Moellib detail overzicht

Discussie in 'De Projecten' gestart door Moellib, 20 sep 2018.

  1. Moellib

    Moellib Member

    Dag iedereen,

    het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Ik heb het de laatste tijd zo druk met het verbouwen van mijn huis en het werk, dat ik amper tijd vind om eens op de computer te zitten en iets te posten.
    Nu jeukt het zo hard onder mijn vingers om jullie een aantal kleine projectjes mee te delen, dat ik hier op de PC van het werk zit te tokkelen tijdens mijn middagpauze.

    In chronologische volgorde:
    Een persoonlijke kennis van me wou dat ik zijn Porsche carrerra 4S eens onder handen zou nemen. Nadat we besproken hadden van wat hij wou zien qua resultaat en hoe hij zijn auto onderhield (hij had in het verleden al iemand gehad die zijn wagen poetste), heb ik een gameplan opgesteld. Een 1 stap-polijst klus zal het dus worden (of dat dacht ik tenminste). Ik kreeg een weekend de tijd (wagen afgezet op een zaterdag om 11 uur smorgens, wagen zou terug opgehaald worden omstreeks 16 uur op zondag).

    IMG-20180526-WA0000.jpeg
    Op het eerste zicht leek het een propere auto met minimale krasjes, swirls, defecten, etc.

    En dan volgde het wasregime voor de lak volledig proper te krijgen en te ontvetten/ontdoen van vorige beschermingslagen en contaminanten die in de lak zijn gekropen.

    First things first, de prewash:
    IMG-20180526-WA0002.jpeg
    Een heerlijk schuimbadje met carpro reset. na het afspoelen ervan beoogde ik het volgende resultaat:
    IMG-20180526-WA0004.jpeg
    Na het schuimbadje werden de wielen gedaan met car pro iron x en een varieteit aan borstels. Ook werden de banden schoon geschrobt met een APC en een stijvere borstel. Erna de wagen nog eens volledig afgespoten om dan te beginnen aan de gewone handwash met de 2 BM en carpro reset, gevolgd door een rondje iron x en een klei sessie. natuurlijk ben ik het dak niet vergeten te doen met een borstel gemaakt van paardenhaar en 1 op 9 verdunde APC om alle groene plekjes op te kuisen.
    Even drogen en met een bladblazer het staande water uit de kiertjes blazen en klaar:
    IMG-20180526-WA0006.jpeg
    Op de bovenstaande foto is de auto nog nat, maar dit is voor een reden, de onderstaande foto maakt het duidelijk:
    IMG-20180526-WA0008.jpeg
    Swirls galore! niet te doen. De volledige auto zat onder de swirls, hologrammen en diepere krassen. Nu begon het me te dagen: kan ik met een 1 staps het gewenste resultaat nog halen? de foto hierboven (waar de auto nog nat was) was het resultaat dat ik hoopte te halen.
    IMG-20180526-WA0016.jpeg
    Ik hoop dat deze foto min of meer duidelijk is, dat de zijkanten ook gehavend zijn.
    Maar goed, het is een mooie uitdaging dacht ik bij mezelf, we zullen zien hoe ver we geraken.
    Eerst begonnen met het motorgedeelte een beetje op te kuisen. Deze was nog relatief proper, buiten dat er een laagje stof op lag. Toch heb ik deze tijdens het was stadium volledig proper gemaakt met APC van 1 op 9, een superdegreaser van 1 op 9 en een assortiment borstels (wel eerst de gevoelige delen beschermd). Als finale toets, een fijn laagje carpro PERL op gezet.
    IMG-20180526-WA0020.jpeg
    Ik heb ook gezien dat bij het nemen van de foto, ik een paar plekjes vergeten was, deze heb ik dan ook bijgewerkt.

    En hop naar het polijstwerk. Als 1 stapper had ik gedacht aan Rupes UHS met de UHS pad op de rupes 15. Waarom de UHS? na veel opzoekwerk heb ik vernomen dat de lakken op een porsche relatief plakkerig zijn ("sticky paint") en dat het een medium harde lak was. Dus dan even maar een test spotje gedaan.
    20180526_115143.jpg
    20180526_115158.jpg
    Hieronder het resultaat:
    20180526_115716.jpg
    Met een vernieuwde moed, heb ik de hele auto gedaan met dit systeem van rupes. Hier en daar wel gemerkt dat een iets agressievere combo nodig was en op andere panelen kon ik dan weer wegkomen met de gele polish van rupes. Als zwaardere combo heb ik dan een Meguiars MF cutting disc gebruikt in combinatie met UHS.
    De volledige auto gedaan met polijsten :
    IMG-20180526-WA0030.jpeg

    de kameraad van mij wou een coating op zijn gehele porsche hebben. Mits dat er te weinig tijd was om de coating deftig te installeren en te laten uitdrogen heb ik de auto volledig ingewaxt met dodo juice supernatural hybrid nano, als topper dan carpro reload om toch een extra boost te geven en de wax met SiO2 deeltjes te beschermen tegen waterspotting. Het dak werd behandeld met carpro fabric coat. Ik heb dan ook met hem afgesproken om in de lente zijn auto opnieuw te doen en deze keer een coating op te leggen (en meer tijd). Hieronder een aantal foto's na het finaliseren van dit project:
    IMG-20180526-WA0025.jpeg IMG-20180526-WA0027.jpeg 20180527_105455.jpg 20180527_105450.jpg

    en dan nu het volgende project: een witte volvo V40 D2.
    Dit is de auto van mijn broer en hij wilt deze verkopen. Om de verkoopswaarde iets of wat te doen stijgen vroeg hij aan mij om de auto eens volledig proper te maken alsook enkele krassen uit de lak te halen en de putten door steenslag op te vullen. Mits het een witte kleur was, waren de defecten echt slecht vast te leggen op de camera. Toch om een beeld te scheppen: ongeveer in dezelfde toestand als de porsche hierboven, maar met minder diepe krassen.

    Voor mij was dit de perfecte testwagen om eens te spelen met bepaalde technieken, combinaties van polijstmiddelen en pads en te spelen met carpro UK 3.0.

    De gewone stappen zijn gevolgd voor het volledig proper maken van de lak. 1 zaak sprong er wel uit bij mij: de vervuiling die in de lak is gedrongen. Hieronder een foto met iron x die zijn werk doet
    IMG-20180817-WA0008.jpeg IMG-20180817-WA0010.jpeg
    Van wit naar roos/paars in 3 seconden.

    Het motorgedeelte heb ik ook proper gemaakt, maar spijtig genoeg geen foto's van genomen.
    Het polijsten heb ik gedaan met een relatief zware combinatie van meguiars MF cutting disc met menzerna heavy cut 400, gevolgd door meguiars MF finishing disc met menzerna PF2500 op de snuit (na het opvullen van de steenslagschade, even bijgeschuurd met 1500 grit, 2500 grit en 3000 grit) Ook was de snuit herspoten met hardere verf. Op andere plaatsen was het sneller om met een geforceerde DA te werken en het kwam goed uit dat net de rupes mille toekwam. Eerst met de blauwe pad en gefinished met de gele mille pad. Op de zijkanten heb ik dan liggen spelen met carpro clear cut en carpro essence. Op het dak dan weer met een rotary en carpro essence.

    Even alles afvegen met eraser en erna carpro cquartz uk 3.0 op zetten gevolgd door reload. Dan buiten gezet in de zon zodat de coating goed kan drogen en de daarop volgende inspectie om niets aan het toeval over te laten:
    20180819_153007.jpg 20180819_153025.jpg 20180819_153039.jpg 20180819_153716.jpg 20180819_153728.jpg 20180819_153737.jpg
    De velgen hebben een laagje DLUX meegekregen.

    Natuurlijk heb ik ook het interieur gekuist, maar een gewone stofzuig, extractie en dressing beurt is niet zo spectaculair als polijstresultaten naar mijn mening.

    Project XC90 (auto van men vader):

    De vader was even op business trip en ik dacht dat ik hem zou verrassen met een propere auto.
    Hier voor dit project ben ik blij dat de lakdikte meter op tijd toegekomen is. Na het wassen met de 3 bucket method (2 rinsemmers en een was emmer; waarvoor dank waxworld met de zomeractie, de 2 toegestuurde emmers worden zeker gebruikt :)), het ontvetten en reinigen van de lak, even de lakdiktemeter bovengehaald. Tot mijn verbazing zat er op deze auto gemiddeld 85 micrometer aan lak :eek:, deze auto is nog nooit gepolijst geweest door mij nog door iemand anders. Met andere woorden, polijsten is dus uit den boze (misschien een lichte polish met carpro essence nog wel mogelijk is, maar ik durfde gewoonweg niet. Deze auto moet nog een gehele tijd mee en met het oog op preservatie heb ik dus niet gepolijst.). Omdat de lak zo dun was, toch gekozen om er ineens een coating op te leggen om dat kleine beetje blanke lak toch optimaal te beschermen (er waren geen krassen aanwezig in de lak, de auto is altijd gepoetst geweest door mij). Hieronder de resultaten:
    20180902_153540.jpg 20180902_153604.jpg 20180902_153614.jpg 20180902_153623.jpg 20180902_153632.jpg

    mini-projectje audi A1
    Een kleine pocket rocket met 190 pk en een 7 traps automatische versnellingsbak. Een zeer toffe auto om mee te rijden. De bedoeling was deze gewoon eens te wassen.
    - IMG-20180902-WA0015.jpeg Viel nog mee qua vuiligheid en er zat niets op de lak. De auto staat voor het merendeels van de tijd in een garage en wordt niet dagelijks gereden.
    Na het wassen met reset (en de 3 BM)en een laagje rupes P808, zag de auto er zo uit:
    20180902_164852.jpg

    Project eigen wagen.

    Ik probeer mijn eigen auto te wassen op iedere zaterdag. Maar het afgelopen jaar viel dat terug tot om de 2 weken. De auto op zich ziet er nog steeds mooi uit, maar heeft wel eens nood aan een jeweling rondje en deze keer wordt er een coating geïnstalleerd. Volgende week heb ik tijd vrijgemaakt om dit allemaal onder handen te nemen. Welke coating het wordt, daar ben ik nog niet over uit.
    IMG-20180816-WA0001.jpeg IMG-20180816-WA0003.jpeg
    Het enige irritante aan mijn lak vind ik de "orange peel". Ooit ga ik deze wel eens verwijderen met het schuurpapier om een echt vlak oppervlakte te creeeren. Maar eerst nog wat testen op een oud paneel vooraleer ik hieraan zou beginnen.

    Bijgevoegde bestanden:

    Tom, Dennis, Epsilon en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Moellib

    Moellib Member

    Persoonlijk project : garage
    ik ben op dit moment aan het verbouwen, een daar hoort natuurlijk een garage bij.
    Ik heb gekozen voor een ruime garage met 2 poorten. 1 aan de ingang en de 2e staat gericht naar de tuin (zo kan ik mijn auto wassen in alle privacy, anders is het wassen aan de straatkant tussen het drukke verkeer door).
    De garage is ongeveer 80 m² en zou 2 auto's moeten huisvesten alsook een werkbank, kasten en mijn "poetsstation". Hierover ga ik me nog moeten buigen hoe ik dit allemaal optimaal kan invullen.
    Hieronder zijn een aantal sneak peaks :)
    Bekijk bijlage 14366 Bekijk bijlage 14367

    Alvast bedankt voor het lezen :)

    groetjes,
    Moellib
    Tom, SLK, ShuttersPeet en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Het is wel de moeite dat je weer een de tijd hebt genomen om wat te posten @Moellib. Je hebt een paar beste projecten onder handen gehad. Petje af voor het resultaat.
    Met 80 vierkante meter voor twee auto's heb je toch ruim voldoende plaats zou ik zeggen, dat wordt een echt detailpaleis, we blijven de vorderingen graag volgen.
    Moellib vindt dit leuk.
  4. Ketoembar

    Ketoembar V.I.P. Member

    Hey @Moellib
    Leuk dat je moeite hebt genomen om je projectjes te posten. Hoedje af, hoor.
    Twee auto’s en 80m2...dan heb je meer dan genoeg detailruimte om de auto in je kasteeltje.
    We zien graag je toekomstige projectjes tegemoet.

    Ik vind de kleur van je vaders volvo erg mooi.
    Moellib vindt dit leuk.
  5. Kilometervreter

    Kilometervreter überspammer

    Gave klussen met een fraai resultaat!

    En dat wordt toch wel gaaf een eigen detailruimte van 80 meter!!
    Moellib vindt dit leuk.
  6. SLK

    SLK Premium Member

    Zo dan, dat is weer een binnenkomer! Je hebt duidelijk niet stil gezeten de afgelopen tijd. En ook prachtige resultaten geboekt. Geweldig ook om te lezen, hoe je met een bladblazer de auto droog blaast. Originele oplossing:D

    Die garage wordt een ruimte waar menigeen hier jaloers op is. Wat zijn die roosters op de vloer? Of is dat voor waterafvoer? Ga je de vloer ook nog coaten?
    Keep us posted :)
    Moellib vindt dit leuk.
  7. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Wat een mooi uitgevoerde en omschreven projecten @Moellib , een feest om te zien wat voor prachtige resultaten je hebt behaald. 80m2 detailruimte is inderdaad wel heel erg mooi, daar ga je een hoop plezier aan beleven!
    Moellib vindt dit leuk.
  8. Moellib

    Moellib Member

    Die roosters zijn van de versterfput en de regenput :) deze moeten nog opgevuld worden door de vloerder :). Ik dacht eerst om een soort van coating te leggen. Maar na het zien van de prijs, ben ik er direct van af gestapt. het wordt een gewone tegelvloer.
  9. Moellib

    Moellib Member

    Nu ik uiteindelijk klaar ben met mijn huis, heb ik weer wat tijd gevonden om me bezig te houden met poetsen in mijn eigen garage (geeft toch wel een zalig gevoel).
    Mijn auto had dringend een opfrisbeurt nodig en in mijn ogen een reapplicatie van een coating. Dit om de wintermaanden te trotseren.
    Eerst en vooral, moet de auto ontdaan worden van alle viezigheid, wegfilm, zand, teer, ijzerdeeltjes, etc. De wassessie vond plaats op de daarvoor voorziene ruimte (foto's na het wassen). 20191028_111412.jpg
    Zoals je kunt zien, is het dus in mijn tuin. Ik heb een 2e garagepoort laten plaatsen omdat ik geen ruimte heb om auto's te wassen aan de straatkant (en je kunt ervoor op je vingers getikt worden + het is een zeer drukke straat waardoor de juist afgewassen vuiligheid terug op je auto wordt gespoten door voorbijrijdend verkeer), alsook om een vlotte toegang te hebben tot de tuin met een aanhangwagen.
    20191028_111422.jpg
    Het terras is speciaal aangelegd om auto's te kunnen dragen. Je kunt ook zien dat er nog veel bouwmaterialen aanwezig zijn (er zijn nog een aantal kleine werken die ik zelf nog moet uitvoeren).
    Voor de wasprocedure werd de 2 emmermethode gebruikt met reset, gevolgd door een rondje iron x en tar x. De snowfoam gebruikt was angelwax fastfoam. Daarvoor nog een TFR gebruikt.
    Op de foto's is duidelijk te zien dat de coating eigenlijk nog goed aanwezig is, maar mits ik werk in de petrochemische industrie heeft deze coating serieus veel vuiligheid opgenomen. Ter bevordering van de glans moet de coating dus verwijderd worden.

    Eens droog en gewassen, is het tijd voor de inspectie :)
    20191028_140358.jpg 20191028_140429.jpg
    20191028_202840.jpg 20191028_202957.jpg 20191028_202857.jpg
    Er is een aanwezigheid van een lichte waas dat hoogst waarschijnlijk veroorzaakt is geweest door de was-droog cyclus. Altijd met de meeste zorg de auto gewassen en erna gedroogd, maar ik vrees dat dit niet te voorkomen valt.
    Ook zijn er kleine onzuiverheden gevonden (kleine witte stipjes, zie foto diffuus licht op motorkap). Dit is weggevreten coating door zuren/basen die aanwezig zijn in de regen, neerslag, atmosfeer in de zeer agressieve omgeving dat deze auto merendeels van de tijd staat (mijn werk). Ik bedoel hier niet mee dat het schadelijk is voor milieu of mens, maar dat de lak zo gevoelig is voor eender welke vorm van vervuiling, wat het belang nogmaals onderstreept om toch minstens om de 2 weken de auto te wassen (had de mijne een maand niet kunnen wassen vanwege ja verbouwingswerken).

    Ook zijn er genoeg steenslagputten gevonden waar de lak volledig weg is en de primer/aluminiumplaat bloot is gezet. Deze moeten inderdaad opgevuld worden om toekomstige roestvorming te vermijden

    Om te beginnen wou ik eens experimenteren met de knalpot. Deze is gemaakt van roestvast staal en leek me nogal vuil.
    20191028_140529.jpg
    Dus snel even gepolijst met een 3" detailpro xtreme cut pad en menzerna heavy cut 300, gevolgd door een chemical guys metal polish. De metal polish alleen geraakte niet door de vuiligheid, waardoor er eerst met een zware compound aan de slag gegaan moest worden. Stiekem kijk ik uit naar de carpro metallicut icm een mf cutting disc om te kijken of dit nieuw spul van carpro dit kan aanpakken. Resultaat:
    20191028_152807.jpg
    Ik ben niet overal geweest wegens tijdsproblemen en ik wou dit gewoon even uittesten. Resultaat vind ik OK, zwaardere vervuilling blijft dus nog wat zitten. Hopelijk in de lente krijg ik deze weg en blinkt deze knalpot als nooit te voren!

    Even de slagschade aanduiden
    20191028_142531.jpg
    Na de putjesherstel volgde de polijststap.
    Om gewoon een coating te verwijderen, was het genoeg om de Rupes yellow polish te gebruiken icm de gele rupes pad op de bigfoot nano/mini/15 en 21 machines.
    20191028_202919.jpg
    Waskrasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik natuurlijk zeer blij :) Ook was het duidelijk dat de coating nogal wat "slaag" heeft gekregen van het dagelijks gebruik en de omgeving.
    De plaatsen waar ik bv een stukje was vergeten (ik controlleer mijn werk), zag je duidelijk een witte vlek nog zitten waar de coating aanwezig was. Uiteraard is dit dan verwijderd met een 2e keer er tegen aan te gaan.
    20191028_202803.jpg
    shiney shiney :) enkel jammer van de orange peel...

    Dan op naar het coaten. Alle delen zijn gecoat met de volgende producten:
    lak: cquartz uk 3.0 (2 lagen) gevolgd door 2 lagen cquartz classic. Tussen iedere coat 2 uur en 12 uur tussen de Cquartz uk en de Cquartz classic.
    velgen/plastic/metaal/motorruimte : carpro Dlux, velgen hebben 2 lagen gekregen, rest 1 laag.
    Ramen: gepolijst met ceriglass op de bigfoot 15, gevolgd door flyby forte (3 lagen op voor en achterruit, 1 laag zijruiten).

    20191029_170724.jpg
    20191030_202522.jpg 20191030_202532.jpg

    Spijtig genoeg kon ik het afgewerkte project niet fotograferen buiten. Het was aan het regenen, dus zal deze foto nog later volgen :) + beading pics!

    Ik zie sommige die dit lezen al denken van (zet je beste vlaamse dialect op) "ale, gast waarom zo zot doen met al die coatings ? zoveel lagen, daar haalde toch niets uit?", voor die mensen heb ik een simpel antwoord: ik had tijd en de flesjes waren voor handen + wou ik eens kijken wat deze supercombo (zoals er op vele fora te lezen valt, eg cquartz uk + cquartz classic, 1 laag van ieder) wel niet van een glans geeft. Ik verspil ook liever geen product en gebruikt ze ineens op omdat het misschien lang kan duren vooraleer ik opnieuw een auto moet coaten.

    In persoon heeft de auto enorm veel glans gekregen en springen de metaaldeeltjes letterlijk van de lak. Het heeft ook een soort van warme gloed die ik nog niet gezien had bij cquartz uk alleen. Waarschijnlijk omdat de cquartz classic meer TiO2 heeft dan de UK versie.

    Ook heb ik nog een koopje gedaan tijdens dit project: ik heb cquartz reserve op de kop kunnen tikken bij iemand. Ik weet niet of deze coating speciale handelingen vereist en hoop op een beetje input.

    Alvast bedankt voor het lezen,
    keep on detailing!

    groetjes,
    Moellib.
    Tom, Stefan en 5T-3F-4N vinden dit leuk.
  10. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Welkom terug @moelib Je hebt werkelijk werk gemaakt van je terugkeer door een grondige aanpak en een heel mooie write up van al je activiteiten. Hulde!

    De "gekheid"van meerder lagen coating heb ik recentelijk bij het opnieuw coaten van de wintervelgen hier in huize Blackpassat ook toegepast.
    Om precies dezelfde reden als jij noemt: de omloopsnelheid is dermate laag dat je de coating gewoon op moet maken. Anders vergaat hij op den duur toch maar in het flesje.
    Nou denk ik dat de houdbaarheidsdatum op het flesje welke door Carpro wordt aangegeven misschien een beetje voorzichtig is maar ik had nog een flesje D-Lux uit 2018 waarbij ik in de verwerking toch kon merken dat hij wat moeilijker uitpoetste. De Gliss die ik er daarna in twee lagen op aanbracht deed het dan weer prima hoewel deze ook "over de datum" was.

    Voor wat betreft de Finest Reserve: volgens mij zou deze volgens voorschrift met Infrarood moeten worden uitgehard. Ik weet niet of er uiteindelijk, na voldoende droogtijd, een verschil in kwaliteit van een IR gedroogde laag en een aan de lucht gedroogde laag vast te stellen is.

    Je werkplaats ziet er prima uit, dat moet een feest zijn om daar te werken.
    Laatst bewerkt: 9 nov 2019 om 07:16
    Moellib vindt dit leuk.
  11. Moellib

    Moellib Member

    @BlackPassat dank je :) het is inderdaad fijn vertoeven. Enkel een verwarming ontbreekt er, wat in de komende maanden toch misschien nodig zal zijn.

    ivm cquartz reserve, het is niet finest reserve, maar het noemt cquartz reserve. Ik denk de voorloper van finest ? @Stefan heb jij ervaring met cquartz reserve ?
  12. Moellib

    Moellib Member

    En nog een paar beading pics na de wasbeurt :)
    20191111_105514.jpg 20191111_105536.jpg 20191111_105547.jpg 20191111_105525.jpg
    BlackPassat vindt dit leuk.
  13. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Ik had het over deze coating @Moelib, deze is alleen voor Certified Installers beschikbaar.
    https://www.waxworld.nl/shop/wax/carpro-cquartz-finest-reserve?zenid=f97p39rl1ea074cd76sum3kcr1
    Moellib vindt dit leuk.
  14. Moellib

    Moellib Member

    Stefan en BlackPassat vinden dit leuk.
  15. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    De voorloper van de Finest Reserve is de CQuartz Finest, dus ik weet niet precies wat je hebt...
  16. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Is geen probleem om aan te kopen hoor, maar dan wordt deze wel op je auto geïnstalleerd :D

Deel Deze Pagina