Volkswagen Bora 2.0 Comfortline "02

Matthijs

New Member
Sinds 22-07-2017 ben ik eigenaar van deze auto.
20180116_093830-1.jpg
Aangeschaft bij het garagebedrijf waar mijn buurman werkt.
Naar wat er verteld is, is dit een 'one familie owned car' zoals je soms op tv hoort.;)
De man die de auto had aangeschaft was overleden en zijn dochter kreeg daardoor de auto, maar deze was haar veelste groot en te duur voor de enkele kilometers die er mee gereden werd. En daarom werd de auto ingeruild voor een kleine suzuki.

Toen de buurman deze auto zag heeft hij mij gelijk opgebeld, omdat hij wist dat ik naar een VW mk4 op zoek was.
Ik had al eerder een Bora 2.0 Trendline gehad, reed op dat moment in een peugeot 106 (om financiele redenen/goedkoper rijden) en was eigenlijk opzoek naar een 170pk sterke 2.3liter v5 Golf of Bora.

Na de enthousiastmaking van mijn buurman via de telefoon heb ik hem de vraag gesteld of de auto nog een beetje netjes was, cilinderinhoud (minimaal 1.8 blok) en kilometerstand (onder de 125000).
Dit was dus het geval en, nadat we hem samen van onder bekeken hebben er er een rondje in gereden te hebben, de knoop doorgehakt en kon hem zo via een handelaarsprijsje kopen.
Kilometerstand 1-1-2018 was 119454. Hier kan ik dus nog wel eventjes mee door.

Aan de buitenkant zit her en der een deukje. (Ondertussen zelf ook 1 door eigen schuld) en op de bumpers mist er her en der een beetje lak (schaafplekjes). Volgens mij werd de auto weinig gewassen. De mos, en ook gras, groeide vrolijk langs rubbers en bij de ruitenwissers, ook de velgen zijn slecht schoon te krijgen en de koplampen ogen een beetje dof.

De complete auto eerst met de nilfisk hogedrukreiniger afgespoten, en daarna gewassen met de 3 emmer methode en Meg's NXT Generation.
In vele hoekjes konden we niet komen (afwatering onder kofferklep, deurscharnieren e.d.) deze behandeld met een stoomreiniger van Kaercher en ook achter rubbers zat nog genoeg, deze verwijderd en alles schoongemaakt.
Tot nu toe de buitenkant gelaten voor wat het is, deze wordt tot op heden regelmatig (wekelijks als er geen vorst is) gewassen.

12-1-"18 een order gedaan voor de velgjes en deze wil ik binnenkort eens gaan testen als ik de tijd heb. (Sowieso bij de wisseling van winter-naar zomervelgen)
Maar dat komt later ter sprake.

Het interieur stonk ernstig naar rook en overal zat een vieze bruine aanslag waardoor je op sommige plekken het 'lederprintje' niet meer zag en tevens had ik het idee dat er kuikens of iig gevogelte op de achterbank vervoerd was.
Ik was toen eerst maar eens begonnen met een keukensopje, hiermee kreeg ik het zachtere gedeelte van het dashboard wel schoon, maar van het harde kunststof alleen de bovenste laag maar, en ik had al snel in de gaten dat ik niet erg ver kwam.
Toen maar iets 'zwaarder materieel' gepakt.20180115_153335-1.jpg
Ik heb gepakt wat ik had liggen op dat moment.
- Perfect Clarity Glass Cleaner.
- APC.
- Ultimate Protectant Dash & Trim Restorer.
- Heavy Duty Carpet & Interior Cleaner
1348467-1.jpg
Kaercher se4001 extractor
9049796575262-424-424-1.jpg
En een stoomreiniger van Kaercher. (Type weet ik niet deze mocht ik lenen)

Ik heb eerst de zetels uit de auto gehaald en de complete auto grondig uitgezogen. Zo kon ik ook beter op alle plekken van het middenconsole komen.
Deze kreeg ik amper schoon. Uiteindelijk opgewarmd met de stoomreiniger en daarna met APC op een MF-doek vegen, zo ging het meeste er af. Hierna behandeld met de Dash & Trim Restorer i.c.m een Soft Foam Aplicator Pad.

Daarna alle vlekken uit de stoffen bekledingen verwijderd.
Ernstige vlekken ingespoten met Heavy Duty Carpet & Interior Cleaner en geagiteerd met een borsteltje en uitgewreven met een MF-doek. De hemel en stijlen zijn creme-kleurig en het is een iets gevoeligere stof. Deze heb ik afgedept i.p.v. gewreven.

Toen het gehele interieur met de Extractor behandeld, en met de geurvrije extractievloeistof van Kaercher zelf. Toen nog de 'Whole Car Air Refresher Odor Eliminator New Car Scent' gebruikt.
G16402EU-1.jpg
Daarna:oops: pas het interieurfilter vervangen (omdat ik te ongeduldig was om er op te wachten tot die binnen was:D)
Maar ik denk dat hierdoor ook de Air Refresher minder sterk aanwezig is/kan zijn. Maar dat vind ik niet zo erg. Dat hij 'schoon ruikt' is goed, maar dat die stinkt naar één of ander boompje aan de spiegel of 'overdreven' ruikt door een air refresher dat vind ik persoonlijk niet wat.

En als ik de filmpjes van Larry Kosilla eerder had gezien dan had ik al het interieur met de stoomreiniger gedaan i.c.m. een MF-doek.
Wel heb ik de auto erna ernstig goed en vaak door laten waaien en er een vochtvreter in gezet.

Natuurlijk wil ik de exterieur en de koplampen weer netjes hebben. En ik denk (voor mijn eigen gevoel om het beter te hebben gedaan) nog een keer het interieur.
En uiteindelijk ook her en der wat aanpassingen toevoegen. Maar daar is het een project voor.:)
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
Mooi project om te volgen. Je bent lekker bezig en hebt het grondig aangepakt zo te lezen. We wachten de foto's (on)geduldig af.
 

SLK

V.I.P. Member
Zo, dat is een flinke klus waar je mee bezig bent. De Bora krijgt bij jou een tweede leven. Mooi om te volgen, succes!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Het leest zo even vlot weg als je aangeeft dat je mos en gras hebt verwijderd, maar ik weet dat dit karweitjes zijn waar geen eind aan lijkt te komen.
Grondige aanpak, ook met het geurprobleem.
Welke velgen heb je op het oog?
 

Matthijs

New Member
Mooi project om te volgen. Je bent lekker bezig en hebt het grondig aangepakt zo te lezen. We wachten de foto's (on)geduldig af.


Foto'tje toegevoegd.;)


Het leest zo even vlot weg als je aangeeft dat je mos en gras hebt verwijderd, maar ik weet dat dit karweitjes zijn waar geen eind aan lijkt te komen.

Grondige aanpak, ook met het geurprobleem.

Welke velgen heb je op het oog?


Onder mijn vorige Bora had ik 18" r36 velgen. Dat stond best wijs.

Ik ben niet opzoek naar extreem rare velgen, maar naar S3 of S4 velgen uit de periode rond 2002 (uitgifte huidige Bora).
R36:
GroteFoto-N7WDYQG4-1.jpg

Maar ik zat eigenlijk te kijken dus naar S3 of S4 velgen uit die tijd.
S3 :
IMG_2696-1.jpg
S4 :
$_84-1.jpg
Ik dacht dat het meest origineel wel 17" is, maar een 18" doet net iets meer denk ik, en dat rijdt ook nog wel goed met een Bora naar mijn ervaring.

Gewoon niet ernstig overdreven shiny wielen o.i.d, maar wel iets dat subtiel opvalt.
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Die R36 zijn inderdaad prachtig. Op 1 van de Passats hier in huis hebben we in de zomer een 18 inch-set die VW Candywhite is gespoten. Ik blijf het mooi vinden.
Onze set is helaas geen OEM set.

Update: als je naar de profielfoto van @Glenn kijkt dan zie je de Passat met de witte R36
 

Matthijs

New Member
Die R36 zijn inderdaad prachtig. Op 1 van de Passats hier in huis hebben we in de zomer een 18 inch-set die VW Candywhite is gespoten. Ik blijf het mooi vinden.
Onze set is helaas geen OEM set.

Update: als je naar de profielfoto van @Glenn kijkt dan zie je de Passat met de witte R36

Apart zo, dat wit. Dat is wel ff wennen. Maar staat'm verrassend goed.;)
Het blijven inderdaad mooie wielen, en je ziet ze ook niet elke dag.
Ik heb even wat oude foto's opgezocht.:D
IMG_1959-1.jpg
IMG_1961-1.jpg
 

Epsilon

Premium Member
Dat ziet er mooi uit. Ik zie er graag spaken op. Het is een mooie maat, niet te overdreven.

Wat dat betreft word ik ook erg blij van de diverse Golf R velgen (heb ze zelf helaas niet). Mensen onderschatten vaak de invloed van een velg heb ik het idee.
 

Matthijs

New Member
Dat ziet er mooi uit. Ik zie er graag spaken op. Het is een mooie maat, niet te overdreven.

Wat dat betreft word ik ook erg blij van de diverse Golf R velgen (heb ze zelf helaas niet). Mensen onderschatten vaak de invloed van een velg heb ik het idee.

Velgen doen ontzettend veel met een auto vind ik.
Het geeft ook een beetje 'personal touch' natuurlijk, en kan een saaie auto weer redelijk opfleuren.
 

Matthijs

New Member
Even rewind.:)
Afgelopen zaterdag dus, reed ik op de snelweg vandaag, geeft de Bora aan dat die aan de kook is. Ik de alarmlichten aan, nergens rook o.i.d. en laat hem al rollend over de vluchtstrook uitrollen naar de afrit, (leek me veiliger) zakt het metertje met een 4 á 5 seconden weer naar de -/+ 90 graden. Even later merk ik dat de ClimateControl niet meer op temperatuur wil komen.
Ik ben rustig binnendoor naar huis gereden, koelvloeistof zat er nog genoeg in. Aangezien het al redelijk donker was bedacht ik me dat ik morgen maar eens probeer te kijken wat het euvel kan zijn....

Na wat zoekwerk geconstateerd dat met hoge toeren de water/kvs-pomp niet meewerkt.
De distributieriem is met 75354 km al vervangen en, omdat er weinig kilometers mee gereden werden, is waarschijnlijk de waterpomp niet gelijktijdig vervangen....

Afijn... gelijk de distributieriem ook maar vervangen, en hopen op 90000 (technisch) goedkopere kilometers.:cool:
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Het is altijd een goed idee om de waterpomp te vervangen als de distributieriem wordt vervangen. Dat is tenminste mijn ervaring met Volkswagens.
Een distributieriem gaat 90.000 km (of langer) mee. Een waterpomp ongeveer 130.000-150.000. Dit zit precies tussen twee distributiewissels in.
Vandaar de stelregel dat je het beter preventief kunt doen dan heb de de kosten voor de demontage tenminste niet twee keer.

Inderdaad wel super dat je dat zelf kunt, dat helpt je allicht bij het binnen de perken houden van de kosten.
 

Matthijs

New Member
Ik had graag mee willen klussen om weer wat bij te leren, maar dat trek ik op het moment niet met de been/rugklachten.
Dus staat in/bij de garage dit keer. Anders was het alleen materiaalkosten geweest, en dat is nog wel goed te doen.

Distributieriem moet bij de 90000 (volgens het boekje). Waterpomp heeft het net aan 120000 volgehouden.
 

Matthijs

New Member
IMG-20180130-WA0002-1.jpg
En dat was de boosdoener. Een wereld van verschil dat het weer perfect doet zoals t hoort.
Op naar een bult kilometers zonder gemartel.
Op naar een setje velgjes en een fikse poetsbeurt.:)
 

Matthijs

New Member
En dit gaat hem worden, toch geen s4 of s3 velgen, maar een zojuist opgehaald setje 18" BBS rc 336 25th anniversary OEM 1J0 601 025 AM Golf mk4 GTI wielen.
20180304_121053-1.jpg
De blanke lak is er met gemak compleet vanaf, maar met een wolberg/knoebel (plaatselijke heuvel) tlc dan komt het wel weer goed.
Ik zat erg lang te denken aan 17" omdat dit zonder verlaging niet zo 'bigfoot' achtig overkomt.
Maar toen ik dit google'de onder een VW Bora, toen was de knoop snel doorgehakt.
Dus er zit in de toekomst ook weer een kleine verlaging aan te komen.
Eerst de velgen maar eens klaar maken en er een tijdje op rollen....:)
 

Matthijs

New Member
Nu een paar weekjes de nieuwe slippers er onder.
Voor het 'zelf' opknappen waren ze toch te ver heen.
Tevens moest 1 velg gericht worden, de coater maakte er een potje van zodat ik zo'n 5 weken op ze moest wachten, en eerlijk gezegd vind ik het resultaat ook niet netjes. Maar van afstand zie je het niet en de vraagprijs heb ik er dus ook niet voor betaald.
Maar uiteindelijk zijn ze dus onder de Bora geplaatst.
20180502_110622-1.jpg
Het misstaat hem niet.
De volgende wens is toch wel om hem iets te laten zakken..
 

Nieuwste berichten

Bovenaan