Mazda3 2.0 Active '05...

ArjanD300

Premium Member
Stefan wou al lange tijd zijn Mazda3 Active laten polijsten door mij, dus eigenlijk ineens stel op sprong een datum geprikt dus de dag 16-6-'12
Het gaat dus om een Mazda3 met de kleur winning bleu !! leuk blauw blijft toch verschrikkelijk mooi om te doen !
Hij heeft een gewrapt dak, dus daar heb ik mijzelf even ingelezen hoe dit te behandelen.
Maar een Mazda dus een harde lak !! (hier heb ik later/aan het eind nog wel vragen over hoe sneller resultaat te kunnen behalen)

Stefan kwam rond 8:30 aan met een vieze wagen:
dsc4415vj.jpg


dsc4416x.jpg


Pino droppings ? achteraf helaas niet kunnen verwijderen het is net of er blaasjes zitten op de wrap......aggresief spul hoor die droppings !!
dsc4417hz.jpg


dsc4419.jpg


dsc4421h.jpg


Met helaas wel erg veel steenslag ! door de steenslag liet de blanke lak laag rond het putje los, helaas kan ik daar niets aan doen.
dsc4418a.jpg


Dus eerst de wagen maar eens gewassen met "the bone" en dodo juice born to be mild, twee emmer systeem, dat was effe wennen hè Stefan...
Met het overgebleven sopje de velgen ook gereinigt met een oude spons en de EZ mini detailbrush voor de binnenkanten, hierna de sponningen en rubbers nagelopen met Poorboy's APC en de banden ook goed gereinigt met Poorboy's APC.
dsc4423a.jpg


Hiernaar leken de velgen schoon, hoewel:
dsc4422d.jpg


Dus De velgen ingespoten met IRON-X, wonder spul.
Kwam nog genoeg van af zo te zien:
dsc4424u.jpg


Ook de straat werd paars...
dsc4426r.jpg


Nu kleien, ik gebruik daarvoor Poorboy's Poly Elastic clay bar met Poorboy's sray & wipe 1:1.
Van de kap kwam weinig verontreiniging maar van de zijkanten deste meer !! die klei kan weg !!
Het dak heb ik niet gekleid vanwege de wrap, wou hier geen krassen op maken want haal die er dan maar weer eens uit......
dsc4431fc.jpg


Na alleen het kleien, zag je de metallic flake al naar boven komen !!
dsc4434x.jpg


Ook Stefan aan het werk gezet, kleien op je eigen auto....
dsc4439x.jpg


Na het kleien kwam de ware aard van het "beestje" naar boven, en helaas behoorlijk wat swirls en krassen....
dsc4445t.jpg


Deze krassen waren overigens als ze nat waren weg, sommigen kon je net voelen met je nagel maar bijna niet....
dsc4470n.jpg


dsc4465p.jpg


dsc4466.jpg


Ook gelijk maar de ergste in het oog springende steenslag putjes even aan getipt, "monnikenwerk"
dsc4448t.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
Daarna maar weer eens die mooie stripping erop aan gebracht:
dsc4489u.jpg


Om dan nu eindelijk, want jah het was alweer 12:00, te gaan polijsten met de DAP900.
Omdat de ervaring leert dat Mazda een harde lak heeft gelijk de zwaarste pad gepakt die ik heb met het zwaarste polijst middel.
Dus Oranje pad met Monello Mezzo, eerst een test spotje of ik gelijk had:
dsc4491x.jpg


1 hit, machine uit en verdelen, daarna op stand 1 verdelen en toen stand 5 2x een damboordje gemaakt en vervolgens op stand 3 nog 1x een damboordje.
Dit bleek helaas niet genoeg, dus heb dit nog een keer herhaald en toen was het GOED ! maar jeetje dat kost tijd !!

Dus dat is gelijk mijn vraag, mijn zwaarste combo is dus oranje en mezzo, wat kan ik het beste erbij nemen om sneller resultaat te boeken en dus iets minder tijd kwijt raak aan meerdere keren polijsten ?
Dacht zelf om geel en een wolletje erbij te doen, en Monello inizo te nemen.
Goed plan ?


dsc4496j.jpg


Hallo Swirls ????
dsc4500f.jpg


Ook Stefan maar even laten voelen hoe dat gaat, en ja dat is zeer onwennig de eerste keer:
dsc4508g.jpg


Maar het resultaat maakt een hoop goed, na dus 2 maal het hele verdelen 2x damboord 1x afbouwen etc etc:
Moet je die metallic flake eens zien !!! die stipjes zijn geen stofjes !! das echt de metallic die naar boven kwam...
dsc4514r.jpg


dsc4515e.jpg


dsc4517.jpg


Er was meer te doen dan stil staan bij de oog verblindende neus !!
Dus vrolijk verder met polijsten...
dsc4518e.jpg


Ondertussen was Stefan de reflectie aan het controleren:
dsc4522k.jpg


En alvast de velgen in de collinite 845 gezet en de bandjes insmeren met Poorboy's Bold 'n bright:
dsc4524z.jpg


dsc4544q.jpg


Eenmaal al het lakwerk gehad te hebben heeft Stefan de lak voorzien van twee laagjes Dodo Juice Purple Haze PRO, blijft een toppertje die wax !
En DUN smeren is best lastig of niet Stefan !?
dsc4527a.jpg


ondertussen ben ik het gewrapte dak gaan polijsten, tja hoe ?
Ik wou niet teveel warmte generen dus dacht neem de zwarte pad zonder cutting power en neem Poorboy's Profesional polisch, vanwege een chemisch schurende werking zonder korrels.
Maar dit gaf niet het gewenste resultaat, dus het werd zwarte pad en Monello Finale.
dsc4534s.jpg


Dak werd een stuk donkerder en gaf veel meer reflectie !
Er kwam echt troep vanaf want de doek werd er zwart van !
Maar het pakte dus goed uit...

Zo langzamerhand waren we rond, dus even in het licht bekijken, WOWWW de kleur is echt veel dieper, blauwer geworden met een MEGA flake pop !!! en maar niets te zeggen over die GEWELDIGE reflectie !!
dsc4569c.jpg


dsc4570y.jpg


dsc4572o.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
Toen nog even vlug wat zon gepakt en naar een andere lokatie gereden:
dsc4582.jpg


dsc4584d.jpg


dsc4585f.jpg


dsc4596x.jpg


verkeerde velg gepakt voor dit plaatje zou Stefan zeggen, maar jah helaas het zit er nou eenmaal op....
dsc4602z.jpg


dsc4607z.jpg


Hier kun je ook goed zien wat deze bewerking met een zwarte Mazda3 moet doen !!! speigels zijn in kleur, black mica...
dsc4611g.jpg


dsc4615j.jpg


dsc4617h.jpg


dsc4629v.jpg


En toen was het alweer 20:30, tijd om afscheid te nemen, was geweldig leuke klus met een geweldige auto !!

Bedankt voor het lezen !
Op naar de volgende ??
 

Gio

Active Member
Lekker altijd die flakes die ineens in de lak blijken te zitten...:) hulde
 

Nieuwste berichten

Bovenaan