Hoe vaak kleien en wanneer?

Hoe vaak kleien jullie eigenlijk en waarom?

Ik heb mijn auto een maand geleden gekleid, maar ik merk dat het dak alweer wat stroef begint te worden, moet ik nu alweer kleien eigenlijk?
Ik weet dat je met kleien je wax verwijdert, ik denk ook je sealent, klopt dit?
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Met kleien zul je het grootste deel (al dan niet alles) van je sealant verwijderen. Kleien doe ik wanneer ik denk dat het nodig is. Zeker als ik ga polijsten. Daarnaast is er een tip om te voelen of het alweer nodig is. Stop je hand in een boterhamzakje en voel over de lak. Als het glad voelt is het niet nodig, voel je oneffenheden dan wel.
 

Kevinvdb93

New Member
Nu wil ik binnekort mijn auto opnieuw gaan waxen/glazen is het dan ook noodzakelijk om te kleien? ik ga de test met het boterhammenzakje nog wel even doen maar vermoed dat er wel wat resten van oa boomhars op mijn lak zitten. ik wil niet opnieuw gaan polijsten het liefst maar ben bang wanneer ik alleen klei dat er micro marring achterblijft.
hoe denken de pro's hierover?
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Als er vervuiling op de lak zit klei ik altijd, ongeacht of ik wel of niet ga polijsten. Ik wil niet het risico lopen dat er hars i.o.d. in de wax pad terecht komt met alle gevolgen van dien..
 

Kevinvdb93

New Member
maar met betrekking tot de micro marring zou ik dat het beste de aller softste versie klei moeten gebruiken? welke zou je me daan aanraden bijvoorbeeld
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Als je (nagenoeg) zeker wilt weten geen marring te krijgen is Dodo Juice Supernatural klei de fijnste.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Ik gebruik ook de Dodo, voorheen Meguiars, vooral de Dodo reinigt goed en laat weinig tot geen sporen achter.
@Danny091283 staat je auto regelmatig onder bomen? Dan kan je regelmatig kleien ;).
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik zou nooit kleien zonder de lak daarna na te lopen met minimaal een lichte polish (bijvoorbeeld cleanerwax of een licht abrasieve glaze). Marring vrij kleien lukt nl. niet. Zet de auto op een zonnige dag maar eens in de volle zon na het kleien. Het is een kleine moeite dus ik zou het niet achterwege laten.
 
Ik gebruik ook de Dodo, voorheen Meguiars, vooral de Dodo reinigt goed en laat weinig tot geen sporen achter.
@Danny091283 staat je auto regelmatig onder bomen? Dan kan je regelmatig kleien ;).
Nee, daar let ik wel op.
Mijn auto staat zo veel mogelijk op plekken zonder bomen en geen krappe plekken. Ik ben er erg zuinig mee.
 

Kilometervreter

überspammer
Ook hier, ik zal nooit kleien als ik niet ga polijsten, beter dan goed afnemen met Iron/Tar-x en eraser en dan je nieuwe wax erop.
Marring risico zal je altijd hebben met kleien en een rondje fijn polijsten is toch ook het werk niet als je auto in goede doen is...
 

Kevinvdb93

New Member
okée dus eigenlijk zou Iron x en Tar x voldoende moeten zijn? ik wil er daarna black hole opzetten met de dap en vervolgens toppen met een waxje
ik zag dat Waxworld tegenswoordig ook TRIX heeft, dit is een combi van iron x en tar x, heeft een van jullie ervaring met de werking hiervan of zou ik ze toch beter beide appart kunnen gebruiken
 

Len

Member
Hallo als je je auto nog nooit gekuist hebt met clay bar moet je dit dan doen voor je begint je auto te polieren tegen krasjes en swirls?
Mvg
 

ric325i

Active Member
@Len
Ijzerverwijderaar/teerverwijderaar = optioneel
Wassen
Kleien (anders draaien deze deeltjes mee in de polijstpad met als resultaat ellende)
Polijsten/cleaner
Eraser= optioneel maar ikzelf doe dat altijd
Wax
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Kleien altijd samen met polijsten, niet kleien ? dan goed wassen met een goede shampoo, altijd de lak daarna testen op contaminaties op de lak (met de hand in een boterham zakje en licht wrijven), wanneer de lak korrelig of af en toe niet glad aanvoelt, dan kleien en daarna waxen..........of kleien, polijsten en daarna waxen....;)

Voor alles geldt : lak moet schoon zijn vóórdat je iets onderneemt........succes !

Zag dat @IbizaSigno al het een en ander verteld heeft......top !
 
Laatst bewerkt:

Srt4

Premium Member
Ben het met iedereen eens hier wat betreft kleien en heel het ritueel voor en na het kleien ,,
Ik heb zelf een tijdje geleden die klei blok van chemical guys besteld met dat sponsje erachter en moet zeggen dat het wel fijn werkt ,
Aangezien mijn auto meestal 5 dagen in de week in de garage staat heb ik niet zo heel veel last van alle elementen die onze lak aantasten ,
Denk alleen niet dat het heel goed werkt op een auto die aanvoeld als schuurpapier .
Maar in mijn situatie werkt het best goed .
 
Ik zit hier aandachtig mee te lezen over het kleien.
Dus als ik beslis om te gaan kleien MOET ik dus de auto polijsten ?
Of kan ik ook kleien en dan gelijk de auto in de wax zetten ?
 

Tom

Premium Member
Als je lak nog niet superstrak staat kun je prima kleien en dan waxen hoor @Cees, knapt de lak zeker van op!
Staat je lak wel superstrak zou je eventueel wel last van marring kunnen hebben en dus MOET je daarna polijsten.
Nou ja....MOETEN...dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Als ik naderhand niet kan polijsten dan klei ik niet. Naar mijn idee kun je die twee niet los van elkaar zien.
Natuurlijk als jij die keuze maakt dan moet je dat zelf weten maar hoe toevallig zou het zijn dat je een vervuiling op de auto hebt die kleien noodzakelijk maakt, dat je daar een klei voor kunt gebruiken die géén marring veroorzaakt en je dus niet hoeft te polijsten? Ik bedoel: de vervuiling is altijd gevarieerd: soms wat hardnekkiger en soms wat milder. De klei die je pakt heeft ook een bepaalde hardheid/effectiviteit. Zachte klei reinigt iets minder maar geeft ook minder marring, met hardere klei kun je meer vervuiling aanpakken maar die geeft weer makkelijker marring.
Je staat ook wat relaxter te kleien als je weet dat je na het kleien gaat polijsten.
Marring is op een zwarte auto ook beter zichtbaar dan op een lichte lak, ik zou dat in jouw geval zeker meenemen @Cees van der Spoel
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan