Volvo Zaurak Diamond Cut velgen herstellen

nielslu

New Member
Ik zal mij even voorstellen, ik ben Niels en woon in de buurt van Winschoten (prov. Groningen). Sinds februari ben ik in het bezit van een Volvo V50 van 2010.

Afgelopen weekend heb ik een originele Volvo set 17" Zaurak Diamond Cut velgen gekocht met zgan winterbanden erom. Deze velgen hebben twee kleuren, grijs gespoten delen in de spaken en de buitenrand en de spaken zijn gepolijst met daarover blanke lak.

Helaas zijn de velgen beschadigd en zitten er ook witte vlekken in de blanke lak (corrosie/oxidatie). Ik zou deze velgen graag zelf willen herstellen. Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

Ik overweeg om de blanke lak van de gepolijste delen af te schuren en aansluitend een coating op de velgen aan te brengen. Ik vraag met echter af of een coating echt sterk genoeg is om de velgen in de winter te beschermen tergen al het pekel. Ik was de auto en velgen in de winter niet zo vaak (zeker niet elke week, misschien 2 á 3 keer in de winter).

Wie heeft tips? Ik ben niet in het bezit van een echte DAP (ik heb wel een Meguiars DAP voor op de boormachine)
100929-DA-Power-System.gif


Dit zijn de velgen:

attachment_processor.php


attachment_processor.php


attachment_processor.php


37518624596_17da45befc_c.jpg
 

Kilometervreter

überspammer
Dit ga je waarschijnlijk niet echt mooi krijgen, ik zou toch kijken of je ze tegen een niet al te gekke prijs kan laten poedercoaten.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Dat moet met de nodige aandacht wel gaan lukken, beschadigingen wetsanden en afbouwen naar bijvoorbeeld korrel 3000, dan tot hoogglans polijsten, goed ontvetten en voorzien van een goede coating zoals CarPro DLux. Leuk projectje!
 

nielslu

New Member
Met welke grid schuurpapier kan ik dit het beste doen? Beginnen met korrel 800 en dan afbouwen? En kan dit handmatig of ben ik dan heel lang bezig om de blanke lak eraf te krijgen?
 

SLK

V.I.P. Member
Je zou kunnen proberen de velgen zelf op te knappen, niet geschoten is altijd mis. Spuiten of poedercoaten kan nog wel als het zelf niet lukt.

Net zoals met polijsten van de auto beginnen met een test spot. Niet te grof, bv zoals je zelf aangeeft korrel 800. Alle schuurkrassen door te grof beginnen moet je later weer bezuren. En dan afbouwen naar wat Stefan zegt korrel 3000 en dan polijsten. Zelf een afweging maken tussen snel (=grof) of langzamer (=fijn) werken;)
 

nielslu

New Member
En is een coating echt sterk genoeg on de velgen in de winter te beschermen tegen alle weersinvloeden en pekel enz?
 

nielslu

New Member
En is een coating echt sterk genoeg on de velgen in de winter te beschermen tegen alle weersinvloeden en pekel enz?
Iemand die hier een antwoord op heeft?

Afhankelijk hiervan ga ik spullen bestellen en de velgen wel/niet schuren en polijsten.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Iemand die hier een antwoord op heeft?
Je bent wel ongeduldig Niels. Dlux beschermt gespoten en gecoate velgen voldoende is mijn mening. Of dit voor blank metaal ook geldt weet ik niet maar volgens mij moet het kunnen. Ligt er natuurlijk aan hoe je ermee omgaat, maar als jij je velgen straks netjes hebt na al je werk denk ik dat je best zuinig zult zijn.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Herkenbaar probleem. Ik heb Saga velgen gehad op de Volvo die hetzelfde probleem hadden. Ik heb eens gekeken bij andere velgen van hetzelfde model en die hadden het ook allemaal. Het komt doordat de blanke lak laag los laat van het blanke aluminium.

Als je het goed aan wilt pakken zou ik het gehele blanke aluminium ontdoen van de lak. Daarna het aluminium weer polijsten tot hoogglans en vervolgens met een blanke lak laag afwerken en beschermen met DLux.

Heb nog een stukje tekst gejat van een andere website. Er zijn namelijk polijstmiddelen die speciaal voor metalen zoals aluminium bedoeld zijn. Je polijst natuurlijk wel een metaal in plaats van een lak. Let wel op met de randen dat je daar de lak niet af schuurt die moet blijven zitten.


Stap 1

Schuren/voorwerk

Nieuw of glad aluminium heeft bijna geen voorwerk nodig maar bijvoorbeeld bij brommer, motor of auto onderdelen is dit een ander verhaal, hier zitten vaak beschadigingen in het aluminium of er zit oxidatie op de onderdelen.

