Mazda MX5 Polijsten, tips/advies nodig

Jeroentje90

New Member
Dag mensen!

Ik ga binnenkort de Mazda MX5 uit 1995 van m'n broer polijsten; Over het algemeen ziet deze auto er nog prima uit maar hij heeft wel een paar plekken hier en daar die mij zorgen baren en ik weet niet zeker wat ik ermee moet.

Op deze foto zie je een flinke kras die door de lak heen is, dit is overduidelijk niet meer te corrigeren door simpelweg te polijsten, maar mag ik hier overheen met mijn polijstmachine of is dit een kwestie van er zo goed mogelijk omheen polijsten? Er zit trouwens ook nog een nare plek onder de kras, ook even omheen polijsten?
2_zps6fkhykrj.png


Dit is de achterbumper van de auto, volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van oxidatie van de lak lijkt me? Ik zie overigens ook allemaal rare druppels in de lak, dus ik wil even zeker weten of dit ook te polijsten is of dat ik hier liever niet overheen moetgaan.
3_zps5mjn8yfj.png


En als laatste de ergste plekken op de auto. Hier laat namelijk de lak helemaal los, ik mag aannemen dat hier ook even secuur omheen gepolijst moet worden?
1_zpspdujmun3.png


Alvast bedankt voor jullie advies!
 

Raypelsteeltje

New Member
Wellicht een idee om voor het polijsten en poetsen even wat aan paint correctie te doen.
Anders steekt het er allemaal uit als een wrat op op de neus van Doutzen.

Verf op kleur bestellen.
De kras licht schuren, ontvetten, afplakken en opvullen met wat vulmiddel, gevolgd door 2 lagen basislak.
Na de droog tijd met 2k blanke lak er overheen en goed laten uitwalmen / drogen voor je gaat poetsen.

Loslatende blanke lak voorzichtig en met geduld egaal met de basislak nat schuren 2000 grit.
Ontvetten ruim afplakken en 2 lagen 2k blanke lak er overheen.

Hele zooi laten drogen
Schuren met 2000 grit en blenden, dan alles lekker polijsten.

En met zo’n ouwe bak, niet blindstaren op elke kras want geloof mij, je krijgt toch niet alles er uit.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dit is nu al de derde keer dat ik dergelijke lakproblemen op een MX5 zie. Blijkbaar is het loskomen van de blanke lak toch een veel voorkomend probleem bij deze types.
De lakbeschadigingen vereisen inderdaad een aanpak met opvullen of spuiten. Om er bij het polijsten vanaf te blijven is een goede aanpak, je zou het af kunnen plakken om te zorgen dat je er toch niet per ongeluk overheen polijst. Besef wel dat door het polijsten van de omliggende lak de lakschade alleen maar meer op gaat vallen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan