Poets'm'op

Kevin

New Member
Tnx! De bus ook nog even gewassen, vanavond stond de zon wel mooi erop:
20190401_193233.jpg
————————

20190330_182008.jpg
Afgelopen weekend mijn eerste echte klant! Een 2 delige afspraak, alleen de buitenkant.
20190330_181905.jpg
Deze Fiesta is ongeveer 4/5 jaar oud en heeft nog nooit een wasstraat gezien. Helaas hebben ze wel in een wijk gewoond met hele smalle parkeerplekken. Dus heel veel deurschade en krassen van voetballen.

Dag 1 gedaan:
-Voorbehandeling teervlekken met bug out
-Foamen met een klein beetje apc en shampoo
-Afspuiten en onderkant schoonspuiten
-Wassen met clean slate
-Afspoelen en snel naar binnen om af te drogen
-Kleien
Tussenresultaat:
20190330_181733.jpg
Op de motorkap testspotje gemaakt en daaruit bleek dat voor de correctie met groene rupes polijst op een gele pad een mooi resultaat gaf.
Omdat de klant aangaf geen 100% correctie na te streven maar ik het niet kon laten erna nog met de menzerna 3500 overheen gegaan:
20190330_181758.jpg
20190330_181715.jpg
Daarna nog een paar plekjes met de kleine pads en met de hand gedaan om wat krasjes op de ronde delen weg te werken. Ook de handvatten en eromheen met de hand gedaan.
Daarna een laagje Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 en het glas in m'n nieuwe Angelwax Coating.

20190330_181546.jpg
Dag 2 planning:
Wassen, dan het rubber in de autoglym en nog een laagje bescherming op de lak.

Iemand tips? Ik wilde eigenlijk m'n zelfgemaakte elixer proberen.

Tot slot nog even een beading foto:
20190331_114802.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Daar zal die klant vast blij van worden.
Ze hebben betaald, dus daar ga ik wel vanuit.. Haha

Nee hoor, niets dan lof. Over 2 weekjes krijg ik de auto nog even mee voor wat laatste dingetjes en dan een mooie fotoshoot! Hun dochter is profifotograaf.. Dus dat word wel leuk
 

Kevin

New Member
Zo! Dit weekend weer veel gedaan, de nieuwe "oude" motorkap schoongemaakt en geplaatst. Foto's hiervan volgen nog.

Ook een plexi voor scherm van de motor van een maatje gefixed, zat helemaal vol met krasjes van het monteren en zag er niet uit. 20190408_072103.jpg
 

Kevin

New Member
Zo, weer een weekend voorbij, de bedoeling was om de nieuwe klep te gaan spuiten, maar de ruit moet eruit, een heel klein spotje roest onder de ruit.. Ach.

Wel het dash gefixed:
20190414_192521.jpg
Ook de verlichting in orde gemaakt, nu kan je weer zien hoe warm 't buiten is en hoe wa de airco staat

20190414_192546.jpg
Daarna ook maar even de motorkap gepolijst. Er zitten nog wel wat lelijke krassen in, maar dat komt met overspuiten wel goed:
20190414_193223.jpg
Bijna klaar voor de vakantie!
 

Kevin

New Member
Zo, weer een aanvraag binnen:
20190419_184717.jpg
Iemand tip/tricks qua matte auto (deze is gespoten niet gewrapt)
 

Kevin

New Member
Vandaag ff stickertjes geplakt:
20190420_181848.jpg
Beter dan die: dat zeg ik ....
Daarnaast de 2 autos in de detailer/last step/beadmaker gezet.. Is wel tof geworden vind ik!
20190420_105002.jpg
20190420_182500.jpg
20190420_182632.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Kevin

New Member
Vandaag/vanavond verder gegaan aan de kofferbak klep van de 206.
20190424_011914.jpg
Heb een snij setje gekocht om de ruit eruit te halen, nou dat is maar goed ook:
20190424_011305.jpg
20190424_011316.jpg

20190424_015729.jpg
20190424_015759.jpg
Allemaal plekjes waar ik absoluut niet fatsoenlijk bij kon! Nu kan ik eindelijk eens wat op kleur gaan spuiten! Woohoo
 

Kevin

New Member
Helaas door een enorme groei van het bedrijf waar ik voor werk ben ik alweer een tijdje niet online geweest, maar ik heb wel wat moois te laten zien!

Ik heb m'n handen vuil mogen maken aan een mooie BMW M3 cabrio;

Zitten wel een paar rare schades op, maar allemaal klein (karretjes, fietsers en krasjes), hij mag "zo goed als redelijkerwijs mogelijk is" en ik zie het als een oefening.

Neemt niet weg dat er veel gebeurt is, ik heb deze auto in 2 weekenden:
- Leer reinigen en balsemen
- Exterieur volledig schoon
- Lak ontdaan van vervuiling (vliegroest en heeeeel veel lijkjes) en
- De overgespoten plekken zo veel mogelijk bijwerken.

De foto's zeggen meer dan een paar a4'tjes! let vooral op hoe goed de vorige eigenaar de zwarte lak heeft behandeld.:eek:

Toen het begon, sorry het was nogal nat weer, dus geen droge foto's van vooraf.
4 20190530_101503.jpg
2 IMG-20190530-WA0007.jpg
Het interieur:
1 IMG-20190530-WA0005.jpg
Het was niet echt heel licht, maar ik denk dat de essentie te zien is.. en de noodzaak voor wat liefde!
3 20190530_101456.jpg
Nog wat foto's van de schade's aan de auto, na t wassen werd het duidelijk, dit red ik niet in een weekend o_O
5 20190530_113530.jpg 9 bewerkt voor zicht 20190530_113652.jpg
Vooral de kofferbakklep was er slecht aan toe, helaas alleen een foto van de ongewassen auto.
99 kofferbak 20190530_113702.jpg
Er is een schade aan de achterbumper hersteld door een minder getalenteerd schadebedrijf (ik heb de foto iets opgepoetst om duidelijk de lijn van het overspuiten te zien:
8 bewerkt voor zicht20190530_113641.jpg
Aan de zijkant zit ook nog een "plekje"
6 20190530_113556.jpg
Een uitdaging, zo moet ik het noemen:
7 20190530_113630.jpg
Zo, is ie er klaar voor, het hele ornaat van snowfoam, shampoo, een paar liter water en een spuit. 't was wel echt nodig. Met apc en een kwast alle vuile naden schoongemaakt, het gebruikelijke alg en verstopte kanaaltjes waren ook hier aanwezig, daarna nog een keer wassen met wat extra ontvettingskracht, naar binnen en kleien. Helaas heb ik weinig foto's van binnen. Ik was alleen en omdat ik dingen wilde uitproberen heb ik in het eerste weekend de motorkap en een spatbord gepolijst, alle plastic delen en rubbers schoongemaakt en gevoed.

Natuurlijk een kei-harde lak, die enorme problemen kent, zo zijn er plekken opgevuld met goede kwaliteit lakstift, maar nooit teruggeschuurd en gepolijst en er zijn heeeel veel waskrassen en steenslag. Ik heb een video, maar die moet ik nog even knippen. Die houden jullie tegoed.
De boel erna natuurlijk wel in de wax gezet en zomerklaar gemaakt voor de klant:
20190530_163105.jpg
Dat is dus de motorkap, hieronder de foto op de oprit, in de 5 minuten zon die dag:
20190601_185012.jpg
20190530_183442.jpg
Fijn, in de zon zie je alle waskrasjes, maar check de foto van een paar weken later, ik heb dit paneel dus niet gepolijst in de eerste ronde :confused:

Hierna heb ik meerdere weken geen tijd gehad of was de auto niet beschikbaar, in september ben ik weer verder gegaan, natuurlijk weer gewassen en helemaal schoon gemaakt voor ik er echt 2 dagen aan heb besteed.

[word vervolgd]
 

Kevin

New Member
[vervolg]

Het 2e weekend, eerst wassen, omdat ie vuil is:
1 20190906_160624.jpg
2 20190906_160627.jpg
3 20190906_160631.jpg
Zie die klep, en dan nog niet eens die kak, maar die dofheid! Nog nooit gezien, zo erg, maar dat lossen we wel op!

Dan nog wat foto's van binnen, ik heb 4 100w led floodlights gekocht, die op een statief 6 meter boven de grond gezet en dit zorgde voor enorm goed licht, ook nog een enkele voor de belichting van de zijkant, maar die staat uit op de foto, anders lukte het echt niet.
3.1 IMG-20190907-WA0006.jpg
Lekker met harde padjes boenen! haha (Rupes blauw op blauwe pad 2 volle passes, Rupes geel op groene pad 4 passes en daarna met de CarPro Essence en de gele pad op mn andere machine (moest echt even een andere tril hebben :p ). Erna een witte pad op de Rupes-machine om met een heeeel klein beetje extra Essence tegen de frictie de glans helemaal naar boven te trekken.
Alle smalle randen en de bumpers zijn met een 3" schijf op de oude machine gedaan, ook stukken met de accutol gedaan (deze gebruikt al rotary, zoals ik dat vroeger op scooterlak al deed) want dan kan je tenminste de holle stukken ook doen.

3.1 b IMG-20190907-WA0021.jpg
3.1 c IMG-20190907-WA0025.jpg

Wat maakt goed licht om in te werken een verschil zeg.
Zoals ik de vorige keer al vertelde, de volgende kras was dus opgevuld met lakstift, op zich niet slecht gedaan. maar ik heb met de nieuwe schuurblokjes gespeeld:
4 20190907_164706.jpg
4 b 20190907_165453.jpg
4 c 20190907_170610.jpg
4 d 20190907_170633.jpg
#zoekdekras# Ik ben blij!
Ook de binnenkant heeft aandacht gehad, het leer is weer gezond en schoon, ook al het plastic schoongemaakt. lekker gefoamed en geboent:
5 20190908_111921.jpg
en een close-upje van de deur eenmaal buiten (die met die dikke kras erin)
9 d20190908_180752.jpg
Toen mocht ie naar buiten voor foto's:
9 20190908_175317.jpg
9 b 20190908_175332.jpg
9 c 20190908_180729.jpg
Niet alle foto's zijn even goed gelukt, maar ik denk dat jullie wel een goed beeld hebben.

De klant blij, en ik weet zeker dat ik deze auto nog wel vaker ga zien.
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie uitgebreide beschrijving van alle stappen die je hebt doorlopen @Kevin
Als de eigenaar nu niet heel gelukkig is met zijn karretje dan wordt hij het nooit meer denk ik.
Welk systeem heb je gebruikt voor het sanden en met welke groftes heb je gewerkt?
 

Kevin

New Member
Mooie uitgebreide beschrijving van alle stappen die je hebt doorlopen @Kevin
Als de eigenaar nu niet heel gelukkig is met zijn karretje dan wordt hij het nooit meer denk ik.
Welk systeem heb je gebruikt voor het sanden en met welke groftes heb je gewerkt?

Hij is zeker blij ej! En ik ook, was m'n eerste 'betaalde' klus!

Voor het schuren heb ik een setje kovax tolecut gebruikt. Je moet wel serieus durven en weten hoe je het kan herstellen als het fout gaat... Als ik zelf door de clear heen was gegaan had ik dat ook zelf kunnen repareren.

102249-Tolecut-1-achtste-Starterskit-Basic.gif
Droogschuren zorgt dat je veel beter kan zien wat je aan het doen bent, wel je geduld pakken, veel droge (schone) lucht en Eraser. Dan grof naar fijn.
Mijn tactiek is om horizontaal te beginnen totdat het schuurpapier grip krijgt en dan afmaken met verticale bewegingen (hoogte goed in de gaten houden) op tijd naar de volgende stap gaan totdat het egaal is en je geen schuurmarkeringen meer ziet, dan opnieuw met grof middel polijsten enz enz.

Altijd blijven denken dat je het er maar 1 keer af kan halen.. Erop schuren gaat niet :p
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooi systeem. Dank voor je toelichting @Kevin. Je ziet de laatste tijd de ontwikkeling van nat naar droog schuren.
Recentelijk heb ik ook met dit systeem mogen pionieren, en het verraste me wel. Je voel duidelijk de schuurkracht en de papiertjes blijven vrij lang scherp vind ik. Schoonhouden van je werk en de schuurblokjes in inderdaad heel belangrijk.

Klein verschil in onze aanpak: jij schuurt horizontaal en verticaal, ik heb het met kleine cirkelvormige bewegingen gedaan. Mochten we elkaar eens treffen, dan kunnen we de voor- en tegens eens goed uitwisselen.

Mocht jij door de lak zijn gegaan, hoe had je dan de reparatie aangepakt? Ben jij in de gelegenheid om blanke lak op een goede manier (en dan bedoel ik niet uit een spuitbusje) te spuiten?
 

Kevin

New Member
Mooi systeem. Dank voor je toelichting @Kevin. Je ziet de laatste tijd de ontwikkeling van nat naar droog schuren.
Recentelijk heb ik ook met dit systeem mogen pionieren, en het verraste me wel. Je voel duidelijk de schuurkracht en de papiertjes blijven vrij lang scherp vind ik. Schoonhouden van je werk en de schuurblokjes in inderdaad heel belangrijk.

Klein verschil in onze aanpak: jij schuurt horizontaal en verticaal, ik heb het met kleine cirkelvormige bewegingen gedaan. Mochten we elkaar eens treffen, dan kunnen we de voor- en tegens eens goed uitwisselen.

Mocht jij door de lak zijn gegaan, hoe had je dan de reparatie aangepakt? Ben jij in de gelegenheid om blanke lak op een goede manier (en dan bedoel ik niet uit een spuitbusje) te spuiten?
De schuurkracht en de "plasticjes" (in dit geval) zijn prima in orde.

Ik schuur horizontaal en verticaal omdat je dan goed kan zien hoe diep je gaat, kijk bijvoorbeeld ook hoe ze dat doen met afblokken (schuren met grote blokken voor het spuiten) van auto's.
Weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen.. Maar je hebt dan een soort "controle" over de schuurdiepte.

Daarnaast geeft het ook een goeie visuele check of je alles al hebt gehad (na horizontaal afblokken in verticaal moeten alle horizontale strepen weg zijn). als je rondjes draait heb je kans dat je het schuurmiddel en de lak laat klonteren(dit heb je ook met natschuren, maar minder). Dit heb je veel minder als je rechte banen maakt.
Ik ga hier graag een keer over discusieren, het belangrijkste is dat je je vertrouwd voelt met de materialen en een paar cohones hebt hangen om t gewoon te doen.

Kijkvoer:
voor machinaal dry vs wet, en
voor werken met de RID sticks, dit is wel nat, maar het principe blijft hetzelfde. Natuurlijk zou ik altijd eerst de kras opvullen als ie echt diep zit.

Als je door de lak heen gaat dan zou ik 2k clearcoat (is tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar in busje met "pull ring" voor het mixen) halen en spotrepair doen. Daarnaast kan ik zelf ook gewoon een hele auto overspuiten als het moet.

Voor hele kleine plekjes werkt t nieuwe systeem met UV lak ook echt top: https://www.waxworld.nl/shop/merken/finixa/finixa-steenslagherstel-uv-20-gram

Ik bouw liever de normale lak wat dikker op, zodat je niet zit met t inzakken. Dus een laag of 2 aan clear erop en dan de zone terugschuren tot vlak. (een heel klein verschil in dikte zie je meestal toch niet)
Zie ook mijn reparaties aan de Vel Satis, hier zat op het dak een flinke steenslag (+-1cm2) de uiteindelijke clearcoat heb ik bijna 50cm2 bijgespoten en vervolgens flink geschuurd om de overgang weg te krijgen. Die overgang loopt nu over 10cm rondom uit naar normale lakhoogte, niets meer van te zien.
img_20181108_175213-jpg.14718
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Jaah Jason Rose kan de kennis goed overbrengen. Al is niet iedereen op dit forum van hem gecharmeerd.
De filmpjes van de Rupes Product Training heb ik allemaal al weleens gezien, daarnaast probeer ik ook de Rupes CORE (Continuous Online Rupes Education) series te volgen.

Het UV systeem werkt voor kleine correcties prima. Ik stond ervan te kijken hoe snel de uitharding plaatsvindt naar een keihard bolletje in nog géén minuut.

Leker vals muziekje trouwens onder die tweede video:confused:
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan