D.jpg


Foto-GBI8VXMD-D.jpg


De velgen beschermd met Poorboys World Wheel Sealant zodat toekomstig vuil minder snel hecht.
De uitlaat aangepakt met Autoglym metalpolish en ook beschermd met Poorboys World Wheel Sealant.

Foto-GCELGIMG-D.jpg


Foto-UWSK7WK4-D.jpg


Hierna was het interieur aan bod. Geen voor foto's van gemaakt maar ik zal proberen een beeld te schetsen. Over waar je normaliter met je voeten in de buurt komt zat zand/modder vast aan het kunststof. Tegen de achterzijde van stoelen allemaal voeten. Overal zand, steentjes en takjes. Het dashboard vooral stoffig en voornamelijk veel vingervlekken.
Het interieur grondig gezogen. Vervolgens alle kunststoffen schoongemaakt met Surf City Garage Dash Away, ook de achterzijde van de stoelen niet vergeten. De ruiten van binnen en buiten met Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner in combi met de Mint Merkin ruitendoek. Het leder in het interieur; stuur, pook, handrem, goed gereinigd met de Dash Away van SCG en vervolgens gevoed met Voodoo Leather Rejuvenator.

Foto-33UQ6BCM-D.jpg


Dan na een anderhalve dag flink doorwerken het volgende eindresultaat behaald.

De doffe plek achter

Foto-NFJBMLLW-D.jpg


Reflectie, glans en metallic weer (grotendeels) terug!
Foto-XSEZXDAV-D.jpg


Foto-H6HVVDQX-D.jpg


Totaalplaatje
Foto-YPYDPJ3U-D.jpg


Zo.. Dat was best een klus, vooral de harde lak viel me best tegen. Zeker na de contrasterende zachte lak van de Aygo afgelopen dinsdag. In die zin viel het tegen. Graag had ik nog een tussenstap gemaakt met polijsten, helaas was daar de tijd niet voor. Daarnaast was volgens mij oranje+Ultimate Compound zelfs te licht om mee te starten. Maar goed. Verder wat mij betreft een geslaagde detail. De eigenares was bijzonder tevreden met het resultaat! :)
Nu genieten van mijn La Chouffe. :) Bedankt voor het lezen!
Tot de volgende.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    211,9 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    176,1 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

Kilometervreter

überspammer
Petje af voor het behaalde resultaat!
Hopelijk houdt de eigenares haar A3 nu wel een beetje netjes!
Eigenlijk kan je op deze lakken alleen roterend voldoende resultaat halen.

Van de andere kant een "normaal" denkend mens heeft nog nooit van een swirl gehoord :)
 

Emiel

Member
Mooi resultaat evengoed. Vorig jaar een zelfde A3 sportback gedaan. Kleur knapt enorm op maar ben toch echt wel roterend te werk moeten gaan om tot een goed resultaat te komen.
 

Addy

V.I.P. Member
Jammer dat soms de tijd ontbreekt om het zo aan te pakken dat je wilt, maar evengoed een hele verbetering.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan