Yamaha YZF600R Thundercat "Tribute" 5 jaar project 2009-2014

Woody

V.I.P. Member
Welkom op mijn projectpagina over mijn motor.

Ik zal jullie eerst een korte inleiding geven.
Het begon allemaal een jaar of 5 geleden. Ik was een student en had weinig te besteden. Aangezien ik wel redelijk handig ben en het leuk vind om schades op te knappen is het idee ontstaan om een schademotor op te kopen, opknappen en doorverkopen.
Dus op zoek gegaan naar een motor waar ik al het één en ander vanaf wist. Aangezien ik al 2 jaar op een Yamaha Thundercat had gereden, ben ik op zoek gegaan naar een Thundercat met schade. Na heel wat advertenties gezien te hebben en diverse mensen gesproken te hebben, uiteindelijk toch eentje gevonden waarin ik potentie zag. Dus bij mijn vader een "lening" afgesloten om de motor te kunnen financieren. En afgesproken zodra de motor opgeknapt is deze door te verkopen en dat ik de winst zou mogen houden.

De bezichtiging:
Het was 27 Maart 2009 samen met een vriend gaan kijken naar de motor. Daar aangekomen de motor eens goed bekeken. Motor had aardig wat schade:
Linker clip on afgebroken
Gat in de zijkap
Koppelings hendel afgebroken
Voetsteun afgebroken
Voorspatbord was nog maar de helft van over
Topkuip geschaafd en stukje afgebroken
Deuk in de tank
Dynamo deksel geschaafd
Al met al best wat schade (en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn ;)), maar goed ik wist van tevoren dat er aardig wat schade aan was. Helaas was een proefrit dus niet mogelijk, omdat er toch wel wat essentiële onderdelen beschadigd waren. Dan maar eens kijken/luisteren naar het blok. Dat liep verbazing wekkend netjes. Zo netjes heb ik ze nog nooit horen spinnen (het is tenslotte een donderpoes ;)). Deal gesloten, snel overgeschreven en op naar huis.
Nouja naar huis. Op naar de motorzaak waar ik kind aan huis was (en nog steeds ben). Daar de motor mogen stallen en nog eens goed bekeken wat er allemaal vervangen moest worden.
Helaas geen foto's meer van de staat bij aanschaf jammer genoeg :(

Demontage en tegenslag
Het was nu echt begonnen. De motor gestript en alle onderliggende schade opgenomen.
Toch met een flinke lijst aan onderdelen naar huis gekeerd. Om de zoektocht naar onderdelen te beginnen.
Terwijl de zoektocht in volle gang was en de eerste onderdeeltjes langzaam besteld waren een flinke tegenslag.
Ik was net 1 dag 21jaar. Eindelijk écht volwassen hoor ik mijn oud overbuurvrouw nog zeggen, is mijn vader onverwachts overleden (13 april 2009). Toen stond heel het project ineens compleet stil.
Tja wat moet ik nu met de motor? Wel of niet verder opknappen?
Gelukkig zijn mijn broer en zus zo lief geweest en heb ik de motor mogen houden.

De draad van het project weer oppakken
Heel wat maanden later toch maar weer de draad opgepakt en een hoop onderdelen gezocht en gekocht.
Gelukkig een adresje kunnen vinden van iemand kunnen vinden die de boerenschuur van zijn ouders had omgetoverd tot onderdelen paradijs van allerlei motoren. En daar heb ik een heleboel onderdelen vandaan voor een nette prijs.
Nu alles weer voor zover compleet was alles passen en waar nodig aanpassingen maken.

De plannen
Het was voor mezelf al duidelijk dat deze motor mij meer waard zou zijn dan dat er geld in de wereld is.
Dus het moest en zou een show fiets gaan worden.
Ik had in mijn hoofd om een replica van te maken waar Randy de Puniet mee reed in de MotoGP.
Voorbeeldje:
article_image7202.jpg

Dat moest hem gaan worden!
Ik had mezelf al het volgende bedacht:
Witte velgen
Matzwart frame
Matzwarte achterbrug
Parelmoer spuitwerk met stickers in de style van het plaatje hierboven.

De hele motor uit elkaar gehaald zo ongeveer ieder deeltje meegegeven naar de poedercoater :D
Hier een fotootje van een aantal onderdelen die terug waren van de coater:
Foto550-S4SNY8YQ.jpg

Foto550-JTUBND3P.jpg


En de dozen met onderdelen:
Foto550-B6KX4LQT.jpg


De wederopbouw
Overal nieuwe lagers ingedaan zodat ik daar geen omkijken meer naar zou hebben.
Tot zover ging het goed. Aangekomen bij het balhoofd. Ik had de oude lagerschalen bewaard, want je weet maar nooit. OEPS de nieuwe lagerschalen aangezien voor de oude en die in het vuilnis geknikkerd op de dag dat het vuilnis werd opgehaald. Natuurlijk net te laat. Stom stom. Toch maar weer een nieuw setje balhoofdlagers besteld. Dit gebeurt me niet nog een keer ;).
Uiteindelijk alles toch weer in elkaar gezet met nieuwe lagerschalen.
Dit was het voorlopige resultaat:
Foto550-34YTYXRL.jpg


Motor naar buiten gereden en naast de motor gezet waar ik destijds mee reed.
Foto550-GVCDWK3D.jpg

Foto550-EL3HEZ6Y.jpg


Special paint
Het uiteindelijke resultaat was toch niet wat ik wilde. De kleur was veel te blauw. Het moest een witte basis zijn waar een blauw parelmoer overheen zat. Dat terzijde was het ook niet heel netjes gespoten.
Dus ermee terug gegaan en alles werd netjes opgelost. De kuipen werden in een heel mooi kleurtje gespoten. Ik was alleen wel de stickers kwijt. Of dat nu zo erg is, dat laat ik terzijde.
De kuipen op de motor bij terugkomst:
Foto550-KMPVSHCR.jpg

Foto550-MK4QLS6B.jpg


Voordat de motor terug ging om herspoten te worden had ik al contact gehad met Jan Smit Graphics die mijn helm al had voorzien van een special paint met mijn verhaal erin verwerkt.
Jan had aangeboden om dit design ook op de motor te maken. Een geweldig idee en zo kwamen we tot het volgende resultaat:
Foto550-RCJEBBQ8.jpg

Foto550-OLVCIKVC.jpg


De basis stond erop nu verder uitwerken:
Foto550-AXQ7TIYS.jpg

Foto550-FGVEUMGH.jpg

Foto550-KFAHD3R8.jpg

Foto550-3J4SVAVH.jpg


Motor verder aangekleed:
Foto550-88CH3S6I.jpg

Foto550-UMTF8DHR.jpg


De motor zag er fantastisch uit! Het werd tijd om te gaan rijden.

Toch klopt er iets niet
Er was iets aan de hand met de voorvork, maar ik kon er maar niet aan uitkomen wat.
Complete voorpartij vervangen, maar nog steeds zat het niet goed met de voorpartij.
Ik kwam er niet meer aan uit en had destijds ook geen zin meer om dit probleem op te lossen.
De motor kwam stil te staan bij een vriend van me in de garage.
Dit is de laatste foto voordat de motor de garage in is gegaan:
Foto550-P4LFV7YL.jpg


Toch maar verder
Ondertussen weer een hele tijd verder, maar het werd gewoon tijd om de fiets toch maar af te maken.
Een hoop gezeur en tegenslagen verder erachter gekomen dat het T-stuk krom was. Niet eentje maar drie T-stukken die ik had waren krom. Tja die kans acht je wel heel klein, maar gelukkig nu wel met een recht exemplaar. Ja hoor nu klopt het allemaal weer. Maar ondertussen zijn wel alweer eind 2013 beland! Pff wat gaat de tijd snel.

De laatste wijzigingen
Ik vond dat de motor toch nog iets miste. De velgen moesten toch maar goud gespoten worden. Eerst opzoek gegaan naar een extra setje velgen. Na een flinke miskoop ,waarbij ik een kapotte velg toegestuurd kreeg, van een mede Thundercat rijder een setje velgen kado gekregen! Waar ik nog steeds heel erg dankbaar voor ben! Dus ik ben opzoek gegaan naar iemand die voor mij de velgen kon spuiten. Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij Dré die dit wel voor mij wilde doen.
Op een gegeven moment begon ik te twijfelen of ik dat nou wel had moeten doen. Toen de velgen eenmaal onder de motor zaten was die twijfel meteen weg! Wat een plaatje is het geworden!
IMG-20131009-WA0002_zpse2a49b69.jpg


Nadat de velgen onder handen waren genomen was het tijd voor de remklauwen. De remklauwen zijn gespoten in Java Black Pearl (Subaru) en afgelakt met een 2k blanke lak.
Heerlijk die mooie strakke remklauwen. Meteen alle rubbers, boutjes en nippels vervangen.
DSC_0222_zpsb12266e8.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
Tot zover het eindresultaat 27 Maart 2014
DSC_0334_zpse4de1443.jpg

DSC_0333_zpsf6919d82.jpg


Na heel wat pech en tegenslagen komt mijn Tribute bike toch nog rijklaar. Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat en wil dan ook graag iedereen bedanken die dit mede mogelijk heeft gemaakt:
D&P Motoren voor de oneindige bron van kennis, materiaal en doorzettingsvermogen.
Jan Smit Graphics voor de geweldige airbrush op zowel motor als helm.
Dré Meesters van Meesters Design voor het geweldige spuitwerk op de velgen.
En dan nog natuurlijk mijn vrienden die klaar stonden om te helpen met een aantal klussen aan de motor.

Wat is er uiteindelijk allemaal veranderd:
Frame+achterbrug+klein spul matzwart
Alle lagers vervangen
Goud gespoten velgen
Wave schijven
Korte CNC rem-schakel hendels
Knipperlicht gaten in zijkuipen dicht gezet
Special paint op het kuipwerk
Overal nieuwe schroeven/moertjes
Spiegels met knipperlichten
Compleet nieuwe voorvork met toebehoren
Puig DB kuipruit
Led achterlicht
Led knipperlichten
Carbon achterspatbord
Witte tellerplaten met blauwe verlichting
Ingekorte Giannelli Carbon demper
RVS remleidingen met witte mantel

To do:
Carbon engine covers plaatsen
Spiegels monteren
Wat kleine details afwerken

Wishlist:
Carbon voorspatbord

Dat was het wel voor zover.

Hier nog wat sfeerplaatjes:
DSC_0180_zps228a751d.jpg

DSC_0317_zps61964dfa.jpg

IMGP7253_zps42ff305d.jpg


Tot slot mijn 2 favorieten
IMGP7260_zps13264205.jpg

IMGP7241_zps013dfcce.jpg


De motor is natuurlijk nog volledig gepolijst en ze staat nu in de CQuartz Finest ;)
Bedankt voor het lezen! Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Dat is nog eens een project, ziet er fantastisch uit en tevens een indrukwekkend verhaal om te lezen!
 

Woody

V.I.P. Member
Bedankt allemaal. Ik kan wel zeggen dat ik ondertussen mijn motor heel goed ken ;)
Hoeveel bloed zweet en tranen hierin zijn gaan zitten, het is het allemaal waard als ik de motor er zo bij zie staan :D
 

Woody

V.I.P. Member
Ik heb niet alle tegenslagen beschreven, maar er is best wel wat "fout" gegaan.
Het is een mooi project geweest. En de laatste tijd vooral veel details verbeterd zoals alle roestige boutjes en moertjes vervangen.
Ik vind dat dit een waardig eerbetoon is geworden.
Nu nog een goede taxateur zien te vinden die ook inziet dat dit meer waard is dan eentje in originele uitvoering ;)
 

Woody

V.I.P. Member
Vandaag sinds lange tijd geleden weer eens gereden!
Dit was een proefritje om te kijken of alles naar behoren werkt. Ik ben nog niet tevreden over de remmen en vering.
Hebben we weer wat te doen de komende tijd:cool:
 

Bijlagen

  • DSC_0356_20140328203128674.jpg
    DSC_0356_20140328203128674.jpg
    144,2 KB · Weergaven: 4

BlackPassat

V.I.P. Member
Verrek, drie dagen wat minder tijd voor het forum en dan mis ik dit.
Fantastische bike in zijn stijl Hugo, mooi verhaal.
 

Woody

V.I.P. Member
Na afgelopen week een paar kleine aanpassingen te hebben gedaan rijdt ze echt super!
De kleine aanpassingen:
Balhoofd aangedraaid (dit ivm nieuwe lagers die zich nog moesten "zetten")
Speling op de gaskabel drastisch verminderd (veel beter rijdbaar met name in bochten ;))

Plaatje van gisteren:

DSC_0672_zps1o1q7jti.jpg


Nu nog op zoek naar een mooie foto locatie:cool:
 

Nieuwste berichten

Bovenaan