Eerste keer BigFoot 15

Woody

V.I.P. Member
Vandaag was het dan eindelijk zo ver.
Het in gebruik van nemen van mijn nieuwe BigFoot 15. Voor anderen misschien niet zo spannend maar voor mezelf iets waar ik al een hele tijd naar uit heb gekeken.Voor vandaag gekozen voor de motorkap.
Auto had ik gisteren avond al goed gewassen door middel van de volgende stappen:
Foam Monello Artico 1:5
Wassen met Duragloss 30ml op 15l
2x IronX

Hierna was de auto al goed schoon. Voorlopig alleen de motorkap gekleid en kwam tot mijn verbazing eigenlijk zo goed als geen vervuiling vanaf.
Het te behandelen object:
DSC_0863_zps0log8p0c.jpg


DSC_0864_zpstofxosdb.jpg


Note van tevoren:
Wit= Ultra Fine
Geel= Fine
Groen= Medium
Blauw= Coarse
Ik heb de Rupes polijstmiddelen bij de "juiste pad" gebruikt.

Nu was het eindelijk zover! De BigFoot kon tevoorschijn komen uit de tas.
Meteen aan de slag gegaan met Geel. Dit gaf wel weer wat extra glans maar het overgrote gedeelte van de swirls bleef zitten helaas. Dus dan maar opschalen naar Groen. Dit werkte al heel wat beter en grotendeels van de swirls waren weg (verbetering na 2hits 75-80%). Dit vertelde mij dat ik toch te maken heb met een vrij harde lak. Mooi! Een beter testobject kan je je eigenlijk niet wensen als je een nieuwe machine hebt.
Ik heb het deel wat ik moet groen heb gedaan even gelaten voor wat het was en een klein stukje verderop de motorkap de blauwe pad erbij gepakt. Dat ging als een speer! Nog niet alles weg, maar toch weer een hele verbetering tov het gedeelte wat ik met Groen heb gedaan. Na nog een hit vond ik het een acceptabel resultaat, aangezien ik ook in de volle zon aan de gang ben gegaan:cool:.
Na deze uitgebreide testspot heel de motorkap met Blauw gedaan opvolgend door Groen en Geel.

Helaas heb ik in al mijn enthousiasme geen goede tussendoor foto's meer gemaakt, maar hier een foto van nadat ik met Geel klaar was.
DSC_0865_zpsha7y0y4x.jpg


Ziet er heel erg lekker uit al zeg ik het zelf, maar er is nog 1 afwerkstap en die wilde ik natuurlijk ook uitproberen. Dus de Witte pad erop en op het gemakje inwerken (standje 3) Dit gaf toch echt net dat beetje extra glans.
Foto's van het eindresultaat (let op zit nog geen wax op en alles is 2x afgenomen met Eraser om te zorgen dat er geen polijstresidu meer aanwezig was)

DSC_0869_zps3devvhlj.jpg


DSC_0870_zpsqtbzjaiy.jpg


DSC_0871_zpspwnxoit0.jpg


DSC_0882_zpsshnwwy1d.jpg


+ en - van de polijstmiddelen van Rupes:
+ goed verwerkbaar in de volle zon (ook na 5minuten laten "drogen" na het verwerken)
+ hele goede finish van alle 4 de polijstmiddelen

+- het stoffen van Blauw, Groen en Geel, maar dit kan ook te maken heb de omstandigheden waarin ze gebruikt zijn :rolleyes:

nog geen - kunnen ontdekken tot zover.

Al met al heeft Rupes een heel mooi kleurensysteem neergezet waarbij het eigenlijk niet fout meer kan gaan.

+ en - van de BigFoot 15
+ voelt goed en degelijk aan
+ correctie vermogen
+ makkelijk te centreren pads dmv "het gat" in de pad en backingplate
+ heel stabiel op zowel hoge als lage stand
+ als je de Deluxe kit heb kan je meteen aan de slag

+/- de manier van opstarten van de machine is even wennen
+/- backingplate loopt standaard tegen de machine aan dit is op te lossen door de washer mod uit te voeren (hier is genoeg over te vinden op diverse detail fora en YouTube)

- de aanschafprijs van de machine/kit

Mijn conclusie:
Geweldige machine met veel correctiekracht. Pads en polijstmiddelen werken super met elkaar zoals je mag verwachten. Ondanks de flinke aanschafprijs is de machine het zeker waard. Heb je net zoals ik sowieso toch nieuwe pads nodig dan zou ik zeker gaan voor de kit. De kit is zeer compleet en heeft alles wat je nodig hebt om meteen van start te gaan.

Voor en na duidelijk verschil:
DSC_0863_zps0log8p0c.jpg


DSC_0882_zpsshnwwy1d.jpg


Uiteraard ga ik de Rupes pads tzt ook nog uitproberen met andere polijstmiddelen zoals de Megs M105, M205 en de Monello Rafini lijn. En ik ga kijken hoe andere pads zich houden op de BigFoot.

Bedankt voor het lezen en feedback/aanvulling is altijd welkom:D
 

Addy

V.I.P. Member
Goed bezig Hugo....eindelijk zeg. :D

Maaruh....koop je zo'n duur machine moet je hem gaan moddeno_Oo_O
 

JRM

Active Member
Nice job, ga je ook nog de "reguliere"pads en/of polijstmiddelen uit proberen? Ik weet niet wat je eerst had, maar misschien stapt dat wat vertrouwder in?
 

Woody

V.I.P. Member
De enige tol die ik heb moeten betalen vandaag is dat ik onwijs verbrand ben :D
Maar wel weer een heerlijk dagje ouderwets buiten gespeeld :cool:
 

Woody

V.I.P. Member
@JRM ik ga ook nog andere pads (LC) en andere polijstmiddelen uitproberen op zowel de LC pads als de Rupes pads.
Mocht daar behoefte aan zijn wil ik dat ook best hier delen met jullie ;)

@Addy de washer mod moet niet, dat is een keuze die ieder voor zich kan maken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Addy

Addy

V.I.P. Member
Ok dan....wel een blijvertje dus.
Ik hoop van wel anders moeten we weer maanden dat gezeur aanhoren. Wel kopen/niet kopen/wel kopen/niet kopen/wel kopen.... :p
 

Gio

Active Member
Die glans is fabeltasties! Ben alleen benieuwd wat je nou moest corrigeren op de motorkap.
 

Woody

V.I.P. Member
@Gio ik zal nog wel foto maken van een stuk dak waar het goed te zien wat de glans tegenhoud.

@Davey BigFoot werkt idd echt super goed
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooi om te lezen dat de Bigfoot goed bevalt Hugo. Zo te zien een goede correctiefactor. De prijs is alleen een negatieve factor als de machine niet zou doen wat er beloofd wordt. Volgens mij maakt deze machine de beloftes waar, het gaat er dus alleen om of je als hobby-ist de prijs over hebt voor het product. Daarin maakt ieder zijn eigen keus.
Ik deel de verbazing van @Addy wel een beetje over die washermod. Een machine met een dergelijke prijs zou een "aanloopprobleem"in mijn ogen niet mogen hebben.
Maar wat nu als het zo bedoeld is door de knappe koppen @Rupes? Met de mod doe je een aanpassing aan je machine, ik kan me dus voorstellen dat dit gevolgen heeft voor de garantie. Kan @Stefan hier iets over zeggen misschien?
Verder loopt de machine soepeler en kan dus ook makkelijker meer toeren genereren, je correctiefactor verandert dus ook; opletten blijft het credo.
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
Ik zal voor een goede vergelijk met en zonder washer mod een test doen. Zal alleen even moeten kijken wanneer ik dat ga doen. Een update komt er dus zeker!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Mooi om te lezen dat de Bigfoot goed bevalt Hugo. Zo te zien een goede correctiefactor. De prijs is alleen een negatieve factor als de machine niet zou doen wat er beloofd wordt. Volgens mij maakt deze machine de beloftes waar, het gaat er dus alleen om of je als hobby-ist de prijs over hebt voor het product. Daarin maakt ieder zijn eigen keus.
Ik deel de verbazing van @Addy wel een beetje over die washermod. Een machine met een dergelijke prijs zou een "aanloopprobleem"in mijn ogen niet mogen hebben.
Maar wat nu als het zo bedoeld is door de knappe koppen @Rupes? Met de mod doe je een aanpassing aan je machine, ik kan me dus voorstellen dat dit gevolgen heeft voor de garantie. Kan @Stefan hier iets over zeggen misschien?
Verder loopt de machine soepeler en kan dus ook makkelijker meer toeren genereren, je correctiefactor verandert dus ook; opletten blijft het credo.

Hoho er is geen "aanloopprobleem" met deze machine, dit is een mechanische wijze om de roterende beweging wat te beperken ook wel anti spinning feature genoemd. Dit is dus een onderdeel van het ontwerp en tevens een ingebouwde veiligheid om schade te voorkomen als de pad even niet de lak raakt. De washer mod is dus bedacht om juist de backingplate vrij te laten lopen om zo het aantal roterende bewegingen te verhogen waardoor er een hogere/ snellere cutting bereikt zou kunnen worden.

De mod is dus niet bedoelt om een mankement of ontwerpfout op te lossen maar om de werking van de machine daadwerkelijk te veranderen. Zo ver ik weet heeft Rupes geen probleem met de mod inzake garantie maar ziet er ook niet echt de meerwaarde van in omdat ze vinden dat het Rupes systeem (machine/pad/polijstmiddel combinatie ) uitgebalanceerd is.

Wat er prettiger is kan de gebruiker zelf het beste uitmaken...
 

Addy

V.I.P. Member
Ik las zoiets inderdaad ook van een andere gebruiker. Dus persoonlijke voorkeur zeg maar.
 

JRM

Active Member
En nog een stukje van www:

This feature does have a very useful purpose, which is to slow excessive backing plate rotation in situations where the pad is not under load while the machine is running (either the pad has minimalor no contact with the polishing surface or there is very little friction between the polishing surface and buffing pad). This is done to prevent erratic interaction between the pad and paint surface andto eliminate the chance that the pad will inadvertently scour the surface.

Wat Stefan zei dus ;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan