Triple vergelijk Stjärnagloss

BlackPassat

V.I.P. Member
Op het "toch-ook-nog-eens-proberen"-lijstje stond nog altijd het merk Stjärnagloss. Via mijn preferred supplier bemachtigde ik drie flesjes:
Bekijk bijlage 4280 (de foto stond al in het laatste aanwinsten topic, vandaar dat ik hier een linkje plaats)
Kokosnöt PH Neutral Snow foam
Citrus Snö en Wax
Red Snö
Op de etiketten van de Red Snö en de Kokosnöt staat verder geen aanvullende informatie over dosering of wijze van gebruik. Op het etiket van de Citrus is (onder andere) te lezen dat de formule van de Citrus sterker zou moeten zijn dan de Red Snö, maar nog steeds wax veilig. Verder wordt aangegeven dat er glansversterkers en wax toegevoegd zijn. Over het gebruik wordt gezegd dat de foam 2 minuten op de lak moet blijven voordat er afgespoeld wordt. Aanbevolen dosering mag gevarieerd worden tussen 1:20 en 1:5 vanzelfsprekend afhankelijk van de vervuiling.
Voor ieder product werd een foamfles met 150 ml water aangemaakt waar vervolgens 15 ml product aan werd toegevoegd.
Tja en dan zouden er nu filmpjes moeten komen, maar helaas het cameraatje begreep het gedruk op de knopjes niet als instructies van mij om iets op te willen nemen. Zo af en toe zijn er wel beelden vastgelegd maar die durf ik hier niet te plaatsen. Wat ik wel heb gedaan is uit sommige filmpjes een snapshot genomen om het verhaal toch enigszins te ondersteunen. Die foto's zijn ook niet van uitmuntende kwaliteit maar goed, alleen maar tekst is ook zo wat.
Verder met de test. Het aangemaakte product:
1..png

Bij het aanmaken viel gelijk op hoeveel kleurstoffen er in de Stjärnagloss zitten, een klein druppeltje op je hand geeft gelijk een forse verkleuring. Bij de Citrus en Red Snö lijkt het op de jodiumvlekken die je kent van de eerste hulp.
in drie stappen werd de foam aangebracht:
2. kokonsnot 1-10.png

Aan de achterzijde de Kokosnöt, vervolgens in het midden de Citrus
3. citrus 1-10.png

En aan de voorzijde de Red Snö:
4 Red sno 1-10.png

Gevoelsmatig vonden @blackpassatjunior en ik de foam wat aan de waterige kant. De auto werd er echter heel gelijkmatig mee bedekt en het liep er ook heel gelijkmatig vanaf.
Vervolgens hebben we aan de resterende hoeveelheden in de testflessen (ongeveer nog 100 ml) nog 10 ml product toegevoegd.
Dat gaf het volgende resultaat met de citrus:
5 citrus.pngEn de Red Snö:

6. citrus red sno.png

Inderdaad: van de "dikke" Kokosnöt ontbreekt beeldmateriaal.
De foam ziet er in de meer geconcentreerde verhouding dikker uit, maar loopt nog steeds makkelijk van de auto.
Omdat er op de Citrus staat aangegeven dat er na twee minuten moet worden nagespoeld is het ook vrij logisch dat de foam er vlot van afloopt.
Na twee minuten afdruipen ziet het er zo uit:
7 na 2 minuten.png
De auto was vorige week nog gewassen en er is ondertussen maar net 300 km mee gereden, de auto was dus niet erg vuil. We hebben niet erg wetenschappelijk vast kunnen stellen hoe de reinigende werking van de Stjärnagloss is omdat we dan de auto dan nog hadden moeten afspoelen en dan inspecteren. In plaats daarvan verzonnen we wat gekkigheid: de resterende hoeveelheid in de foamflesjes hebben we bij elkaar gemieterd en nog opgespoten.
9 gekkigheid.png

Aan het eind van een testje komt er normaal gesproken een afsluitende conclusie, daar was deze test echter niet serieus genoeg voor. In de toekomst zullen we de producten eens afzonderlijk gebruiken, zonder tussendoor allemaal met de verhoudingen te gaan rommelen. Ook zullen we dan het afspoelen doen zoals de bedoeling is.
Als toetje nog wel een gootje aardbeien en vanillevla:
8. aarbeien en vanillevla.png
 
Laatst bewerkt:

Cavemania

V.I.P. Member
Wat een leuke plaatjes met de verschillende kleuren foam. Ben benieuwd naar de uiteindelijke testresultaten.
 

2shiny

V.I.P. Member
ookal zouden ze niet veel reinigen, lijkt me toch leuk zo met die kleuren :D ben benieuwd naar volgende tests
 

Woody

V.I.P. Member
Lekker buiten gespeeld heren ;)
Ik ben benieuwd hoe de foam jullie op lange termijn gaat bevallen (of niet).
 

Frans

V.I.P. Member
Uiteraard. :)
Ik had de mazzel met foams testen een overbuurman te hebben, die regelmatig door de bagger moet voor zijn werk.
Is ook een toffe gozer, zette gelijk de wagen voor m'n deur, toen ik vroeg of ik er even wat op mocht testen en dat ik daar een erg vuile wagen voor nodig had.
 

Frans

V.I.P. Member
Tja, je bent jong, wild en dat kost wat. :)
Ik heb ook wel eens toen ik jong was, door een kleine stommiteit schade aan m'n auto opgelopen.
Lekker banjeren met een B Ascona door het hoge gras, in zijn achteruit, hmm ik kom niet verder, rare kuil zeker ofzo...
Nog een keer het gas erop dan maar, hmm weer niet.
Ik stap uit, staat er gewoon een betonnen paaltje in dat hoge gras verscholen. :oops:
Affijn, de hele bak van m'n reservewiel aan gort, maar wel een hoop lol gehad daarvoor. :D
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Vanwege wat "Spielerij" een kleine update in dit draadje.
@blackpassatjunior 's meest recente aanwinst is een Gloria Foammaster FM50. Deze heb ik gevuld met 5 liter lauw water en aangevuld met 100 ml Stjärnagloss Red Snö. Je moet met dit spul echt uitkijken want er zit zoveel kleurstof in dat je het risico loopt dat bijvoorbeeld de voegen van de tegeltjes in de keuken plots een frisroze kleur krijgen.
De klus die op het programma stond was het reinigen van een winterset velgen van Kenneth.
De velgen zijn eerst aan de binnenkant ingesprayed met Poorboys Spray and Rinse, na het inwerken met een kwast zijn de velgen weer afgespoeld. Vervolgens is met de compressor en de bandenpomp de FM50 op druk gebracht, dat scheelt een hoop handmatig pompwerk. Vervolgens de foam opgebracht.
image.jpg
(Whaaaat? op z'n kop? Sorry ik kan geen vriendjes worden met de I-pad hier in huis, ik fiks de foto later wel)
Na een inwerktijd van ongeveer 1 minuut heb ik ervoor gekozen om de bovenste helft van de velg nog even in te werken met een zacht borsteltje. Vervolgens de boel afgespoeld met een pompkam.
Na het afspoelen was duidelijk dat het inwerken met het borsteltje toch wel helpt, omdat in de hoekjes bij de onderste velg nog vervuiling zichtbaar was.image.jpgimage.jpg

Omdat ik van de FM10 nog de ouderwetse viltjes had, heb ik die even geprobeerd ipv de kunststof tuutjes die meegeleverd zijn. Ik heb de hele tijd het gevoel dat het kunststof de doorstroming beïnvloed, vandaar.
Het schuim is bij dezelfde concentratie foam iets dikker.image.jpg

Na de vier velgen gedaan te hebben, bleek dat ik in totaal minder dan 1 liter had gebruikt. Erg zuinig dus, uiteindelijk is er maar 20 ml foam gebruikt.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 1

Frans

V.I.P. Member
Wat vind je zelf van de Gloria Foammaster FM50 in vergelijking met een gewone foamlans op een HD reiniger @BlackPassat / Johan?
Zoiets lijkt me namelijk wel aantrekkelijk om op locatie te gebruiken, i.p.v. constant de HD reiniger te moeten meeslepen.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Leuk verhaal @BlackPassat! En ook hier de vraag; is dit een redelijke vervanger voor een foamlans?

PS. als je een foto maakt, aan welke kant hou je de aan/uit knop van je eiPad dan?
 

Nieuwste berichten

Bovenaan