Review cq test 3 spray sealants...

ArjanD300

Premium Member
Ik had dit al veel langer in mijn hoofd zitten, maar de tijd en zin ontbrak steeds.
Vanavond ben ik dan maar begonnen met een test van 3 spray sealants:

* Dodo Juice Acrylic Spritz
* Optimum Opti-Seal
* Carpro Reload

De beschrijving van de producten,

Dodo Juice Supernatural Acrylic Spritz:
The highest performing spray sealant in the Dodo Juice range. Water based, with the toughness of acrylic.

Acrylic spray sealants can give ultra high performance and Supernatural Acrylic Spritz is no exception. What's more, it's water based so it won't interfere with fresh wax layers. Expect months of durability from a single coat misted onto bodywork, and admire the post-buff shine!

Dodo Juice Acrylic Spritz Spray Sealant can be used to apply a sealant layer of protection to bodywork, trim and wheels.
•3-4 months of durability
•water not solvent based



Optimum Opti-Seal:
Optimum Opti-Seal is a revolutionary paint protection formula that creates unmatched slickness and gloss with just a few drops per vehicle. One ounce completely seals and protects 4-5 cars! This product leaves no residue and requires no buffing. Enjoy months of durable polymer protection with just drops of Opti-Seal.

Optimum Opti-Seal is a true paint sealant with no cleaning properties. It seals and protects paint under a crystal clear barrier of cross-linked polymers. Dirt, moisture, oil, and UV radiation are all sealed out of the paint to maintain optimum gloss. It is a spray sealant that provides the durability of traditional sealants in minutes.

The science behind Optimum Opti-Seal is incredible. The hyper concentrated polymer sealant begins cross-linking as soon as it hits the paint. It flashes almost immediately to leave a polymer film on the paint. Opti-Seal is not a short-cut product. It is a state-of-the-art, stand-alone spray sealant that provides real, durable protection for paint, plastic trim, and wheels. This is a last step product, not a maintenance product. After polishing, apply Opti-Seal and walk away. Opti-Seal is the only paint protection your vehicle needs.

Opti-Seal is crystal clear in the bottle and on the paint. Applied very thinly, it will not streak or cloud. Simply spray, wipe, and walk away. Opti-Seal leaves absolutely no residue to buff off. Paint protection couldn’t be any easier!

Opti-Seal contains no fillers or cleaners. This is a true paint sealant. If your vehicle has some light imperfections, use Optimum Poli-Seal or Optimum Polish for removing oxidation and any other paint correction. Top the smooth, shiny finish with Opti-Seal for added protection and gloss. Opti-Seal can also be used as a base coat under Optimum Car Wax or any other car wax.



Carpro Reload:
Carpro Reload is a water-based product mainly composed from special modified silicon polymers (not silicone), glass based coating.

Carpo Reload will leave a temporary layer and shield of protection on the applied surface. It has hydrophobic water repellency, with high gloss appearance.

Very easy to use! For enthusiastic or professionals, simple yet durable coating and cost effective. Versatile coating that can be used on either wet or dry surface. Washing the car will be easy and fast, leaving less water marks on surface.(can be used to top Cquartz coating) Up to 4 months durability on car paintwork with very high gloss shine, can be used on any paint, rubber, plastic & glass too.

Directions:
•Shake well, spray the Reload after washing the car, or when it's dry.
•Wipe off with a new Microfiber.
•No need to use high pressure while wiping.
•Make sure surface is clean from solvents or wax and in perfect condition.
•Average use per car: 50ml.



Als test object heb ik de motorkap van de Caddy gebruikt, deze wagen ziet elke dag het asfalt en niets anders dan eens in de twee weken een wasstraat.
DSC_4236_zps7a1b5a13.jpg


Dit was ook goed te zien, aan de staat van de lak :roll:
Er zat op de zwarte lak een wittige waas, welke met wassen echt niet weg ging, ook met het kleien niet.
Sterker nog na het kleien zag je het nog beter :shock:
DSC_4239_zps95c3e730.jpg


DSC_4241_zpsd857ed3f.jpg


maar goed de voorbereiding, Caddy door de wasstraat heen gehaald en thuis gekleid met Poorboy's elastic clay en als glij middel Poorboy's Spray & Wipe vervolgens heb ik de DAP900 erbij gepakt en met de Scholl Concepts Spiderpad en Scholl Concepts S17+ gepolijst.
Nu ook eens wat langer doorgegaan en het stoffen viel me allersinds mee !! Heb nu met 4 druppels op de pad eerst op verschillende plekken aangebracht op de lak, daarna op stand 1 verdeeld en toen op stand 5 twee maal een volledig dambord gemaakt !
Het enigste stof:
DSC_4245_zps7afde8ba.jpg


Na het polijsten wat me niet om het verwijderen van krassen of swirls ging heb ik de lak ontvet met Carpro Eraser en heb dit even 15 minuten uitlaten dampen.
DSC_4247_zps8603531f.jpg


Vervolgens de vakken gemaakt met de daarbij behorende produkten, zoals op foto te zien van voren links: Dodo Juice Acrylic Spritz in het midden: Optimum Opti-Seal en rechts: de Carpro Reload.
DSC_4249_zpsb79b33d9.jpg


Het aanbrengen heb ik bij allemaal met een schoon padje gedaan, dit omdat ik niet wou dat de nevel over elkaar heen kwam en dus het product beïnvloed werd door mogelijk mengen van de twee.
na het opbrengen van het product met een padje heb ik een schone MF-doek gepakt en heb hem met de lange kant uitgebuft en met de korte kant opgepoetst tot hoogglans.
ook hier weer elk product een nieuwe doek om kruisbesmeting te voorkomen !

Dodo Juice Acrylic Spritz, deze vernevelt met een breede platte nevel en als je de lak aanraakt met de pad zie je gelijk dat de lak donkerder kleurt, het lijkt ook zo te zijn waar je het eerste was dat dit het donkerst blijft.
na het verdelen en inpoetsen verdwijnt dit en is er een egale waas.
Met de lange kant van een MF-doek heb ik het uitgebuft wat iets of wat lastig gaat, het lijkt te vlekken dus je moet redelijk goed "boenen" vervolgens met de korte kant van de MF-doek heb ik hem nog even opgepoetst tot hoogglans, mooi diep zwart.

Optimum Opti-Seal, deze vernevelt in het rond en als je de lak aanraakt word de lak meteen donker maar als je hem aan het verdelen bent zie je het ook gelijk achter je pad aan weg trekken, het lost als het ware op.
Heb hem goed verdeelt over het paneel, en het meeste is al weg voordat je een MF-doek kunt pakken.
Net langs de randen blijft een olie achtige waas/vlek zitten daar is dan teveel product achter gebleven, maar met de lange kant van een MF-doek buf je dit heel makkelijk weg ! en daarna is het klaar, niets uitbuffen of oppoetsen...

Carpro Reload, Deze vernevelt iets minder fijn als de voorgangers ook kleurt de lak meteen donker en als je hem verdeelt en even inpoetst zie je hem al langzaam iets weg trekken en vormt het zich een egale waas over de lak.
Met de lange kant van de MF-doek buf je het heel gemakkelijk uit, en is het al gelijk op hoog glans..

Aangebracht:
DSC_4254_zps07b4ba1e.jpg


DSC_4255_zpsc9616cbb.jpg


Qua kleur vond ik dat Dodo Juice Acrylic Spritz het meeste deed, de lak werd er zichtbaar het donkerst van, daarna volgde Carpro Reload en als laatste de Opti-Seal, maar de verschillend zijn minimaal !! (niet eens vast te leggen op foto)
De glans vond ik van alle drie hetzelfde.
DSC_4257_zpsedcd311a.jpg


DSC_4258_zpsac645394.jpg


Verschillen zijn gewoon klein, en niet vast te leggen:
DSC_4261_zps2b4fd01c.jpg


En nu dus de verassing, welke blijft het langst aanwezig ? welke geeft de mooiste beading ? welke sheet het beste ?
1 nadeel eigenlijk moet ik hem nu dus met de hand wassen :p eens zien hoe lang ik dat vol hou...
 

ArjanD300

Premium Member
Nu 5 dagen verder weekend, en jawel regen gehad !!

Ik was niet thuis en kwam laat in de nacht thuis, dus vanmorgen snel naar de caddy...

Dit is wat ik aan trof:
IMAG1314_1_zps2f9a20c4.jpg


Tot mijn GROTE verbazing doet Dodo Juice het erg mooi !!! en valt Reload tegen en Opti-seal niet erg bijzonder.
Maar ja ben een beading junk :mrgreen:
Persoonlijk had ik verwacht dat Reload DE winnaar zou zijn :oops:

Dodo Juice:
IMAG1316_1_zps29e5fe9b.jpg


IMAG1321_1_zpse6bad4bc.jpg



Opti-Seal:
IMAG1319_1_zps98b1d752.jpg


IMAG1317_1_zpsa2dcad86.jpg



Reload:
IMAG1320_1_zps4d76620f.jpg


IMAG1315_1_zpsb7eececd.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
Vanmorgen de Caddy met de hand gewassen :p iets wat ik dus al twee jaar niet meer doe.
Werkauto boeie :mrgreen:

Maar je ziet dat dat een wereld van verschil maakt !!
De caddy werd nu eens een keer echt schoon ! en als drooghulp even een detailer gebruikt (behalve op de motorkap !) WAUW die is als nieuw joh !!

Maar goed na het wassen natuurlijk ook wat plaatjes gemaakt.

DSC_4278_zps0a31b094.jpg


Dodo juice:
DSC_4272_zpsa4cda6ef.jpg


DSC_4273_zps4d7c20e5.jpg


Opti-Seal:
DSC_4274_zps314c9faa.jpg


DSC_4275_zps2eb29fc1.jpg


Reload:
DSC_4276_zps3d4d59aa.jpg


DSC_4277_zps10d405bd.jpg


Daarnaast een aantal filmpjes gemaakt om de sheeting vast te leggen, en kijkt u zelf maar.
Hierbij komt over duidelijk Reload als 1ste over de streep, daarna Dodo Juice met een heel klein verschil Opti-Seal er achteraan...


 

ArjanD300

Premium Member
Oké we zijn nu een week of 5 verder.

Ik had hem na de eerste week nog gewassen, zie elders daarna niets anders meer dan 1 week stil staan en de andere weken km's maken.
Zo'n 3000km verder zijn we nu.

Van de week even deze foto's nog gemaakt, er zit 4 weken vuil op, dus niet gewassen maar dit was de beading die nog te zien was.

Dodo Juice Acrylic Spritz:
10di71u.jpg


Optimum Opti-Seal:
2ih1hu1.jpg


Carpro Reload:
20k925f.jpg


Nu vandaag dan maar weer eens gewassen, en er was niet veel te zien dan alleen maar een hele langzame sheeting.

Na een minuut of 5 was dit het resultaat:

velt8w.jpg


153prx0.jpg


Mijn voorzichtige conclusie is dat de standtijd echt max 2mnd. is, en ik vind dat hier duidelijk Reload wint, met ver er achter Dodo en als laatste Optimum.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik ben ook een groot fan van de CarPro Reload en gebruik dit al een tijdje op mijn A4. Sinds kort ook de Sonax Xtreme Brilliant Shine Detailer aangeschaft en deze werkt toch ook èrg lekker met een hele mooie glans!
Ik zal binnenkort een een testje doen tussen deze 2.
 

ArjanD300

Premium Member
Was ook erge fan van reload, maar omdat ik het bijna meer als detailer gebruikte vind ik hem te duur...
Daarom idd heb ik de sonax Extreme brilliant shine detailer gekocht en deze doet mij op de bus al verbazen, zit er nu al 2 weken op zonder voorbereiding, gewwon zo op de vieze lak aan gebracht...

Aangezien het meeste het toch niet langer volhoudt als 2 weken hier, gaat dan al lang weer iets abders overheen, is dat voor mij prima

Heb ze dus ook beide, misschien de bus weer in twee delen testen....
 

Kilometervreter

überspammer
Hier altijd ruzie met reload........, gebruikte eigenlijk zelden een detailer, zacht water hier :).
Sinds een maand gebruik ik ook de Sonax en ben meer dan verrast door zowel de kleur, de glans en de beading en sheeting die het geeft, echt geinig spul!

Interessante review trouwens en als je in dit tempo blijft posten ben je mij in drie weken voorbij:D @ArjanD300
 

2shiny

V.I.P. Member
Hr nooit problemen met reload, zelf niet op zwarte lak...
Wat me wel verwondert is de slechte beading. Die is altijd heel goed bij reload...
De sonax poetst moeilijk uit vind ik. Je mf blijft precies steeds vasthangen
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Hier altijd ruzie met reload........, gebruikte eigenlijk zelden een detailer, zacht water hier :).
Sinds een maand gebruik ik ook de Sonax en ben meer dan verrast door zowel de kleur, de glans en de beading en sheeting die het geeft, echt geinig spul!

Interessante review trouwens en als je in dit tempo blijft posten ben je mij in drie weken voorbij:D @ArjanD300
Nou stel je voor, dan moet je ook nog je eretitel inleveren :D
 

ArjanD300

Premium Member
Dit was even wat topics veilig stelen waar een hoop werk in zat ;-)

Heb er nog een aantal achter de hand....

Maar goed, heb hier ook nooit problemen gehad met reload.
Sonax moet je even door hebben idd, bin het uitbuffen gaat het idd wat stroef dit is tegen je gevoel in....
Maar het resultaat is gewoon prima !
 

Cavemania

V.I.P. Member
Hahaha, heb ik inderdaad ook al gedaan :)

Zonde dat het eventueel verloren zou gaan. We zetten hier gewoon ons werk voort ;)

Zal binnenkort ook de Sonax aanschaffen als ik op het. WWHQ ben.
 

Gio

Active Member
Je gebruikt de Dodo Spritz hier op erg schone lak. PJ (je weet wel , die van die bear hugs) vertelde me dat de Spritz ontwikkeld was voor vuile auto's, waar je geen tijd had om ze al direct te polijsten maar dat je ze zo tot die tijd een dot glans en bescherming kan meegeven.
Dat verklaart dus ook waarom het op een schone lak, in verhouding, zo lastig uitbuft. Spritz houdt er ook erg van om vanaf een padje aangebracht te worden.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan