Werking foamlans

Cavemania

V.I.P. Member
Zoveel rubbers zitten er niet in, drie stuks in totaal. Deze zijn allemaal in goede staat. Ik ben vanaf nieuw al niet te spreken geweest over de kwaliteit. Foam is gewoon te waterig naar mijn idee.
 

Frans

V.I.P. Member
Merk je wel dat er voldoende mengsel uit de fles wordt opgezogen?

Als ik zo de onderdelen en het filmpje bekijk dan heb je eigenlijk twee aparte werkingen;

De eerste is het deel waar het mengsel uit de fles wordt gezogen door het venturi effect.
Je hebt dan bij dat eerste deel; de nozzle die zorg voor een afgeknepen water doorlaat en een hogere stroomsnelheid.
En dan verder nog de stelschroef waarmee je de inlaat van de fles verder open of dicht kunt zetten, zodat er meer of minder mengsel wordt meegezogen.

Het tweede is het deel met de luchtinlaten, de "zeef" en het deel met de plaatjes om de straal breder te maken.
De zeef is naar mijn mening niet bedoeld als een zeef, daar zit hij voor op de verkeerde plek.
Zelf denk ik dat de zeef is bedoeld om tegendruk te bieden, zodat in die kamer de lucht erbij kan en het foam ontstaat.
Als die "zeef" er niet zo zitten, dan spuit simpelweg het mengsel naar buiten zonder dat er lucht doorheen wordt gemengd.
Wat ik bij de mijne wel duidelijk merk; is dat des te breder de straal is (dus de plaatjes helemaal naar elkaar toe), des te beter schuimend foam ik krijg.
Doordat je die plaatjes naar elkaar toe draait, creëer je in principe meer tegendruk in die kamer, waardoor er meer lucht bij komt, dus dat zou dan wel kloppen.

Zijn eigenlijk aannames zonder dat ik zelf de lans uit elkaar heb gehaald en de werkingen heb bekeken.
Ga dat sowieso nog een keer doen.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Als ik mijn 6 foam is de fles ongeveer voor 75% leeg. Dus hij zuigt voldoende foammengsel op. Ik vermoed dat het of in de nozzle of in de hoeveelheid lucht zit. En inderdaad, hoe verder de plaatjes naar elkaar toe zitten hoe dikker het schuim wordt.
 

Addy

V.I.P. Member
Ik ben zelf ook altijd wel drie kwart fles kwijt in de auto te foamen.
Ik heb vorig jaar een nieuwe Nilfisk 140.3 gekocht en bij waxworld een foamlans. Ik vind mijn foam ook te waterig. Maar dat kan ik aan mijn wensen liggen. Ik zou wel dikker schuim willen. Ik heb de mijne ook uit elkaar gehaald en weer goed vast gedraaid. Resultaat bleef hetzelfde.
Maar zoals Stefan voorstelde zal ik de foamert een keer meenemen naar waxworld en dan zien we wel.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik heb een Euro Force 1800 die 140 bar levert. Deze gebruik ik i.c.m. de Autobrite foamlans.

Monello foam

Valet Pro snow foam Combo2

AutoBrite Snow Foam

Het foam van de AutoBrite is het sscheerschuimigst zeg maar. Ik draai de knop helemaal naar rechts, de - min volgens mij, en speel een beetje met de verdraaibare nozzle.

Wat ik wel heb gemerkt, met name bij de Monello schuim, is dat de eerste minuten een flink dikke laag schuim eruit komt en naarmate de fles leger raakt, het schuim minder wordt.
Dit komt waarschijnlijk omdat het product dikker is dan normaal en zich niet snel laat mengen ín de fles. Ik gooi het erin, vul de fles aan met water en schud de fles even zodat het mengt.

Als de gallon op is, koop ik wat anders. Ben niet erg tevreden over de Monello....
 
  • Leuk
Waarderingen: Addy

Addy

V.I.P. Member
De autobrite ziet er inderdaad het mooiste uit gevolgd door de valet pro. Die zijn wat mij betreft wel acceptabel qua mooie schuimlaag.
De Monneleau ziet er het minst uit, is wel een beetje vergelijkbaar met de schuimlaag die ik krijg met mij combo icm Mr. Pink .
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik knijp meestal een cm of 4 a 5 cm foam middel in de literfles. Zal wel rond de 200~250ml liggen denk ik. Ik neem het niet zo nauw met de mengverhoudingen eigenlijk ...
Het boeit me niet of het wel of niet de wax stript of aantast. 9 van de 10 keer wordt er daarna gepolijst of een vers waxlaagje of spraysealant aangebarcht.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Oké, dus een een mengverhouding van 1:3 á 1:4. Jou schuimlaag is met die verhouding dus beter of net zo goed als bij mij in een verhouding van 1:1 of 2:1
 

JRM

Active Member
Ik blijf mij altijd afvragen wat nu de meerwaarde is van foamen, alvorens te wassen met de waschmitt. Is dit nu vooral handig bij ernstig vervuilde auto's of wordt het ook veelal gedaan bij een 'normale' wasbeurt?
Ik spoel meestal de auto even voor met water en vervolgens ga ik aan de gang met de washandschoen. Deze is nooit dermate vuil dat ik denk: goh, wat is hier nu een goede oplossing voor.
Het lijkt mij wel leuk om lekker rond te spuiten met al dat schuim op de auto, dat wel.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Er is juist meerwaarde om te foamen als de auto erg vuil is. Auto's van detailers worden meestal niet al te vuil dus zou het voor ons detailers misschien minder nut hebben maar je blijft het voordeel houden van "contactloos vuil afvoeren"

Het is ook niet zo dat foamen in plaats van de gewone wasbeurt komt. het is meer een prewash waarmee je ervoor zorgt dat het vuil losgeweekt wordt, en ingekapseld in het schuim, van de auto wordt afgevoerd. Na het aflopen van het schuim en het naspoelen komt wat mij betreft altijd de normale wasbeurt met de twee emmer techniek.

En je hebt gelijk @JRM; het feestelijke schuim is natuurlijk erg leuk om te zien.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Deze hoeveelheid gooi ik erin
20150227_161422_zpsccy42z2m.jpg


20150227_161438_zps8ag3f0ts.jpg


Overigens zie je dat het product niet helemaal goed gemengd is als je de fles vult met water.
20150227_161620_zpsuv1zpola.jpg


In het begin krijg ik onwijze dikke schuim, na verloop wordt het minder, zelfs waterachtig, totdat ik de fles weer eens goed schudt...
 

Nieuwste berichten

Bovenaan