Winter duurtest

Svenn21

Active Member
Hallo allemaal.

Ik lees nu toch al een langere tijd mee, en reageer toch wel hier en daar eens op het forum.
Nu vind ik reviews en duurtesten van producten altijd leuk om te lezen en te volgen.

Dus vandaar dat ik zelf een review/duurtest wilden beginnen en de informatie te delen met mijn mede detail collega's.

Het betreft een duurtest van de volgende producten

- Artdeshine Obsidian wax ("Zomer wax", die volgende de boekjes toch langer moet houden dan de bekende "zomer waxen")
- Collinite #845 (Allround wax)
- Poorboys World EX-P (Langdurige bescherming)
- Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 (Langdurige bescherming)

Wat wil ik bereiken met deze test?
Zien hoelang de waxen en sealant zich houden onder strengere omstandigheden dan in de zomer.

Gebruik informatie

Over de omstandigheden waaraan de producten worden blootgesteld kan ik het volgende zeggen.
Rij een 1000km woon-werk verkeer, waarvan rond de 750/800 snelweg en de overige kilometers zijn provinciale wegen.
Auto staat 24/7 buiten op de oprit eenig sinds beschut maar niet overdekt.
Word 2 keer in de maand gewassen, indien mogelijk vaker.

Voorbereiding:
De voorbereidingen zijn als volg geweest, Ik heb zaterdag de auto gewassen dmv 2 emmer methode, BTBM shampoo washmitt en natuurlijk een droogdoek.
Daarna de auto binnen gezet in de garage, de motorkap gekleid, gepolijst met wit-finale, ontvet met Prep en 20/30min laten uitdampen.
Toen heb ik de vakken afgeplakt en begonnen met aanbrengen van de waxen/sealants

Zoals jullie zien heb ik de motorkap in 4 delen verdeeld
.

1zfjtro.jpg
.
Verdeling:
Elk vak heeft zo zijn eigen wax, doek en applicator gekregen, van links naar rechts gezien zijn het:
Artdeshine Obsidian wax, Collinite #845, Poorboys World EX-P en de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0

2qvcx1v.jpg


Na applicatie:

a2ayi8.jpg


Het afnemen heb ik volgens de bekende swipe test gedaan dit bedroeg voor de wax en 2 sealants ongeveer 20min, enkel de Artdeshine Obsidian wax heb ik na ongeveer 5min afgenomen aangezien dit de juiste verwerkings-methode is van de wax.
(De Collinite zit er inderdaad iets te dik op, dit kwam doordat er ineens een aardige hoeveelheid uit de fles kwam en ik dit niet weg wilden gooien;))

Mijn eerste bevindingen,
Na applicatie voelden de Artdeshine en de Wolfgang zachter aan dan de Collinite en Poorboys.

Tips of suggesties zijn natuurlijk welkom;)


Gr Sven
 
Laatst bewerkt:

Addy

V.I.P. Member
Ik heb de 845 nu ook in 2 lagen op mijn Astra zitten en mij viel het ook op dat na applicatie de lak niet glad aanvoelde. een dag later echter wel.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Leuk testje @Svenn21 ben benieuwd naar de uitkomst!

Die stroefheid herken ik ook @Svenn21 & @Addy, al is die op de Alto blijvend. Ook 2 lagen aangebracht. Beading en sheeting zijn wel normaal en constant.
Op de Yaris zitten 2 lagen Purple Haze Pro, die is merkbaar gladder.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Lijkt me een mooie test. Denk dat de 845 en de Wolfgang het verst zullen komen wat betreft standtijd. Deze informatie opgedaan uit ander mans ervaringen.
 

smutech

New Member
Om te beginnen juich ik de testen welke de gebruikers (ervaringdeskundige) op de site zetten van harte toe.
Ik wil mijn ervaringen ook delen ,om op deze manier het beste boven water te krijgen
 

Svenn21

Active Member
Via een ander forum waar ik ook de duurtest opgezet heb werd geopperd dat ik de Wolfgang op de motorkap het beste had weg kunnen laten, hieronder een kleine uitleg:

"Het was misschien zoals sommige al aangaven beter geweest om het geheel op een schone lak aan te brengen, waarom ik hier voor gekozen heb was simpel.
Zaterdag heb ik de auto geheel behandeld met Wolfgang en bij het layeren van de auto met dodo juice Velvet bedacht ik mij om een test te starten vandaar dat dit gebeurd is boven op de Wolfgang.
Ik zal zien of ik de test nog ga overdoen dmv polijsten ontvetten en terug opbrengen, of dat ik de test voortzet in de huidige vorm."

Hoe ik de motorkap ga onderhouden zo enkel wassen zijn met BTBM 2x per maand en verder het overlaten aan het weer.
 

Kilometervreter

überspammer
Inderdaad terecht @Svenn21 om het op een schone ondergrond te doen, ik ging er eigenlijk van uit dat je dat ook gedaan had, maar nu ik je startpost goed teruglees staat er toch wat anders...;)
 

Svenn21

Active Member
Is ook een ter rechte opmerking;), maar even zien wanneer ik de tijd kan/ga vinden om het overnieuw te doen aangezien de Wolfgang 12 uur droog moet blijven.
 

Svenn21

Active Member
*Beginpost aangepast

Ik ben de test vandaag opnieuw begonnen aangezien ik als basis de Wolfgang had gebruikt en daarover de waxen/sealants had gezet, heb vandaag de motorkap terug gepolijst met wit/finale afgenomen met Prep 20/30min laten uitdampen en toen de waxen/sealants in de zelfde volgorde op een schone ondergrond aangebracht.

Ik heb vandaag ook specifiek gelet op verbruik en gebruik gemak.

Beoordeling cijfers
++
Zeer goed
+ Goed
+/- Matig
- Slecht
-- Zeer slecht
X Nog niks over tezeggen

Artdeshine Obsidian wax
Aanbrengen ++
Verbruik +
Afnemen ++
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht)
Duurzaamheid X
Beading X
Sheating X

- Collinite #845
Aanbrengen ++
Verbruik +
Afnemen ++
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht)
Duurzaamheid X
Beading X
Sheating X

- Poorboys World EX-P
Aanbrengen +/-
Verbruik +/-
Afnemen +
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht)
Duurzaamheid X
Beading X
Sheating X

- Wolfgang
Aanbrengen ++
Verbruik ++
Afnemen ++
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht)
Duurzaamheid X
Beading X
Sheating X

Nogmaals, tips suggestie of vragen kunnen gewoon gesteld worden
xp_wink.gif


Gr Sven
 

Black Widow

V.I.P. Member
Bedankt voor de genomen moeite. Altijd leuk dit soort testjes. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
De glans lijkt mijns inziens lastig te bepalen zonder glansmeter. Voor wat betreft verbruik zou ik persoonlijk Collinite +++ geven (goed schudden voor gebruik totdat er een waterachtige viscositeit ontstaat is dan wel een vereiste).
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Mooie aanvulling van de test @Svenn21! Dit maakt de vergelijking eerlijker.

Voor wat betreft verbruik zou ik persoonlijk Collinite +++ geven (goed schudden voor gebruik totdat er een waterachtige viscositeit ontstaat is dan wel een vereiste).
Wat verbruik betreft ben ik het met @Black Widow eens. Als de pad eenmaal verzadigd is met 845 kan je blijven gaan.
Ik kan het je ook niet helemaal kwalijk nemen, je hebt immers alleen een deel van de motorkap gedaan. Dan is verbruik lastiger te beoordelen.
 

Svenn21

Active Member
Kleine Update

We zijn inmiddels 12 dagen/550km/0 poets beurten onderweg en er zijn mij al kleine dingen opgevallen.

- De Collinite 845 blijft langer zichtbaar schoon.

- Vandaag had het geregend en lag er beading op de motorkap (zie foto), tijdens het rijden gaf de ADS opgevolgd door de Collinite en Wolfgang de beste en snelste sheeting, nadat deze schoon waren “gerold” begon de EXP ook schoon te worden.

- Het beading gedrag zelf is vrij gelijk, de Collinite loopt misschien iets voor op de ADS doordat deze iets ronder is maar zit niet veel in, de EXP en Wolfgang hebben beiden nog een goede beading voor de algehele vervuiling van de auto. (zie foto)

Beading van de motorkap

6hic6f.jpg


Vervuling is helaas slecht zitbaar doordat ik het niet goed op de foto krijg, zal zien of ik nog een betere foto kan maken.

ADS Collinite EXP en aan de muurkant de Wolfgang
2dubln6.jpg


Bij deze foto zie je eerst de Wolfgang opgevold door de EXP Collinte en ADS
2yw63p4.jpg


Beoordeling cijfers

++ Zeer goed
+ Goed
+/- Matig
- Slecht
-- Zeer slecht
X Nog niks over te zeggen
# Onveranderd gebleven

Artdeshine Obsidian wax
Aanbrengen ++ #
Verbruik + #
Afnemen ++ #
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht) #
Duurzaamheid X
Beading +
Sheating +

- Collinite #845
Aanbrengen ++ #
Verbruik + #
Afnemen ++ #
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht) #
Duurzaamheid X
Beading +
Sheating +

- Poorboys World EX-P
Aanbrengen +/- #
Verbruik +/- #
Afnemen + #
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht) #
Duurzaamheid X
Beading +
Sheating +/-

- Wolfgang
Aanbrengen ++ #
Verbruik ++ #
Afnemen ++ #
Glans + (na aanbrengen onder kunst/TL- licht) #
Duurzaamheid X
Beading +
Sheating +
 

Svenn21

Active Member
Het topic had ik 2 weken terug wel op een ander forum geupdate maar hier helaas niet. Foto's dateren van ongeveer 2,5/3 weken terug. de staat ervan is nagenoeg het zelfde gebleven en dank zij het mooie weer vandaag niet de mogelijkheid om te wassen.

ADS

dpbqeb.jpg


845

2uf3v6b.jpg


EXP

23jjb7.jpg


Wolfgang

28hnznr.jpg


ADS, 845, EXP, Wolfgang

aww3mh.jpg


Zoals jullie zien valt de beading nog reuzen mee, de auto heeft geen wasbeurt meer gehad door slechtweer en weinig tijd helaas.
Wat de staat van de motorkap na het wassen is ga ik posten zodra de auto gewassen is.

Hopende dat jullie iets aan deze kleine post hebben.

Gr Sven
 

Nieuwste berichten

Bovenaan