Het beste is om dit eerst te gaan schuren. Schuur de oxidatie of beschadigingen uit het aluminium, afhankelijk van de diepte van de beschadiging is het aan te bevelen om te beginnen met een korrel 120. Daarna kun je opbouwen tot korrel 180-240-320-400, hierna zou je al kunnen beginnen met polijsten.

Indien gewenst zou er nog verder kunnen worden geschuurd met waterproof schuurpapier, dit is niet noodzakelijk om tot een glanzend resultaat te komen maar geeft vaak wel een beter eindresultaat omdat het voorwerk beter is gedaan.

Stap 2

Voorpolijsten

Voorpolijsten kan met 2 verschillende producten worden gedaan.

  1. Met een sisal katoen schijf in combinatie met een groene pasta, deze combinatie word veel gebruik door klanten die niet de tijd willen nemen om veel te schuren. De sisal katoen schijf met de groene polijstpasta haalt beschadigingen, oxidatie of een giethuid weg in no-time. Ook krassen vanaf korrel 240/320
  2. Met een katoen polijstschijf in combinatie met een blauwe pasta, deze combinatie kan worden gebruikt na het schuren tot korrel 400. Ook is het de stap die moet worden gedaan na de combinatie van sisal/katoen en de groene polijstpasta.
Wanneer de schijf in de machine is gemonteerd laat je de schijf draaien op 4000-4500 RPM met 100 mm schijven en 3500/4000 RPM 150 mm schijven.

Houd vervolgens het polijstbroodje tegen de schijf aan, de pasta zal door de wrijving(warmte) gaan hechten in de doek.

Zorg ervoor dat het aluminium constant in beweging is en blijf niet te lang op één punt om spoorvorming te voorkomen.

Ontvet vervolgens het aluminium met een ontvetter, en verwijder achtergebleven residu.

Stap 3

Glanspolijsten

Glanspolijsten is de laatste stap om tot een glimmend stuk aluminium te komen.

Gebruik hiervoor de zachte flanel polijstschijf in combinatie met de blauwe of witte polijstpasta.

Werk op dezelfde manier als bij het voorpolijsten, neem na het polijsten het aluminium af met een droge zachte doek en geniet van het behaalde resultaat.
 

nielslu

New Member
Je bent wel ongeduldig Niels. Dlux beschermt gespoten en gecoate velgen voldoende is mijn mening. Of dit voor blank metaal ook geldt weet ik niet maar volgens mij moet het kunnen. Ligt er natuurlijk aan hoe je ermee omgaat, maar als jij je velgen straks netjes hebt na al je werk denk ik dat je best zuinig zult zijn.

Ik wil niet ongeduldig overkomen ;) maar als ik hieraan begin wil ik nog wel rustig de tijd hebben om dit aan te pakken voor de winter begint. Bedankt voor je reactie!
 

nielslu

New Member
Zou het ook sterker zijn om het blanke aluminium zilver te spuiten en een blanke lak erover spuiten (dan de bestaande gespoten delen niet mee spuiten)?
 

Frans

V.I.P. Member
Heb je deze al gezien van mij?
http://www.waxworldforum.nl/threads/oxidatie-van-velgen-verwijderen.481/
Ik heb er heel veel uren in moeten stoppen om ze zo te krijgen.
Nadeel van zo hoogglans polijsten is; dat ze niet goed in de blanke lak te zetten zijn, omdat de verf nauwelijks houvast heeft.
Coaten gaat, maar mijn ervaring is dat gezien de dikte ervan, er snel beschadigingen zullen optreden en de oxidatie weer terug keert.
Om ze goed te houden zul je afhankelijk van de kms die je rijdt, de velgen regelmatig een herhalingsbeurt moeten geven om ze netjes te houden.
Jouw probleem is; gebrek aan ervaring, gebrek aan de juiste middelen en veel meer metaal wat je moet doen.
Zelf zou ik het geen tweede keer meer doen, maar eenvoudig de velgen wegbrengen, ze opnieuw diamond cut laten slijpen/frezen en ze opnieuw laten lakken.
Ik zou jou hetzelfde aanbevelen.
 

nielslu

New Member
@Frans Ik had al gehoopt dat jij jouw ervaring hier wilde delen. Het is me wel duidelijk dat ik met enkel een coating niet klaar ben. Ik rijd ongeveer 30k per jaar, waarvan een deel met de winterbanden. Ik ga in de winter niet de velgen steeds bijwerken (in de kou). Ik ga me erop beraden wat ik ga doen, ik wil mijn Spartacus zomervelgen ook nog (laten) aanpakken.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan