Mijn ervaring met tuning is leuk, erg leuk, heel erg leuk, maar..... Ik heb tot 2 maal toe tuning van de plank genomen, bewust. Ook tuning op maat heeft nadelen. Daarom tot 2x toe bluefin van Superchips genomen. Mannen die wel wat ervaring hebben met het tunen van automobielen. En ook een tuner waarbij je op 95 kan blijven rijden. Toch ben ik blij dat ik er weer vanaf ben. Ondanks mijn vele uren huiswerk communicatie met superchips en zorg dat ik in het normale dagelijkse toerenbereik geen overdreven agressieve auto krijg wordt het t toch wel. Immers het turbootje gaat meer druk leveren. Met name in mijn ex 1.0 Fiesta merkte je dat het kleine motortje het allemaal prima trok maar motor ophanging hield het niet. De motor kantelde vele malen erger. En de tractie in 1e 2 versnellingen was ver te zoeken, wat in snelle bochten en wat agressiever optrekken tegen mij werkte als ik niet oppaste. Feiten waardoor ik mijn rijstijl wel moest aanpassen.
Wel zorgde tuning voor een vele malen soepeler en dus rustiger lopende motor op de snelweg. En ongeveer een halve liter per 100km zuiger liep op de lange baan.
Nu rijd ik een 1.5l Ford Focus die ik ook kan tunen. Maar ik doe het niet. Door het gedownsize, mooiere technieken en hogere specifieke vermogens zijn de feiten wel indrukwekkend en er zijn voordelen kwa prestaties. Maar alle mechanica er omheen lijkt in mijn ogen voelbaar zwaarder belast naar niet op berekend. Ook zie ik op mijn werk merkbaar in onderhoudskosten welke auto's getuned zijn en welke niet.
Je kan het tunen wel doen want waarschijnlijk rijd je veel probleemloze km's. Maar rijd max 100.000km en ruil de auto in om hoge kosten te vermijden. Of laat je gevoel spreken; je bent niet voor niets huiverig.