Extreem zachte lak

nicknameless

V.I.P. Member
Vandaag samen met @Frans zijn wagen onder handen genomen.

Bij het polijsten van de, overigens overgespoten motorkap en zijschermen, is gebleken dat deze extreem zacht zijn.
Met welke doek dan ook, je trekt er zo weer de swirls in.

- poorboys doeken, beide kanten
- monello doeken, beide kanten
- meguiars ultimate wipe doeken, nieuw uit de verpakking
- microsuede doeken

Het maakte niet uit hoe we residu afnamen, de swirls trok je er zo in.

Wat nu te doen?
 

Kilometervreter

überspammer
Vandaag samen met @Frans zijn wagen onder handen genomen.

Bij het polijsten van de, overigens overgespoten motorkap en zijschermen, is gebleken dat deze extreem zacht zijn.
Met welke doek dan ook, je trekt er zo weer de swirls in.

- poorboys doeken, beide kanten
- monello doeken, beide kanten
- meguiars ultimate wipe doeken, nieuw uit de verpakking
- microsuede doeken

Het maakte niet uit hoe we residu afnamen, de swirls trok je er zo in.

Wat nu te doen?
Pffff Ik weet wat het is, het misano van de A4 is ook zo'n drama en laat zich ook nog eens slecht corrigeren!
Gelukkig kan ik de ultimate wipe gebruiken, dat gaat redelijk goed, wat ik wel doe is in de laatste fijne polijst ronde heel weinig polijstmiddel gebruiken en net zo lang doorwerk op een lage stand dat het helemaal verwerkt is en ik eigenlijk amper nog wat af te vegen heb.
Succes!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Laatst helaas hetzelfde gehad, de motorkap was 4 weken daarvoor gespoten maar de lak was echt heeeeel zacht. Even met een doekje erover heen en de swirls sprongen in de lak en de tranen in de ogen. Opnieuw gepolijst met Rupes Wit/wit, voorzichtig afgenomen met een CarPro Boa doek, dat gaat toch wel goed, vervolgens de lak twee keer ontvet met Eraser (wederom voorzichtig afgenomen met nieuwe Boa doeken) en gecoat.
 

nicknameless

V.I.P. Member
@Kilometervreter,

Uiteindelijk hebben we een witte pad en Ultra Fine van Rupes gebruikt op een niet al te hoge stand en goed doorgewerkt. Afnemen ging nog makkelijk, echter trok je de swirls er weer zo in.

Gelukkig liet de rest van de lak zich wel perfect corrigeren.

Even een sneak preview. De rest volgt van de week. 20150718_113130.jpg
 

Frans

V.I.P. Member
Het was inderdaad een ramp.
Ik was met de neus bezig en ik bleef constant iets zien wat op een vettig residu leek.
Twee keer ontvetten, drie keer ontvetten, nee, bleef gewoon aanwezig.
Patrick gevraagd een kijkje te nemen, in eerste instantie leek Rupes wit - wit, het te doen.
Eerste keer polijstresidu afnemen zag er redelijk uit, na het ontvetten weer die rare waas...
Totdat we er met tests achterkwamen dat het een soort van marring was.
Test gedaan met microsuede en dat zag er redelijk uit, ook na het ontvetten.
Echter bij de coating afnemen, trokken we er alsnog een lichte marring in met microsuede.
Coating maar afgemaakt op de neus en een extra laag gegeven, we moesten toch wat.
Bij licht op een afstand, glimt ie als een hondep*k in de maneschijn, licht er dicht op dan zie je her en der wat micromarring.

Ik heb hier een test kap staan die met dezelfde lak is gespoten dus ik ga daar eens verder op testen.
Naar wat we vandaag hebben geprobeerd, lijkt mij met weinig polijstmiddel finishen (leon bevestigd dat ook), zodat je amper frictie uitoefent met afnemen.
Hetzelfde geld voor het ontvetten, ook met zo weinig mogelijk druk, en de coating afnemen terwijl hij richting klaar is, zodat hij niet stroef is bij het afnemen.
Ik heb ze alle drie meegemaakt (dat ze goed gingen), alleen op verschillende plekken.
Eerst maar een zooi microsuede inslaan, want met elke andere doek gaat het zeker mis.

En ook nog een keer bij de spuiter langs; ik ben niet tevreden over de blanke laklaag en hij is over het algemeen vrij schappelijk.

En @nicknameless / Patrick; nog bedankt dat je deze klus met me wilde aangaan.
Ik had er alleen waarschijnlijk geen puf voor gehad.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Er gaat even geen lampje bij me branden @BlackPassat / Johan?

Misschien ben je in de war met wax hologrammen waar ik ooit m'n relaas over heb gedaan?
Hierbij moest er ijskoud water worden verneveld alvorens af te nemen om nazweten tot een minimum te beperken.
 

maupie00

Active Member
De carpro boa doeken schijnen hier geschikt voor te zijn.

Heb eens iemand gesproken die veel tesla's deed, deze schijnen ook een extreem zachte lak te hebben waar zelfs goede microvezel doeken nog swirls op maken, deze man gebruikt tegenwoordig de boa doeken en is hier zeer tevreden over.
 

Frans

V.I.P. Member
Boa's zijn toch gewoon MF?
Zelfs de Megs UW's die normaal voor dit soort dingen bedoeld zijn lieten schade achter.
Met de Microsuede ging het niet onaardig, totdat er frictie ontstond bij het afnemen van de coating.
Ik heb ook wel eens zachte lakken meegemaakt, maar zo zacht als deze nog nooit (je kijkt bij wijze van spreken de krassen er al in).
En dan zacht over de hele linie, want vogelpoep liet bijvoorbeeld na een uur al schade achter.

Ik kan eventueel de testkap meenemen naar de aankomende meeting om het e.e.a. uit te testen; wellicht kan dat nog eens leerzaam zijn.
Althans als @Stefan daar verder geen probleem mee heeft, want we zijn er tenslotte ten gast.

Ik ben vandaag weer naar de zaak geweest om de laatste laag aan te brengen.
M'n collega was zo joviaal mij zijn wagen uit te lenen, zodat de wagen C5 een aantal dagen binnen kan blijven staan en de coating ongestoord kan uitharden.

Nog wat foto's van de neus gemaakt.
Zelfs de tl balken laten geen rare waas in de reflecties zien, het is alleen zichtbaar met de lamp er van dichtbij vol op.
Hopelijk valt het in de volle zon, ook mee.
(even niet op de voorbumper letten, die heeft behoorlijke steenschade en het werd destijds te duur om die ook te laten overspuiten).

zem9YEt.jpg

UTppfl2.jpg

ZcljpoO.jpg

zBCL9fv.jpg
 

Frans

V.I.P. Member
Moet nog de puntjes op de i zetten; banden, kunststof reinigen en coaten, ramen doen, instaplijsten etc.
En dan nog een keer een dagje aan het binnenwerk besteden (wil dat ook eens goed reinigen en waar mogelijk in een beschermlaag zetten).

Ben benieuwd hoe hij er straks bij staat in daglicht.
Moest me inhouden om hem na de laatste laag niet buiten te zetten om daar foto's te maken.
We hebben van die rot bomen buiten die lekken en ik weet niet wat er gebeurt als dat spul op een coating komt die nog niet klaar is met uitharden.
Dus toch maar niet gedaan en veilig binnen gehouden.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Boa's zijn toch gewoon MF?
Zelfs de Megs UW's die normaal voor dit soort dingen bedoeld zijn lieten schade achter.
Met de Microsuede ging het niet onaardig, totdat er frictie ontstond bij het afnemen van de coating.
Ik heb ook wel eens zachte lakken meegemaakt, maar zo zacht als deze nog nooit (je kijkt bij wijze van spreken de krassen er al in).
En dan zacht over de hele linie, want vogelpoep liet bijvoorbeeld na een uur al schade achter.

Ik kan eventueel de testkap meenemen naar de aankomende meeting om het e.e.a. uit te testen; wellicht kan dat nog eens leerzaam zijn.
Althans als @Stefan daar verder geen probleem mee heeft, want we zijn er tenslotte ten gast.

De BOA's hebben al in veel gevallen met zeer gevoelige lakken uitkomst geboden, het vezeltje is net iets anders dan "normale" MF doeken. Suede is meestal ook wel krasvrij maar die nemen eigenlijk onvoldoende op om polijstmiddel af te nemen.

En natuurlijk is het geen probleem om je kap mee te nemen naar de meeting!
 

nicknameless

V.I.P. Member
De foto's staan al klaar. Nog morgen even wat na foto's schieten en volgt het verslag. :)

Er zitten een paar mooie foto's tussen. In het echt is de glans bizar. Check de deuren :cool:

DSC_5363.JPG
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan