Koplampen gepolijst

jaccarla

New Member
ik heb vandaag een klein projectje aan mijn Ford focus gedaan. De koplampen waren vergeeld. Heb ze met wetsandpaper 1000, 2000 en 3000 mooi nat geschuurd totdat de vergeling verdwenen was. Daarna heb ik ze met de polijstmachine weer netjes gepolijst. Als bescherming heb ik er EXP als eerste opgedaan en daarna een wax erop. Wil eigenlijk wel een keer een sealant speciaal voor Koplampen. Was zelf over het resultaat heel erg te spreken. Was voor mij de 1e keer dat ik koplampen zo heb aangepakt. Maar foto's zeggen meer dan woorden.

De vergeling aan de koplampen is hier te zien. Zo waren ze allebei:



Hier zie je een tussenstap na het wetsanden, koplamp is een beetje dof:



Hier het resultaat na het wetsanden en polijsten:






Ben benieuwd naar jullie meningen over dit resultaat.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Zoek de verschillen ! Niet moeilijk ! :confused:

p.s. ik zou wel graag willen weten waarmee je ná het wetsanden hebt gepolijst.......alleen EXP als bescherming of als polijstmiddel ?
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
Ziet er weer heel goed uit!
Zelf hou ik deze stappen aan:
1500-2000-2500-3000
Alles natschuren uiteraard.
En iedere schuurgang in een andere richting zodat je heel goed kan controleren of alle schuurkrassen eruit zijn ;)

De Dlux is trouwens ook een hele goede optie als ja daar de tijd/middelen voor hebt.
 

jaccarla

New Member
Nee, heb met de ssr middelen gepolijst. Heb zelf 2,5 tot 1 gebruikt. Je ziet om eerlijk te zeggen nog wel wat krasjes. Maar ben bang dat ik die er niet helemaal uit ga krijgen. Als de xenons aan staan die je de krasjes veel beter. Is misschien nog iets voor de volgende stap om te te proberen om eruit te krijgen. Met betrekking tot de Cquartz dlux heb ik idd de ruimte niet voor om de auto droog te zetten voor 24 uur helaas. Zit nu te denken om de Meg headlight protectant te proberen. Iemand daar ervaringen mee? Heb de EXP gebruikt als beschermer met nog een wax erover heen. Weet alleen niet of dat genoeg is.
 
Laatst bewerkt:

nicknameless

V.I.P. Member
Je zou een wax en/of sealant met UV werende eigenschappen moeten hebben. Poorboys Natty's Paste waxen hebben UV werende eigenschappen, net als bijvoorbeeld de Wolfgang Fusion.

Of om het nog wat beter te beschermen, de koplampen met een 2-K blanke lak (her)spuiten.
 

pro-detailer

Active Member
De verbetering is aanzienlijk maar ik denk dat je met het sanden nog te voorzichtig bent geweest. persoonlijk denk ik dat je er nog meer uit kunt halen ik bescherm koplampen altijd met een coating.
 

pro-detailer

Active Member
Dat is ook zo ik heb 200+ sets gedaan inmiddels. Ik start ook met 600/800 en eindig op 4000.

Ervaring komt vanzelf
 

jaccarla

New Member
Mag ik aan je vragen waarom je denkt dat ik te voorzichtig gesand heb? Stel het wel op prijs om het te weten voor in de toekomst.
 

pro-detailer

Active Member
Tuurlijk, ik zie op de foto's dat de koplampen nog licht geel zijn. Het grootste deel is weg maar in principe kun je ze echt kraak helder krijgen enkel door goed te sanden. Met name de eerste stap is hier in belangrijk. Ook denk ik dat je gepolijst hebt met de excenter. Ik polijst ze met de Rotary en wol en werk ze af met de excenter op deze manier zijn ze 100% helder en krasvrij. Ook met het licht aan. Maar zoals ik zei ik heb er iets meer gedaan mijn eerste set was ook niet 100%.

Mocht je willen kom gerust eens langs voor wat tips
 

nicknameless

V.I.P. Member
Het resultaat is best netjes, al zit er volgens mij nog wel ruimte in voor verbetering of de foto geeft een vetekend beeld.
Ik heb ook al wat setjes koplampen gewetsand en helder gepolijst.

Voor
20130331_111439_zpsa493b71f.jpg


Na
20130331_125521_zpsac303cb6.jpg


machinaal gewetsand korrel 1000, 2000 en 3000
Roterend gepolijst in 3 stappen van grof naar fijn afgebouwd
Gesealed met een uv werende wax
 

jaccarla

New Member
Ik heb met de hand gestand. En alleen met de rotary gepolijst. Ik denk dat de foto's niet helemaal het juiste beeld geven. Maat ruimte voor verbetering geloof ik wel ja.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Het is gewoon wat lastig te beoordelen zo.

Tipje: probeer in de toekomst een voor en na foto uit dezelfde hoek en/of stand te maken, zo kun je beter vergelijken. ;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan