vraagje over vers herspoten wagen...

subarke

Active Member
binnen enkele weken laat een kennis zijn Subaru volledig herspuiten.
nu vroeg hij mij om erna zijn wagen te beschermen maar ik weet dat het beter is de eerste 14 dagen niets te doen aan de wagen tot de lak volledig is uitgehard-dampt
nu had ik graag eens jullie meningen gehad over hoe en wanneer het best?
ik zou de wagen foamen en wassen drogen en denk dan eens overlopen met v38 ofzo om de uiterse glans eruit te halen gevolgt door goed ontvetten en coating opzetten.
ik opteer hier coating omdat de wagen 5000km per maand doet!
wat of welke ben ik nog niet uit maar tips zijn zeker welkom ;-)
 

Frans

V.I.P. Member
Zowel Sherwin Williams als Dupont bevelen aan om tenminste 90 dagen te wachten na het overspuiten met aanbrengen van een lsp.
De lak heeft die tijd nodig om volledig uit te dampen en harden.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Is niet compleet waar.
Alles is afhankelijk van de temperatuur en de tijd die de wagen in de oven heeft gestaan.
Al zou de lak niet compleet uitgehard zijn dan doet hij dat echt wel onder de wax/ coating.
De verhalen over het wachten is mijns inziens complete onzin. Spuiters zetten ook gewoon de rotery op een vers gespoten lak als er oneffenheden in zitten. Sterker nog; ze bewerken de lak gewoon met grid 2000 na het spuiten.
Het klopt dat de lak wel wat tijd nodig heeft om echt uit te harden, maar je kan de lak gewoon voorzien van een laagje bescherming.
Want anders?......... ( valt de lak van de auto?, droogt ie nooit meer?)
Nou, niks dus.
Als je de lak niet kan bewerken is het spuiten niet goed gebeurt. En dat hangt weer aan allerlij factoren.

Ik heb laatst een auto compleet gewetsand en gepolijst na het spuiten om alle orangepeel weg te halen. Niks aan het handje.

Maar als je wil wachten, ga gerust je gang.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Polijsten kan inderdaad direct, dat is geen probleem, een coating zou ik persoonlijk echter wel even mee wachten.
 

2shiny

V.I.P. Member
gewoon even een nadenkertje:
als een coating kan ademen en uitharden onder Reload, kan de lak dat dan ook niet? Of is lak met coating niet te vergelijken, of het uithardingsproces?
 

Frans

V.I.P. Member
Reload is daarop afgestemt, ik zou het risico gewoonweg niet nemen.
Bovendien is er een heel verschil in laagdikte tussen de verflagen en een coating.
Des te dikker de laag des te langer het uitdampen zal duren.
Een ruime tijd geleden was er een discussie op een ander forum over dit onderwerp.
Ik heb toen omdat er wat "ongelovigen" waren, om de reactie van Sherwin hierover gevraagd;

Q:
  • Dear sir/miss,

    I have a question of which I cannot find the answer on your website.
    What are your recommendations regarding waxing a freshly painted car?
    Can you do this right when the car comes back from the painter, or is there a waiting period?
    And are there any differences between a solvent or water based paint, and solvent based or water based car waxes with regards to this.
    Thanks in advance for your reply.

    With best regards,

    Frans

    Netherlands

A:
  • Frans,
    Should wait at least 90 days before using a wax.

    Thank you,
    Rose G
    Automotive Customer Service

Q:
  • Dear Rose,

    Thank you very much for the quick reaction.
    Is this because the paint needs to be able to outgas and cannot be sealed, or is there another reason?

    Best regards,

    Frans

A:
  • Yes,
    Waxing it before the solvents have all released from underneath will trap the solvents and the paint will bubble.

    Thank you,
    Rose G
    Automotive Customer Service

En dit zegt dan nog Dupont erover;
  • And now, back to your regularly scheduled life with some helpful car paint care tips.

    To keep your car’s finish looking like new, we highly recommend that you follow these useful tips:

    -Hand-wash your vehicle with warm water and a mild auto wash detergent in a shaded area.
    -Remove stains and bird droppings as soon as possible to prevent acid etching of the new paint finish.
    -Avoid washing your vehicle with hard water.
    -Avoid polishing or waxing for 90 days.
    -Avoid extreme temperatures.
    -Avoid drying your vehicle with a dry cloth to prevent scratching the finish.
    -Avoid commercial auto washes for 90 days.
    -Avoid spilling chemicals such as antifreeze or coolant on the finish.
    -Avoid scraping snow or ice from the vehicle’s finished area.
 

Kilometervreter

überspammer
Ik heb de A4 nieuw in Inglostadt in de fabriek opgehaald.
De productiedatum was drie dagen voordat ik hem haalde, er zat echt een waxlaag op toen ik hem kreeg.
Dus tsja... maar een coating is misschien nog wel iets anders dan een waxlaag.
Paar weken geleden de motorkap van de Swift van mijn vrouw laten overspuiten, na twee weken mocht ik er alles opsmeren, geen enkel probleem werd mij verteld.

Best wel lastig/tegenstrijdig allemaal dus!
 

subarke

Active Member
ik heb de eigenaar gezegd dat ik na 5 weken de auto zal behandelen en het nodige doen zo zijn we toch iets zekerder dat er niets meer foutgaat ;-)
 

Frans

V.I.P. Member
@Kilometervreter / Leon;
Een fabriekslak is een heel ander verhaal als dat een wagen gespoten wordt door een schadebedrijf.
In de fabriek komt de carrosserie op een speciale lijn te staan, waar hij merendeels door robots wordt gespoten.
Op de carrosserie zijn alleen de kale metalen onderdelen gemonteerd, dus daar kan het afbakken op zeer hoge temperaturen plaatsvinden.
Daarbuiten is door het gerobotiseerde spuiten, de laklaag zeer dun.
Door dat proces gaat de wagen de fabriek uit met een lak die nagenoeg helemaal uitgedampt en uitgehard is.

Bij het overspuiten van een wagen is dat echter een heel ander verhaal.
De spuiter kan bij het afbakken nooit zulke hoge temperaturen gebruiken, omdat de carrosserie al afgemonteerd is.
Tevens is de laklaag vele malen dikker als een fabriekslak, dus dat uitdampen neemt daardoor ook veel tijd in beslag.

Verder zijn er heel veel variabelen; zoals apart gespoten delen waarbij de temperatuur hoger kan, laagdikte, verfsoort, merk, buitentemperatuur etc.
Om safe te zijn, moet je gewoonweg een ruime wachttijd in acht nemen, ruimer als in de verwachting ligt.
En het beste is ook om altijd de aanbeveling van de verffabrikant te volgen, welke over het algemeen in de TDS van de gebruikte lak te vinden is.
Wat een spuiter ook zegt, want veel spuiters kijken amper de TDS van een bepaalde verf in.

Nog wat leesvoer;

http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/23906-waxing-new-paint.html

Daar is ook een opmerking te vinden van iemand waarbij het fout is gegaan, omdat hij de laklaag te vroeg had behandeld met een LSP;

I've actually experienced this after application of a carnauba on a week old repaint. The thinner used if left uncured under the finish will find a way to seep out eventually creating bubbles. although the bubbles started appearing months after. But there was no way it was because of the prep work or during the actual painting. We couldn't tie it to anything but the wax applied.

Als je het risico bij je eigen wagen neemt en het gaat fout, dan kan je alleen jezelf erop aankijken.
Wanneer je het echter bij een ander doet en het gaat fout, dan zal die persoon jou erop aankijken.
Waarom haast hebben, die laklaag loopt niet weg.
 

subarke

Active Member
komende zaterdag is het zover ik krijg de wagen voor een kleine dag om het nodige te doen.
gisteren de wagen al gezien en moet zeggen mooi spuitwerk enz
we hebben samen toch gekozen om te starten met een sealant-wax bescherming ipv een coating ook omdat ik hier nog geen of weinig ervaring mee heb deze aan te brengen.
de wagen zou ik eerst grondig wassen en 2x ontvetten met eraser en heb sealant staan met carnauba in daar zou ik een laagje van opzetten en na paar uur dan een goeie wax overzetten...wat is jullie gedacht hiervan?
de wagen zal juist deze week gereden hebben en nog geen wasbeurd gehad hebben dus swirls enz zitten er nog niet op dus polieren lijkt me dan ook niet meteen nodig denk ik en clayen zal ook overbodig zijn volgens mij?
wil natuurlijk niets misdoen op deze mooie strakke lak vandaar dat ik hier jullie mening eens vraag ;-)
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Het beste is om eerst kritisch naar de lak te kijken met led of halogeen om te zien of de staat van de lak echt wel zo goed is. Vaak is er een stofje uitgeschuurd en dan wordt er even met een knoepert van een Rotary de lak gepolijst en met een niet al te beste doek afgenomen. Ik sluit enig polijstwerk niet bij voorbaat uit :)
 

Frans

V.I.P. Member
Ik volg hem niet helemaal; eind augustus geef je aan dat over enkele weken de wagen zal herspoten worden.
Zoals ik het lees komt het dan over alsof de wagen net de spuitcabine uit is en je hem gelijk al in een LSP wil zetten.

En swirls loop je niet alleen op door wassen, maar ook tijdens het rijden (zanddeeltjes in de lucht e.d.).
Dus sowieso zaak om zoals Stefan al aangeeft, de lak vooraf goed te inspecteren.
 

subarke

Active Member
het is allemaal wat sneller verlopen dan gepland was de wagen was paar dagen na mijn topic al gespoten :)
hij heeft die tijd in de garage gestaan omdat er vanalles aan het onderstel enz ook is vernieuwd en terug is gemonteerd hij heeft hem zaterdag terug opgehaald als ik heb krijg is hij 5weken gespoten en volgens de spuiter mocht hij direct na het verlaten in de wax dus we zijn dan 5weken verder dus zie geen gevaar meer.
ik ga hem bekijken als het zover is en indien nodig ook eens overlopen want er worden veel km mee afgemalen hij heeft er bijna 500.000km opstaan met deze wagen ;-)
het komt wel goed zoiezo komt er wel een topicje van na de werken ;-)
 

Frans

V.I.P. Member
Een spuiter die zegt dat je dezelfde dag al de wagen in de wax kan zetten, neem ik met een korreltje met zout...

Ik weet niet of hij bij jou naar binnen gaat voor de detail, maar dan is het het mooiste om hem de nacht ervoor al binnen te hebben staan.
Als je dan 's ochtends naar binnen stapt en je ruikt nog steeds een lichte verf lucht, dan is de lak nog niet klaar en zou ik het uitstellen.
Heeft overigens helemaal niets met "ik wil gelijk hebben" of zoiets te doen, maar meer om je te behoeden voor, want jij krijgt het op je bord, als de lak raar gaat doen na verloop van tijd.

Ik zou het trouwens houden op twee lagen sealant ipv sealant en dan aftoppen met wax.
Gezien het jaargetijde wat er aan komt en het kilometrage, kan je beter kiezen voor optimale bescherming.
 

subarke

Active Member
nee hoor frans ik heb graag de mening van meer ervaren detailers enz vandaar ik het hier post ;-)
nu ga ik er wel van uit na 4- 5 weken dat er geen verflucht meer zal zijn...hoop ik toch :p er word deze week een 1000km mee gereden ook al in regen zon en noem maar op slaapt wel in een garage is ook wel intressant denk ik he?
ik krijg hem pas in de morgen maar kan nog eens informeren om hem de vrijdagavond af te zetten ;-)
mag er geen wax op voor de mooie beading enz want daar is hij gek op als hij de mijne nat ziet (de wagen wel te verstaan :p )
in de sealant zit ook al carnauba staat er vermeld...
tussen de lagen in paar uur tussenlaten best neem ik aan? en al dan niet een waxje op als laatste.
we zijn idd richting winter aan het gaan uw opmerking is zeker terecht ivm beter 2 lagen sealant ;-)
ik leer heel graag bij en samen staan we sterker dan op mijn eentje toch ;-)
 

Frans

V.I.P. Member
Gewoon de aanbeveling van de fabrikant volgen; die geven vaak in de gebruiksaanwijzing of anders op hun website aan, na hoeveel tijd er een tweede laag mag geplaatst worden.
Een wax heeft de neiging deels vervuiling te absorberen, dus bij veelvuldig gebruik van een auto is de mooie beading zo weer weg.
Een sealant heeft wat meer zelfreinigend vermogen, waardoor er minder vuil zal blijven hangen op de wagen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan