Een niet-zo-leuk-schopje aan dit draadje.
Mijn CC is uitgerust met een fantastische DSG versnellingsbak. Een heerlijk stukje techniek wat door zijn vooruitstrevendheid nog niet altijd heel betrouwbaar is gebleken, en mede daardoor een beetje negatief imago begint te krijgen.
Die bakken werden door VW afgeleverd met hoogwaardige synthetische olie erin. Nu bleek deze olie in zéér specifieke omstandigheden (heel warm, heel vochtig én uitzonderlijke belasting) een naar trekje te vertonen: in de genoemde omstandigheden kan er een elektrolytisch proces optreden. De producten van deze elektrolyse hebben echter een vernietigende werking op de contacten in de aansturing (de megatronic) van de DSG-bak.
Hiervoor heeft VW een terugroepactie opgezet; je synthetische olie wordt afgetapt en vervangen door minerale olie.
Deze terugroepactie stond nog voor mijn auto en toen ik recent bij de VW dealer in Roosendaal was, werd ik erop attent gemaakt. Een afspraak werd gemaakt en vorige week tufte ik na de oliewissel weer zeer tevreden naar huis. Niet alleen de olie werd gewisseld maar de software werd ook ge-update.
Vandaag wilde Kenneth even gaan tanken met de CC maar er brandde een zeer onheilspellend lampje op het dashboard. Daarbij de melding dat de transmissieolie veel te warm was, de auto had echter al vier dagen stil gestaan.
Naar de dealer rijden werd afgeraden door de VW dealer. De Wegenwacht werd erbij gehaald en de vriendelijk man heeft de auto uitgelezen (normaal vraag ik daar @
Kilometervreter voor, die is minstens zo vriendelijk) Er zat een storing in één van de sensoren, deze gaf 87 graden aan.
De storing was echter niet te resetten, rijden bleek inmiddels ook onmogelijk (ik had dat gerust aangedurfd) want de motor had zichzelf in noodloop gezet.
Vervolg van het verhaal is dat de CC morgen opgehaald wordt, en naar de dealer wordt gebracht.
Wordt helaas vervolgd......