Tuning

Tom

Premium Member
Ik zit eraan te denken om de Seat te laten tunen. Mijn 1.2 motortje komt voor het mooie net iets te kort.
Zelf weet ik helemaal niets van tuning, behalve dan dat ze software aanpassen en bijvoorbeeld turbodruk verhogen.
Nu zitten er op dit forum vast mensen met ervaring. Wel of niet tunen? Geen trammelant met de dealer?
Welk bedrijf?? Zelf zat ik te denken aan BR Performance in Raamsdonksveer. Lekker dichtbij en een redelijke prijs.
 

Epsilon

Premium Member
Heb ik dat nu veroorzaakt? :p

Ik lees wel eens dat je Euro 98 moet gaan tanken om het volledige vermogen na de tuning te krijgen. Toch wel handig om te weten. Iemand had al een 1.0 TSI van 90 pk naar 125 pk gekregen (in een VW UP!), het koppel weet ik helaas niet. Hij had het zelfs over nóg eens 50 pk extra d.m.v. een grotere turbo, maar of dat ook verstandig is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

Tom

Premium Member
Volgens mij is dat alleen bij stage 2 maar misschien heb ik het mis hoor.
Met stage 1 zou ik al van 105 pk naar 130 pk gaan. En van 175Nm naar 215 Nm.
 

Epsilon

Premium Member
Ik denk dat je vooral blij word van meer koppel. Jay Leno zegt altijd: "pk's verkoopt auto's en koppel wint races".

Ik vergeleek net de specificaties van onze auto's en ik blijk maar 0.1 seconde sneller te gaan naar de 100 km/h (ik heb een automaat (geen DSG)). Ik heb 115 pk en 155 Nm, maar jij hebt 105 pk en 175 Nm door de turbo.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Met een VAG auto zou ik naar VAG techniek in Nuenen gaan. Je word daar goed voorgelicht en de (chip) tuning wordt op maat geschreven voor jouw auto.
 

Mrkawa

Active Member
ik had een honda civic. deze wou ik maximaal tunen. uiteindelijk een chiptune gedaan (aka piggybag) dit was alleen een grote teleurstelling en weg gegooid geld. pas toen ik ging voor het echt aanpassen van de ECU begon alles op gang te komen.

nou is het wellicht anders dat je een turbo hebt. maar ik zou t niet laten plaatsen als er niet met bijv. een dyno verschil aangegeve kan worden
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Bij VAG Techniek krijg je een uitdraai van de powerrun op de Dyna (dat apparaat daar heet anders geloof ik) en je krijgt een CD rom mee met je software op maat. Zo kan je altijd terug (bijvoorbeeld na een fabriekssoftwareupdate)
Overigens laat een turbo motor zich veel beter/goedkoper tunen dan een atmosferische
 

Tom

Premium Member
Bij br performance ga je ook eerst op de rollerbank en maken ze zelf de software. Dus geen kant en klare rommel. Je krijgt een uitdraai, software op cd en 5 jaar garantie. Reviews op internet zijn goed en prijs iets gunstiger dan vagtechniek en zowat om de hoek voor mij.
Maar wat zijn jullie ervaringen met tunen? Volgens mij kun je met stage 1 niet echt een bult vallen. Toch ben ik een beetje huiverig met het opfokken van motoren. Niemand motorproblemen gehad na het tunen?
 

Chris van S.

Premium Member
Mijn ervaring met tuning is leuk, erg leuk, heel erg leuk, maar..... Ik heb tot 2 maal toe tuning van de plank genomen, bewust. Ook tuning op maat heeft nadelen. Daarom tot 2x toe bluefin van Superchips genomen. Mannen die wel wat ervaring hebben met het tunen van automobielen. En ook een tuner waarbij je op 95 kan blijven rijden. Toch ben ik blij dat ik er weer vanaf ben. Ondanks mijn vele uren huiswerk communicatie met superchips en zorg dat ik in het normale dagelijkse toerenbereik geen overdreven agressieve auto krijg wordt het t toch wel. Immers het turbootje gaat meer druk leveren. Met name in mijn ex 1.0 Fiesta merkte je dat het kleine motortje het allemaal prima trok maar motor ophanging hield het niet. De motor kantelde vele malen erger. En de tractie in 1e 2 versnellingen was ver te zoeken, wat in snelle bochten en wat agressiever optrekken tegen mij werkte als ik niet oppaste. Feiten waardoor ik mijn rijstijl wel moest aanpassen.
Wel zorgde tuning voor een vele malen soepeler en dus rustiger lopende motor op de snelweg. En ongeveer een halve liter per 100km zuiger liep op de lange baan.

Nu rijd ik een 1.5l Ford Focus die ik ook kan tunen. Maar ik doe het niet. Door het gedownsize, mooiere technieken en hogere specifieke vermogens zijn de feiten wel indrukwekkend en er zijn voordelen kwa prestaties. Maar alle mechanica er omheen lijkt in mijn ogen voelbaar zwaarder belast naar niet op berekend. Ook zie ik op mijn werk merkbaar in onderhoudskosten welke auto's getuned zijn en welke niet.
Je kan het tunen wel doen want waarschijnlijk rijd je veel probleemloze km's. Maar rijd max 100.000km en ruil de auto in om hoge kosten te vermijden. Of laat je gevoel spreken; je bent niet voor niets huiverig.
 

Srt4

Premium Member
tja als je alleen chiptunning doet kan er niks fout gaan ( zeker bij een goed bedrijf )
Ik zou me geen zorgen maken en het gewoon doen ,
Kans is dat die beter gaat lopen en zuiniger word ,
Maar pas op ,, je wend er snel aan en voor je het weet word het een virus hahaha .
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Nieuwste berichten

Bovenaan