Groen dak reinigen

TECHNIC

Active Member
Hallo iedereen,

Heeft er iemand goede tips om een groen uitgeslagen dak van een witte bestelwagen te reinigen(staat altijd onder een boom)? De vorige keer dat ik dat gedaan heb heeft me dat enorm veel moeite gekost. Is er iets waar ik dat makkelijk mee kan losweken(behalve bleekwater!)? Gewoon foamen e.d. helpt totaal niet. Het dak is op 2m75 dus moet ik dat met een ladder doen en met de hand geraak ik amper tot in het midden, dus moet het met een wasborstel(op het dak maak ik me geen zorgen over waskrasjes, maar het moet wel proper zijn). Een zachte shampoo werkt te zacht, dus zal ik sowieso een zwaardere gebruiken(bug+tar, citrus wash, clean slate, allesreiniger,…?).

Alvast mijn dank voor jullie advies!
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik ben zelf nogal fan van de Poorboys APC. Ik zou het zelf eerst 1:10 verdunnen en dan proberen. Zonodig kan je de verhouding aanpassen. Voor groene raamrubbers werkt het perfect, samen met een zachte (verf)kwast.
 

Moellib

Active Member
Ik denk aan iets: neem een aftrekker en wikkel het "blad in met een microvezel doek (die liggen weken heeft in de wasemmer met shampoo en wat APC erin; shampoo zou ik voor CG citrus wash + gloss gaan, bug en tar heeft vrij weinig lubricatie), geraak je gemakkelijk aan de andere kant van het dak niet ? Ik denk eerder een APC voor dat groen weg te krijgen, de verdunning zal je zelf een beetje moeten uitzoeken. Bleekwater oftewel hypochloriet heeft een oxiderende werking (wat ik nogal gevaarlijk vind voor de trimstukken van de bestelwagen) bij mij wetende, zou het gebruiken als laatste oplossing als de APC niet het gewenste resultaat behaald.
 

marlene

Premium Member
Groene (zachte) zeep (uit die emmertjes) en warm water. Ik gebruik dat voor groene aanslag op onze teakhouten tuinmeubels in het voorjaar.
 

TECHNIC

Active Member
Dank aan iedereen voor de feedback en tips.

Een paar dagen geleden heb ik deze klus al geklaard met middelen die ik (al) staan heb.

Mogelijks zal ik me die Poorboys APC eens aanschaffen, wie weet komt de kerstman die brengen. Ik heb al diverse allesreinigers staan, maar goed, een bus meer of minder zal het nu ook niet maken. Groene zeep, thx voor de tip, ik heb wel even moeten Googlen om te weten wat het is, blijkbaar is dat hetzelfde wat wij in België “bruine zeep” noemen ;-) Een aftrekker/dweilstok met een MF-doek gaat moeilijk werken aangezien het dak niet glad is, maar een (vervloekte) geribte structuur heeft. Het zijn die opstaande ribben die juist de grote ergernis geven want het groen blijft juist het beste plakken in de hoeken van die ribben(ofwel een straffere zeep, ofwel een wasborstel en schuren, met een kwastje is het niet te doen, duurt eeuwig en je geraakt niet tot in de middelste delen, tenzij je die kwast gaat plakken aan een verlengstok). HG Algenreiniger, tja, misschien wel eens het proberen waard, ik las al op diverse fora dat velen dit gebruiken voor hun sleurhut(caravan), al hoop ik wel dat dit niet te gevaarlijk mag wezen voor de lak, testje doen(ik wil groene aanslag niet vervangen door opgegeten verf en nadien roest). Dat zal ik eens voorzichtig proberen.

Hoe heb ik hem nu gewassen? 2 x 20L warm water met een overdosis Citrus Wash&Gloss, een grote zachte wasborstel. Ik had een poging gewaagd om eens met Bug+tar te foamen, lukte totaal niet, wil niet schuimen. Een liter Hydro2 Lite erover, ja zo’n bak heeft de oppervlakte van makkelijk 5 voertuigen. Alle trim en banden wat dressing gegeven.

Resultaat was prima(al veel beter dan een paar maand geleden, toen gebruikte ik een veel zachtere zeep), volgende wasbeurt is voor de lente en dan probeer ik jullie tips verder uit, thanks!
 

marlene

Premium Member
Groene-, bruine of goudzeep is inderdaad hetzelfde. :) En die dikke uit de emmertjes werkt beter dan de dunnere uit flessen. Ik herinnerde me later dat ik het dak van onze vorige auto (peugeot partner) er ooit mee schoongemaakt had omdat het na de autowasstraat* nog steeds smerig was. Ee zaten ook van die groeven op het dak. Ik had goed warm water en daarin flink wat zeep opgelost, op het dak gedaan (veel) en een paar minuten laten weken, toen met de spons* erover en het vuil was weg.

* vorig leven :D Spons vervangen door washmitt of microvezeldoek, de dikke opgeloste zeep glijdt goed.
 

TECHNIC

Active Member
Stefan, ik kan geen bruine(groene, gouden, …) zeep vinden in je webshop ;-) Dan maar even naar de supermarkt! Thanks Marlene, het is in ieder geval een poging waard, en die zeep kan volgens mij de lak nooit schaden dus dat is lekker veilig.
 

marlene

Premium Member
Nee, voor die zeep moet je inderdaad naar de supermarkt. Ik zou er niet wekelijks de auto mee wassen, maar het is veiliger dan HG groene aanslagreiniger en andere chemische niet voor de auto bedoelde producten, ook voor jezelf. ;)

Volgens mij wordt het ook gebruikt om die stoffen cabriodaken mee schoon te maken.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan