Nu al aanbrengen van Smartwax Rimwax en Gyeon Tire op winterwielen?

Guido_BMW

New Member
Goedemiddag,

Aangezien ik nog wat experimenteer met de goede verzorging van mijn zomer- en winterwielen, vroeg ik mij het volgende af:

Ik heb mijn winterwielen (2 sets lichtmetaal - 2 auto's) al grondig schoongemaakt:

- Eerst met Voodoo Ride Wheel Cleaner voor hardnekkige plekjes (velgen en banden)
- Dan met Monello Non Ferro (velgen alleen)
- Kleien met Dodo Juice Supernatural detailing clay waar nodig (velgen alleen)
- Polishen met Poorboy's Professional Polish (velgen alleen)
- Wangen buitenzijde banden 2 a 3 keer (na)reinigen met Poorboy's APC&D (1:10). Dit ivm de vlekken/lopers die de zuurhoudende Voodoo Wheel Cleaner veroorzaakte :-(. (banden alleen)
- Vóór aanbrengen van wax (of coating), 1 a 2 keer afnemen met CarPro Eraser (velgen alleen)

Nu liggen de wielen in deze toestand op de velgenbomen en jeuken mij de handen om ze te behandelen/beschermen met in de topic titel genoemde producten. Dus een wax voor de velgen en een bandendressing voor de banden (ja, ik overweeg een volgende keer een coating zoals de CQuartz DLUX voor de velgen, gebruikte voorheen ook wel de Sonax Xtreme Velgenverzegeling Nano Pro = top).

Nu heb ik enkele vragen mbt als ik dit zou doen nu al, terwijl de montage op de auto in oktober (al/pas) zal geschieden:

1. Na het aanbrengen van de bandendressing, blijft deze dan "vettig" en afgeven? Ik wrijf deze sowieso na ivm de matte (ipv hoogglans) uitstraling dan. Dit afgeven is natuurlijk niet prettig voor de monteur bij het balanceren en monteren van deze wielen. Tevens bij het vervoer in de auto moet je dan (nog meer) rekening houden met dit afgeven.

2. Als de dressing gewoon blijft zitten deze 2 maanden in de opslag, heb ik dan de kans dat door de continue uittredende weekmakers van de band dit effect alweer ver weg is. Of gewoon dan nogmaals aanbrengen (met of zonder opnieuw reiniging met APC)?

3. Zal de wax nog "krachtig" genoeg zijn na 2 maanden verblijf reeds? Lijkt mij wel, want hij is niet onderhevig aan weersinvloeden, toch? Of breekt deze wax sowieso af? Of beter nu al de keuze voor de coating maken (ivm houdbaarheid)?

Mogelijk ben ik een enorme "freak", maar wil natuurlijk het beste resultaat/effect en zo lang mogelijk plezier ervan ;-).
En voor Waxworld, sorry dat ik een product van Gyeon vermeld, maar zal daarna een vergelijkbaar product kiezen binnen CarPro (de Perl Coat?).
En "schiet" gerust op mijn stappenplan, al is voor iedereen "goed" mogelijk een andere norm.

Groeten,

Guido
 

Kilometervreter

überspammer
Hoi Guido,

Ik snap dat de handen jeuken, maar ik zou lekker een week voor ze onder je auto gaan ze behandelen, zeker de dressing. De wax zou je eventueel al wel kunnen doen maar geeft dat meerwaarde?
Maar dat is wat ik zou doen :)
Succes met je handjes...
 

SLK

V.I.P. Member
Je geeft aan voor iets duurzaams te gaan. Waarom dan niet direct de velgen in de DLUX zetten, gezien je uitgebreide voorbereiding.
Qua dressing zou ik die nu gewoon aanbrengen en over twee maanden zie je wel weer. Dan kun je ze eventueel na montage opnieuw behandelen.
 

Tom

Premium Member
Wat betreft de bescherming zou ik niet twijfelen, lekker voor de DLUX gaan! Je weet niet wat je overkomt als je de eerste keer je velgen schoon moet maken.
Het voorbereidende werk is meer dan de coating aanbrengen, dus als je budget het toelaat, zeker doen.
Dressing breng ik pas voor, of net na montage aan. Je hebt trouwens ook banden hoezen, mocht je problemen ondervinden met vervoer.
 

Guido_BMW

New Member
Bedankt voor jullie antwoorden. Dit overtuigd mij van de coating DLUX. Helaas tijdelijk niet op voorraad bij Waxworld......:(
Alleen vroeg ik mij af als je de coating opnieuw wil aanbrengen na 1 of 2 jaar, dan kun je deze (resten) alleen machinaal met polijsten verwijderen toch? Hoe verwijder je dan ook de "hoekjes" die je met een make-up watje hebt aangebracht (dus niet met een machine bij kunt)? Of komt het niet zo nauw met verwijderen vóór het opnieuw aanbrengen? Want je kunt een coating niet met een product verwijderen toch? Niet met Eraser gewoon?!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat er op korte termijn weer een Carpro levering bij Waxworld zal plaatsvinden.
Ik zou even bellen om precies te horen wanneer de Dlux weer voorradig is.

Met een cone (klikerdeklik) kun je prima in de moeilijke hoekjes polijsten. De link verwijst naar een set maar afhankelijk van je behoefte kun je ze ook los bestellen.
 

Guido_BMW

New Member
Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat er op korte termijn weer een Carpro levering bij Waxworld zal plaatsvinden.
Ik zou even bellen om precies te horen wanneer de Dlux weer voorradig is.

Met een cone (klikerdeklik) kun je prima in de moeilijke hoekjes polijsten. De link verwijst naar een set maar afhankelijk van je behoefte kun je ze ook los bestellen.

Thanx voor het antwoord @BlackPassat ! Precies zoals ik al dacht en ik zal netjes wachten tot het weer binnen is.
Ik heb al de zwarte cone van deze set, maar om te polijsten zal ik minimaal nog de witte of zelfs de gele van deze set moeten hebben. Dus even kijken wat prijstechnisch gunstiger is.....
 

Kilometervreter

überspammer
Thanx voor het antwoord @BlackPassat ! Precies zoals ik al dacht en ik zal netjes wachten tot het weer binnen is.
Ik heb al de zwarte cone van deze set, maar om te polijsten zal ik minimaal nog de witte of zelfs de gele van deze set moeten hebben. Dus even kijken wat prijstechnisch gunstiger is.....
De zwarte cone zal het met een wat grover polijstmiddel goed genoeg doen na twee jaar om de restjes uit je hoekjes te halen, geen probleem!
 

Guido_BMW

New Member
Afgelopen weekend maar eens de actie ondernomen om de winterwielen al te prepareren met uiteindelijk de DLUX coating erop. Netjes zoals gezegd nog even met de Pro Polish gepolijst en met Eraser ontvet. Daarna deels met de applicator, maar grotendeels met de pluisvrije make up-padjes, voorzien van de DLUX coating. Aangezien de make up-padjes nogal absorberen, veel druppels gebruikt bij het inwrijven. Tevens volgens alles royaal opgezet, daar het flesje van 30 ml nagenoeg leeg is na het doen van deze 4 velgen (buiten en binnenkant!). Nu rijzen er nog een paar vraagjes (door onwetendheid):

1. Aangezien het verbruik heel hoog is geweest volgens alles, denk ik dat ik kan volstaan met deze ene laag? Veel te veel opzetten heeft volgens mij geen zin dan? Of toch "vluchtig" een 2e laag (dus extra flesje aanschaffen) nog aanbrengen?
2. Zou een laag Reload nog wat toevoegen, ondanks dat ik de wielen rustig nog 1 a 2 weken (droog) binnen heb staan? Daarmee breek ik volgens mij minder of niet de coating af, toch? Dient de Reload dan verdund te worden?
3. Is mijn verbruik dus echt zo extreem geweest? Ik hoor mensen die doen wel 12 wielen ermee?! Ik heb netjes conform de temperatuur van 21 graden in mijn garage, de cure-tijd van 2,5 minuut aangehouden waarna ik met de suede doekjes de coating heb afgenomen. Dit ging wel iets stroef maar ook weer niet dat ik moest "boenen". Heb ik te snel afgenomen?

Sorry voor mijn vragen, maar ik twijfel nu of ik het wel goed doe of TE goed? :confused:
 

Bijlagen

  • 20180930_153347.jpg
    20180930_153347.jpg
    98 KB · Weergaven: 1

Guido_BMW

New Member
Hierbij nog wat foto's ter beeldvorming van de velgen.....
 

Bijlagen

  • 20180930_145753.jpg
    20180930_145753.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 0
  • 20180930_180055.jpg
    20180930_180055.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 0

Cavemania

V.I.P. Member
Tja, je verbruik van de Dlux is royaal. Ik kan zeker 8 tot 12 velgen doen met een flesje. More is less zeggen we vaak in de detailing. Dus het aanbrengen van een dikke laag zal zeker niet een betere standtijd opleveren. Liever meerdere dunne lagen dan één dikke laag.

Ik zou de velgen lekker laten liggen en voor het monteren nog voorzien van een laagje Reload (zonder verdunning). Daarna maar kijken hoe ze zich houden door de winter heen.
 

SLK

V.I.P. Member
Ik sluit me aan bij @Cavemania Velgen mooi laten liggen en voor het monteren nog even een onverdund laagje Reload er op. Je verbruik is inderdaad wel hoog geweest. Met een flesje van 30 ml doe ik wel 12 velgen en dan zijn ze ook prima beschermd. Net als met wax geldt hier, dat je vaak te dik smeert. Je hoeft alleen maar nat in nat aan te brengen maar niet kletsnat;)
 

Kilometervreter

überspammer
Je werkwijze is prima geweest, het klopt dat het wat stroef gaat.
Je hebt het inderdaad te dik gedaan, 8 tot 12 wielen is normaal met 30ml.
Ik heb het op al mijn wielen zitten en op de V60 zit het al 3 jaar en werkt nog steeds.
Ik zelf zet er nooit reload overheen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Je werkwijze is inderdaad goed geweest. Ik heb het vermoeden dat je wat royaal geweest ben aan de binnenkant van de velgen. Bij sommige velgen is dat vaak niet erg glad. En dan lijkt het bij het aanbrengen van de coating als of je niks aanbrengt. En dan ben je al snel geneigd om iets meer aan te brengen.
Klopt dit bij jouw velgen?

Maar ook al zou je wat royaal geweest zijn op de gladde stukken, dan nog gaat dit geen negatief effect geven op de werking. Beter is inderdaad om meerdere dunne lagen aan te brengen.
In jouw geval denk ik niet dat je nog een flesje hoeft te kopen.
Ik zou ze wel, als dat kan, zo lang mogelijk en warm mogelijk wegleggen.

Vaak wordt er reload over gedaan om iets sneller naar buiten te kunnen. De coating is pas écht droog na ong. een week.
De reload zou de coating dan in die eerste dagen beschermen tegen vocht.
 

Guido_BMW

New Member
Tja, je verbruik van de Dlux is royaal. Ik kan zeker 8 tot 12 velgen doen met een flesje. More is less zeggen we vaak in de detailing. Dus het aanbrengen van een dikke laag zal zeker niet een betere standtijd opleveren. Liever meerdere dunne lagen dan één dikke laag.

Ik zou de velgen lekker laten liggen en voor het monteren nog voorzien van een laagje Reload (zonder verdunning). Daarna maar kijken hoe ze zich houden door de winter heen.

Ik zal het zeker weer overdreven hebben en inderdaad zoals in de detailwereld met (bijna) alle producten, Less is More! Maar ook zeker is zeker! Is nog een kwestie van onervarenheid. Dat dit ook geen invloed zal hebben op de standtijd is mij duidelijk, het gaat tenslotte vooral ook om de hechting op de ondergrond en de weersinvloeden. Ik zal in de toekomst als ik met coating werk een stuk zuiniger te werk gaan. Dit was mijn eerste keer. Ik zal voor de montage de Reload aanbrengen, wat ik begrijp ook heel zuinig kan gebeuren. Ik heb een 100 ml spray. Bedankt voor het advies en review!
 

Guido_BMW

New Member
Ik sluit me aan bij @Cavemania Velgen mooi laten liggen en voor het monteren nog even een onverdund laagje Reload er op. Je verbruik is inderdaad wel hoog geweest. Met een flesje van 30 ml doe ik wel 12 velgen en dan zijn ze ook prima beschermd. Net als met wax geldt hier, dat je vaak te dik smeert. Je hoeft alleen maar nat in nat aan te brengen maar niet kletsnat;)

Inderdaad de bevestiging mbt @Cavemania dat ik veel te dik gewerkt heb. Daarnaast realiseer ik mij dat het mogelijk door het vrij snel afnemen, ook nog een deel in de suede doek is verdwenen?! Zonde van het product ook nog eens ;). Maar fijn dat ik antwoord van jullie krijg en zo leer van mijn "fouten". Ook al zal deze fout gelukkig niet al te grote impact hebben :). Ook bedankt voor het advies en review!
 

Guido_BMW

New Member
Je werkwijze is prima geweest, het klopt dat het wat stroef gaat.
Je hebt het inderdaad te dik gedaan, 8 tot 12 wielen is normaal met 30ml.
Ik heb het op al mijn wielen zitten en op de V60 zit het al 3 jaar en werkt nog steeds.
Ik zelf zet er nooit reload overheen.

Fijn om te horen dat de meeste wel 8 tot 12 wielen halen. Dat maakt het een beetje minder kostbaar ;). Ook goed om te horen dat het best wel een lange standtijd kan hebben. Ik heb mijn verwachting gelegd op 1 jaar (2 winters) en alles meer is meegenomen. De Reload wil ik wel overwegen, maar die heeft een standtijd denk ik van maximaal 6 maanden en zal ik dus moeten (blijven) herhalen. Ook de Gliss was een optie voor de buitenkant van de velg, maar Gliss kan niet over Reload en zal dus rechtstreeks op de DLUX moeten?! Maar de Gliss moet ik nog aanschaffen en is ook niet goedkoop....de Reload heb ik al (op voorhand/proef) in huis gehaald ;). Dus......In ieder geval ook bedankt voor het advies, tip en review!
 

Guido_BMW

New Member
Je werkwijze is inderdaad goed geweest. Ik heb het vermoeden dat je wat royaal geweest ben aan de binnenkant van de velgen. Bij sommige velgen is dat vaak niet erg glad. En dan lijkt het bij het aanbrengen van de coating als of je niks aanbrengt. En dan ben je al snel geneigd om iets meer aan te brengen.
Klopt dit bij jouw velgen?

Maar ook al zou je wat royaal geweest zijn op de gladde stukken, dan nog gaat dit geen negatief effect geven op de werking. Beter is inderdaad om meerdere dunne lagen aan te brengen.
In jouw geval denk ik niet dat je nog een flesje hoeft te kopen.
Ik zou ze wel, als dat kan, zo lang mogelijk en warm mogelijk wegleggen.

Vaak wordt er reload over gedaan om iets sneller naar buiten te kunnen. De coating is pas écht droog na ong. een week.
De reload zou de coating dan in die eerste dagen beschermen tegen vocht.

Het is inderdaad zeer slecht zichtbaar of de velg overal "nat" is na inwrijven. Doordat deze velgen zo mooi schoon zijn (let wel: ze zijn al 2 winters gemonteerd geweest), is het qua glans of wetlook nauwelijks zichtbaar. Dat maakt het zo moeilijk en dat je dus meerdere malen voor de zekerheid het vlak behandeld. Inderdaad ook de binnenkant heb ik gedaan terwijl de velg "stond" en niet lag, om te voorkomen dat mogelijk iets teveel coating langs de spaken weer naar voren zou "druipen", terwijl dat al was afgenomen. Door het staan van de velg valt ook slecht licht erin. Dat bemoeilijkt ook de beoordeling natuurlijk.

Volgende keer breng ik inderdaad 2 dunne lagen aan met voldoende tijd ertussen. Ze liggen nog ruim 2 weken in een verwarmde garage op een velgenboom, dus uitharden zal het zeker.
Dat was inderdaad mijn aanname ook, dat de Reload zorgt tussen de eerste 24 uur en 1 week om de DLUX te beschermen tegen vocht/waterspots. Maar realiseer me ook dat de DLUX beter uithardt in de open versie zonder Reload. Ik zie nu de Reload puur als extra bescherming van de DLUX. Net zoals je een wax als topping over een glaze of sealant zet. Alleen bij dit wax voorbeeld heb je weer een aantasting van de standtijd. Dat zal bij de Reload niet zijn tov de DLUX neem ik aan?!

Ook bedankt voor de beoordeling, het advies en de review!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Voor zover ik weet zal de Reload de standtijd van je DLux niet aantasten.
Ik gebruik geen Reload als ik zeker weet dat de DLux volledig droog kan uitharden. Mocht er vocht -hetzij van regen, of van ochtenddauw- in het drogingsproces voorkomen dan is Reload een goede zet.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan