Vorige week ging mijn Karcher k2 kapot en ben ik gaan kijken bij iemand voor een nieuwe tweedehands hogedrukreiniger. Ik had een tip gekregen van een vriend dat er een goeie te koop stond:
Hier na de eerste keer aansluiten, wel al een beetje afgespoeld en gepoetst.
De slang die standaard op de rol zit was al stuk/lek en de andere meegeleverde was zo een hele dikke stijve slang die ik niet fijn vind!
Dus ik heb m'n nieuwe slang op deze machine gemonteerd, de molen heeft een wartel, dus die heb ik gesmeerd en o-ringetjes gecheckt.
Wat ik nog wil doen:
-een nieuw handvat maken
+ een geleider voor de hd slang
+ een houder voor de "accessoires"
-olie vervangen
-voetjes vervangen
-waterfilter met opslag om buiten de deur te werken
Maar voor nu is ie prima:
11 liter water per minuut bij 150 bar, motor 1400toeren (lekker stil)
Er zitten nu 40graden 4.0mm nozzles op, ik denk dat ik ook om te proberen een 4.5 en een 5.0 nozzle ga halen. De druk word dan lager en de opbrengst gaat dan nog iets omhoog waardoor je m nog "korter" nodig hebt.
Qua wassen en afspoelen merk je dat je maar 1 keer over de auto heen hoeft te gaan door de grote hoeveelheid spoelwater, dus ik ben nu nog sneller klaar met betere resultaten. En het schuim, o mijn god, ik was erg onder de indruk dat het verbruik van de shampoo ook omlaag ging door de goede hoge druk.
Door de snelkoppelingen werkt het helemaal super! Zo blij hiermee!
Daarnaast nog 2 auto's gedaan:
Een bak met behoorlijk achterstallig lakonderhoud, dus veel eer aan te behalen. Helaas door het overlijden van mijn hd niet alles kunnen doen in de geboden tijd. Wel nog hulp van een maatje gehad: Dus helemaal clean en gekleid, daarna alleen even de motorkap gepolijst en de rest laten voor wat het was omdat ik een aantal roestplekken vond. Om m af te werken maar wel met de machine en Autoglym radiant wax/polish "gescrubt" .
De volgende afspraak is al gemaakt en in het voorjaar pakken we nog wat roestplekjes en een clearcoat issue aan.
Daarna ga ik m pas helemaal polijsten en coaten.
Overigens deze auto gekozen vanwege de witte non metallic en de roest/vale plekken. Daarnaast is er nog nooit iets aan gedaan.. Dus een perfect "begin" om eens alle middelen op te proberen in de "correcte volgorde"
De volgende is een zwarte Fiesta, met hele aparte blauw metallic flakes.
Deze auto is van een liefhebber van met de hand poetsen en er is niet heel lang geleden nog aan gewerkt. Ook deze lak heeft nog nooit een machine gehad en ook hier was extreem veel verbetering mogelijk.
Na de test op de motorkap besloten om met de groene pad en groene rupes de boel te corrigeren en daarna met de witte pad en radiant de boel af te maken.
Al het chrome is gepoetst en het glas was een drama, maar dat krijg je bij een rokersauto.
Ik mag zodra het weer zomer word ook de boel nog een keer doen, want er waren een paar plekjes die wel ietsje meer konden gebruiken qua correctie.
Dan word ook de motor en het interieur helemaal aangepakt end e eigenaar wilde dan ook gelijk een coating.
Dus ik zie het als een mooie oefening, waarbij het resultaat prima is, tenzij je er 10cm vanaf gaat kijken, dan zijn er nog een paar kleine dingetjes te zien.