Review: CarPro HydroFoam

Cavemania

V.I.P. Member
Na een lange tijd weer eens een review van mijn zijde. Onlangs heb ik bij een bestelling een proefflesje van CarPro HydroFoam gekregen. Na wekenlang het flesje bewonderd te hebben was vandaag de tijd aangebroken om het flesje eens te gaan gebruiken.

CarPro HydroFoam

De HydroFoam kwam in dit geval in een proefflacon van 50 ml. Voor de resale zijn er verpakkingen verkijgbaar van 500 ml, 1000 ml en maar liefst een jerrycan van 5 liter. Op de proefflacon wordt naar de website verwezen voor de richtlijnen voor gebruik.

De prijzen voor de verschillende hoeveelheden bedragen (US prijzen, NL prijzen op dit moment nog niet bekend) $19,99 (500ml), $32,99 (1000ml) en $149,99 (5 l)

IMAG0176.jpg
De proefflacon

carpro.jpg
De overige verpakkingen

Ik weet niet of de gebruiksaanwijzing wel op de overige verpakkingen aanwezig is. Ik ga er echter wel van uit aangezien over het algemeen de gebruiksaanwijzingen van CarPro wel op de flessen aanwezig zijn. Ik heb dus de aanwijzing in gebruik van de website gehaald.

Gebruiksaanwijzing
Directions with Foam Cannon
  1. Do NOT apply HydrOfoam in the sun or to a hot surface! Applying in this manner may cause streaks that do not wipe off easily;
  2. In shaded location or shop rinse the vehicle well. Surface must be well cleaned from soap residue and left wet with water;
  3. Dilute 1:9;
  4. Apply HydroFoam to car surface using Foam lance or by hand;
  5. Immediately wash with mitt (preferred Carpro Merino Wash Mitt);
  6. Rinse the entire vehicle very well;
  7. Finish by "flood rinsing" the vehicle without a spray nozzle to push all the water off from top down;
  8. Dry any remaining water by blowing off or with the use of a clean drying towel.
Directions by Hand:
  1. Rinse vehicle
  2. Spray HydroFoam (diluted 1:9) from a spray bottle onto panel(s) OR apply small amount directly to wet mitt and spread
  3. Wash with mitt (as usual)
  4. Rinse mitt and panel(s)
  5. Move to next panel(s) and repeat steps 2-4
  6. Rinse the entire vehicle well
  7. Dry any remaining water by blowing off and or with Microfiber Madness Dry Me Crazy towel or Dry Me Crazy Jr.

Producteigenschappen
Volgens fabrikant

  • Wash and High Gloss sealant in one!
  • pH Neutral
  • Gently lifts dirt
  • Enhances the gloss, depth, and smoothness of your paint
  • Easy to use
  • Versatility: Use on many surfaces
  • Dirt and Water repellency: Dirt and water are repelled from the surface
  • Instant Vehicle Release: No cure time needed
  • Less wiping: With no more wiping and buffing waxes or sealants on and off the paint there is less chance of scratches.
  • UV Protection
  • Resistant to nearly all acids, alkaline solutions, and solvents
  • Gloss and Hydrophobic durability of 3 months or more

Productvideo fabrikant

Hoe heb ik het product gebruikt
  1. Als eerste de auto gewassen met CarPro Reset;
  2. Auto zorgvuldig afgespoeld;
  3. De Hydrofoam verdunt voor gebruik met foamgun;
  4. Auto gefoamd, eerst liggende delen en vervolgens per zijkant en als laatste voor- en achterzijde;
  5. Vervolgens met een washmitt ingewerkt;
  6. Vervolgens auto goed afgespoeld en nagedroogd.
De plaatjes
IMAG0192.jpg
Het testobject. De auto wordt met enige regelmaat gewassen maar heeft veel te verduren omdat deze altijd buiten onder de bomen staat.
IMAG0193.jpg
De beading is ver te zoeken op deze vieze auto

Ook de sheeting is verre van goed te noemen

Na het wassen met CarPro Reset kwam er wel weer wat sheeting naar boven. Ik was er over verbaasd.

Na het wassen de auto goed gespoeld met water en vervolgens met de foamgun zoals bovenstaand behandeld.
IMAG0195.jpgAuto na het foamen met HydroFoam

IMAG0196.jpg
Ingewerkte HydroFoam (gedaan met Meguiar's washmitt)

Na het inwerken van de HydroFoam de auto zeer goed afgespoeld en vervolgens de nog natte plekken gedroogd met een droogdoek.

Sheeting tijdens het afspoelen van de auto.

IMAG0197.jpg
Totaal plaatje na wassen en applicatie HydroFoam. De glans zit er weer mooi op.

IMAG0198.jpg
Ook de beading is weer in orde zoals te zien is bij de test met een triggerfles met water.

Na de hele auto gefoamd te hebben was er nog een kleine hoeveelheid Hydrofoam over in de fles. Het verbruik was circa 350 ml op een Mazda3, alleszins acceptabel wat mij betreft.

IMAG0199.jpg
Review @Kilometervreter, gebruik met de hand
Zoals gezegd vandaag de V60 gewassen en gelijk gecoat met de Carpro-Hydrofoam. Auto was best vies na zo'n 800 Km deze week.
Ik heb een andere methode gebruikt als @Cavemania.

Werkwijze
1) auto nat gemaakt (viel niet helemaal mee)
2) wasmitt natgemaakt (twee emmer systeem gebruikt)
3) een klein beetje Hydrofoam op de washmitt gedaan en verdeelt.
4) paneel gewassen.
5) paneel met slang op sterke straal afgespoten
6) stap 4+5 voor ieder paneel herhaalt)
7) auto afgespoeld
8) auto gedroogd

Al met al een half uurtje werk, gewoon als wassen er komt ook iets van sop op je auto. Opvallend is dat je auto gelijk zeer glad wordt.
Achteraf denk ik dat ik teveel product gebruikt hebt, ik heb nu het halve flesje leeg maar ik had ook met 1/3 toegekomen.
Beading en sheeting is dik in orde, glans ook!


Voor de foto's en filmpjes verwijs ik jullie naar post 23 van Kilometervreter
Review ArjanD300
Gebruik met Gloria foamdrukspuit

Review: CarPro HydroFoam ArjanD300

Conclusie
Ik vind het een zeer prettig product in gebruik. Ik vind het een absolute meerwaarde in mijn collectie detailproducten. De verwerking is eenvoudig en het resultaat is optimaal. Ik was persoonlijk erg onder de indruk. Wat bij betreft wordt dit een vervanger voor bijvoorbeeld de Sonax BSD of de CarPro Reload die ik vaak gebruik na een wasbeurt. Dit product is veel eenvoudiger te gebruiken dan beide voorgaande producten aangezien je het tijdens de wasbeurt eenvoudig mee kan nemen.

Edit:
- Productvideo toegevoegd
- Gebruiksaanwijzing voor gebruik met de hand toegevoegd (was niet beschikbaar op UK site)
- Producteigenschappen toegevoegd
- US-prijzen toegevoegd
- Review @Kilometervreter toegevoegd
- Review @ArjanD300 toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

Kilometervreter

überspammer
Ik ga het morgen of zaterdag tijdens de wasbeurt gebruiken.
Aangezien ik nooit met foam werk ga ik het direct op de natte washmitt doen en dan paneel voor paneel wassen en afspoelen.
Volgens mij hoef je de auto niet vooraf te wassen maar zou je dit als 1 stap kunnen doen, wassen en coaten.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de werking en dan ook de standtijd.

@Stefan volgens mij moet deze methode ook werken toch?
 
Laatst bewerkt:

Cavemania

V.I.P. Member
Ook een leuk product @Stefan

Op zich zou je het ook moeten kunnen gebruiken als een shampoo maar mijn auto was zo vies dat ik hem eerst gewassen heb
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Mooie review @Cavemania! Interessant product.

Ik ga het morgen of zaterdag tijdens de wasbeurt gebruiken.
Aangezien ik nooit met foam werk ga ik het direct op de natte washmitt doen en dan paneel voor paneel wassen en afspoelen.
Volgens mij hoef je de auto niet vooraf te wassen maar zou je dit als 1 stap kunnen doen, wassen en coaten.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de werking en dan ook de standtijd.

@Stefan volgens mij moet deze methode ook werken toch?
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn om het op deze manier te gebruiken @Kilometervreter.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik ga het morgen of zaterdag tijdens de wasbeurt gebruiken.
Aangezien ik nooit met foam werk ga ik het direct op de natte washmitt doen en dan paneel voor paneel wassen en afspoelen.
Volgens mij hoef je de auto niet vooraf te wassen maar zou je dit als 1 stap kunnen doen, wassen en coaten.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de werking en dan ook de standtijd.

@Stefan volgens mij moet deze methode ook werken toch?
Ja, dat kan zeker, alleen is het wel belangrijk om het krasvrij wassen in je achterhoofd te houden...
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Je hebt een mooie, duidelijke en overzichtelijke review geschreven. Alles is goed in schrift en vooral beeld gebracht. Ik was zelf in de veronderstelling dat Hydrofoam direct op de vuile lak aangebracht kon worden, dan wassen en spoelen en drogen. Dus zonder voorwassen. Om krasvrij(er) te wassen is jouw methode uitstekend. Wel ben ik van mening dat het het doel van het product voorbij schiet. Namelijk wassen en beschermen in één stap. Anders kun je ook een alternatief product van CarPro gebruiken zoals Hydro2.
 

Kilometervreter

überspammer
Ja, dat kan zeker, alleen is het wel belangrijk om het krasvrij wassen in je achterhoofd te houden...

Ja, kan toch ook gewoon met het 2 emmer systeem, washmitt nat maken, hydrofoam erop, stuk wassen uitspoelen in de vuile emmer, schone emmer weer nat maken en weer nieuwe hydrofoam erop, ik hem alleen niet wassen zoals de Koreaan in het promofilmpje.............:)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Je hebt een mooie, duidelijke en overzichtelijke review geschreven. Alles is goed in schrift en vooral beeld gebracht. Ik was zelf in de veronderstelling dat Hydrofoam direct op de vuile lak aangebracht kon worden, dan wassen en spoelen en drogen. Dus zonder voorwassen. Om krasvrij(er) te wassen is jouw methode uitstekend. Wel ben ik van mening dat het het doel van het product voorbij schiet. Namelijk wassen en beschermen in één stap. Anders kun je ook een alternatief product van CarPro gebruiken zoals Hydro2.

Thnx Nicky, en je hebt idd gelijk. Je kan de auto prima wassen met alleen de hydrofoam. Echter was deze zo smerig dat ik hem eerst ontdaan heb van de modder.

IMAG0194.jpg

Hij was best goor.....
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Fijne review Robert. Ik vraag me af of er een groot verschil is tussen aanbrengen met de wash mitt methode en gebruik van de foamgun.
Edit: ik zie dat het én de foamgun én de washmitt is; best een arbeidsintensieve methode dus.
 

Kilometervreter

überspammer
Fijne review Robert. Ik vraag me af of er een groot verschil is tussen aanbrengen met de wash mitt methode en gebruik van de foamgun.
Edit: ik zie dat het én de foamgun én de washmitt is; best een arbeidsintensieve methode dus.
Er is wel verschil Johan, ik gebruik de foamlans niet maar spray de hydrofoam op mijn washmitt en verdeel het op de washmitt en was dan de auto paneel voor paneel, eigenlijk zoals je gewoon je auto wast.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
En als je de foamlance gaat gebruiken, dan zou je kunnen overwegen om een gedeelte van de auto in te foamen, dan paneel voor paneel wassen met een washmitt en deze steeds in een emmer water uit te spoelen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Okay maar volgens de voorschriften is het dus beiden; de foamlnce én de washmitt. In die zin dus arbeidsintensief. In gedeeltes foamen lijkt me helemaal een gedoe.
Leon heeft een afwijkende methode; die gebruikt alleen de washmitt, strikt genomen doet hij het dus fout.
Nu is de enige goede manier in detailersland de manier waarvan jezelf vindt dat ie werkt, dus in die zin is er geen goed of fout.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Was een stukje vergeten te kopiëren van de site van CarPro

Directions by Hand:
  1. Rinse vehicle
  2. Spray HydroFoam (diluted 1:9) from a spray bottle onto panel(s) OR apply small amount directly to wet mitt and spread
  3. Wash with mitt (as usual)
  4. Rinse mitt and panel(s)
  5. Move to next panel(s) and repeat steps 2-4
  6. Rinse the entire vehicle well
  7. Dry any remaining water by blowing off and or with Microfiber Madness Dry Me Crazy towel or Dry Me Crazy Jr.
 

SLK

V.I.P. Member
Leuke review, bedankt! De HydrO2 heb ik al eens gebruikt en dat was toen al een verrassend mooi product. Leuk dat er nu ook een foam versie van is. Ik zou echter wel altijd van tevoren de auto goed afspuiten. Foam is bedoeld om vuil los te weken, vervolgens het los geweekte vuile van de auto afspuiten en dan pas wassen. Nu zou je met het los geweekte vuil de auto gaan wassen?
 

Kilometervreter

überspammer
Ik heb nog nooit foam gebruikt, shampoo is toch ook om vuil los te weken en daar was je toch ook je auto mee? :)
Ik heb een vuile auto en ga de foam op mijn washmitt doen en daarmee de auto wassenzoals ik altijd de auto was, de hydrofoam kan ook op deze manier gebruikt worden.
Nogmaals , ik ben benieuwd !
 

Nieuwste berichten

Bovenaan