Ervaringen gevraagd: polyester polijsten

BlackPassat

V.I.P. Member
Een goede bekende belt me net met een vraag:
Een polyester dakgoot is gerepareerd. Het oppervlak is ruw en grauw. Ik heb hem aangeraden om in ieder geval zo ver mogelijk glad te schuren en af te bouwen met de grofte van het schuurpapier. Hij kan zelf tot 1.000 gaan.
Mijn plan is vervolgens om met mijn wetsandspullen verder af te bouwen 1.200- 1.500-2.000 3.000 en dan met polijstend af te bouwen. Lijkt een logische aanpak maar is dat zo?
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips zijn ook welkom.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik denk dat @Frans wel antwoord weet aangezien hij een boot heeft gedaan.

Om eerlijk te zijn weet ik geen antwoord omdat ik nog nooit iets van polyester heb gepolijst.
Ik ben ook benieuwd mocht ik ooit ook dit tegenkomen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Zelf heb ik al twee Corvettes gepolijst, die zijn ook van Polyester (Plastic Fantastic!)
Ik kan me voorstellen dat een dakgoot toch van een andere kwaliteit is. Misschien komt een boot daar wel in de buurt? Een boot heeft ook vaak een gelcoat zoals ik heb begrepen, dat zal de dakgoot niet hebben.
Mijn ligbad, douchebak en badkamermeubel zijn ook van polyester maar daar behaal ik toch niet zulke fijne resultaten (alleen met DAP geprobeerd) als op de Corvettes.
 

Frans

V.I.P. Member
Aan mij heb je ook helaas weinig, want gelcoat (keihard) en gewoon polyester is een wereld van verschil.
Een onbespoten bumper is bijvoorbeeld vrij zacht en dun, daar breng je vrij snel hitte in ga je vrij snel doorheen.
En een polyester dakgoot, zal denk ik weer een ander verhaal zijn.
Met waterproof schuren breng je de minste hitte over, dus daar zou ik zelf de meeste stappen mee doen, zodat je bij voorkeur al vrij snel mild kan gaan polijsten.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Met een beetje ge-Google kom ik steeds hetzelfde tegen:

Niet gebruiken:
Gebruik bij het reinigen geen van de onderstaande (hulp)middelen. Deze kunnen schade aan de gelcoat toebrengen.
- schuurmiddelen
- schuursponsjes
- agressieve reinigingsmiddelen
- oplosmiddelen zoals bijvoorbeeld aceton

Ze adviseren wel om de dakgoten in de was te zetten zodat vervuiling minder snel hecht.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dus jouw conclusie is, beste @nicknameless, dat ook polyester dakgoten van een gelcoat voorzien zijn?

Hoe wordt die gelcoat dan weer hersteld bij een plaatselijke reparatie?
 

Frans

V.I.P. Member
@BlackPassat ; Gelcoat is een een soort van harde (epoxy of polyester hars) schil, waar pigment is aan toegevoegd voor de kleur.
Gelcoat is over het algemeen knetterhard, maar daar zijn ook weer verschillende gradaties in.

Waar je met gelcoat mee moet oppassen is, dat je er niet zo snel doorheen gaat met een rotary, maar dat je een brandplek creëert wanneer je onbedoeld de gelcoat raakt met de rand van de pad.
Ik zou zelf eerst een poging na het schuren wagen met een DA en als dat geen resultaat geeft overstappen naar een rotary met spotpads.
En als dat nog niet genoeg is, dan pas naar wol op de rotary (dat is bij een boot meestal al de beginstap, indien er niet geschuurd hoeft te worden).
Bij een boot weet ik vooraf dat ik er grof tegenaan moet, bij zoiets als dit zou ik middels een testspot werken en dan opschalen indien nodig.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
De tractoren die ik afgelopen week gedaan heb hebben ook een kunststof dak. Volgend mij polyester. Dit was met moeite te polijsten. Als het al polyester was.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat viel alles mee mannen.
Waar het om ging was een reparatiestuk op een hoek van de dakgoot. Het streven was om de reparatie strak te krijgen en vervolgens het originele afwerkingsniveau zo dicht mogelijk te benaderen.

Eerste stap was het waterproof schuren van de reparatie. Het was beter cq. sneller geweest om nog iets grover te beginnen maar helaas was 1.000 het grofste wat ik kon gebruiken. De twee naadjes die door het afplakken van de reparatieplek waren ontstaan waren het hardnekkigst om glad te krijgen, dat is ook niet 100% gelukt maar 90% was ook voldoende.
Tweede stap; afbouwen met 1.500- 2.000-2.500 en 3.000 waterproof.
Derde stap: handmatig polijsten met de matteringscreme van Scholl (S0)
Vierde stap: verder afbouwen met de compound van Scholl (S3?) op de oranje CSS pad
Vijfde en tevens laatste stap: oranje pad met het medium polijstmiddel van Scholl (S17? Sorry maar die codering zit er nog niet helemaal in bij mij)
Op dit moment gaf het oppervlak al een beter uiterlijk dan de originele finish, het juiste moment om te stoppen om niet teveel verschil te krijgen.

Weer een ervaring rijker op polijst gebied.
Dank voor alle tips vooraf.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan