[How To] Herstellen Koplampen

Kevin

New Member
Een van de meest gestelde vragen; Hoe kan ik mijn koplampen weer goed krijgen?

De meeste koplampen verweren doordat de UV coating beschadigd of zelfs afwezig is. Als hier niets aan gedaan word kan het plastic ondoorzichtig worden en vergelen en heeft men het over afkeur bij de APK.

Daarnaast zijn er koplampschade's, zoals bijvoorbeeld door steenslag. Vaak zijn dit diepere putjes of krassen in de lens. Ook dit kan een verstrooit lichtbeeld geven. Ook dit kán APK-afkeur zijn.

Er werden vroeger veel koplampen van glas gemaakt. Ik denk dat je dan niet zo snel in dit topic terecht komt. Schade's en krassen aan glazen koplampen ga ik nog behandelen in het stukje over glas in het algemeen. Glas vergeelt ook niet zomaar, dus gaan we er voor nu van uit, dat u plastic lampglas heeft.

Er zijn dan meestal meerdere opties, afhankelijk van hoe ze er aan toe zijn kun je; vervangen, repareren of echt in orde maken.

Oplossing 1: Vervangen
De meeste koplampen zijn te polijsten en netjes te krijgen, maar soms zijn er meer problemen. Zoals bij een vriend onlangs. Die had ook wat schade door steenslag en wilde graag ook de binnenkant reinigen en er waren beschadigingen aan de reflector door vocht. Die kon voor € 120,- nieuwe lampen krijgen. Dan heeft het ook niet veel nut om de moeite te gaan doen om de oude weer in orde te maken.

Oplossing 2: APK-ready krijgen. (Tijdelijke reparatie)
De auto "moet nog een jaartje mee" betekent vaak de makkelijkste manier om ze zo snel mogelijk in orde te krijgen. Afhankelijk van je technische skills kan je een eenvoudige aanpak gebruiken, ik zal proberen de diverse kanten te belichten.

Lichte "schade";
Als de vervuiling en verkleuring nog niet zo heftig is kan je vaak af met een handmatige behandeling met een "alles-in-een" polish (zoals Meguiar's PlastX) een een beetje geduld al veel bereiken.

Eigenlijk wil je dit niet, maar als het je de APK door laat, ben je voor nu geholpen. Met de hand polijsten van de koplampen is een duivels karwei. Iets wat ik niemand aan kan raden. Omdat de resultaten vaak niet in balans zijn met de moeite.

Zwaardere "schade";
Zoals vergeling, bros plastic, "scheurtjes" in de toplaag en natuurlijk krassen. Hiervoor zal je altijd de toplaag moeten afnemen, de "schade" verwijderen en de glans en doorzichtigheid weer terug moeten brengen. Vaak is dit met de hand niet mogelijk. Vandaar dat hier ook pakketten voor te koop zijn die schuur-pads, polijstmiddel en een opzetstuk voor elektrisch gereedschap hebben.
Als je dit een enkele keer zou willen doen zou dit een goede oplossing zijn. Je haalt ineens alles in huis om de reparatie te doen. Daarnaast staat vaak op de verpakking ook een duidelijk aangegeven hoe en wat je moet doen om de producten optimaal te gebruiken.

Het resultaat varieert, na 6 tot 12 maanden is her-behandeling vaak noodzakelijk. De handleiding hieronder kan je ook gebruiken met zo een pakket.
Sommige stappen gaan dan anders maar dat wijst de verpakking wel uit, ik zal ook proberen dit toe te lichten in de uitleg.

Check ook het topic van @BlackPassat
Een duidelijke referentie voor een perfect resultaat!

http://www.waxworldforum.nl/threads/wetsanding-koplampen.1180/#post-49178

Oplossing 3: "het écht oplossen";
Na vervanging is dit de enige echte oplossing tegen het verweren van de koplampen. De laag die beschadigd is moet eraf en we moeten een nieuwe bescherming tegen UV aanleggen. Ik ga het even duidelijk toelichten. Alles behalve vervanging is OP EIGEN RISICO. Het navolgende handvat is een door de praktijk uitgewezen plan van aanpak die mij nooit teleurstelt. Zelden hoor ik anderen over deze methode slecht praten. Het is niet het makkelijkste om goed te doen.

Wat we namelijk gaan doen is de koplamp sealen met een 2k blanke lak, dit is een lak die volledig uithardt, kristalhelder en na is na te bewerken zoals een autolak. Het is ook mogelijk om met een gelcoating de koplampen te beschermen. Ik voeg dit graag toe, maar ik denk dat dit geen permanente oplossing is.

HowToDoIt:

Vooraf:

Het allerbelangrijkste is een goede voorbereiding. Zorg dat je een plek hebt waar je uit de zon een tijdje op je gemak kan werken, het liefst al zittend of met de lampen uitgebouwd. Zodat je aan het einde van de dag nog een rug over hebt om mee naar huis te nemen. Al te vaak heb ik me laten verleiden dit zonder krukje/krat of omgekeerde emmer te doen, altijd met een hernia'tje-light de dagen daarop.

Natuurlijk moet de auto schoon zijn. Ik ga ervan uit dat de hele auto gewassen en gedroogd is.

Denk altijd aan de persoonlijke beschermmiddelen, weet je niet hoe en wat je moet gebruiken, vraag het.

Maar mijn vuistregel;
Stoffies ín de lucht is masker en ogen
Stukkies dóór de lucht is masker/ogen/huidbedekking(handschoenen, schoenen, lange broek, geen losse haren)

Plak goed af waar je niet wilt komen. Vooral met het schuren en het spuiten is het verplicht zeer goed af te plakken. Even uitschieten met het schuurpapiertje en de krassen vliegen in je lak.

Mijn advies is eigenlijk altijd om de lampen te demonteren, tenzij je overal goed bij kan. Vaak zit er toch nog een stukje vergeling onder het spatbord of de motorkap en dat is zo jammer van de moeite die je in het herstellen van je koplampen steekt als je dat ook niet oplost.

Haal je lampjes uit de koplamp, de lampjes kunnen niet goed tegen trillingen. Stop wel de afdichting weer terug op de plek, zodat de lamp vanbinnen niet vochtig word.

Er zijn 2 soorten schuurpapier, nat en droog. Voor het beste resultaat werk ik op doorzichtige objecten altijd met nat schuurpapier. Omdat door het water het te schuren oppervlak kouder blijft en de plastic partikels niet in mijn longen terecht komen.

Wat heb je nodig:
  • Schuurpapier het liefst automotive-grade, korrel 600 of 800 en 1200 geschikt om nat te schuren.
    (wil je gaan polijsten haal dan ook 1500 en 1800 of 2000)
  • 2K Blanke Lak voor Koplampreparatie (vaak met een plastic primer in de lak, voor een betere hechting)
  • Geduld
  • Moed
  • Water in bijvoorbeeld een teiltje of een kleine emmer.
    Genoeg om het schuurpapier in te leggen als je het niet gebruikt en om het tussendoor af te spoelen.
  • Water in een sprayer, om tussendoor bij te kunnen spuiten en de koplamp te inspecteren.
  • Afplakband, om alle delen te beschermen die je niet wilt schuren.
Als je de lampen gedemonteerd hebt is een stukje vloerbedekking of een handdoek om onder de lampen te leggen wel makkelijk. Dan glijden ze ook niet zomaar weg.

Hoe dan?!

Nou, ben je er klaar voor? Dan gaan we beginnen met schuren, ik kies er zelf altijd voor om met het lichtste schuurpapier te beginnen, de 1200. Als blijkt dat er nog steeds "beschadigingen" te zien zijn na de 1e ronde dan zou ik zelf kiezen voor de 800 als grovere stap.

Ik werk zelf altijd met rechte lijnen, een diagonaal van linksonder naar rechtsboven en omgekeerd of horizontaal en verticaal, het doel is een egaal resultaat waarna je, zodra je "diep" genoeg hebt geschuurd, geen beschadigingen in kan waarnemen. (dubbelcheck dit altijd door de lamp goed schoon en droog te maken.

De rechte lijnen zijn tevens makkelijk om te zien waar je geweest bent. Begin altijd zo "zacht" mogelijk als je met de hand schuurt. Hou het oppervlak tijdens het schuren nat, dan heb je vaak ook geen problemen met het vollopen van het schuurpapiertje en word het vuil afgevoerd door het water, waardoor het zich niet opnieuw kan hechten op het oppervlak

Weetje!!: Schuurpapier werkt door te krassen op het oppervlak, als je ziet dat de krassen niet meer gelijkmatig diep zijn dan moet je je papier schoonmaken of vervangen!

Na de eerste pass met het schuurpapier (dus 1 richting) wissel je naar de andere gekozen richting met hetzelfde schuurpapier, maar met minder druk. Is je resultaat egaal en zonder schuurstrepen dan kan je een stap fijner schuurpapier pakken en weer in tegengestelde richting van de laatste schuurbeweging schuren.


Als het goed is heb je dan; 1x horizontaal met 800, 1x verticaal met 800, controleren of je egaal resultaat hebt. Dan 1x horizontaal met 1200 en daarna 1x verticaal met 1200.

Dit is voldoende voor de 2k lak, wil je alleen polijsten, herhaal dan bovenstaande stappen met de fijnere schuurpapieren. Waarna je, natuurlijk met een polish (zoals hierboven "met de hand" geschreven is) en een hoop geduld de boel weer op kan werken naar een mooie doorzichtige lens. Neem je tijd, hou de pad en het glas koel en gebruik voldoende polijstmiddel. Er zit vaak een UV beschermer in de polishes, maar je kan ook de lens met "normaal" polijstmiddel polijsten om vervolgens een coating aan te brengen naar wens.

Voor het spuiten/lakken wil je het oppervlak zo veel mogelijk grip geven. Na de 1200 is de lens zeker nog niet doorzichtig, oftewel een perfecte hechtlaag voor de blanke lak. Het oppervlak moet hiervoor brandschoon zijn, vet vrij en ook wil je stof/deeltjes zo veel mogelijk vermijden.
Maak dus ook je werkruimte schoon (als je de lampen op je werkbank hebt liggen)
Ook maak ik vaak voor het spuiten een beugel om de lampen te kunnen ophangen, dit maak ik van installatiedraad (1,5qmm is voldoende om te hangen, 2,5qmm is beter om het als staande beugel te gebruiken)

Een andere goede tip is het ophangen van een plastic folie achter je werkbank en het natmaken van de vloer/wanden van je werkruimte. Waardoor je een stuk minder vuil in de blanke lak krijgt. Ik heb mijn schuur zo aangepast dat ik met een weinig water de hele schuur stofvrij kan maken. Ik hoef dus ook zelden "fouten en vuiltjes" weg te poetsen na het lakken. Zorg ook voor een constante temperatuur, let daarbij vooral op het label op de lak. Die voorschriften zijn "altijd goed".
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Neem 0ok hier persoonlijke bescherming serieus, OPS is een groot probleem https://nl.wikipedia.org/wiki/Organisch_psychosyndroom

(Kortdurende blootstelling aan een hoge concentratie oplosmiddel kan leiden tot misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. De klachten verdwijnen vaak snel nadat de werkzaamheden zijn beëindigd. Bij regelmatige blootstelling aan organische oplosmiddelen kan men blijvende schade aan het zenuwstelsel oplopen en onherstelbare stoornissen van de hersenfuncties.)

Begin met het 2/3x ontvetten van de lampen. Check heel goed of alle verontreiniging en alle krassen eruit zijn, als het na het ontvetten er nog steeds "wolkerig" uit dan ben je nog niet klaar met de laatste schuur-stap.

Zodra je er zeker van bent dat de lamp er klaar voor is kan je de spuitbus gaan schudden, doe dit met stevige hand. De meeste 2k verf heeft een soort ventiel onderop de kan die je los moet trekken. Check eerst de verwerkingstijd van de spuitbus, meestal heb je 10-20 minuten tussen de lagen nodig om doorslaan te voorkomen (de onderlaag is nog niet "klaar voor de volgende laag", waardoor de laag nog niet hecht of je zakkers kan krijgen). Dit staat duidelijk op de verpakking van de spuitbus vermeld. Vaak heb je maar 45 minuten voor de verharder in de lak ervoor zorgt dat je een slecht resultaat gaat krijgen.

We beginnen met een dunne laag die voor de hechting moet zorgen. Het is belangrijk dezelfde afstand tot de lamp aan te houden, dus loopt de lamp rond, zorg dan ook dat je spuitbeweging rond loopt
Spuitpatroon.png
Volg de rode lijnen met de spuitbus zodat je een egaal resultaat krijgt. Oefen anders eerst even op een stuk karton of een ander voorwerp wat niet heel belangrijk is. Tevens zou het goed zijn als je een aantal youtube filmpjes kijkt over de manier van spuiten van blanke 2k lak.


Deze laat goed zien hoe ik die bewegingen bedoel.

Die dunne laag hoeft niet "helemaal dekkend" te zijn, maar er moet wel een soort van "natheid" te zien zijn.

De 2e laag die we erop gaan spuiten na de wachttijd word wel een "dikke" laag, het is de bedoeling dat je met deze laag "nat-in-nat" spuit en altijd een 50% overlap hebt met je vorige laag.
Meestal zorg ik ervoor dat bijvoorbeeld eerst de bovenkant, met de spuitbuis een beetje gekanteld, netjes is in 1 beweging, dan kantel ik de spuitbus zodat ie haaks op het lampglas staat (recht ervoor) en ik probeer met de spuitbuis op de aanbevolen afstand van het lampglas in een vlotte beweging een volledig sluitende laag aan te brengen.
Vervolgens doe ik hetzelfde met de onderkant als voor de bovenkant. De spuitbus iets kantelen (zodat het goed in de hoekjes komt).

Dan achteruitstappen en kijken of je alles sluitend hebt gespoten. Ja = mooi, Nee = wachten!
De volgende laag kan er pas op na de flash-over tijd van de vorige laag.
Denk erom dat je een 3e laag niet zo extreem dik spuit als de 2e laag, dan krijg je gegarandeerd druipers.

Nu wel sluitend?! Mooi

Heb je ervaring met IR-lampen, zet deze dan nu aan op een flinke afstand van de lampen de aangegeven tijd "te bakken" (+-37 graden oppervlaktetemperatuur na 10 minuten gemeten is meer dan voldoende.)

Heb je geen ervaring met IR lampen, dan moet je wachten. 24 uur meestal, totdat de lak uitgehard is. Haal wel alvast het tape eraf als de verf stofdroog is (staat op de bus) meestal na een uurtje

Normaal gesproken heb je nu prima afgewerkte koplampen, mocht je de afwerking niet voldoende vinden dan kan je de oppervlak hetzelfde behandelen als bijvoorbeeld de normale autolak, hierover later meer!

Dan mag je nu de koplampen weer inbouwen. Heb je ze niet uitgebouwd, hou er dan rekening mee dat je de verlichting de eerste 48h niet gebruikt, dit is om de lak de beste kans te geven uit te harden. Als je met licht aan gaat rijden word de lens ongelijkmatig warm waardoor scheurtjes in de lak kunnen ontstaan. Daarom is het ook beter de lampen uit te bouwen en helemaal uit te laten harden in gecontroleerde omstandigheden. Ik laat ze vaak 24h hangen (verwarmde schuur en de timer gaat maar tot 24h) om erna ze nog een dag in huis te leggen waarna ik ze pas weer ga monteren.

Heel veel succes met het uitvoeren van de werkzaamheden, ik weet zeker dat iedereen met een klein beetje gevoel voor finesse hier een prima weekendklusje van kan maken en hoor ook graag van andere hun bevindingen t.o.v. deze post.


Zodra ik tijd heb zal ik de foto's erbij zoeken, mocht je zelf foto's hebben dan zie ik dat graag in de reacties!
 

Kevin

New Member
Voorbeelden: exact 1 jaar geleden gepolijst (die nu dus weer geel zijn). uiteindelijk vervangen omdat de binnenkant ook niet meer in orde was:WWCOMPVERV.jpg

Dan een goede polijstronde zonder spuiten bij de Vel Satis:
20191112_105336.jpg
Deze vallen best mee, maar toch, resultaatje:
IMG-20191112-WA0010.jpeg
ik verwacht deze aankomende zomer wel weer terug voor een laagje 2k. Ik heb de vorige keer niet de tijd gehad ze uit te bouwen. En met die VS wil je ze echt wel uitbouwen. Maar dat is zeker 2 uur werk (iets met bumper en beugels eraf enzo.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
mooie “how to” maar de methode:
Schuren 600/800/1000/1500/2000/3000 polijsten, ontvetten en coaten met een kunststof coating zoals Carpro Dlux is wel iets laagdrempeliger. De gecoate lampen blijven echt heel lang helder en de applicatie van Dlux is een eitje in vergelijking met het aanbrengen van een 2k laklaag.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Klasse @Kevin, een hele duidelijke en to the point how to. Dankje.
Wat mij betreft erg fijn om de toepassing van de 2K lak te kunnen nalezen, ik ben hier altijd van weggebleven maar met deze uitleg zou ik het wel aandurven. Of het er dan ooit van komt is een tweede want de methode met een coating scheelt naar mijn idee wel erg veel tijd. Dat dit misschien qua duurzaamheid iets minder is neem ik dan op de koop toe.

Hoe dichter de schuurstappen elkaar opvolgen hoe minder werk je eraan hebt, persoonlijk vind ik de stap van 800 naar 1.200 vrij groot.
Bij zéér ernstig aangeslagen en vervuilde koplampen durf ik het aan om een behangkrabbertje met een Stanleymesje voorzichtig over de koplamp te halen, ik snap echter dat veel mensen hier huiverig voor zijn.
Hier nog een artikeltje uit het verleden van mijn hand:
http://www.waxworldforum.nl/threads/wetsanding-koplampen.1180/#post-49178
 

Kevin

New Member
Klasse @Kevin, een hele duidelijke en to the point how to. Dankje.
Wat mij betreft erg fijn om de toepassing van de 2K lak te kunnen nalezen, ik ben hier altijd van weggebleven maar met deze uitleg zou ik het wel aandurven. Of het er dan ooit van komt is een tweede want de methode met een coating scheelt naar mijn idee wel erg veel tijd. Dat dit misschien qua duurzaamheid iets minder is neem ik dan op de koop toe.

Hoe dichter de schuurstappen elkaar opvolgen hoe minder werk je eraan hebt, persoonlijk vind ik de stap van 800 naar 1.200 vrij groot.
Bij zéér ernstig aangeslagen en vervuilde koplampen durf ik het aan om een behangkrabbertje met een Stanleymesje voorzichtig over de koplamp te halen, ik snap echter dat veel mensen hier huiverig voor zijn.
Hier nog een artikeltje uit het verleden van mijn hand:
http://www.waxworldforum.nl/threads/wetsanding-koplampen.1180/#post-49178
Het stanleymes zou ik zelf niet zo snel pakken, als je dat durft zou ik zeker een keer 2k proberen.

Bedankt voor je topic, daarom heb ik ook verder niet teveel uitgelegd over het alleen polijsten. Ik neem de post ook graag over in de uitleg.

@Stefan je hebt helemaal gelijk. Ik heb alleen nog maar weinig referenties over hoe lang de coating goed blijft op doorzichtig kunststof. Ik weet dat de lakoplossing 5 tot 10 jaar OK blijft.

Ik neem aan dat de coating 2 jaar meegaat, waarna opnieuw gepolijst en de coating er opnieuw opgezet moet worden.

Over de stappen tussen het schuurpapier kan ik kort zijn, ik kan het met dit grote verschil prima werken. De korrel van 1200 is 2,25x zo klein als die van 800. Dit kan dus prima. Vanaf 600 naar 1000 is wel een te grote stap, 2,75x kleiner.

Ik heb het opgezocht, het ideaal is 2x zo klein qua stappen. Maar natuurlijk zijn meer stappen altijd beter als je een zo egaal mogelijk resultaat wilt
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Interessant is het zeker @Tim Goris.
De machine die hij gebruikt (de Kovax Proma-X air) is super maar daar zijn zeker betere resultaten mee te bereiken dan we hier in het filmpje zien.
In de Workshop Sanding bij Waxworld gebruiken we (onder andere) deze machine.
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan