Leven beteren

Tom

Premium Member
Hi all,

Ik ben Tom en heb sinds vandaag een andere auto. Een seat altea xl echte gezinsbak, dus niet van die bolides als sommige van jullie. Hiervoor heb ik 15 jaar lang een peugeot 206 gehad en ben daar als ik eerlijk ben de laatste jaren eigenlijk niet zo zuinig meer op geweest.
Ik wil mijn leven beteren aangezien deze weer helemaal glimmend uit de showroom gekomen is.
Door rond te kijken op het forum heb ik al handige dingetjes voorbij zien komen zoals bijvoorbeeld het 2 emmer wassysteem. Te simpel voor woorden eigenlijk maar ik stond eigenlijk altijd mn auto te wassen met 1 emmer, de goedkoopste washandschoen die ik kon vinden en een sopje van de action ofzo. En ja ik deed mn velgen op het laatst maar stond de keer daarna met alleen een uitgespoelde handschoen vrolijk mn dak te boenen. Swirls? Mijn auto was kampioen swirls denk ik!
Soms zat er ook gerust een paar maanden tussen twee wasbeurten in dus je snapt hoe mn velgen eraan toe waren. Waxen? Ooit eens een keer geprobeerd met een goedkoop flesje gehaald bij een tankstation geloof ik. Wat een drama zeg, nooit verder gekomen dan een motorkap dan was ik er al helemaal klaar mee. Totaal wit uitgeslagen stond ik me een bult te poetsen. Lag vast voor een heel groot gedeelte aan mij, maar ben er inmiddels ook achter dat er heel veel verschillende mooie spulletjes op de markt zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik besloten mijn leven te gaan beteren. Het echte detailen is denk ik nog steeds niet echt mijn ding (misschien wordt ik nog enthousiast) maar ik wil mijn auto wel beter gaan onderhouden.
Ik zou het prettig vinden als jullie me een beetje willen helpen bij het kiezen van de juiste spullen om mijn auto GOED maar in het begin niet al te veel werk te onderhouden.
Welk merk wax moet ik bijvoorbeeld nemen? Een die goed te verwerken is maar niet elke 2 maanden opnieuw moet. Het gaat mij vooral om te bescherming ik hoef met mn gezinsbak niet naar een show. Twee emmers was ik al over uit. Een goede wasmitt kiezen. Wat smeer ik op mn velgen zodat deze beter beschermd zijn, als het wassen een keer een weekje uitgesteld moet worden. Is foamen elke keer nodig en welke foamspuit/foam moet ik dan nemen?

Eigenlijk zou ik de beginners workshop moeten volgen denk ik maar deze is tijdelijk niet leverbaar. Jammer want ik woon zelf ook in Zevenbergen dus het is gewoon om de hoek :)

voorkant.jpeg
 

Kelvin

Active Member
Welkom, mooie wagen:). Als je je wagen wil onderhouden en een bescherming wil kan je een coating leggen. Zo blijft je wagen er als nieuw uitzien:D. En is deze beter beschermd.
 

Tom

Premium Member
Een coating heb ik zeker ook aan gedacht maar wil denk ik beginnen met waxen.
Dit worden trouwens mijn winterslofjes die wil ik graag goed beschermen, is Poorboys wheel sealant dan een goede keus?
Zie veel dezelfde namen voorbij komen maar heb zoals eerder gezegd nul ervaring.

IMG_0503.JPG
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Welkom hier Tom én gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Leuk om te lezen dat je hebt besloten om deze auto op verantwoorde wijze te gaan onderhouden. Ik heb natuurlijk wel een idee wat je zou kunnen nemen maar ik laat dat graag over aan de andere leden hier :)
In ieder geval veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Kilometervreter

überspammer
Welkom Tom en veel leesplezier hier!
Als je toch in Sevenhills woont zou ik toch even bij Waxworld binnen stappen en rustig rondkijken!
Er zijn daar twee zeer enthousiaste mensen met veel kennis van zaken die je graag en op een goede manier willen helpen!

Ikzelf zou beginnen met:
Goede shampoo Born to be mild
Washmitt the incredimitt
droogdoek Carpro fat boa xl
De Poorboys wheel sealent is zeker een goede keuze.
lekker reload als sealent nemen geeft prima bescherming en glans.

De volgende stap zou kleien kunnen zijn, maar daar wordt het nu eigenlijk al te koud voor als je buiten moet staan.
Een paar goede doeken ( alleen voor je lak gebruiken!)

Dan ben je al een heel eind en kan je rustig verder aan je detailuitrusting gaan bouwen als je er plezier in hebt..
Maar pas op voor je het weet slaat de verslaving toe...

Mooie velgen en een fraaie Altea heb je, ze zijn het bijhouden meer dan waard!!

Succes en als je vragen hebt, gewoon stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

TECHNIC

Active Member
Beste Tom,

Wees welgekomen hier en proficiat met je aanschaf!

Het forum bulkt hier waarschijnlijk van de ex-zondaars die net zoals jij nu of eerder besloten hebben hun auto beter te gaan onderhouden. Advies ga je hier zeker vinden.

Welke wax? Tja, er zijn er zovele, de ene gaat langer mee de andere niet, de ene geeft iets meer bling, andere brengen dan weer makkelijk aan en nemen makkelijk af, … Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, en vele hebben een hele collectie staan.

Voor een coating denk ik dat je beter even cursusje gaat volgen bij WW, want eerst moet je leren de auto echt helemaal prima in orde te zetten voor je zoiets gaat aanbrengen. Het is geen rocket science, maar het zou een beetje zonde zijn om zoiets te gaan gebruiken als de ondergrond niet perfect is want dan ga je imperfecties mee gaan coaten.

Dan is er nog een alternatief: een sealant. Gaat meestal langer houden dan een gemiddelde wax, maar niet zo duurzaam als een coating. Misschien zou Carpro Hydro2 Lite wel iets voor jou zijn omdat je er niet teveel tijd wil aan besteden(aanbrengen kost je een 5-tal minuten voor de hele wagen). Carpro Reload is ook een goed alternatief(zie tip kilometervreter).

Hoe gebruik je die Hydro2? Was eerst je auto volledig en droog hem nog niet. Werk paneel per paneel, spray een beetje van die Hydro2 op een paneel(mistig verdelen) en spoel dan onmiddellijk met een sterke straal water(of hogedrukreiniger) dat paneel af, je zal zien dat er een beetje wit residu van je lak gaat wegspoelen(dit is normaal, dit is residu dat eraf moet want als je dat laat drogen ga je vlekken krijgen), doe dezelfde behandeling op een volgend paneel en ga zo verder tot je de hele wagen gedaan hebt, droog hem dan af. Je mag die Hydro2 op je volledige exterieur gebruiken, dus ook ramen, plastics, velgen, etc. De auto zal hierdoor ook sterk hydrofoob(waterafstotend) worden wat je het leven makkelijker gaat maken om de auto te drogen. Ook zal je merken dat je je ruitenwissers veel minder zal nodig hebben, want vanaf bepaalde snelheden vliegt het water van je ruit.

Hoe lang gaat Hydro2 standhouden? Dat hangt van vele factoren af(hoeveel kilometers doe je, weersomstandigheden, slaapt de auto buiten of binnen …), maar het kan vermoedelijk variëren van 1 tot 3 maanden. Ik heb al diverse testen gedaan op verschillende voertuigen en haalde makkelijk meer dan 2 maanden. Als je deze behandeling om de anderhalve of 2 maand zou doen ben je voor lange tijd vertrokken, het kost je slechts 5 minuten en dat tijdens een reguliere wasbeurt. Een wax of seal manueel of machinaal aanbrengen en nadien ook nog eens afnemen kost je een pak meer werk(maar velen hier hebben dat er graag voor over).

Préwash met foam is niet verplicht, maar alle kleine beetjes kunnen helpen om krassen te vermijden, dit dient om het vuil al wat losser te weken en het grofste vuil al van je wagen te laten glijden zonder het te moeten aanraken. Je zal nadien de wagen toch nog manueel moeten wassen, want de laatste film krijg je er vrijwel nooit af met foamen alleen. De zogenaamde beste foamzepen zijn meestal de vriendelijkste voor je waxlaag(of seal, of…), echter ze zijn vaak ook iets te vriendelijk voor het vuil op je wagen. De zwaardere zepen kunnen meestal meer vuil verwijderen, maar helaas vaak ook je waxlaag. Dit zijn keuzes die je zelf moet maken.

Was je auto van boven naar onder(eerst het dak, dan de ramen, en werk zo stelselmatig naar beneden toe, de onderkant als laatste), het grofste vuil zit meestal onderaan(slijk e.d.). De laatste 10 à 20cm onderaan de wagen is mijn laatste stap. Spoel je washandschoen regelmatig uit. Gebruik nooit borstels of washandschoenen voor je velgen op je lak! Velgen, banden en wielkasten met een aparte emmer en aparte tools wassen(dat spul wil je niet op je lak).

Nog een goeie: weersta aan de verleiding om naar een carwash te gaan! Het pad naar de hel is geplaveid vol met goede bedoelingen, maar helaas ook vol met krassen.
 

Kelvin

Active Member
Ik heb graag de coating van GYEON. De gyeon rim voor de velgen. Daarop kan je nog eens een wax leggen. Gaat super lang mee en geeft een bangelijke bescherming.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Welkom hier Tom, ik zou zeggen breng eens bezoek aan de shop en laat je goed adviseren binnen jou budget. Veel plezier met je nieuwe wagen
 

marlene

Premium Member
Het eerste gedeelte van je verhaal is heel herkenbaar en dat beteren van je leven komt goed, de eerste stap is bij aanmelding hier gezet! :)

Welkom Tom!

Shampoos, washmitts, droogdoeken, wax/sealant/coating, het zijn allemaal persoonlijke keuzes. En als je zo dicht bij Waxworld woont komen jullie vast tot een goede basisuitrusting om ook een gezinsbak te laten stralen. Mooie auto trouwens!

Maar is de auto niet afgeleverd met een of andere coating? In dat geval volstaat netjes schoonhouden tot na de winter en kun je deze koude maanden gebruiken voor inlezen, vragen, plannen maken en 1 of 2 workshops misschien. Als dan straks de temperaturen weer stijgen ben je alvast voorbereid voor het grote voorjaarsdetailing gebeuren. :D
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De kans dat er een echte coating is aangebracht zit ergens tussen 0 en nihil :) Wel wordt er soms een of andere beschermlaag aangebracht (waar vaak honderden euro's extra voor moet worden betaald) met 3 jaar "glans" garantie. De meesten hier kunnen je vertellen dat in de praktijk de bescherming Na 3 maanden compleet verdwenen is. Een goede keramische coating aanbrengen kost veel tijd en dus geld en dat gaat de dealer echt niet zelf bekostigen.
 

Razorblatter

Active Member
Welkom! Hoe oud ben je?
Wat het waxen betreft: waarschijnlijk heb je het toentertijd in de zon gedaan en/of teveel wax gebruikt. Dat is dan inderdaad veel werk en bepaald geen stimulans om dat geregeld te doen.
Zorg dat je wat nette waxpads hebt, een aantal microfiber doeken en doeken om de wax uit te wrijven. Als je het uit de zon doet en in droge omstandigheden is het waxen van de auto een van de makkelijkste klussen omdat de lak (als het goed is) dan al schoon is en het min of meer de afsluitende handeling is.
Bij goede autospullen is het vaak less is more om goed en fijn te werken.

Ga inderdaad 's koffie drinken op WW HQ en stel daar je vragen en je krijgt vast nuttig advies.
Natuurlijk kun je ook op YouTube kijken voor waxfilmpjes. Je zult echt zien dat onder de juiste omstandigheden het veel minder werk is dan dat je ooit voor mogelijk hebt gehouden.
 

Tom

Premium Member
Hoi luitjes,

Bedankt voor de reacties allemaal. @Razorblatter ik ben 34. Het gaat hier om een tweedehands auto trouwens, die wel bij de dealer uit de showroom komt, dus er zit wel iets van een wax op maar zeker geen coating. Mijn idee was voorlopig goed bijhouden met wassen en de velgen beschermen. Welke shampoo moet ik gebruiken zodat de beschermende laag die er nu op zit niet verknald wordt?

Ik denk dat ik indertijd in de zon heb staan waxen ja. Lekker weer om je auto te gaan doen toch? Nu weet ik wel beter. 15jaar terug had je nog geen Google en YouTube of toch in ieder geval niet zo uitgebreid als nu.

Ik ga zeker binnenkort even langs WW in ieder geval voor een paar emmers en en een wasmitt.
December is dit jaar helaas een hele dure maand dus kan niet alles in een keer aanschaffen.

Geduld is een schone zaak...
 

Tom

Premium Member
Vandaag het eerste bezoek aan WW gedaan. Vriendelijk ontvangen door @Stefan en uitstekend geholpen.
Voor de eerste schoonmaakwerkzaamheden gekozen voor het volgende:
- twee emmers van scratch shield met scratch shields uiteraard.
- microfiber madness incredimitt
- Carpro reset carshampoo
- Rimwax
- WW soft foam applicator pad
- CarPro Fat BOA Drying Towel

Nu wachten tot het vrouwtje de auto een tijdje kan missen om hem te wassen ;)
 

Bijlagen

  • IMG_0557.jpg
    IMG_0557.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 15

Bruudt

Active Member
Welkom mooie aanschaf! pas nu maar op want er gaat nog veel gekocht worden bij WW HQ haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Nieuwste berichten

Bovenaan