Epsilon's detailoverzicht

Discussie in 'Fotogalerij' gestart door Epsilon, 6 mei 2017.

  1. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    Leuk geprobeerd, is het dak zo verweerd? Welke pads heb je gebruikt?
  2. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Het dak is best verweerd ja. En je ziet gewoon de krassen van de flappen van de wasstraat (vastgelopen steentjes?). Op de minder bekraste stukken kwam wel glans dus ik baalde al dat ik 'm niet hélemaal zo kreeg. Ik gebruikte de CG oranje en witte pads.
  3. Kilometervreter

    Kilometervreter überspammer

    Het lijkt wel of de blanke lak helemaal weg is, best nog wel gevaarlijk om daar wat aan te doen aan de foto's te zien.
    Grof polijstmiddel gebruikt?
  4. RST-Smurf

    RST-Smurf V.I.P. Member

    ziet eruit alsof de lak gewoon weg is geschuurd en de lichte plekken de grondlak is. lijkt me een gevalletje van klusje voor de spuiter.
  5. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    Het lijkt wel verkrijt, maar dat lijkt me niet gebruikelijk met zo'n lichte kleur
  6. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Het stelde sowieso niet veel meer voor hoor.
    En om de krassen minder diep te maken heb ik grof polijstmiddel gebruikt ja. Mijn vrouw had ooit een Opel Corsa, en daar zag je gewoon de blanke lak verkruimelen, maar dat effect zie ik hier niet. Dus deed ik een poging er nog wat van te maken. Dit was wel de laaste keer hoor. Die Corsa rijd wonderwel nog steeds rond, met een grote zwarte sticker over de slechte lak van het dak - dus dat is ook nog een (goedkope) optie.

    Ik denk dat je het goed ziet want dit is jaren aan vuile flappen van een wasstraat. Veel lange krassen. Op de motorkap heeft iemand een passer gebruikt. En laten we de vogelpoep niet vergeten.

    20180805_153557 (2).jpg

    Maar ik ging niet als een malle over de lak hoor, vanuit een andere hoek lijkt het nog wat:

    20180806_174845 (2).jpg


    Dit beestje is al bijna 19 en heeft al heel wat meegemaakt blijkbaar. Het betreft ook vooral het dak en de motorkap.
    Laatst bewerkt: 6 aug 2018
  7. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Het idee van een auto droogmaken met warme lucht leek me wel wat en de prijs van de Bigboi Mini stond me ook wel aan. Dus sinds kort heb ik er een in huis (perfect geleverd en een leuk presentje erbij).

    De eerste indruk is goed, enkel de tuimelschakelaars hadden wat mij betreft wat steviger 'klik' mogen doen wat mij betreft. Volgens een app op mijn telefoon komt er zo'n 75 dB geluid uit als je er naast zit, wat vergelijkbaar is met een stofzuiger.

    20181116_134444 (2).jpg

    Het formaat is Mini te noemen en het gewicht is maar 2,5 kg.

    Om er bekend mee te worden gaf ik mijn velgen een schoonmaakbeurt.
    20181116_140636 (2).jpg
    Het bakje van Detailing outlaws is trouwens ook erg fijn werken. Geen spelletje 'waar is de kwast' meer.

    20181116_145224 (2).jpg
    Het is wel even wennen want als je niet uitkijkt ben je enkel water aan het rondblazen. Hier valt dus nog wel wat techniek te leren.

    20181116_154647 (2).jpg

    Ik keek er echt van op hoeveel water er vrij komt. Zo mooi droog als nu heb ik het nog niet eerder gekregen. Wat mij betreft is het het zeker een aanwinst.
    Stefan, Tom, Audi_Geer en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    Mooie aanwinst!

    Een Mini is ook niet echt mini meer tegenwoordig :p
    Epsilon vindt dit leuk.
  9. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Mooie aanwinst @Epsilon, wat mij betreft heeft de Bigboi echt meerwaarde voor de detailer.
    Die geluidsopgave neem ik niet al te serieus, en dit om twee redenen:
    1. "ervaren" geluid is voor iedereen anders. Wat de één hard vindt, vindt de ander weer wel meevallen. Sommige geluidjes zitten echt in je irritatiezone, en als dat zo is dan maakt een getalletje van zus of zoveel dB niet uit.
    2. de Bigboi geeft nogal een orkaankracht aan wind, zolang dat vrij uitstroomt geloof ik die 75 dB wel. Als je echter de Bigboi op randjes en naadjes gebruikt dan wordt de luchtstroom gebroken en verandert het (volume van het) geluid.

    Fluisterstil is het niet maar zoals ik al eerder zei: zo kan ik wat tegenwicht bieden aan al die tuinierende huisvaders met hun bladblazers (en dan valt het gelijk weer mee, alles is relatief weet je)
  10. Epsilon

    Epsilon Active Member

    @BlackPassat Omdat de fabrikant aangeeft dat er een 'geluid reducerend systeem' in zit wilde ik graag weten wat het in dB zou zijn. Vandaar dat ik het ging meten. Ik vind het leuk om dat soort dingen te achterhalen en deelde het.

    En ik zag op de Facebook pagina van Bigboi (post van 1 november) dat mensen op de SEMA show verbaasd waren over de lage geluidsproductie. Dat maakte me ook al nieuwsgierig. Ik heb nog wel eens de tik dat ik helemaal in een onderwerp duik.
    BlackPassat, Stefan en Kevin vinden dit leuk.
  11. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Het ging mij niet om jouw meting @Epsilon, ik bedoel dat cijfers van fabrikanten mij in het algemeen niet zoveel zeggen. Ervaringen van gebruikers hebben voor mij meer waarde dan een meting in een proefopstelling onder ideale omstandigheden, die heb je in het dagelijks gebruik toch niet.
    @Epsilon ik deel trouwens je enthousiasme over het gebruik op natte velgen. Dat gaat echt super. Gisteren met de winterwielenwissel heeft de Bigboi zijn waarde weer bewezen.
    Epsilon vindt dit leuk.
  12. @jasper

    @jasper New Member

    @Epsilon,

    Droog je er de hele auto mee ?

    Of is de mini beter geschikt voor de kleine stukjes ?
    Zoals velgen, randjes oid
  13. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Ok, dat is duidelijk dan. :) In dit geval gaf de fabrikant niets op dus vond ik het leuk om zelf te kijken. En hoe het wordt beleefd hangt inderdaad van de gebruiker af. Zo ken ik bijvoorbeeld mensen die een bepaalde deurbel al te luid vinden terwijl ik me daar dan niet aan stoor. Ik ben zelf dan weer erg gevoelig voor licht.
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    BlackPassat vindt dit leuk.
  14. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Persoonlijk heb ik nog niet de kans gehad om mijn hele auto ermee te doen, al is dat zeker wel de bedoeling. Het hangt ook samen met een stukje techniek van jezelf. Dat je dus zo efficiënt mogelijk het water wegblaast.

    Voor kleine stukjes komt er nog een Bigboi Buddi uit:
    BigBoi_Banner3.jpg

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Nog terugkomend op het onderwerp 'kun je er een hele auto mee drogen': jawel. Al komt er echt wel wat techniek bij kijken omdat je anders al snel druppels aan het najagen bent.

    Gisteren ging ik eens voor contactloos wassen en dat beviel wel. Al moet de auto daar niet ál te vies voor zijn.

    Eerst ging ik de velgen behandelen met CP IronX, om na een paar minuutjes de gehele auto af te spoelen met de hoge drukspuit. Daarna ging de auto in de AW Fastfoam. Nogmaals een paar minuten wachten en weer afspoelen. Vervolgens CP HydrO2Foam erover en dan voor de laatste keer afspoelen. Toen was het de beurt aan de Bigboi.

    20181130_145523 (2).jpg
    (Zo lang wordt de slang op vol vermogen.)
    Stefan, SLK, Kevin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Omdat het in de winter best koud word in huis met de deur op een kier (ik heb geen buitenkraan), ging ik eens kijken of er nog andere opties zijn. Toevallig kwam ik erachter dat mijn Kärcher K5 ook water via een slang kan aanzuigen. Even zoeken naar de bijbehorende slang (Kärcher SH5) en vandaag was het zover om dit geheel eens uit te testen op een kleine auto:


    Eerst een emmer van 15 liter vullen met water, en zoveel mogelijk bubbels uit de slang verwijderen:
    20191212_113630.jpg

    En aansluiten maar:
    20191212_112733 (2).jpg


    Eerst maakte ik de velgen schoon. Kort daarop kwam de snowfoam aan de beurt:
    20191212_1136442.jpg


    Vervolgens de boel afspoelen, met de hand wassen (CP Reset) en nogmaals afspoelen. Na het drogen had ik niet zoveel tijd meer dus koos ik voor Meguiar's Ultimate Quik Wax als laatste stap. Op het plastic ging Meguiar's Ultimate Black.
    20191212_124057 (2).jpg

    Al met al moest ik mijn emmer 1x bijvullen. Ik denk dat ik zo'n 25 á 30 liter water heb gebruikt voor de hogedrukspuit. Deze manier werkt dus prima!
    Stefan en 5T-3F-4N vinden dit leuk.
  17. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Handig @Epsilon op deze manier kun je zelfs warm water aanzuigen, dat werkt ook wat fijner in de winter.
    Epsilon vindt dit leuk.
  18. Kevin

    Kevin New Member

    Ik heb laatst 2 grote 240l. vaten gekocht voor dit doel. Ik heb een Kränzle die ook zelf kan aanzuigen, en die tot 60' water kan hebben.

    Dat werkt zo verdomd goed, zeker als het koud is.

    Ook voor de handjes, zodra het boven de 12' is buiten dan sta ik lekker warm in een winddicht jasje de auto's te wassen, scheelt echt enorm!
    Epsilon vindt dit leuk.
  19. Kevin

    Kevin New Member

    Als ik je een tip mag geven, hoe korter die slang hoe beter. Hetzelfde voor bochten in de slang. De opbrengst gaat dan zelfs nog iets omhoog.

    En, verzwaar de onderkant van je slang (die in het water moet blijven) met een stuk staal/lood/steen/iets zwaars. Dan blijft je slang makkelijker in de emmer liggen, want tuinslang enzo drijven van zichzelf meestal..

    Ik gebruik:
    20191213_111004.jpg
    Alleen heb ik er dan nog een kraantje bij in m'n vat, zodat ik 'm ook dicht kan doen.
  20. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Bedankt voor de tip over de watertemperatuur @BlackPassat en @Kevin Ik moest het even nakijken, en mijn Kärcher kan tot 40C hebben. Mijn handen zijn al snel koud dus ik ga het vast eens proberen.


    @Kevin
    Wat de lengte van de aanzuigslang betreft (die is 5m) werkte het goed voor mij hoor. Ik gebruik de machine niet op vol vermogen voor de auto trouwens.

    De emmer in mijn test was ook smal genoeg dat de slang zichzelf vastdrukte. Maar als ik iets breders ga gebruiken dan zal ik even opletten of verzwaring nodig is.
    Kevin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina