Mijn Pirineos Grey Seat Altea XL

Tom

Premium Member
Vandaag was het dan eindelijk tijd om eens te beginnen aan mijn eigen Seat. Na mijn workshop deel I durfde ik het nu wel aan. Het was hoog nodig ook want de auto zag er niet uit vanmorgen.
IMG_1224.JPG IMG_1223.JPG IMG_1226.JPG
Eerst de velgen met de EZ detailbrush big, en de wielen met een beetje apc en tire & wheel brush van CG.
Daarna het meeste zand afgespoeld met de tuinslang. Daarna aan de was, uiteraard met twee emmers en de incredimit. Een scheutje CG clean slate in de wasemmer en daar gaan we. Na het wassen een rondje iron-x en tar-x (kon helaas niet te lang want het zou bewolkt blijven maar daar was in 7-bergen weinig van te merken)
Nog een keer gewassen en toen gedroogd met de carpo fat boa droogdoek.

Daarna kleien met ultra fine clay van carpro en PB spray & whipe. Achteraf had ik beter iets grover kunnen kleien maar dat durfde ik niet aan zolang ik workshop II nog niet gedaan heb. Nu zijn er nog wat kleine verontreinigingen blijven zitten die ik erg lastig wegkreeg. MAAAR, de lak is nu op wat spikkels na wel superglad!

Na het kleien een rondje PB black hole met het handje op een WW foampadje, ligt het aan mij of is dat toch gewoon een vervelend klusje? Kan niet wachten tot dit met een DAP kan eigenlijk. De lak voelt nu al als een paling in een emmer snot maar de kers op de taart moet nog komen.

Een wax, maar ja wat moet je nou kopen als eerste wax? Nou ik heb het hele forum zo'n beetje uitgespit en 1 wax bleef maar steeds naar voren komen; SCG Barrier Reef Carnauba Paste Wax. Ik had nog nooit een paste wax gezien, laat staan gesmeerd dus het was een gokje.
Bij het openen van het blik kwam er al een smile op mn gezicht. Wat ruikt dat lekker zeg! En toen smeren....
Wát een genot zeg, ik wist niet dat waxen zo makkelijk kon gaan! Ik had een stukje van 40 x 40 gedaan tot ik me de wijze raad van @Stefan herinnerde; Als je denkt dat je te weinig smeert, is het precies voldoende. Oeps ik moet het nog dunner smeren! IMG_1229.JPG
Dus nog minder(had er al bijna nix op) op mijn padje en doorsmeren maar. Droogtijd kon ik niet vinden op de doos maar na een minuutje of 10 en de swipe test toch begonnen met uitwrijven. Uiteraard met een carpo boa! Nog meer glans en nog gladder (kan dat? ja dat kan) Nog even de bandjes in de perl, en de raampjes met de fastglass set van autoglym en daar staat mijn bolide dan. Ondanks dat ik nog veel te doen heb mag het resultaat er wel zijn denk ik zo. (foto's gemaakt met m'n iPhone 7)

De zomerbandjes zijn van de week al gekleid maar moeten nog even in de wax, daar had ik na 5 uur geen puf meer voor. Wordt vervolgd....

Kan trouwens niet van mn lak afblijven ;)

IMG_1234.JPG

IMG_1232.JPG

IMG_1235.JPG
 

Tom

Premium Member
Vandaag was het de beurt aan de zomervelgjes. Ik had ze voor de winter dacht ik al redelijk schoon, maar toen had ik nog geen klei.
Eerst gekleid met medium klei van carpro en PB S&W, daarna nog een rondje iron-x voor de zekerheid en de lastige plekjes. Niet slecht gelukt al zeg ik het zelf.

vorig jaar
IMG_0655.JPG
na het kleien
IMG_1238.JPG
Na het kleien en iron-x nog een keer gewassen met CG clean slate en daarna 2 rondjes in de rimwax. Eigenlijk wilde ik ze in de d-lux maar er waren een paar dingen die me er van weerhielden. Namelijk best wel wat schades, misschien laat ik die eerst repareren, en eigenlijk had ik me vergist in de tijd die ik er nog in moest steken. Dus komt van de winter wel.
Iemand een goed bedrijf voor velgreparatie?? En moet ik ze dan laten spuiten of poedercoaten?
stoeprandschade.JPG kras.JPG krassen.JPG beschadiging.JPG


Toch wel tevreden met het resultaat :cool:

IMG_1252.JPG

IMG_1254.JPG
 

Tom

Premium Member
Die kunnen weer schoon en netjes onder de auto als het seizoen er voor is.

Nou dat seizoen begint als het goed is zondag, dan kan ik even een momentsleutel lenen. Heb nog even een paar slotbouten besteld, die zouden morgen geleverd worden. Voor het geval iemand anders met een Seat ze wel heel erg mooi vindt ;)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Oh en wat betreft je vraag, ik ben toch van mening dat spuiten mooier is dan poedercoaten. Al moet ik zeggen dat de velgen (gepoedercoat) van @Arjan300 wel heel fraai zijn geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

ArjanD300

Premium Member
Oh en wat betreft je vraag, ik ben toch van mening dat spuiten mooier is dan poedercoaten. Al moet ik zeggen dat de velgen (gepoedercoat) van @Arjan300 wel heel fraai zijn geworden.


Tja spuiten of coaten ??
Ik heb beide nu, winterset is gespoten en de zomerset is gecoat.
Qua kleur zeker spuiten ! Coaten kunnen ze tegenwoordig in behoorlijk veel kleuren maar nog lang niet alles. (Heb wel eens het idee dat in USA er meer mogenlijkheden zij dan hier)

En moet denk ik @Cavemania gelijk geven wat betreft diepte in de kleur....
Want vanuit sommigen gezichtspunten zit er een egale grijzige kleur op/over heen waardoor je diepte mist ondanks dat mijn zomerset gecoat is met metallic en daarna blankelak eroverheen.

Maar als ik zie hoevaak ik de winterset moet laten herstellen door schades die er kennelijk toch heel makkelijk in/op/aan komen is coaten toch echt een pak harder..

Ook het reinigen tussen beide is coaten veel beter, het vuil hecht vele malen slechter aan de gecoaten velgen als aan de gespoten set... en dus zijn de gecoaten velgen zeer eenvoudig schoon te maken...

Dus tja coaten is in het voordeel qua reinigen en de hardheid is gewoon knetterhard.

Maar spuiten geeft meer kleuren en diepte in de kleur, maar is gewoon zachter waardoor vuil beter hecht en schades sneller gemaakt worden....

Als ik nu weer zou moeten kiezen kies ik toch zeker weer voor coaten ! Bevalt me gewoon net even beter en dan neem ik de mindere eigenschappen voor lief....

Bij de winterset ligt 1 velg weer bij de spuiter voor wat schade herstel, helaas komen er bij 2 andere weer vanuit de harten corrosie bultjes onder de lak vandaan, (mazda velgen kwaal) als dit doorzet laat ik ze coaten....
 

ArjanD300

Premium Member
Poging gedaan om het vast te leggen maar valt niet mee...
Hier zijn ze wel in mijn ogen TE licht, had ze veel donkerder willen hebben.
Maar soms zijn ze dat ook gewoon.

20170415_173558.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Cavemania

V.I.P. Member
Tja en ik zou zelf niet meer kiezen voor poedercoat. Ik werd niet blij van de kleur. De velgen zijn bij mij twee keer gecoat en waren weer niet goed. De eerste keer begonnen ze toch weer te corroderen. De tweede keer begon er craquelé in de poedercoat te komen.

Het poedercoaten is bij mij twee keer mis gegaan. Dat kan uiteraard bij spuiten ook gebeuren. Maar alles met elkaar zie ik toch liever een gespoten velg en een gepoedercoate velg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Nieuwste berichten

Bovenaan