Gister (vrijdag 23ste) een start gemaakt van de eerste detail met de Mazda3.
Uiteindelijk zit er meer dan 20-22 uur in !!
Heb het mezelf makkelijk gemaakt door vroeg het bed uit te zijn en hem te wassen bij de hobby wash.
afgespoten, daarna kieren, naden en rubbers schoongemaakt met Poorboys APC 1:4 en kwast.
normaal zou ik NOOIT de shampoo gebruiken daar, is te agressief en daardoor verdwijnt je wax laag.
Maar omdat we nu toch alles gingen strippen prima
Thuis direct begonnen met het kleien met Poorboys Clay en Poorboys Spray & Wipe als "lube"
Dit was geen overbodige luxe, we hebben de Mazda vanaf vorig jaar eind Oktober en ik denk dat hij nog nooit klei heeft gezien.
Want na 1 paneel zag de klei er al niet meer uit, gevolg dat de gehele Mazda gekleid moet worden om al het vuil wat aan in op de lak zit te verwijderen.
Nu zie je ook de ware aart van de lak, alles is eraf, dus pure lak.
Op zich was de staat van de lak niet echt slecht te noemen, Swirls vielen wel mee (behalve de kofferklep) her en der een krasje, helaas best wel veel vogelpoep wat erin zit...
Krasje hier en daar:
Swirls vielen erg mee, op de kont zat het meeste:
Staat van het voorscherm, valt mij ALLES mee, hij is vanaf '14 niets van te zeggen:
En de vogelpoep plekjes, de een erger als de ander:
Na het kleien heb ik diverse ingebeten vogelstront ligt opgeschuurt met wetsanden p2500.
Toen het polijsten ik heb de zwarte microfiber pad gepakt met Monello Mezzo, hiermee vlogen de swirls ervanaf maar de RDS bleven zitten die waren ERG hardnekkig, dus even zoeken wat de eerste stap zou worden.
Uiteindelijk kwam ik uit op deze polijst stappen:
- oranje microfiber pad en Monello Inizio
- zwarte microfiber pad met Monello Mezzo
- witte foam pad met Monello Finale
- Light green foam pad met Scholl S40
- zwarte foamen pad met Carpro Essence.
Waarom 5 stappen
Ik wou zo goed mogelijk afbouwen en zoveel mogelijk glans creëren, vooral S40 werkt erg prettig en kan je lang doorgaan, afnemen hiervan is ook vele malen makkelijker als dat van Monello...
Dit neem natuurlijk even hoop tijd in beslag, maar glans krijg je niet in een potje wax, dus deze stappen zijn belangrijk.
Bijna klaar met polijsten en de 5 stappen, en toen zei de DAP900 ja gaat maar verder met de hand
, moest nog wat polijsten op de kont maar helaas hij kon zijn toeren al een aantal keer niet vast houden en klonk daarbij niet goed tevens rook hij verbrand en na het uitzetten was het klaar, niet meer aan de gang te krijgen.Dus de laatste hand noodgedwongen maar met de hand gedaan.
Hierna heb ik de lak even met rust gelaten, mooi de tijd om al dat polijst stof uit de kieren en naden te halen en hem daarna in de Sonax Polymer Netshield te zetten.
ik wou een coating maar vanwege de vogelstront plekken die terug kwamen in het verleden, wou ik nu nog geen coating en zetten, straks komen ze terug onder de coating dat zou helemaal zonde zijn....
En paar Voor's en Na's:
Inmiddels was het dik 23:30 geweest en stond de Mazda in zijn eerste laagje Sonax Polymer Netshield.
Tijd voor een biertje !!!!
Volgende dag, regen
maar goed hij staat voor meer als de helft onder de carport, kontje zal wel nat worden.
Beetje nalopen, zo hier en daar nog een kiertje ontdaan van het polijst stof.
Begonnen met het zwarte kunststof te ontvetten met Carpro Eraser en dan in de Carpro Dlux te zetten.
daarna de bandjes in de Mequiars Endurance tyre gel.
en begonnen met de voorkant in de tweede laag Sonax Polymer Netshield te zetten.
Helaas door de aanhoudende regen heb ik hem niet omgedraaid, en hoop dat ik vanmiddag nog de kont in zijn tweede laagje Sonax Polymer Netschield kan zetten.
Helaas zullen jullie het TOTAAL beeld moeten inbeelden want ga hem niet nu even naar buiten rijden
Inmiddels, zaterdag voorbij snert weer dus de auto laten staan...
Zondag ochtend, het zag er vroeg iets vriendelijker uit, dus snel eruit en de tweede laag Sonax Polymer Netshield aanbrengen op de achterkant:
Zondags werk is niet sterk zeggen ze, met dus ruim 20/22 uur was dit het resultaat en oordeel zelf:
Ik ben er zeer tevreden over !!!
Helaas is hij alweer vies, want zondag moesten we naar een verjaardag en jawel REGEN !! nou jah helaas....
Nu wel de zoek tocht naar een andere machine want ik stuur denk ik de DAP900 niet weer op ter reparatie, hij is inmiddels denk al een jaartje of 5 a 6 oud.
Nus is alleen het lastige, wat !? ga ik simpel voor de vernieuwde DAP900 ? of toch bij Flex of Rupes kijken 15mm ?
Ik doe eigenlijk alleen mijn eigen auto en wat van familie, maar echt niet elke week of elke maand een auto !
En de DAP was 8mm, een 15mm is "beter" maar is de uitslag niet te groot ? voor een All in one machine ?
We gaan het zien wat het zal worden